humerus breuk bij kitten 8 maanden

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

Afgelopen donderdag riep ik onze kleine luna naar binnen, ze kwam op 3 poten hinkelent naar me toe en liet zich om vallen. ik wist al gelijk dat er iets mis was. ik pakte haar op en nam haar mee naar binnen. Me moeder zei dat haar pootje gebroken kon zijn, en we hebben gelijk de dierenarts gebeld. Ook de dierenarts bevestigde dat het ging om een breuk (humerus). De volgende dag is ze naar het dierenhospitaal geweest en is ze aan haar voorpootje geopereerd, ze hebben een pin geplaatst met ijzerdraad erom heen. De operatie is goed gelukt. Ze heeft heel erg veel geluk gehad want de breuk was dichtbij een zenuw, als die was geraakt zou ze verlamd zijn. Ze heeft nu een kapje op en die mag na 10 dagen af, dan worden ook gelijk de hechtingen weg gehaald. Ze mag 6 maanden niet springen, dus hebben we een bench aangeschaft met een kleedje erin eten en drinken en de kattenbak. Nu 2 dagen verder gaat het best wel goed met onze kleine luna, ze slaapt heel veel (komt denk ik door de medicijnen). Ik had eigenlijk verwacht dat ze er heel erg graag er uit zou willen en heel speels zou zijn. Af en toe lijkt ze een beetje depressief en dat maakt mij heel erg verdrietig. Ze was altijd zo levendig en speels en ondeugend. Denken jullie dat dit haar karakter kan veranderen? Zal ze ooit weer de oude luna worden? Zou ze ooit weer normaal kunnen lopen? Zoveel vragen die rondspoken in me hoofd. Als ze op de kattenbank gaat graaft ze ook met haar gebroken pootje, ook ligt ze er op, kunnen deze bewegingen geen kwaad?
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door ayla »

Dat zal schrikken zijn geweesr!
Voor of achterpoot?

Mijn Felix had 3 jaar geleden een gebroken voorpoot. Geopereerd ( ook pin)en tijd in bench gezeten. Hij kan nu alles weer met zijn poot. Trekt hem alleen af en toe omhoog maar is sterker dan zijn andere poot.

Een beetje bewegen kan geen kwaad, als ze er maar niet veel op loopt.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

ayla schreef:Dat zal schrikken zijn geweesr!
Voor of achterpoot?

Mijn Felix had 3 jaar geleden een gebroken voorpoot. Geopereerd ( ook pin)en tijd in bench gezeten. Hij kan nu alles weer met zijn poot. Trekt hem alleen af en toe omhoog maar is sterker dan zijn andere poot.

Een beetje bewegen kan geen kwaad, als ze er maar niet veel op loopt.

Het is haar voorpootje. gelukkig dat ze wel een beetje mag bewegen. omdat ze net heel erg zat te maauwen heb ik haar favoriete knuffeltje gegeven waar ze even mee heeft gespeelt
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

ayla schreef:Dat zal schrikken zijn geweesr!
Voor of achterpoot?

Mijn Felix had 3 jaar geleden een gebroken voorpoot. Geopereerd ( ook pin)en tijd in bench gezeten. Hij kan nu alles weer met zijn poot. Trekt hem alleen af en toe omhoog maar is sterker dan zijn andere poot.

Een beetje bewegen kan geen kwaad, als ze er maar niet veel op loopt.
Mag ze wel op het pootje liggen?
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door Sifra »

Maak je niet ongerust. Je kunt toch niet verhinderen dat ze de poot een beetje gebruikt of er op gaat liggen. Als dat te veel pijn zou doen, zou ze het wel laten. Het is logisch dat Luna veel slaapt. Herstellen kost veel energie.
Ik heb zelf ook ervaring met gebroken kattenpootjes:
Onze vroegere poes kwam thuis met een gebroken voorpoot. Nadat ze een paar keer het gips eraf had gepeuterd, heeft de dierenarts het zo gelaten. Haar pootje stond scheef, maar ze rende er binnen een paar weken weer mee over de schutting.
De kat van mijn broer heeft ook weken in een bench gezeten, nadat ze geprobeerd had een fietser te apporteren en was na haar genezing nog steeds een ondeugende donder. De dierenarts had haar ellebooggewricht vastgezet, maar ze redde zich er gewoon mee.
Ook mijn eigen poes heeft een ernstige pootblessure gehad, waaraan ze een verminkt voetje overhield. Ze bleef dezelfde lieve schat.
Katten piekeren niet over wat ze niet meer kunnen. Ze maken er gewoon het beste van en passen zich aan.
Het komt ook wel weer goed met Luna, zeker weten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door ayla »

Ja hoor dat kan geen kwaad. Zit er gips om pootje?
Zorg ervoor dat ze niet door d kamer rent of loopt ermee.

Felix mocht enkel onder toezicht af en toe naast me of op mij op de bank liggen. Maar zodra hij te bewegelijk werd moest hij terug.

Wat betreft de bench, leg er een laken overheen en scherm op die manier af en toe de bench af. Zo krijgt ze wat rust en minder prikkels binnen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

ayla schreef:Ja hoor dat kan geen kwaad. Zit er gips om pootje?
Zorg ervoor dat ze niet door d kamer rent of loopt ermee.

Felix mocht enkel onder toezicht af en toe naast me of op mij op de bank liggen. Maar zodra hij te bewegelijk werd moest hij terug.

Wat betreft de bench, leg er een laken overheen en scherm op die manier af en toe de bench af. Zo krijgt ze wat rust en minder prikkels binnen.
Nee er zit geen gips om het pootje. we hebben liever niet dat ze uit de bench komt, hoe zielig het ook is. we zijn bang dat ze dan toch ergens van af springt ofzo. dat van een deken over de bench is een goede tip , ga het vanavond meteen uitproberen. Heel erg bedankt voor je berichtje! :)
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

Sifra schreef:Maak je niet ongerust. Je kunt toch niet verhinderen dat ze de poot een beetje gebruikt of er op gaat liggen. Als dat te veel pijn zou doen, zou ze het wel laten. Het is logisch dat Luna veel slaapt. Herstellen kost veel energie.
Ik heb zelf ook ervaring met gebroken kattenpootjes:
Onze vroegere poes kwam thuis met een gebroken voorpoot. Nadat ze een paar keer het gips eraf had gepeuterd, heeft de dierenarts het zo gelaten. Haar pootje stond scheef, maar ze rende er binnen een paar weken weer mee over de schutting.
De kat van mijn broer heeft ook weken in een bench gezeten, nadat ze geprobeerd had een fietser te apporteren en was na haar genezing nog steeds een ondeugende donder. De dierenarts had haar ellebooggewricht vastgezet, maar ze redde zich er gewoon mee.
Ook mijn eigen poes heeft een ernstige pootblessure gehad, waaraan ze een verminkt voetje overhield. Ze bleef dezelfde lieve schat.
Katten piekeren niet over wat ze niet meer kunnen. Ze maken er gewoon het beste van en passen zich aan.
Het komt ook wel weer goed met Luna, zeker weten.

Als het pootje goed aangroeit heeft ze er dan nooit meer last van? en kan ze dan gewoon weer alles doen zoals ze eerst altijd deed? of zal het altijd een zwak pootje blijven die weer snel kan breken? ik weet dat ze nog jong is en nog groeit maar ik ben gewoon bang dat het voor haar ook anders word. ze ligt er zo zielig bij, als ik in haar zielige oogjes krijg moet ik gewoon huilen :-( vin d het zo zielig voor haar.. mijn kleine meid
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

Vanmiddag toen ik op school was kreeg ik een berichtje van me zus dat mijn moeder met luna in haar handen buiten stond. Terwijl we duidelijk de afsraak hadden dat ze niet uit de bench mocht, zelfs niet op de bank liggen ofzo. want we weten allemaal dat luna een speelse kat is en dat ze heel snel van de bank afspringt, en der buiten vasthouden in je armen is al helemaal niet leuk voor haar, daar maak je haar alleen maar lekker mee. en wat nou als ze uit de handen van me moeder was gevallen, dan was haar pootje zo beschadigd geweest dat hij waarschijnlijk geamputeerd moest worden.
Dus toen ik dat berichtje van me zus kreeg heb ik gelijk mijn moeder gebeld en gezegd dat ze zich niet aan de afspraken houd. ze zei alleen ''ja dat is waar'' verder niks. dus toen ik vanmiddag thuis kwam begon ik er weer over en toen werd ze kwaad op mij? Ik kan haar niet meer vertrouwen en ben erg ben dat het weer gebeurd en dat het dan mis gaat. wat moet ik nou doen?? Moet ik de dierenarts bellen en het verhaal uitleggen en vragen of ze daar 6 weken mag blijven op mijn kosten? Ik weet dat dat heel erg zonde is voor luna maar ik wil dat ze gezond is en 4 poten heeft
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door Adriana »

zeker in het allereerste begin van herstel moet die poot zo veel mogelijk rust hebben zodat het snel aan elkaar kan groeien. missch kun je dat je moeder uitleggen. bovendien riskeer je scheefgroei en dat wil je moeder waarsch ook niet!
probeer tot een goeie afspraak te komen want opnemen bij de dierenarts is best wel duur hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

Adriana schreef:zeker in het allereerste begin van herstel moet die poot zo veel mogelijk rust hebben zodat het snel aan elkaar kan groeien. missch kun je dat je moeder uitleggen. bovendien riskeer je scheefgroei en dat wil je moeder waarsch ook niet!
probeer tot een goeie afspraak te komen want opnemen bij de dierenarts is best wel duur hoor!
Ze is eigenwijs en wilt niet luisteren. Gister was ze er nog helemaal fel tegen om haar uit de bench te pakken, dat is wat mij dus echt verbaasd. Ik heb haar duidelijk gezegd wat het voor gevolgen kan hebben, en ook dat als je haar vastpakt dat het pijn doen. Maar volgens haar houd ze luna stevig vast en is het allemaal niet waar.
Ik heb net ook mijn vader gebeld en die zei '' je moeder zal vast wel een reden hebben dat ze dat gedaan heeft en ze heeft luna vast heel stevig vastgehouden''. Pfff
Gelukkig staat me zus wel aan mijn kant.
Maar ik weet dus echt niet wat ik nu moet doen :???:
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door Sifra »

Dat moet je toch echt binnen je familie "uitvechten" of liever uitpraten.

Als Luna's pootje goed aangroeit, zal ze er er nooit meer last van hebben en er alles mee kunnen. Het zal niet zwakker zijn dan haar andere pootjes. En zelfs ALS het niet helemaal goed zou komen, zal ze er zich prima mee kunnen redden. Dat heb je uit mijn voorbeelden vast wel begrepen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door Ms Maaike »

Tja, dit is iets tussen je moeder en jou lijkt me, er is niet veel wat ik voor je kan doen ben ik bang. Het lijkt me erg frustrerend dat je moeder niet lijkt te begrijpen hoe belangrijk het is dat Luna in de bench moet blijven. Misschien kan de dierenarts tegen je moeder zeggen hoe onverstandig het is. Wel raar dat ze het niet gewoon van je aan wil nemen...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
luna2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2013 11:25

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door luna2012 »

Sifra schreef:Dat moet je toch echt binnen je familie "uitvechten" of liever uitpraten.

Als Luna's pootje goed aangroeit, zal ze er er nooit meer last van hebben en er alles mee kunnen. Het zal niet zwakker zijn dan haar andere pootjes. En zelfs ALS het niet helemaal goed zou komen, zal ze er zich prima mee kunnen redden. Dat heb je uit mijn voorbeelden vast wel begrepen.
me moeder en ik hebben het uitgepraat en ze zal het niet meer doen zegt ze. Dat hoop ik dan ook maar. Kan alleen haar pootje scheef aangroeien als ze springt of teveel loopt? Dus niet door erop liggen of ermee grafen en spelen? sorry als ik teveel vragen stel, ik ben gewoon hee bezorgd om mijn kleine luna
Poezen laten pootafdrukjes achter op je hart
Rust zacht lieve Luna, we zullen je nooit vergeten!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: humerus breuk bij kitten 8 maanden

Bericht door Adriana »

er is een pin geplaatst en die houdt de botjes tegen elkaar. ze zal daar niet scheef op gaan liggen want dat doet pijn.
krijgt ze pijnstillers? weet je welke?
want het zou kunnen zijn dat als ze geen pijn voelt, ze missch zelf wat onvoorzichtiger is met dat pootje. pijn is door de natuur bedoeld als signaal van "ho - kijk uit - pas op - niet doen.." en als je dat te veel dempt dan valt die waarschuwing weg.
gelukkig hebben jullie met elkaar gepraat en lief van je dat je zo bezorgd bent. katten en zeker jonge katten herstellen heel snel maar je moet zeker de eerste twee weken heel voorzichtig zijn. inderdaad geen schokken en dat pootje ontzien. zo min mogelijk vastpakken en haar heel veel laten rusten en slapen want dat heeft ze nodig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie