Kat te zwaar?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Kat te zwaar?

Bericht door longy »

Hallo!

Ik heb 2 kittens (een kater en een poes uit hetzelfde nest) van 10 maanden en ik merk nu dat de kater toch echt een stuk groter is dan zn zus! Ze eten volgens mij evenveel en ze spelen ook altijd samen. Helemaal niks mis mee dus maar ik heb zo'n idee dat de kater te zwaar is. Nou ja, misschien niet te zwaar maar als ik zo online lees en op de grafiek kijk die ik kreeg van de dierenarts (van Hills) is mijn kat toch echt te zwaar. Hij is nu 10 maanden oud en weeg 5,2 kilo. Zijn zus weegt 3,7 kilo.

Ik maak me verder niet echt zorgen want hij is niet dik of zo. Maar 5,2 kilo voor een kitten lijkt mij toch best wel veel :P Het wordt wel een grote kater dat kunnen we nu al zien :)

Hebben jullie ervaring met kittens die zo'n 5 kilo wegen? :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Ms Maaike »

Van welk ras zijn je katten? Heb je foto's? Zijn ze gecastreerd? Het verschil tussen broer en zus is wel erg groot.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Re: Kat te zwaar?

Bericht door longy »

Hey!

Het zijn gewone huiskatten. De moederpoes heb ik gezien en het is een mooie slanke witte poes. De vader heb ik nooit gezien maar volgens de eigenaresse was hij best wel groot. Ze zijn allebei gecastreerd toen ze 5 maanden oud waren. Krijgen elke dag Hills brokjes voor gecastreerde katten en elke week 1x natvoer van RC. Hier heb ik wat foto's van deze week:

Hier staan kan je ze een beetje vergelijken met elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

En hier nog wat van King himself:

Afbeelding

Afbeelding

:)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kat te zwaar?

Bericht door BillyJean »

als ik King ( zo heet de zwarte kater toch?) zo zie, denk ik niet dat ie te dik is. Ik zie een slank lijf. Mooi zijn ze, zwart en wit, net als Snickerts en Bounty, Goed ook dat ze gecastreerd zijn, ik weet, het is moeilijk, maar je voorkomt ellende in de toekomst. Welkom!!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Dinky »

Ik zie ook een tengere king ;-)
zou vooral kijken naar postuur van de kat en minder naar gewicht.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Freya13 »

hij lijkt mij niet te dik
groot ja, maar toch niet dik?
ik heb hier andersom een kat die volgens de 'statistiek' niet te dik is, maar er wel behoorlijk 'rond' uitziet, omdat ze niet zo groot is ... dus die statistieken zijn volgens mij echt niet meer dan een richtlijn, je moet altijd kijken naar de bouw van je eigen dier
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat te zwaar?

Bericht door lidewij020 »

Katers groeien meestal wat groter uit dan poezen. Vroeger hadden wij ook een broer en zus. Zus was met haar 4 kg en een gemiddelde poes, maar broer was met 7 kilo en bijna twee keer zo hoge schouderhoogte als zijn zus echt een flinke kater. Het is bekend dat katers die gecastreerd zijn voor ze volwassen zijn ook groter groeien dan intacte katers.

Jouw beide katten zien er prachtig uit helemaal zoals het hoort! wat leuk dat kleurverschil...alsof ze elkaars negatief zijn. Heb je het balkon afgezet voor de katten? ziet er goed uit!

Hier kun je zien hoe je het postuur van je kat kunt beoordelen:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... eren07.jpg

Maar zelfs met de plaatjes is het soms lastig hoor. Er zijn verschillen tussen rassen en een dikke vacht kan een hoop verhullen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Renatevanderveer

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Renatevanderveer »

Serieus..
Beide katten zijn bijna identieke kopieen van onze twee katzels, Snickers en Bounty..
Ons Snickers weegt 2.7 kg, is zeven maanden oud.
Bounty weegt (is te licht) 1.5 kg en is zes maanden oud.

Het is bijna eng, haha.
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Re: Kat te zwaar?

Bericht door longy »

Thanks voor de complimentjes! Ja ze zijn gewoon slank maar ik vond 5,2 kilo best wel veel ;p Maar ach ze groeien als kool. Al hoop ik dat King niet al te zwaar wordt ;p Ik bedoel het is nog een kitten haha! Straks wordt ie zo groot en zwaar als een maine coon :P We zullen het zien!

Heb sinds november elke maand ff het gewicht van hun opgeschreven ;p
King: 4,4 - 4,7 - 5,2
Cammy: 3,1 - 3,2 - 3,7

Volgens de richtlijnen van Hills wordt een katertje van 10 maanden maximaal 4,65 kilo :P En een poes van 10 maanden maximaal 3,6 kilo! Die van mij zijn beiden eigenlijk dus "overweight" haha ;)

Goed om te horen dat het geen kwaad kan!

Ps: ff foto's zoeken van Snickers en Bounty! xD
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Ms Maaike »

Hoi, King lijkt mij niet te dik. :) Zoals al is gezegd is het belangrijk om het postuur van de kat te bekijken; richtlijnen zijn inderdaad maar richtlijnen. :) Mooie diertjes zijn het!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
paasnini

Re: Kat te zwaar?

Bericht door paasnini »

Wat een onzinlijstje van Hill's, lekker weggooien.
Je katten zijn prachtig en prachtig slank. Prima zo al zou je ze voor de vochthuishouding best dagelijks natvoer kunnen geven (wel zonder suiker en granen).
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Re: Kat te zwaar?

Bericht door longy »

Dank jullie wel! Ja 5,2 is maar een cijfer. Als hij dik oogt ga ik me pas zorgen maken. Of hij moet opeens 10 kilo gaan wegen dan gaat er ook een lampje branden ;)

Wel grappig want we zeggen soms wel gemene dingen tegen hem haha... bijvoorbeeld dat ie een te dikke kont heeft wanneer hij zit. Dan kijkt ie je aan en gaat miauwen, net alsof hij weet dat we slechte dingen over hem zeggen :)

Ze drinken wel voldoende denk ik! Elke dag moet ik de waterbakjes opnieuw vullen en als je klaar bent met douchen zit King al klaar om je voeten en benen te likken. Hij lijkt soms echt op een hond! ;p
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik vind m er echt nuet dik uit zien
Katers zijn gewoon groter ... HIer is gizmo ook 5,8 kilo en is ook 10 maand het is dan wel een Brit maar ook hij zou te zwaar zijn .
Kijk naar zijn bouw hangbuik? Ja dan is ie wat te dikkig ... Maar als je de ribben kan voelen is geloof ik goed..
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik zie geen dikke kat en hij is niks te zwaar. lekker die richtlijn weggooien en voeren op het oog
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Kat te zwaar?

Bericht door Gingerlinda »

leuk stel heb je, inderdaad net kopien van snickers en bounty hihi
ik vind ze zeker niet te dik hoor. ze zien er goed uit.
vind het ook erg goed en verantwoord van je dat je ze beiden hebt laten castereren.
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Plaats reactie