Kitten met koorts ondanks Metacam

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

Beste kattenliefhebber,

Ten eerste: Gisteren zijn we al bij de spoedkliniek voord dieren geweest en vanmiddag ga ik weer naar de dierenarts.

Inmiddels zijn onze 2 Maine Coontje helemaal gesetteld bij ons, maar sinds gisteren is het Punk, het mannetje, ziek :-( (geboren 11-11-2012)

Koorts (40,5) versuft, wel wat eten, maar moeizaam en moeilijk lopen, beetje limpen met een achterpootje en opgetrokken ruggetje.

We zijn direct naar de spoedkliniek gegaan, daar konden ze niets specifieks vinden behalve de koorts. Ze gokt op een virus. Hij heeft een injectie Metacam gekregen en we hebben meegekregen voor 4 dagen om thuis te geven.

Het leek even beter te gaan, maar hij slaapt toch weer aan 1 stuk door vandaag en de temperatuur is nog steeds hoog (39,9). Net mijn eigen dierenarts gebeld en daar ga ik straks ook gelijk langs.

Nu weet ik dat de dierenarts de enige is die hier echt iets over kan zeggen, of beslissen, maar toch vind ik het fijn om deze situatie even met jullie te bespreken. Ik las her en der negatieve berichten over het middel Metacam ivm nierfalen, maar nu weet ik niet hoezeer dat ook bij kittens al aan de orde kan zijn.

Ook vraag ik me af of iemand weleens in een soortgelijke situatie met kittens heeft gezeten en of er mensen nog tips hebben.

We hebben overigens in totaal 4 katten, de rest is niet ziek :-)

Alvast heel erg bedankt!

Liefs,
Marlien
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

Oja, nog een opmerking: de eerste inenting is 16-01-2013 geweest, dus het is te laat om daar de eventuele bijwerkingen van te zien, dat is het dus hoogstwaarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door Ms Maaike »

Gelukkig heb ik niets soortgelijks meegemaakt, wat vervelend dat je kitten dit overkomt. :( Ook bij jonge dieren kunnen nieren schade oplopen door medicijnen. Misschien heeft je dierenarts tolfedine; dit is behalve een pijnstiller ook een koortsremmer en hier zijn veel mensen positief over.

Verder klinkt het helemaal niet goed. :( Zorg je ervoor dat hij goed drinkt en eet? Desnoods kun je spuitjes met water en voer geven. Vasten is slecht voor katten, zeker als ze al ziek zijn. Hoop dat het snel over is en dat je eigen dierenarts je meer kan vertellen. Succes!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

HIj heeft vanmiddag 2 kuikens op en gisterenavond ook eentje. Daar zit neem ik aan aardig wat vocht ook in? Ik heb hem gisterenavond bovendien natvoer gegeven met water waar hij ook van gegeten heeft, maar niet alles. Kuikens vindt hij toch het lekkerst, dus daar krijgt hij dan maar wat meer van ;-)

Omdat hij wel goed eet maak ik me iets minder zorgen, maar zoals je zegt. De rest klinkt allemaal niet goed.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door mittenslief »

volgens mij is metacam geen koortsremmer maar een ontstekingsremmer en pijnstiller en bij mij komt het niet door de voordeur (ben er al 1 aan verloren) tolfedine is heel goed om de koorts te remmen.
Met mijn opvangkitten Lulu heb ik zoiets ook gehad (zij had het calicivirus= een stam van niesziekte maar slaat op de gewrichten) is hij toevallig ook aan de diarree geweest?
Dat hij nog eet is zeker een goed teken, kijk even of hij ergens gezwollen gewrichtjes heeft.
Als je toch bij de DA bent, vraag voor de zekerheid een zakje convelesance van RC mee, als hij in hongerstaking gaat kan je hier direct mee beginnen en dan krijgt hij alle belangrijke voedingsmiddelen binnen.
Ik weet niet of je hem nog gewogen hebt??? maar hou dat als je kunt ook in de gaten dat is belangrijk bij kittens
Sucses zo bij de DA
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

Dankjewel voor je antwoord. Ik ben net bij de DA geweest. Zijn koorts was wat gezakt naar 39,4. Goed teken dus, hij kwam ook al minder versuft over, ook toen hij daar was. Nog een goed teken dus! Ik weeg hem regelmatig en hij is niet afgevallen (2 kilo nu). Omdat hij goed at, geen andere symptomen had hoefde hij daar niet te blijven. Wel heeft ze hem even een vocht infuus gegeven, want dat zou alles goed doorspoelen en daar schijnen ze zich snel wat beter door te voelen.
Hij limpt niet meer, maar ze vond hem wat stijfjes lopen, maar is allemaal erg moeilijk te zeggen.

Ik las je bericht pas na terugkomst van DA, dus niet om convelesance kunnen vragen, wel bedankt voor de tip, mocht hij inderdaad stoppen met eten.

Hij ligt nu lekker naast me te slapen, ik heb met de DA afgesproken dat ik morgenochtend even bel om te vertellen hoe het dan met hem gaat. Ik moet hem dus goed in de gaten blijven houden.

Ze vertelde inderdaad dat het een virus kan zijn, maar dat het enorm moeilijk is om te zeggen wat precies. Als hij verslechterd, moet ik in ieder geval gelijk langskomen en gaat ze uitgebreid onderzoek doen. Bloed eche enz, maar daar zag ze nu nog geen aanleiding toe aangezien hij goed eet, redelijk alert was en geen hoge koorts meer had.

Wat vervelend dat je een poezebeest bent kwijtgeraakt zeg! Kwam het door nierfalen door Metacam?
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

Wat betreft de ontlasting: Ik heb geen diarree waargenomen (we hebben open kattenbakken), hij heeft wel geplast, ik heb hem niet zien poepen, maar hou het wel goed in de gaten.

Grappig feitje, na dat vochtinfuur kreeg hij een bobbel op zijn rug (wat normaal is), maar toen hij thuiskwam ging hij gelijk op de kattenbak om te plassen. het doorspoelen werkt dus blijkbaar goed ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door Adriana »

MarlienV schreef: Nu weet ik dat de dierenarts de enige is die hier echt iets over kan zeggen, of beslissen, maar toch vind ik het fijn om deze situatie even met jullie te bespreken. Ik las her en der negatieve berichten over het middel Metacam ivm nierfalen, maar nu weet ik niet hoezeer dat ook bij kittens al aan de orde kan zijn.!
kittens zijn nog een graadje kwetsbaarder dan volwassen katten en hun nieren zijn nog niet uitontwikkeld/gegroeid.
vraag bij e.v. bloedonderzoek alle waardes op en laat zeker ook nierwaardes (creatinine en ureum) onderzoeken.. en vraag even via welk apparaat en/of vraag de referentiewaardes erbij..

we hebben helaas en goed gedocumenteerde gevallen van niercrisis na een injectie Metacam en die katzels overleven het niet of blijven matig tot ernstige nierpatient de rest van hun leven..

bij een kitten lijkt me een injectie Metacam helemaal link want er worden al zoveel fouten gemaakt met de dosering maar voor een kitten is dat helemaal lastig te bepalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

Zouden jullie dan aanraden helemaal te stoppen met het gebruik van Metacam? Ik heb het nu meegekregen en moet eigenlijk morgen weer een beetje in de bek geven (hoeveelheid voor kitten van 2 kilo).

Ik zal het sowieso morgenochtend ook even aan de dierenarts vragen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door mittenslief »

de dierenarts zal zeggen dat je het gewoon door moet geven hoor, ze zijn er bijna allemaal nog heilig van overtuigd dat het een supergoed goedje is, en ja mijn Ollie is door overdosering metacam aan nierfalen overleden, mijn lieverd was pas 16 maanden, dus bij mij komt het echt niet meer in!!!! ik hoop dat hij verder opknapt en dat het maar een virusje is, volgens mij hangt het aardig in de lucht, ze zijn bij mij ook aan het niezen ondanks dat ze ingeent zijn. Super trouwens 2 Main Coontjes ik heb er ook 1 en is bij mij toch wel een beetje favoriet
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door Brittenbolletje »

Om koorts te zakken zou je moeten vragen om tolfedine. Stukke minder schadelijk dan metacam. Tolfedine en goed tegen de pijn koortsverlagend en ontstekingsremmend. Je merkt binnen 20 minuten echt wel verschil.
Anne87

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door Anne87 »

Ik vraag altijd om Tolfedine. Alles van de Cam familie wordt hier niet gebruikt. Tolfedine werkt goed. Ik merk heel snel verschil bij onze katten als ze dat gekregen hebben. Ik zou je aanraden daar voortaan om te vragen.
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

De koorts is weg!

Net gemeten en het was 38,7. Bovendien heeft hij weer een kuiken gegeten en wat natvoer, gedronken en gepoept. Grote solide drol ;-)
Hij kom beter over en heeft zelfs zijn pootje uitgestoken om beetje te spelen en beetje rondlopen. Nu ligt hij wel weer te slapen, maar dat is logisch natuurlijk.

Morgenochtend nog even meten, maar het ziet er nu allemaal goed uit \o/
MarlienV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:36
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door MarlienV »

Bedankt voor de tip over tolfedine, ik ga het zeker in het vervolg doen. Ben weer een stuk wijzer geworden. Iedereen erg bedankt. Ik vind het heel lief allemaal :-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met koorts ondanks Metacam

Bericht door nellebel »

fijn dat het weer goed gaat met je kitten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie