FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
natalie2111
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2013 22:11
Locatie: Beverwijk

FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door natalie2111 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en aangezien ik een zeer groot kattenliefhebber ben, heb ik besloten te registreren.
Vijf katers in huis, zitten zowel binnen als buiten en een eigen volledig katvriendelijke kamer.

Mijn op 1 na oudste kater is afgelopen woensdag aan FORL geopereerd. Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt, want ik kon hem niet langer met die pijn en narigheid laten zitten.
Hij heeft een extractie gehad (kiezen getrokken- hoek en voortanden nog aanwezig) en na een aantal dagen pijn, blikvoeding, pijnstillers en hexarinse spoelingen is me vandaag opgevallen dat hij een opgezwollen wang heeft naast zijn neus.
Ik heb het noodhospitaal gebeld met de vraag of het normaal was en of ik er iets tegen kon doen, maar zij zeiden dat het wel weg zou trekken. Ik zie helaas toch dat hij er niet op wilt liggen en hij drinkt ook niet..

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
hij moet wel blijven drinken en anders een aantal malen per dag spuitjedrinken. dat doe je aan de zijkant van het bekje met een injectiespuitje zonder naald. linkerhand onder onderkaak en zachtjes aan de zijkant naar binnen spuiten.

kun je hem temperaturen? ik denk dat hij een forse ontsteking aan het opbouwen is en zo snel mogelijk aan de clavubactin (antibiotica) moet! niet wachten tot maandag!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door Dinky »

Klinkt inderdaad als een ontsteking/abces waar hij echt last van heeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door Adriana »

en hoe gaat het intussen? antibiotica gehaald?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
natalie2111
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2013 22:11
Locatie: Beverwijk

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door natalie2111 »

Nou ik ben met hem teruggegaan.
Hij had al een langlopende antibiotica gekregen na de behandeling, dus die hoefde hij niet nog een keer. Ik geef sowieso iedere ochtend metacam tijdens het eten en 's avonds na het eten Hexarinse. Ze zeiden dat het vanzelf zou wegtrekken en dat is ook gebeurd. Het is weggetrokken.

Drinken gaat ook goed. Uiteraard drinkt hij niet meteen als ie wat gegeten heeft (wat ik dus hoopte), maar tussendoor drinkt ie met de andere katten mee uit de waterbakken.

Hij is wel al een stuk vrolijker, kwijlt nog wel, maar eet goed, slaapt goed en heeft alleen af en toe nog pijnscheutjes, maar dat kan ook niet anders-> de operatie is nog geen week geleden.
Ook maakt ie zichzelf weer schoon, ook omdat zijn kwijl niet meer stinkt. Dus al met al veel positiever.

6 Februari ga ik voor controle terug en dan geef ik wel weer even een update.
Moet eerlijk zeggen: ik ben enorm blij dat ik het heb gedaan. Het kost een flinke duit, maar ik kon niet langer aanzien dat hij met pijn rondliep.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door Adriana »

als hij maar even zo ongeveer pijnloos is dan is het beter onmiddellijk met metacam te stoppen. het is in onze ervaring een erg slechte pijnstiller.. kan forse nierschade veroorzaken en meer info in onze metacam-topics..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
natalie2111
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2013 22:11
Locatie: Beverwijk

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door natalie2111 »

Ja, zodra hij geen pijnscheutjes meer heeft dan kunnen we direct stoppen met Metacam. ben er sowieso al geen voorstander van, maar zolang hij die scheuten nog heeft is het even een oplossing
Gebruikersavatar
natalie2111
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2013 22:11
Locatie: Beverwijk

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door natalie2111 »

Heb even een foto van hem geupload als avatar, dit is hem ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FORL extractie gedaan->nu opgezwollen wang. HELP

Bericht door Adriana »

kan forse nierschade veroorzaken en denk er nog eens goed over na of je dat risico wilt lopen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie