Poes angstig of toch slecht zient

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Nefra
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:18

Poes angstig of toch slecht zient

Bericht door Nefra »

Ik heb sinds 2 jaar mijn kat Nefra ze is nu 10 jaar ze moest weg bij oude baasjes wegens allergie van dochtertje.
Nu heb ik paar dingen die ik niet kan plaatsen waarom de kat het doet namelijk:
Als ik met iets voor haar raars binnen kom en ze staat voor de deur te wachten gaat ze blazen. Bv naar een bos bloemen.
Als ik gewoon in huis loopt blaast ze soms in eens kan niet achter halen waarvoor,
Als ze op schoot ligt dan gaat ze soms plots blazen en springt ze van schoot.
Laatste tijd als ik binnen kom staat ze zoals normaal me op te wachten maar als ik dan binnenkom komt ze naar me toe krijgt ze aandacht loopt ze weg, en paar tellen later heeft ze dikke staart.
Het lijkt net of ze angstig is maar ik snap niet voor wat.
Misschien kan het ook komen doordat ze misschien minder goed ziet lijkt het wel,
Want als ik der met lampje laat spelen moet die binnen een kring van 15 cm blijven anders is ze hem kwijt en soms bij springen dan gaat niet helemaal goed. Dus lijkt ook of der zicht minder is.
Zullen deze rare dingen komen door angst of misschien door het zien of wat anders,
Hebben jullie tips hoe ik met der om moet gaan.
Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal.
Hopelijk krijg ik nuttige tips
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Poes angstig of toch slecht zient

Bericht door Catfish »

Reageert ze als je met een hand in de buurt van haar oogje (allebei apart) komt?
Is ze ergens van geschokken de laatste tijd dat je weet?
Ik zou haar in ieder geval even na laten kijken door je dierenarts.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes angstig of toch slecht zient

Bericht door castratenkoor »

Klinkt een beetje als de reacties van mijn Bob. Als ik met schoenen aan naar binnen ga blaast hij tegen me. Als ik iets in mijn handen heb, b.v. een plastic tasje, of een paraplu, dan blaas hij.

Hoe ik er mee om ga. Altijd schoenen uit in de hal, bezoek ook. En zoveel mogelijk spullen in de hal laten staan, niet mee naar binnen.
Vooral op de trap moet ik niks in mijn handen hebben als ik Bob tegen kom.
Hij schiet gelijk in de stress en blaast.

Het zou kunnen dat je kat staar heeft, dat zou de dierenarts na kunnen kijken. Ze is er nog wat jong voor maar het kan natuurlijk altijd.
Mijn kat van 15 heeft staar, die sprinkt ook vaak mis, of springt tegen dingen op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Poes angstig of toch slecht zient

Bericht door lidewij020 »

Zoals catfish al aangaf zou ik eerst even langs de dierenarts gaan. Een kat die pijn heeft of zich ziek voelt kan zo reageren. Was de angst er altijd al, ook bij haar vorige baasjes of is het sinds kort begonnen?
Voor katten zijn niet alleen de ogen een belangrijk zintuig. Ook de oren, tast (snorharen) en neus zijn belangrijk. Kan ze nog wel goed horen? Dove katten schrikken ook vaak van onverwachte dingen. Het is goed om haar neus te stimuleren met lekkere snoepjes. Laat haar je vingers even volgen voor je het lekkers geeft bijvoorbeeld. Verstop hier en daar wat lekkers of doe aan ander soort voedselverrijking. Bij oudere katten worden de neus en tast belangrijker, omdat gehoor en zicht achteruit gaan. Door de andere zintuigen meer te stimuleren worden ze zelfverzekerder.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Nefra
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:18

Re: Poes angstig of toch slecht zient

Bericht door Nefra »

Ik zal inderdaad maar is een keer naar de dierenarts gaan denk.
Ze volgt me handen wel. Ze is al zolang ik der heb wel wat angstig maar nu word het steeds erger.
Wat kan ik tegen angst verder doen ik doe al me schoenen uit enz in de gang voor ik de deur open doe en dan nog schrikt ze om een of andere reden soms.
Plaats reactie