Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door BloemTetsu »

Dat horen we graag. :-)

Als tip: wat Ducky* fijn vond was met een oude washand met warm water haar aaien. Hierdoor werd de vacht schoner, ze kon het zelf minder goed en het was warm.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Ms Maaike »

Maar wordt dat niet koud als het afkoelt?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door BloemTetsu »

Oja, wel daarna afdrogen en/of kat warm houden met dekens en/of je lijf. Cruciale info even vergeten. Dank Maaike.
Washand ook niet te nat, wel vochtig.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

O fantastisch nieuws! OK, hij heeft nog pijn, maar wat de dierenarts zegt verlost je alvast van een zwaar dilemma.
Nu zoeken naar de beste pijnstiller! (=meest efficiënt en minst schadelijk).
Hoe zalig gaat het zijn als hij weer thuis is!!! :')
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Ja, ik kon wel huilen van geluk toen ze het zei! En nu inderdaad gewoon ervoor zorgen dat hij een lekker comfortabel leven heeft, zonder pijn.

Ik ben wel nog zenuwachtig, hoor. Zal pas gerust zijn als hij terug thuis is!

Wat die warme plekjes betreft: we hebben hier een speksteenkachel, dus die geeft erg veel warmte. Onze andere kat, Osiris, gaat altijd achter die kachel liggen (Oosters Korthaar en nogal een koukleum :smile: ). Azraël heeft een deken en een kussen liggen op de zetel vlak naast de kachel, maar wat dacht je? Hij gaat altijd in de andere zetel liggen, naast het raam! :roll: Misschien moet ik daar wat extra dekens leggen?

Ik had ook al gedacht om hem, als we niet thuis zijn en 's nachts, in één kamer te houden, om te voorkomen dat hij de trap te veel op en af gaat. Ons bureau zou ideaal zijn, denk ik. Is vlak naast onze slaapkamer, ik kan er naast de verwarming nog een zachte matras met dekens leggen, er staat nu al een kattenbak en eten en drinken is er ook zo bijgezet. Zou dit een idee zijn, of is dat hem te veel beperken?

O ja, wij hebben een infraroodlamp hier, maar ik veronderstel dat dat niet goed is voor hem. Ik weet alleszins dat ik er zelf ook niet te lang mag onder zitten.

Bedankt voor de tip met het washandje!!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Ms Maaike »

Een infraroodlamp is niet schadelijk en juist prettig. Ik heb nooit meegekregen dat het schadelijk is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Ik ga het morgen aan de dierenarts vragen?

Is mijn plan met ons bureau ook een goed idee, denken jullie?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

Voor mijn kippen heb ik er ook een, zo schadelijk zal het dan niet zijn?

Goed idee, het is toch alleen maar als hij alleen thuis is, en dan ben je gerust. Is er een uitkijkpost? Dat is wel belangrijk voor een poes. Dat ze naar buiten kunnen kijken: een vergezicht met vogeltjes, andere katten etc. Je kan zijn nestje installeren aan het raam met een loopplankje ipv een trapje, dan springt hij zo niet om omhoog te geraken.
Maar zo is het: je installeert een plekje en dan vindt hij steevast een andere plaats.

Ik gebruik ook altijd een kersenpitkussen dat ik op de chauffage leg en dan tegen haar ruggetje. Ze heeft wel geen panorama vanop haar nestje maar het is toch maar om te slapen. Ze kent haar kersenpitkussen maar al te goed en als ik het van de chauffage haal, kijkt ze er al naar uit en begint met haar pootjes te dabben.Afbeelding
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door snorrebaard »

Ik heb een goede ervaring met Luchtwegcompositum van De Groene Os. Ik vernam het van een dierenarts die ik ken via Facebook. Het is gebaseerd op kruiden en is onschadelijk.
Ik geef het met wat kattenmelk in een spuitje.
Ik overweeg om de Darmcompositum ook eens te proberen; ik heb hen gemaild om te vragen of het goed was tegen constipatie.

Misschien kan je van De Groene Os iets proberen tegen pijn:
http://www.medpets.be/groene+os+cox+pij ... escription
Hier is het goedkoper, daar heb ik ook mijn luchtwegcompositum gehaald:
http://www.koopjesdrogisterij.nl/produc ... p-hond-kat
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door BloemTetsu »

Kersenpit is ook een goede. Kreeg Ducky* in de laatste maanden ook.
Onze trap was glad. We hadden dus halve maantjes door midden geknipt en deze aan de buitenkant vastgeplakt. Poezen lopen altijd aan de buiten kant (grote bocht). Het is geen gezicht, maar werkte wel.

Ook telefoongids bij de kattenbak, opstapje bij de bank en een boekenkastplank tussen vloer en bed (met een handdoek er om heen). Ducky kon zo aardig rond 'strompelen'. Vriend is nachtdier, dus 's avonds lag ze op zijn schoot.
Trap wel afgeschermd als we niet in de buurt waren. Anders vaak beestje heen en weer tillen. Vaak bleef ze op de eerst paar treden stil staan als we aan kwamen, wachten op de lift.

Ik zou afraden om haar alleen op grote smalle hoogte te laten, met maar een toegang weg (loopplank). De kans dat ze er per ongeluk afdonderd is groot. Ons bed was groot en had 1 toegang, maar niet zo hoog. Bank had meerdere afstapjes. Ruimte beperken kan goed zijn, maar oudere katten hebben toch hun maniertjes en willen hun eigen ding doen. Mijn ervaring tenminste.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Hij is thuis! :edance:

Bij de dierenarts heeft hij twee dagen niet willen eten, dus dat was even afwachten hier. Hij moest hier wel willen eten, zei ze. En wat denken jullie? Meneer was nog maar twee minuten binnen en hing al aan de kattenfontein! Ik heb er dan een bakje natvoer naast gezet en hij heeft daarvan gesmikkeld! Heeft dan wat rondgelopen en nu net weer gegeten en aan het drinken.

Hij lijkt wel nog zenuwachtig - stress van de afgelopen dagen. Wat ik wel wat raar vond: hij ging daarnet op de kattenbak LIGGEN! Dus net zoals hij in een zetel zou liggen. Was wel een vreemd zicht.

Zijn voorpoot staat ook nog wat gezwollen van het afplakken van het infuus, maar dat moet tegen vanavond in orde zijn. Voor de rest staat hij soms nog wat wankel op z'n pootjes.

De dierenarts kan niet inschatten hoe lang hij nog bij ons zal zijn (wie wel?), maar van inslapen is er eigenlijk nooit sprake geweest. Had ik dus - GELUKKIG! - verkeerd begrepen! Hij is nog veel te goed in zijn hoofd, zei ze. Er zit nog vuur in, want hij stribbelde tegen toen ze alleen het infuus wilde weghalen en ik heb moeten helpen. Anders bleef hij krabben en bijten.

Dus: hij heeft gegeten en gedronken, de eerste stap is dus goed. Hopelijk kan hij straks ook goed op de bak gaan.

Ik heb hem al wat extra dekens klaar gelegd, hij kan nu een dutje doen en bekomen van zijn avontuur.

Waar ik ook aan dacht: oude mensen hebben toch ook meer last van artrose als het koud en vochtig is? Het weer is nu niet meteen goed voor oude knoken, dus misschien heeft de lange, koude en natte winter hem écht wel geen goed gedaan!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Ms Maaike »

Joepie! Fijn dat Azzie weer thuis is. :) Zou heel goed kunnen; het is al een tijdje behoorlijk koud, vandaar het advies ook om voor warmte te zorgen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

De kachel brandt al! ;-) Hij ligt uiteraard gewoon weer op zijn plaats in de zetel aan het raam, maar enfin, de warmte straalt sowieso ook op hem af.

Ik vraag mij gewoon nog af wat hij zo raar op die kattenbak lag te doen!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Ms Maaike »

Het kan een uiting van stress zijn, dat hij zich afzondert en ergens anders gaat slapen dan normaal. Hier slaapt één van de katten in de reismand als hij zich niet lekker voelt, dat doet hij anders nooit. Waarschijnlijk moest hij even bijkomen van het gedoe bij de dierenarts. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Daarnet heeft hij ook eens naast de kattenfontein gelegen!

Hij stapt wel nog erg traag en helemaal niet zeker, vind ik. En met die voorpoot die nog wat gezwollen staat, is het geen zicht! :???:

Hij is wel net weer komen drinken en hij is nu weer aan het eten. Blijkbaar heeft hij heel wat schade in te halen van de afgelopen twee dagen! En hij had daarnet ook wel ontdekt dat het naast de kachel toch warmer is!

Maar hij wordt oud... IS oud. Ik vind het echt niet leuk om hem zo stilletjes aan te zien 'aftakelen'. :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie