Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alysha
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:00
Locatie: Drunen

Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis.

Bericht door Alysha »

Hoi Lezers,

Ik heb een hele lieve rooie kroel kater van bijna 7 jaar die sinds een paar weken 'sproeit'.
Hij is geholpen dat ie 9 maanden was en heeft nooit eerder gesproeid, wist ook niet dat dit nog kan nadat hij geholpen is!

Hij sproeit tegen me meubels, tegen de muur, in de badkamer, in de babykamer en nu vanmorgen tegen de pas geschilderde muur in de woonkamer!!

Er zijn dingen veranderd in ons huishouden, ik ben 6 maanden geleden moeder geworden van een dochter dus me lieve kroelkat krijgt minder aandacht, ook hebben we mensen bij ons inwonen en hun bewonen de zolder. Hun hebben een poes meegenomen die nog geholpen moet worden. Ik heb het idee dat hij de poes niet accepteerd en ook de baby niet en daarom uit boosheid gaat sproeien. Hij doet het gewoon recht voor je neus!! Ik heb al meerdere malen zijn neus erin geduwd en toen buiten gezet, maar dit helpt dus niet.
Hij sproeit gewoon staand, tilt zijn staart op en er komt een harde straal recht naar achter.

Hoe kan ik hem laten stoppen??? Poepen en plassen doet hij verder wel gewoon op de bak.
Ik heb ooit een keer gelezen dat oudere katten niet zo goed tegen veranderingen kunnen, maar help aub want het is niet meer te doen zo.

Nou ga ik binnen 3 maanden (hoop ik) verhuizen alleen met me dochter en me katten gaan uiteraard met me mee. (heb nog een witte poes van bijna 8)
Zou hij dan stoppen met sproeien omdat er dan rust om hem heen is?

Hopelijk heeft iemand antwoorden.
Groetjes Cindy & Alysha Fayenna
en pootjes van Maya & Sidney!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Dinky »

Vraag me wel af waar het idee weg komt dat het zou helpen de kat met de neus in zijn eigen urine te steken?

Denk inderdaad dat hij de indringers duidelijk wil maken dat het zijn terrein is (of dat alleen is tegen die andere poes van de bewoners boven of ook tegen de baby is lastig te zeggen).

Hoe je hem kan laten stoppen weet ik niet. Wel zou je eens contact op kunnen nemen met het kattengedragcentrum die gratis telefonisch spreekuur hebben. Daarnaast is daar ook een forum aan gekoppeld met gedragsdeskundigen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Ikey »

Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar een ding weet ik wel: zijn neus erin duwen werkt alleen maar averechts!! Daar krijg je een bange kat van en dan ben je nog verder van huis!

Waarschijnlijk heeft het te maken met de veranderingen en wellicht helpt de verhuizing, geeft hem dat rust. De mensen die bij je inwonen hebben een ongecastreerde kat, wellicht dat dit het ook stimuleert. Maar zoals ik al zei, veel verstand heb ik er niet van.

Je zegt dat je ook een poes hebt. Hoe gaan ze met elkaar om? En misschien is er een medische reden voor het sproeien? Heb je de DA al gebeld voor advies?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door eveline1982 »

Neus erin douwen werkt echt niet, je creeert hier alleen angst mee. Een oude poes van mij kon niet tegen kinderen. Als er een kindje kwam logeren plasde ze standaart het bed en de spulletjes van dat kind onder. Vreemd genoeg liet ze de spullen van mijn zoon, toen hij geboren werd, wel met rust. Alleen toen hij begon te lopen werd ze erg agressief naar hem en heb ik uiteindelijk de keuze moeten maken om haar weg te doen. Laat je de kat wel bij het kind om te wennen en te ruiken? De kans is er dat hij na de verhuizing weer stopt met sproeien, ik zou zeker dat afwachten!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Alysha
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:00
Locatie: Drunen

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Alysha »

neus in de urine duwen heb ik ook weer van anderen gehoord dat dat zou helpen.
ik heb een poes die een jaar ouder is dan hem en die zijn al bij elkaar vanaf dat hij een kitten was, dit gaat dus goed, nooit ruzie of vechten of wat dan ook.
mijn poes interesseert t allemaal niet de veranderingen in huis en die heeft ook geen problemen met de poes van de bewoners boven.
het is echt alleen de rooie kater die problemen heeft nu.

het is zo'n schatje en kroelt met iedereen, maar dat sproeien is echt verschrikkelijk!
de zoon van mijn ex-man is 4,5 jaar en die woont bij ons in huis sinds dat ie 6 maanden was, en daar kan me kater prima mee overweg!
als ik met me dochtertje op schoot zit dan komt ie naast me zitten maar heeft totaal geen oog voor haar. snuffelt niet eens, en forceren heeft ook geen nut.
Groetjes Cindy & Alysha Fayenna
en pootjes van Maya & Sidney!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door eveline1982 »

Dan denk ik toch dat het aan de andere kat ligt die niet is geholpen. Maaike van dit forum heeft ook een oudere kat en daar een kitten bij genomen. Toen ze een zwerfertje van mij overnam als maatje voor de jongste kat ging dat absoluut niet goed en werd ze echt bozer dan boos! Dus het zegt niet veel dat als je 2 katten hebt een 3de er makkelijk bij te plaatsen is.

Helaas word die tip nog vaak gegeven, zelfs door dierenartsen maar het is echt achterhaald en helpt voor geen meter ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Ms Maaike »

Potver, je kan ook zelf nadenken in plaats van klakkeloos 'tips' opvolgen die uit het stenen tijdperk komen. Wat gebeurt er denk je met je neus als je daar een lading ammoniak in krijgt? Het reukorgaan kan blijvend beschadigd zijn na zo'n neus-in-plas-druk-actie.

Vervelende situatie; als ik het zo lees komt het vooral omdat je kater de andere kat op zolder niet accepteert. Dit kan goed te maken hebben met het gegeven dat die kat nog niet gecastreerd is. Helaas heb je daar niks over te zeggen, behalve dat je kan aangeven hoe de vork in de steel zit.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Alysha
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:00
Locatie: Drunen

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Alysha »

hoef je me niet meteen aan te vallen!!! dit is de eerste keer in mijn leven dat ik van iemand hoor dat je t juist niet moet doen.
Groetjes Cindy & Alysha Fayenna
en pootjes van Maya & Sidney!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Ms Maaike »

Aanvallen? Ik zeg toch niet dat ik je stom vind of zo? Ik suggereer alleen dat je zelf ook je hersens kan gebruiken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door nellebel »

ik denk ook echt dat het aan de ongecastreerde poes ligt. verder is er flink wat voor hem veranderd en daar kan de ene poes beter tegen als de andere. er zijn vele indringers gekomen.
niet boos op hem worden, hij doet dit niet voor de lol, hij voelt zich niet veilig en moet daarom markeren. veel aandacht geven en kroelen, betrekken bij je eigen dochtertje, maar niet dwingen. en misschien moeten je gasten hun poes maar tijdelijk ergens anders onderbrengen. ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoor hier ook wel eens dat zoveel te langer het gedrag blijft, zoveel te moeilijker het is af te leren (of moeilijker ervanaf te komen omdat het gewoonte wordt). het is toch jouw kats gezondheid en hun zijn te gast, dus moeten hun zich aanpassen vind ik.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door lidewij020 »

Ben je al met een plasje van je kater langs de dierenarts geweest? Het kan goed dat hij een blaasontsteking of blaasgruis heeft en daardoor sproeit. Ook stress door alle veranderingen in huis kan een oorzaak zijn, maar het is belangrijk om als eerste een medische oorzaak uit te sluiten.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Cerna

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Cerna »

Ik denk dat het stress is als gevolg van alle veranderingen en dat, wanneer het weer rustig wordt (zeg, een maandje na de verhuizing) de kater ook wel zal stoppen met sproeien. Hij doet dit om zijn stress kwijt te raken.

Ik heb hetzelfde 13 jaar geleden meegemaakt toen onze oudste poes (Minoes), die de baas was, overleed. Ik had toen 2 katers: Shura van 10 en Cochi van 5 en volgens de regels van het spel zou dus Shura Minoes moeten gaat opvolgen. Echter, Shura was heel bedeesd en Cochi een macho en dus ontstond er een psychologische strijd tussen hen (ze vlogen elkaar niet in de haren, maar je voelde de spanning). Cochi "won" deze strijd en Shura ging toen sproeien. Gelukkig meestal buiten, maar hij had ook een voorkeur voor het stopcontact boven het aanrecht wat levensgevaarlijk was en wij hebben moeten afplakken.
Toen het voor hem duidelijk werd dat hij Cochi als zijn meerdere moest beschouwen, hield het sproeien weer op (hij had in die 10 jaar daarvoor ook nooit gesproeid).

Het was ellendig, maar gelukkig van voorbijgaande aard en dat verwacht ik hier ook. Koop een Feliwayverstuiver, valeriaanzakjes, evt. iets kalmerends om de tijd tot en vlak na de verhuizing door te komen (ik zeg niet dat dit zal helpen, maar het kan wel).
Ik zou ook niet gelijk allemaal nieuwe meubels kopen (mocht je dat van plan zijn) want je loopt het risico dat hij die ook gaat besproeien.
Wanneer hij 2 maanden in het nieuwe huis woont, kun je misschien voorzichtig wat gaan veranderen. Een verhuizing is voor een gevoelige kat al stressy genoeg.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gecastreerde kater van 7 jaar sproeit sinds kort in huis

Bericht door Adriana »

Alysha schreef:Er zijn dingen veranderd in ons huishouden, ik ben 6 maanden geleden moeder geworden van een dochter dus me lieve kroelkat krijgt minder aandacht,

ook hebben we mensen bij ons inwonen en zij bewonen de zolder. Ze hebben een poes meegenomen die nog geholpen moet worden.
Zou hij dan stoppen met sproeien omdat er dan rust om hem heen is?

Hopelijk heeft iemand antwoorden.
ik denk dat hij getriggerd wordt door een open poes, dat ruikt hij en dan komen al zijn instincten naar boven..
en ik denk ook dat als je verhuist de kans redelijk is dat hij daarmee stopt. (mits daar geen andere open poezen in de buurt zijn..)

missch kun je de mensen boven je toch ernstig aanraden die poes te laten helpen/castreren, niet alleen voor jouw situatie maar ook in het belang van het diertje zelf want iedere keer krols zijn kost veel energie en is erg uitputtend voor een poes. nog afgezien van de kans op ontsnappen en oeps-nestjes..

en ik hoop dat als jouw meisje straks niet onmiddellijk zindelijk is, je haar dan niet met haar neus enzovoorts.... en nee, ik val jou niet aan maar kom op voor je lieve kater, want dat zijn geen volijke manieren, dat kun je zelf toch ook wel bedenken?
en je kater begrijpt niet wat het verband is tussen deze actie en zijn 'natuurlijke' gedrag en zal alleen maar bang van je worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie