automatisch voerbak ervaring..

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

automatisch voerbak ervaring..

Bericht door seifer »

hallo,

ik heb (zoals ik al eerder aangaf) 2 schatten van katten, ze zijn nu bijna al 1 jaar oud.
nu hebben we een jaar ook een autmatiche voerbak ivm afwezigheid van beide en ze daardoor dan 3 x daags nog te eten krijgen.

nu is het volgende het geval;

Het ging lange tijd erg goed met de voerbak en ze aten er goed van. Tot dat Rico er achter kwam dat je de bakjes (die los op het systeem zit) omhoog kan halen. En zo het geheel eruit kan trekken. Nou heeft die slimmerik dit een keer gedaan met natuurlijk het gewenste resultaat. Hierover konden we erg om lachen. :lol:

En toen heb ik de bakjes vast gemaakt aan de frame. En toen was het niet meer het geval dat dit gebeurde.

Lange tijd hebben wij de automatische voerbak niet meer gebruikt, omdat Rico nu het geheel omhoog gooit met als resultaat dat de voerbak op zijn kop komt te liggen en je kan al raden.. dat ze hierdoor geen eten krijgen. Dit is 2 x al gebeurd en dan zag ik dit ook als een soort van eigen schuld dikke bult met de hoop dat hij ervan zal leren. Maar Rico leert er ook niet van en hij doet het nog steeds. Normale bakjes doe hij dit niet maar hij raakt gefixeerd (lijkt het wel op) als de time bak weer paraad komt.

Wij weten niet hoe we hiermee om moeten gaan of dat er andere bakken zijn die hij in geen mogelijkheid omhoog kan krijgen. Of hoe we hem kunnen corigeren erin. Maar tips hierin zal wel erg helpen.

p.s de time bak die wij hebben is catemar voederautomaat...

(ik ben dyslectisch sorry voor mijn grammatica)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door Ms Maaike »

Corrigeren zal niet lukken aangezien hij beloond wordt met brokjes. ;) Ik heb zelf ook een voerautomaat, maar dan een heel ander systeem. Twee (of drie) keer per dag 'rolt' er een (instelbare) hoeveelheid voer uit. Hij is vrij prijzig, maar ben erg blij met deze keuze. Je kunt 'm hier bestellen. Het is een stevig geheel, vooral als het reservoir vol zit. Er bestaat een kans dat Rico het ding omgooit, maar daar zou je bij voorbaat al op kunnen inspelen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door Ms Maaike »

Overigens, heb je al eens gedacht aan voedselverrijking? Misschien dat Rico dat leuk vindt aangezien hij behendig is met z'n pootjes. :) Op dit forum zijn er veel katten die dat leuk vinden. Zelf heb ik de slimcat voerbal, activity board en sensesrail waar ik elke dag wel een paar brokjes instop. Alle producten zijn op (Nederlandse) Zpls te verkrijgen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door Dinky »

Heb zelf geen ervaring met een automatische voerbak. Heb zelf gewoon een bakje vol brokjes staan en die staat er altijd. Weet niet hoe lang jullie weg zijn maar anders zou je wellicht gewoon een vol voerbakje neer kunnen zetten ipv de automaat aangezien hij zo gefixeerd is op dat apparaat?

En wat Maaike zegt: voedselverrijking vinden de meeste katten ook erg leuk ;) Je hoeft hier geen producten voor aan te schaffen maar kan ook kiezen voor lege eierdoosjes, plankjes waar je wat voer op legt, wasbollen, wc-rolletjes. Het is maar wat je leuker vind ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door seifer »

Ja we doen al aan voedselverijking...

Zal rico dit dan ook als een spelletje zien??
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door Ms Maaike »

Ja, dat zou kunnen. Hij kan ook te gefixeerd zijn op eten, dat had één van mijn katten. Sinds ik (onder andere) onbeperkt brokjes voer is ze niet meer gefixeerd op eten en is ze afgevallen. Waarom voer je eigenlijk met zo'n automaat? Ik bedoel, je moet elke dag het ding vullen (toch?), dus met hetzelfde gemak zet je aan het begin van de dag een bakje met brokken neer. :) Katten vinden het prettig om steeds een beetje te kunnen eten; in hoeverre is dat mogelijk met de automaat die jij hebt?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door seifer »

Ja omdat rico en sticks alles op een moment gaan opeten...

En er ook berichten lees dat het niet goed is en ook onze da zegt dat
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk dat het van veel factoren afhangt. Ik geef brokjes die geen graan bevatten en lager in koolhydraten zitten dan veel voer met granen. Die brokjes vullen eerder en langer, waardoor m'n katten er niet veel van nodig hebben. Eén van mijn katten is afgevallen sinds ik die brokken onbeperkt voer. Mijn DA keurde het eerst ook af, totdat ze zag dat onze poes 500 gram was afgevallen in vier maanden tijd.

Kijk eens op dit topic; is heel recent en zou je het gerommel met de voerautomaat kunnen schelen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door seifer »

Ok.. Ja wij hebben echt katten die alles in een keer op eten.. Maar we gaan het proberen.. Thnx
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door eveline1982 »

Volhouden laat ze zich maar een paar dagen over eten, op een gegeven moment zal je merken dat ze steeds vaker kleinere beetjes eten. Geen ervaring met automatische voederbakken...
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door BloemTetsu »

Mijn ouders hadden zo'n ding voor Gizmo neer gezet en gingen op vakantie. Wij kwamen 1,5 dag later langs. Waren ze vergeten om de batterij in te doen :-)

Mij katten krijgen overigens 4 keer per dag eten met voedselverrijking. Mijn kat zou zekerweten de automaat open krijgen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: automatisch voerbak ervaring..

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb de timerbak vastgeschroefd, onze Siamezen bleken niet zo geduldig.... :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie