Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Midkoop
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2013 12:04

Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de bak

Bericht door Midkoop »

Beste kattenvrienden,

Ik woon sinds 2 maanden op mezelf en ben thuis altijd met katten opgegroeid.
Nu heb ik 1 kitten genomen omdat ik dat leuk vond. Deze doet alles netjes op de bak en is heel speels. Nu moet ik elke dag werken dus dat vond ik best zielig. Daarom ben ik opzoek gegaan na een 2de kitten. Toen ik thuis kwam was kitten die ik had helemaal blij. Maar nieuwe katje moest vooral wennen en was bang. Zeker voor mensen. Maar ik dacht dat hij ook al zinnelijk was dat was mij verteld. Maar volgende dag vond ik een plasje in de woonkamer. Ik probeerde er nu op te letten en elke x op de kattenbak te zetten. Inmiddels is hij mensen helemaal gewend en stuk minder bang hij komt graag bij me liggen. Alleen nog steeds niet heel speels. En beetje schuttig. Inmiddels poept hij wel op de bak. Maar hij plast overal in de badkamer behalve op de bak zelfs als ik op heterdaad betrap en erop zet wil die gelijk weer weg. Waar lig dit aan? Wat kan ik eraan doen? Beide kitten zijn bijna 10 weken. 1ste kitten is een poes de 2de die later erbij is gekomen is een kater.

Alvast bedankt!

Robin
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door Dinky »

Normaal zou ik gelijk denken aan blaasgruis/blaasontsteking dus dat zou ik in elk geval laten onderzoeken door de DA ondanks dat hij er wel jong voor is.
Dan kan het zo zijn dat hij de kattenbak bij het plassen associeert met pijn en daarom niet op de kattenbak wil plassen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Midkoop
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2013 12:04

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door Midkoop »

Dankjewel voor je snelle reactie! Ik ga er dan maar mee na de Da
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door Freya13 »

zou het niet kunnen dat het kitten gewoon nog erg jong is, en zoals een klein kind dat net zindelijk is, niet op tijd bij de bak geraakt, vooral als hij misschien aan het spelen is, of in een diepe slaap?
zou het geen oplossing zijn om een of enkele bakken bij te zetten?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door Zuri »

Wat weet je van de geschiedenis van dit kitten? Heeft het misschien nooit geleerd om op een bak te plassen? Is hij mensen en andere katten in zijn omgeving gewend? En hoe reageer jij wanneer je hem 'betrapt'? Misschien dat hij nu erg bang is geworden voor jouw reactie op plassen en dat liever ergens stiekem doet.

Ik zou je willen adviseren om op meerdere plekken in huis een bak te zetten (zodat hij het niet zo lang hoeft op te houden als hij moet) en hem vooral de tijd te geven om rustig te wennen. Als hij bang is voor jou/ het andere kitten, kan hij uit stress per ongeluk op de verkeerde plek plassen. Wanneer hij zelfverzekerder is zal het zich vanzelf oplossen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door eveline1982 »

Ik zou inderdaad ook eerst een medische oorzaak uitsluiten. Is er lichamelijk niks aan de hand, dan denk ik dat je 2 weekjes vakantie moet opnemen en veel gaan trainen op zindelijkheid. Waarom zit de kitten in de badkamer? Een kitten van 10 weken moet in feite zijn plas op kunnen houden tot hij bij de kattenbak is. Dus of er is iets gebeurt waardoor hij de kattenbak als iets negatiefs bestempeld, of hij is gewoon niet zindelijk gemaakt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door Robijn »

Zit er een kap op de kattenbak? Zo ja, wellicht is je katertje dit niet gewend en is ie bang voor de kap. In dat geval zou ik de kap eraf halen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Midkoop
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2013 12:04

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door Midkoop »

De kitten was bang maar is dit niet meer. Hij poept wel op de bak dus bang voor de bak is hij ook niet. Hij kan het wel ophouden want hij zit in de badkamer als ik wegga en daar staat de bak ook. Dus ik ga denk ik toch meerdere bakken neerzetten.

Zou het. Kunnen dat hij de geur van de andere kitten niet accepteerd in dezelfde bak en daarom ergens anders gaat? Nogmaals hij poep wel in de bak.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door Adriana »

Midkoop schreef:want hij zit in de badkamer als ik wegga en daar staat de bak ook.

Dus ik ga denk ik toch meerdere bakken neerzetten.
lees onze zindelijkheidstopics! daar kom je de kattenbakregel tegen: één bak meer dan het totaal aantal katzels en op verschillende plaatsen! die regel is gebaseerd op jarenlange ervaring en niet door ons uitgevonden.
k hoop dat je er niet alleen over denkt om meer bakken neer te zetten maar dat - als je dit probleem wilt helpen oplossen - ook als de wiedeweerga doet. katten zijn uit zichzelf niet onzindelijk..
kattenbakken kunnen ook hobbykratten of van die lange dweilemmers (Blokker) zijn, nemen minder ruimte in en poept/plast prima!

hoop dat er nu ook een einde komt aan de opsluiting in de badkamer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten van 10weken poept in de bak maar plast niet in de

Bericht door eveline1982 »

Fijn dat hij het nu op de bak doet. En inderdaad hoop ook dat de opsluiting in de badkamer nu afgelopen is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie