Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Mijn Azzy is 18,5 nu, schildklierpatiënt (krijgt hij al bijna twee jaar felimazole voor) en heeft lichtverhoogde nierwaarden. Staat dus op Hill's K/D en RC Renal. In januari is zijn bloed nog onderzocht en alle waardes waren oké: nieren waren er niet op achteruit gegaan.

Sinds een tijdje merk ik dat hij soms raar loopt en dat hij moeite heeft met zich te ontlasten. We dachten eerst aan verstopping en gingen aan de slag met laxoberon en bezo-pet (tegen de haarballen). Het leek niet te helpen, en nadat ik hem zondag en maandag vruchteloos had zien persen op de bak, wist ik dat wel zeker!

Maandagnamiddag is de da langsgeweest en ze heeft hem meegenomen. Ze voelde een volle blaas, de darmen waren niet zo vol. Ze dacht eerst aan blaasgruis. Zijn temperatuur was ook maar 37°, maar ze zei dat ze dat nog vaak zien bij oude katten die niet veel meer rondlopen.

Ondertussen is na onderzoek gebleken dat blaas en darmen in orde zijn. Volgens haar ligt het aan pijn. Ze mag zijn heupen niet aanraken of hij stribbelt enorm tegen en toont dat hij pijn heeft. Ze denkt dan ook dat hij hierdoor niet wil persen, zich ophoudt en dat zo de ontlasting hard wordt en dus nog moeilijker eruit te krijgen.

Gisteren heeft ze hem metacam gegeven (ja, ik weet het!) en vannacht had hij twee drolletjes gelegd. Vandaag krijgt hij opnieuw metacam en dan is het afwachten of de pijnstilling aanslaat. Zo niet, dan weet ik het ook niet meer... :-( Ik kan hem toch niet laten lijden? Maar zijn waardes waren nog zo goed, zijn neusje en pootkussentjes zien nog mooi roze, hij komt nog knuffelen, hij eet en drinkt, ... (enfin, dit alles voor ze hem maandag meenam). Dus kan ik toch ook geen afscheid nemen omwille van pijnlijke heupen?? Ik mag er niet aan denken! :cry:

Ik weet dat de metacam niet goed is voor zijn nieren, maar ik heb het gevoel dat we op dit moment moeten kiezen tussen de twee.

Iemand raad??? :epray: :epray:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Dinky »

Eerste vraag die bij mij opkomt is of er ook andere pijnstillers zijn die niet/minder slecht zijn voor de nieren?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Ik weet het niet. En gaat de pijnstilling nog aanslaan? De dierenarts leek er niet 100% van overtuigd, dus ben ik erg ongerust en bang nu dat ik een enge beslissing ga moeten nemen.

Maar ik kan hem toch niet laten inslapen omwille van artrose?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Ms Maaike »

Bijna alle medicijnen moeten door de nieren worden uitgescheiden, dus tja... Maar omdat de praktijkverhalen over Tolfedine en Onsior positiever zijn zou ik dat dan aanraden. Waarom niet eerst andere pijnstilling proberen? Een dergelijke drastische maatregel zou ik pas als laatste overwegen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb al gereageerd in het andere topic maar niet te snel opgeven er zijn meer pijnstillers en een voedingssupplement wil ook wel helpen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door BloemTetsu »

Ducky* was nierpatiënt en had radio behandeling gehad. In de laatste jaren had ze artrose. Met oa dezelfde symptomen komen overeen.
Puur ter pijnbestrijding hebben we haar metacam gegeven in laagst mogelijk dosis. Ondanks dat het slecht voor haar nieren was. Pijnvrij leven ging voor. De da gaf haar 1-1,5 jaar en net toen ze de 1 jaar had gehaald en wij daarover blij waren dat ze het toch lang vol hield, was het een paar weken later einden verhaal. Op de bak gaan lukte helemaal niet meer en crea was 1200.

Haar welzijn was altijd goed en we hebben de boel niet gerekt. Ze was gelukkig en kon nog van alles. Met opstapjes kwamen we een eind.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door nellebel »

ik zou inderdaad eerst kijken voor een veiligere pijnstiller. is dat geen optie (maar zou neit weten waarom) dan moet je kiezen tussen 2 kwaden en op die leeftijd zou voor mij pijnvrij staan boven risico op nierschade
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Ik ga het eens vragen straks. Bedankt.

Ik heb ook de neiging om voor pijnvrij te gaan; hij is ten slotte al 18,5 en de da zei zelf dat we het op deze manier nog wat kunnen rekken.

Ik ben enorm gestresseerd nu! Hoe lang rekken? Weken, maanden, een jaar, zoals bij Ducky*??
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door kansarmedieren »

Tja hoelang dat kan niemand je vertellen maar dat is voor mij nooit zo belangrijk. Ik kijk naar de kat hoe gaat het heb je nog plezier in je leven eet je nog goed. Kom je nog bij me of kruip je weg enz
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Dan denk ik dat hij nog niet 'op' is: hij kwam nog knuffelen, spinnen, wilde nog eten en drinken, ging zelfs af en toe nog eens in de kattenren (en moest daar een trapje voor op).

Als de medicatie aanslaat, is het simpel, denk ik. Dan blijft hij op pijnstillers. Liever een oude kat die geen pijn heeft en misschien iets minder lang leeft, dan een oude kat wiens bestaan wordt gerekt en die ondertussen moet lijden. Ik ga dat straks ook eens aan de dierenarts vragen, of hij nog veel pijn zou hebben. Dat is voor mij het allerbelangrijkste nu. Er is pijn: kan er nog iets aan gedaan worden? Zo ja, dan ben ik dolgelukkig! Zo nee, dan zien we wel...
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Dinky »

Als ik jou verhalen zo wat volg dan heeft Azraël nog zin in het leven ;) Zou dan inderdaad gaan voor pijnstilling, zeker omdat hij al zo oud is.
Om hem pijn te laten lijden om de nieren te ontzien is op zo'n leeftijd in mijn ogen niet meer aan de orde. Wel de keuze om de nieren zoveel mogelijk te ontzien in combinatie met pijnstilling.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door BloemTetsu »

Katelijne schreef:Ik ga het eens vragen straks. Bedankt.

Ik heb ook de neiging om voor pijnvrij te gaan; hij is ten slotte al 18,5 en de da zei zelf dat we het op deze manier nog wat kunnen rekken.

Ik ben enorm gestresseerd nu! Hoe lang rekken? Weken, maanden, een jaar, zoals bij Ducky*??
Voordat jullie het verkeerde beeld krijgen: Ducky* leven is niet gerekt. Eerder juist verkort door pijnvrij leven. Pijn was bij ons het allerbelangrijkst icm goed leven.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Dat heb ik dus ook, Bianca! Liever een beetje korter en pijnloos.

Nu ja, we moeten nog zien of de medicatie überhaupt aanslaat... Ben wel een beetje bang van niet.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Katelijne »

Net de dierenarts weer aan de lijn gehad. Hij ligt zich te warmen onder zijn lampje :smile: . Hij springt wel nog weg als ze aan hem wil komen, dus hij heeft nog pijn, maar ze zegt dat het ook uit schrik is. En hij heeft ook nog maar 1 metacam gekregen.

Ik heb het haar dus op de man af gevraagd en blijkbaar is laten inslapen nog totaal niet aan de orde! Ze zei letterlijk: "Mocht het mijn kat zijn, ik zou hem ZEKER niet laten inslapen." :edance:

Morgen komt hij dus naar huis en dan moeten we hier kijken hoe hij het doet. Maar - ook volgens de da - er zouden al hele erge dingen moeten veranderen om hem morgen niet naar huis te kunnen laten komen. Ik heb dus weer een beetje meer hoop!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Azraël heeft pijn - is er nog iets aan te doen?

Bericht door Ms Maaike »

Kijk eens aan, dat geeft de burger moed. :) Wellicht kun je in huis ook ergens een plekje (waar Azrael graag ligt) warm houden (kachel, warmtelamp). Dat is prettig in het geval van artrose (en ook voor z'n lichaamstemperatuur, want die was aan de lage kant heb ik ergens gelezen geloof ik).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie