Opgezwollen wond, wond nog half open.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door F4LLCON »

Hallo allemaal, gisteren is mijn kat gaan vechten. Toen ik hem ging voeren, zag ik bloed druppelen. Meteen heb ik desinfectiemiddel gebruikt en het bloeden stopte ook meteen. Vandaag zag ik dat het helemaal kaal was op en om zijn wond. Ik weet niet wat ik moet doen? Dierenarts?

Het is ook zondag nu dus alles is dicht denk ik. Overdag toch even bellen om het zeker te weten.
Wond is net boven zijn rechter-achterbeen, naast zijn staart
Is ongeveer 2.5 cm a 3 cm x 2.5 cm a 3 cm.
Hij likt er de hele tijd aan.
Tips?
http://imageshack.us/photo/my-images/831/img7046od.jpg/
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door Adriana »

t is een beetje moeilijk te zien op de foto. t lijkt me wel diep en uitkijken dat dit niet dichtgroeit en ontsteekt want dan krijg je een vervelend abces.
maar op afstand en zonder het dier- is dit 6 jarige Tijger? - te zien is het moeilijk er echt iets over te zeggen..

waarmee heb je ontsmet? dat zou ik aan de dierenarts overlaten want dettol bijvoorbeeld is giftig voor katten en ze krijgen dat binnen als ze de wond schoonlikken.
heeft hij pijn en is hij er ziek van? eet en drinkt hij nog goed?

als hij er de hele tijd aan likt, dan maakt en houdt hij het zelf schoon, bovendien bevordert dit het genezingsproces, dus dat is wel OK.
wond qua afmeting lijkt me fors en k zou maandag zeker voor controle langs een dierenarts gaan, tenzij hij vandaag ziek lijkt te zijn. dan langs de weekeinde-da/spoeddienst en het is niet anders..

en intussen toch nadenken of je de tuin niet zou moeten afzetten of zoiets. uit eerdere berichten begrijp ik dat het een buitenkat moet zijn want hij is gewend buiten te plassen/poepen. maar met dit soort vechtersbazen in de buurt lijkt het me voor hem redelijk gevaarlijk en voor jullie redelijk kostbaar, want dit zal niet de laatste botsing zijn..
en wie weet .. van kwaad tot erger..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door mittenslief »

schoonhouden met sopje van biotex en uitkijken dat het niet gaat ontsteken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door F4LLCON »

@Adriana, gaat inderdaad om Tijger, 6 jaar. Hij eet en drinkt nog goed maar sist wel als ik met mijn hand dichtbij zijn wond kom. Tuin afzetten gaat moeilijk, want hij springt makkelijk 2 a 3 meter omhoog. W
Was geen dettol, maar Marylin desinfectielotion. Bevat ethanol en chloorhexidine-digluconaat. Ik probeer het te deppen met een warm handoekje voor ongeveer 5 a 10 min zoals ik heb gelezen op internet. Morgen ga ik zeker langs mijn dierenarts voor controle en antibiotica. Ik zal hem binnenhouden, hij heeft ook een schone kattenbak.

Bedankt voor de reactie

@mittenslief, ik heb helaas geen biotex, kan ik dat bij de etos of supermarkt kopen?

Bedankt voor de reactie
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door Ms Maaike »

Supermarkt verkoopt Biotex, de Etos denk ik niet. Het wordt namelijk vaak als waspoeder gebruikt. Over het afzetten van je tuin: als je gaas naar binnen plaats wordt het voor Tijger al een stuk moeilijker om ergens overheen te klimmen. Beetje creatief zijn hoor. ;)

Veel sterkte en goed dat je de wond morgen even laat controleren. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door F4LLCON »

@Ms Maaike, ik zal is kijken bij onze supermarkt of ze dat hebben. Maar moet ik dan waspoeder met water mengen en dat gebruiken om mijn kat zijn wond schoon te maken?
Over gaas... Het is wel afgesloten voor een mens, maar het is dus 30 meter kat vriendelijk. 30 meter gaas van minimaal 2 meter hoog? Lijkt me een beetje overdreven :P

Kan ik bijvoorbeeld Betadine gebruiken voor mijn kat?

Bedankt voor de reactie
Laatst gewijzigd door F4LLCON op 03 feb 2013 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door Adriana »

geweldig dat je morgen even langs je da gaat.
hoe gaat het intussen met hem? hij heeft er kennelijk wel pijn van als je met je hand niet dichtbij mag komen.. eet en drinkt hij nog wel?

zeg even tegen je dierenarts dat als hij een pijnstiller voorstelt of geeft dat hij/zij dan géén metacam spuit.. er zijn zat andere pijnstillers als het al nodig is..
antibiotica is waarsch wel verstandig en missch moet het goed worden schoongemaakt, goed worden bekeken of er geen troep in die diepe wond zit en gehecht..
ik denk dat het een beet van een van de zijtanden is, daarom is het zo diep en kattentanden zijn niet schoon en brengen doorgaans bacteriën in de wond..

néé! geen betadine! en ik denk ook niet dat je het zelf tot zo diep kunt ontsmetten.
bovendien zijn de eventuele bacteriën al binnen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door F4LLCON »

@Adriana, ik zal het voorstellen aan mijn DA. Hij heeft net gegeten en heb vers water voor hem neergezet. Kattenbak staat er ook voor als hij moet. Verder likt hij er nog hevig. Zag ook wat resten van pus op zijn plek. Zal zo weer met een warme natte handdoek gaan deppen.
Hij loopt ook en springt ook gewoon normaal.

Bedankt voor de reactie
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door Ms Maaike »

En om te voorkomen dat er nog meer bacteriën binnenkomen? En waarom is betadine niet goed voor katten? Is toch 'gewoon' jodium? Dierenartsen ontsmetten daar ook mee.

Geen waspoeder mengen, maar Biotex. :P Op de verpakking staat volgens mij wel een dosering voor handwas; ik denk dat als je dat aanhoudt het geen kwaad kan. Overigens vind ik 30 meter gaas spannen niet overdreven; ik heb dat zelf ook gedaan en ja, het is veel werk en heb ook wat afgevloekt wanneer het echt lastig werd. ;) Maar ik zou het wel weten met terroriserende buurtkatten (en mogelijke aanrijdingen, vergiftigingen, honden, mensen die last hebben van jouw kat omdat 'ie bij anderen in de tuin poept enz.).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door Adriana »

k ben altijd erg bang om mensenmiddelen op dieren toe te passen, ook ivm de dosering..
missch ben ik wel te voorzichtig, dus ook met betadine..
Tijger likt het zelf schoon maar kan waarsch niet diep genoeg komen.. en dat schoonlikken lijkt me voorlopig beter dan chemische middelen, die hij met het zelf weer schoonlikken binnen kan krijgen. en ik ben altijd benauwd voor nierschade dan..

als hij eet en drinkt dan heeft hij geen koorts, dus dan zou het kunnen zijn dat de infectie meevalt.. maar toch morgen maar even laten bevestigen want dit soort diepe wonden kunnen ernstige abcessen veroorzaken.. hij houdt hem met schoonlikken wel open, dus eventuele troep kan eruit en wordt weggelikt.
en missch heeft hij na deze aanvaring intussen wel zijn bekomst van het buitenleven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door F4LLCON »

@Ms Maaike, het is hier een katten- en honden buurt. Ik ben er streng tegen om een kat in een 100 vierkante meter achtertuin op te sluiten. Huiskatten dat naar buiten gaan kunnen wel 20000 vierkante kilometer lopen. Maar dit verschilt per kat natuurlijk. Mijn kat is tot wel een maand weggeweest.

Ik zal is kijken wat voor antibacterieel middelen ze bij de DA en dierenwinkel hebben.

@Adriana, ik zal morgen zeker naar de DA gaan. Hij wilt nog steeds naar buiten. Het was althans zijn territorium waar die andere kat in was gekomen. Het was de kat van een paar blokken verder dat hier was gekomen. Ik hoorde katten vechten dus keek uit mijn raam en zag dat ze hevig aan het vechten waren. Dus ging ik naar buiten en riep mijn kat. Andere kat was al weg toen.
Laatst gewijzigd door F4LLCON op 03 feb 2013 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door Ms Maaike »

Op te sluiten? Nou dat valt toch heel erg mee vind ik. Weegt niet op tegen de gevaren van buiten. Je hebt er zelf nota bene ervaring mee. Maar goed, dat is een andere discussie.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
F4LLCON
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2012 11:31

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door F4LLCON »

Update:

Ik hield het vochtig en schoon met 1 liter gekookt water en 1 theelepel zout mixen en laten afkoelen. Vervolgens met een spuitje zonder naald erop spuiten.
Ik voelde of hij koorts had of niet, zonder thermostaat. Je kan namelijk best wel makkelijk met je hand voelen of je kat warmer is dan normaal of niet. Hij at en dronk ook normaal, blijkt dus ook daaruit dat hij geen koorts heeft.

Naar de DA geweest maandag. Kreeg te horen dat het goed geneest en goed vochtig is gebleven. Kreeg antibiotica onder zijn vel en kon weer gaan. Wond is nu bijna dicht en geneest goed. Geen hechting nodig geweest.

Bedankt voor de reacties :)
Tijger | 1-1-2007 - nog vele jaren
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door Adriana »

goed idee van dat spuitje zonder naald en schoon spoelen met zwakke zoutoplossing ..
en gelukkig check bij de dierenarts en geneest goed, joepie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Opgezwollen wond, wond nog half open.

Bericht door eveline1982 »

Fijn dat het beter gaat! Maar voelen met de hand of een dier koorts heeft gaat niet altijd op! 1 van mijn kittens at, dronk, speelde en (door een kapotte thermometer) dacht ik dat ze geen koorts had. Haar oortjes voelde ook niet heet. Helaas bleek bij de da dat ze 40.5 graden koorts had! Dus ik raad mensen aan nooit met de hand te voelen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie