Poes bang voor eigen kittens?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Mystie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2013 17:37

Poes bang voor eigen kittens?

Bericht door Mystie »

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik hebben tijdelijk 3 colourpoint perzen in huis: een moederpoes met haar 2 kittens (allebei katers). Een van de kittentjes houden we zelf maar de andere twee katten gaan binnenkort weer terug naar hun eigenaresse.

De poes is sowieso altijd heel angstig maar de afgelopen week heeft ze opeens een soort paniekaanvallen. Ze schrikt ergens van en vervolgens rent ze keihard door het hele huis met haar nageltjes uit. Meestal schiet ze onder de bank of ze wil de gang op zodat ze alleen is. Eerst duurde zo'n aanval niet lang en bleef het bij één rondje rennen, maar nu duurt het soms wel een kwartier voor ze gekalmeerd is.

Nou heb ik een paar keer gezien waar ze dan zo bang voor is... namelijk voor haar eigen kittens! Als ze aan het spelen zijn gaan ze nog wel eens achter haar aanrennen of ze zetten hun rug op, en daar schrikt ze ontzettend van. Komt dit misschien doordat het katertjes zijn? Ziet ze hen als een bedreiging omdat ze nu 14 weken zijn (en dus best groot inmiddels)? Soms lijkt het net alsof ze meedoet met spelen en dan wil ze juist naar haar kleintjes toe, tot ze dus opeens weg wil vluchten onder de bank of een andere kamer in.

Is dit iets wat vaker voorkomt bij katten of komt het doordat ze van nature al angstig is? En wat kan ik het beste doen als het weer gebeurt? Ik neem haar nu altijd even apart en praat dan zachtjes tegen haar, dat lijkt in ieder geval wel even te werken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes bang voor eigen kittens?

Bericht door Ms Maaike »

In het wild is het zo dat moeders hun katertjes afstoot. Het fijne weet ik er niet van, maar het kan dus best een natuurlijke reactie zijn.

Wil je eens zoeken op 'solokittens' op dit forum? Kittens die met z'n tweeën (of meer) worden gehouden zijn gelukkiger en slopen minder omdat ze elkaar hebben. Bovendien verkleint het de kans op gedragsproblemen.

Overigens kun je haar het beste met rust laten en de kittens ook. Dit moeten ze zelf oplossen; wanneer je gaat 'helpen' kan het erger worden aangezien ze zelf de rangorde moeten bepalen. Pas als er bloed vloeit moet je ingrijpen. Deze kans zit er overigens wel in als de moeder en de katertjes elkaar gaan afstoten. Maar goed, ik denk dat onder andere de fokkers hier op het forum je beter kunnen helpen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Mystie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2013 17:37

Re: Poes bang voor eigen kittens?

Bericht door Mystie »

Bedankt voor je reactie Ms Maaike :)

Goed om te weten dat ik ze beter met rust kan laten als ze elkaar achterna zitten. Ik heb nog nooit meer dan één kat in huis gehad dus het is voor mij allemaal nieuw om te zien hoe ze met elkaar omgaan haha.

Ik zal de berichten over solokittens zeker gaan lezen! Als het aan ons lag zouden we allebei de kittens houden maar dat is helaas geen optie. De eigenaresse houdt de andere zelf, vandaar. Ik heb het er toevallig laatst nog met mijn vriend over gehad dat ik graag een ander kittentje uit het asiel zou adopteren als maatje voor onze Scott. Maar zouden ze niet minder hecht zijn met elkaar als ze niet uit hetzelfde nest komen?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Poes bang voor eigen kittens?

Bericht door eveline1982 »

Dat moet geen probleem gaan vormen hoor. Misschien een paar dagen blazen maar voor je het weet lijkt het alsof ze altijd samen zijn geweest :)

Het schrikken heb ik bij mijn poes nooit gezien. Wel dat ze ze spuugzat werd. Eerste nest wilde ze vanaf 7 weken niks meer van weten en 2de nest was na 4 weken al niet meer leuk. Nou moet ik zeggen dat het allebei ongeplande nestjes waren (heel verhaal, in mijn album te lezen ;) ) . Ze was erg jong bij het eerste nest en het 2de nestje was te zwaar voor haar lichamelijke conditie. Zou dit wel doorspelen naar de eigenaresse zodat ze kan gaan overwegen of het niet beter is voor de poes om de kitten toch ergens anders te plaatsen. Want dit zal op den duur misschien alleen maar erger gaan worden!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie