Poes eet niet meer!

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
D_P
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:08

Poes eet niet meer!

Bericht door D_P »

Om een heel lang verhaal kort te maken: heb een kattin van 13 jaar, ze is bijna 2 weken geleden geopereerd aan haar tanden (alle maaltandjes + 1 hoektand is weg). Een week na de operatie was ze ziek geworden. Ze at bijna niks meer en eerst dachten ze aan nierfalen omdat deze waarden heel hoog waren in haar bloed, maar uit haar bloed kwam ook dat ze teveel witte bloedcellen had. Dus ik heb haar toen 4 dagen aan het infuus bij de dierenarts laten logeren. sinds maandag is ze thuis, maar ze eet nog altijd niet! :???: Haar bloedwaarden zijn dan wel terug normaal, dus wss was het een ontsteking op de nieren.

Vandaag heb ik een eetlustopwekkend middeltje meegekregen. Heb het al 3x gegeven en daarnet had ik gezien dat ze aan eten gepeuzeld heeft, maar nog niet om te zeggen van Yessss!! ze eet!!! Morgen is er nog een dagje dat ik het eetlustopwekkend middeltje ga geven, hopelijk werkt het, want omdat ze al bijna 2 weken bijna-niet-aan-het-eten is, gaat de volgende stap valium zijn om haar aan de eet te krijgen.. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het er precies niet zo op maar ik kan zo ook niet verder blijven gaan.. Er staan 7 verschillende soorten eten voor haar klaar, maar ze vertikt het om ervan te eten. :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ze heeft ongetwijfeld al lang rondgelopen met erg veel pijn aan haar bekje/gebit.
daarna de operatie en intussen heeft ze afgeleerd om te eten omdat dit veel pijn doet/deed.

de enige manier om het probleem acuut op te lossen is een aantal malen per dag voorzichtig spuitjevoeren met een injectiespuit zonder naald en aan de zijkant van het bekje.
prak wat lekker voer fijn, zorg dat het op kamertemperatuur is en de eerste paar keer een klein beetje. ze moet weer leren eten en vertrouwen hebben dat dit geen pijn doet.

enne... 'ze vertikt het om te eten'.. dat is niet zo aardig denk ik. het is jouw zorg om haar weer te leren eten nadat ze een moeilijke en pijnlijke tijd achter de rug heeft.. en als ze zo hoog leucocytengehalte had, dan heeft ze erg lang met ernstige ontstekingen rondgelopen... (ik bedoel.. je had haar gebit ook zelf in de gaten kunnen houden en niet zo lang moeten wachten... ;-) )
geduld en rust zijn belangrijk en wees voorzichtig met valium want dat kan ook heel erg verkeerd uitpakken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door Dinky »

Ik zat inderdaad ook gelijk te denken aan spuitjevoeren. Daar wat (aangelengd) natvoer in en dat voorzichtig in het bekje spuiten.

Zelf heb ik het ook wel eens dat ik opzie tegen eten maar wanneer ik eenmaal aan het eten ben dan smaakt het naar meer. Er is dan dus best kans dat ze daarna weer lekker zelf zal gaan eten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
D_P
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:08

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door D_P »

Adriana schreef:welkom op het forum!
ze heeft ongetwijfeld al lang rondgelopen met erg veel pijn aan haar bekje/gebit.
daarna de operatie en intussen heeft ze afgeleerd om te eten omdat dit veel pijn doet/deed.

de enige manier om het probleem acuut op te lossen is een aantal malen per dag voorzichtig spuitjevoeren met een injectiespuit zonder naald en aan de zijkant van het bekje.
prak wat lekker voer fijn, zorg dat het op kamertemperatuur is en de eerste paar keer een klein beetje. ze moet weer leren eten en vertrouwen hebben dat dit geen pijn doet.

enne... 'ze vertikt het om te eten'.. dat is niet zo aardig denk ik. het is jouw zorg om haar weer te leren eten nadat ze een moeilijke en pijnlijke tijd achter de rug heeft.. en als ze zo hoog leucocytengehalte had, dan heeft ze erg lang met ernstige ontstekingen rondgelopen... (ik bedoel.. je had haar gebit ook zelf in de gaten kunnen houden en niet zo lang moeten wachten... ;-) )
geduld en rust zijn belangrijk en wees voorzichtig met valium want dat kan ook heel erg verkeerd uitpakken..
Ik heb heeeeeeeel lang getwijfeld of ik hier iets zou posten of niet, omdat je zelf met een vraag zit en altijd zijn er mensen die doen alsof je niet om het beestje geeft omdat ze 'lang met ontstekingen heeft rondgelopen'.. Als mijn poes normaal eet, speelt en buiten gaat zoals ze altijd doet dan ga ik niet denken van oh ik ga eens eventjes naar haar tandjes kijken (ze zou het trouwens ook niet toelaten).. Maar soit, jij kent mij niet, ik ken jou niet.. Vind het al fijn dat je hebt gereageert.

Vandaag zijn we terug naar de dierenarts geweest voor haar dagelijkse antibioticaspuit (pilletjes zullen er toch niet binnengaan, aangezien ze niet eet). Dierenarts heeft gezegt dat ik door de dag alleen nog maar water en brokjes mag zetten en s avonds mag ik met iets heel lekkers afkomen, want het haalt toch niks uit dat er zoveel aanbod staat.. Wil ze dat niet, dan moet ik met een spuitje proberen eten te geven en als dat ook echt niet lukt dan moet ik terug eetlustopwekker op haar pootje smeren. Als ze echt niet gaat eten dan komt de valium er vrijdag aan.. Ik zit ook op het einde, ik heb ALLES al geprobeert.. Ik vind het echt erg want ondanks alles was maandag haar bloed terug normaal.. :-( en dan moet je ook nog weten dat het al bijna 2 weken geleden is dat ze nog fatsoenlijk heeft gegeten (in die 2 weken heeft ze ook nog 4 dagen aan't infuus gelegen..)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door Ms Maaike »

Je geeft om je kat, dat is duidelijk. Maar met zo'n drastische operatie kun je niet anders concluderen dan dat de ontstekingen ernstig en talrijk waren. Die ontstekingen ontstaan niet binnen een paar dagen; daar gaat sowieso een week overheen. Ze heeft met die ontstekingen zeer waarschijnlijk minder gegeten, dat kan niet anders. Vandaar de opmerking van Adriana over dat ze al lang met die ontstekingen heeft rondgelopen. Ze heeft nergens beweerd dat je niet om je diertje gaf. Er zijn echter wel een aantal stappen die je niet hebt ondernomen. Ik kijk namelijk of mijn katten genoeg hebben gegeten en ik kijk ook elke dag hoe ze eten. Dat je dat niet (goed) hebt gedaan wil niet zeggen dat je niet van je poes houdt. Als dat het geval zou zijn was je niet naar de dierenarts gegaan denk ik. :)

Je hebt nog niet alles geprobeerd, want na twee weken weinig eten heb je nog niet eens spuitjevoeren geprobeerd. Dat was bij mij al na een dag opgekomen, het is namelijk heel slecht voor katten om te vasten. Wederom komt dit misschien eerder omdat je het niet weet dan dat je niet van je kat houdt, dus dat laatste beweer ik niet. :)

Valium is een kalmerend middel; ik zie niet in waarom dat haar zou helpen weer aan het eten te krijgen. Het advies van de dierenarts vind ik raar; waarom alleen 's avonds heel lekker voer? Juist nu is het zo belangrijk dat ze eet. Ze moet wel honger hebben, daarom denk ik eerder dat ze niet kán eten omdat ze pijn heeft. Daarom zou ik zelf met spuitjevoeren beginnen. Belangrijk is ook dat ze genoeg vocht binnenkrijgt, dus ook spuitjes met gewoon water geven. Extra vocht bij het natvoer is ook geen slecht idee. Met natvoer van goede kwaliteit (dus bij voorkeur geen Whiskas of andere supermarktmerken) heb je meer kans op herstel.

Heel veel succes! :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door eveline1982 »

Hier zijn de katten helemaal verliefd op de kleine blikjes van gourmet en dan die speciale edities gold enzo. Het is geen best kattenvoer maar aangezien ze het zo lekker vinden geef ik dit altijd als ze medicijnen nodig hebben want ik weet dat alles erin gaat. Had jouw kat voor die tijd niet iets wat ze enorm lekker vond? Misschien een stukje verse vis? En dwangen is een goede manier om er wat in te krijgen, als haar maag weer een keer vol heeft gezeten krijgt ze haar trek ook misschien weer terug. Sneu hoor, heb je haar (en zij zichzelf) er zo doorheen weten te trekken, laat ze het afweten op eten. Hoop dat je poes snel weer gaat eten en beter in haar velletje komt te zitten sterkte ermee
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
D_P
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:08

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door D_P »

spuitjesvoeren heb ik inderdaad nog niet gedaan, omdat ze 4dagen bij de dierenarts heeft gezeten.. De dierenarts had het zelf al eens geprobeert en dat was toen niet gelukt dus ze wou het eerst een proberen met gewoon voeren.. Ik heb vanaf maandag hier 7 potjes gezet gehad.. met in alle 7 iets anders lekkers, en als iets er al een paar uur stond, ging het weg en kwam er iets anders in de plaats. ze ging er eens aan snuffelen en draaide zich dan om en ging weg, niks eet ze.. Misschien omdat het er een tijd staat? ik weet het niet.. Maar misschien heb ik meer succes met het spuitjesvoeren, ik zal het sewes weten.. :epray: Drinken doet ze wel heel goed, heb haar al verschillende keren aan de waterbak zien zitten toen ze aan het drinken was dus.. Ik hoop echt uit de grond van men hart dat ik ze terug aan het eten krijg want begin mij toch te veel zorgen te maken.. :-|

Valium is echt de allerlaatste oplossing.. Volgens de dierenarts worden ze dan wat suffer en gaan ze op zoek naar eten..
D_P
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:08

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door D_P »

eveline1982 schreef:Hier zijn de katten helemaal verliefd op de kleine blikjes van gourmet en dan die speciale edities gold enzo. Het is geen best kattenvoer maar aangezien ze het zo lekker vinden geef ik dit altijd als ze medicijnen nodig hebben want ik weet dat alles erin gaat. Had jouw kat voor die tijd niet iets wat ze enorm lekker vond? Misschien een stukje verse vis? En dwangen is een goede manier om er wat in te krijgen, als haar maag weer een keer vol heeft gezeten krijgt ze haar trek ook misschien weer terug. Sneu hoor, heb je haar (en zij zichzelf) er zo doorheen weten te trekken, laat ze het afweten op eten. Hoop dat je poes snel weer gaat eten en beter in haar velletje komt te zitten sterkte ermee
Ja, ik denk dat ik dat dan eens ga halen in de winkel morgen.. Ik heb al heel veel geprobeert, eten van bij de dierenarts (daar heeft ze maandagmiddag 3-4 hapjes van genomen), Renal heet dat.. ik heb ook A/D van hills van de dierenarts zo een mousse, whiskas (ok, niet het meest ideale, maar wat ze eet dat heeft ze toch maar binnen), Pro plan terrine, whiskas melk, 3 verschillende soorten brokjes, vers gekookte zalm, een papje van Vitakraft, snoepjes, ... Morgen ga ik viyo eens proberen.. Voor ze ziek werd at ze dolgraag haar brokjes en dat papje van Vitakraft als tussendoortje..

Nja, het was een redelijk zwarte operatie en gisteren waren nog niet alle draadjes weg in haar mondje.. Hopelijk is dat ook een reden waarom ze niet meer eet? Alhoewel dat ze de eerste dag na haar operatie ook nog goed gegeten heeft!

Vind het ook erg, ik zit er een ganse dag mee in men hoofd en ik praat over niks anders meer precies.. Vorige week was ze zoooo ziek dat ik dacht dat ze niet lang meer had, nu is ze terug 'gezond' want alles in haar bloed is terug normaal.. Ik weet het allemaal niet meer wat ik moet denken..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door Ms Maaike »

Waarschijnlijk heeft ze de eerste dag na de operatie nog niet meteen pijn gevoeld; eigenlijk wordt er standaard na een operatie een spuit met pijnstilling gegeven. Ik denk echt dat ze 'gewoon' pijn heeft en daarom niet wil eten. Misschien kun je de dierenarts om pijnstilling vragen. Het zal lastig worden om dat naar binnen te krijgen, maar het moet... Waarschijnlijk zijn brokjes te hard en daarom te pijnlijk voor haar.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
paasnini

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door paasnini »

Wees aub alert, heeft de dierenarts het gebit gecontroleerd toen je na een week terugkwam? Het komt nl. geregeld voor dat er wat restjes van tanden en kiezen achterblijven en dan krijg je een heel zieke kat en ja daar kunnen de nieren ook last van hebben.
Cerna

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door Cerna »

Ja, ik herken het en het verwijt aan jouw adres dat je niet goed hebt opgepast, vind ik zeer onterecht!

Ik heb hetzelfde meegemaakt met Noa, onze toen 3-jarige kat. Alleen moest bij haar alles er uit ivm Stomatitis (=chronische tandvleesontsteking). Wij kwamen er pas achter bij de jaarlijkse controle en toen moet het al heel lang aan de gang zijn geweest. Maar nooit iets gemerkt; ze at normaal.
Na de operaties wilde ze ook niet meer eten. En ik herken je wanhoop dan ook goed.
Uiteindelijk ben ik ook gaan spuitjevoeren en dat werd in het begin een stressvolle bedoening, zowel voor haar als voor mij. Maar Noa bleek nierfalen te hebben gekregen tgv Metacam wat ik 4 weken heb moeten injecteren en dat is bij jouw kat dus gelukkig niet zo.

Hoe krijg je haar nu weer aan het eten? Ik heb het bij Noa met tartaar en rauwe kipfilet geprobeerd (toen wist ik nog niet dat ze nierfalen had) en dat at ze een heel klein beetje. Maar alle beetjes zijn meegenomen in het begin. Omdat ze niet meer dan een paar hapjes wilde eten, heb ik ook een eetluststimulans gekregen. Eerst Periactin, later Diazepam (valium). Van beide werd ze erg humeurig, maar ze ging wel eten. Een kwart pilletje per dag deed al wonderen.
Ik heb een andere kat ook een keer een kwart Diazepam gegeven en zij werd er stomdronken van; het leek wel of ze net uit een narcose kwam. Ik vind het dus een eng middel. Periactin vind ik fijner, maar beide middelen kunnen wel het ureum verhogen. Wanneer het echter met de nieren weer helemaal goed is, kan dat geen kwaad.

Dus: wanneer je vers vlees al geprobeerd hebt en het heeft geen effect, probeer dan of spuitjevoeren wel lukt (en niet opgeven na een keer want in het begin is het een geklieder), desnoods 2 spuitjes per keer. Ik gebruik hiervoor 5 ml. spuitjes waarvan ik de punt heb afgesneden met een aardappelschilmesje (pas op met scherpe randjes!). Ik vind dit gemakkelijker want dan hoef je het eten niet zo dun te maken.
Afbeelding
En wanneer het echt niet lukt, dan een kwart Diazepam, maar liever Periactin (mocht je dierenarts dat hebben, anders stuur via PM maar een mailtje; ik heb er nog genoeg).

Heel veel succes en sterkte. Zoiets vreet aan je.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door mittenslief »

je kan ook nog met convelesance van RC beginnen (als je dat nog niet geprobeert hebt) het astronautenvoer onder de katzels. ik dwang mijn pleegkittens hiermee totdat ze weer eten en opknappen.
sterkte ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
D_P
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:08

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door D_P »

Ms Maaike schreef:Waarschijnlijk heeft ze de eerste dag na de operatie nog niet meteen pijn gevoeld; eigenlijk wordt er standaard na een operatie een spuit met pijnstilling gegeven. Ik denk echt dat ze 'gewoon' pijn heeft en daarom niet wil eten. Misschien kun je de dierenarts om pijnstilling vragen. Het zal lastig worden om dat naar binnen te krijgen, maar het moet... Waarschijnlijk zijn brokjes te hard en daarom te pijnlijk voor haar.
Ik ben al van vorige week zondag elke dag naar de dierenarts aan het gaan voor pijnstilling en/of antibiotica omdat ze niks wil eten en op deze manier neemt ze dan ook geen medicatie in.. 'T is wel niet leuk voor haar, maar het moet.. en de pijnstilling helpt niet om haar aan het eten te krijgen.. spijtig genoeg.. Daarom heb ik haar net met een spuitje gedwongen om te eten..
D_P
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:08

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door D_P »

Cerna schreef:Ja, ik herken het en het verwijt aan jouw adres dat je niet goed hebt opgepast, vind ik zeer onterecht!

Ik heb hetzelfde meegemaakt met Noa, onze toen 3-jarige kat. Alleen moest bij haar alles er uit ivm Stomatitis (=chronische tandvleesontsteking). Wij kwamen er pas achter bij de jaarlijkse controle en toen moet het al heel lang aan de gang zijn geweest. Maar nooit iets gemerkt; ze at normaal.
Na de operaties wilde ze ook niet meer eten. En ik herken je wanhoop dan ook goed.
Uiteindelijk ben ik ook gaan spuitjevoeren en dat werd in het begin een stressvolle bedoening, zowel voor haar als voor mij. Maar Noa bleek nierfalen te hebben gekregen tgv Metacam wat ik 4 weken heb moeten injecteren en dat is bij jouw kat dus gelukkig niet zo.

Hoe krijg je haar nu weer aan het eten? Ik heb het bij Noa met tartaar en rauwe kipfilet geprobeerd (toen wist ik nog niet dat ze nierfalen had) en dat at ze een heel klein beetje. Maar alle beetjes zijn meegenomen in het begin. Omdat ze niet meer dan een paar hapjes wilde eten, heb ik ook een eetluststimulans gekregen. Eerst Periactin, later Diazepam (valium). Van beide werd ze erg humeurig, maar ze ging wel eten. Een kwart pilletje per dag deed al wonderen.
Ik heb een andere kat ook een keer een kwart Diazepam gegeven en zij werd er stomdronken van; het leek wel of ze net uit een narcose kwam. Ik vind het dus een eng middel. Periactin vind ik fijner, maar beide middelen kunnen wel het ureum verhogen. Wanneer het echter met de nieren weer helemaal goed is, kan dat geen kwaad.

Dus: wanneer je vers vlees al geprobeerd hebt en het heeft geen effect, probeer dan of spuitjevoeren wel lukt (en niet opgeven na een keer want in het begin is het een geklieder), desnoods 2 spuitjes per keer. Ik gebruik hiervoor 5 ml. spuitjes waarvan ik de punt heb afgesneden met een aardappelschilmesje (pas op met scherpe randjes!). Ik vind dit gemakkelijker want dan hoef je het eten niet zo dun te maken.
Afbeelding
En wanneer het echt niet lukt, dan een kwart Diazepam, maar liever Periactin (mocht je dierenarts dat hebben, anders stuur via PM maar een mailtje; ik heb er nog genoeg).

Heel veel succes en sterkte. Zoiets vreet aan je.

Ik heb haar net gevoerd met het spuitje.. Eerst moest ik proberen van de dierenarts of ze het zelf zou oplikken maar niet dus.. Dus dan maar met het spuitje, ik heb 4x een spuitje van 2.5 ml gegeven.. Ik kreeg er ook wel de nodige kwade geluidjes bij, maar al bij al viel het nog mee! Ik hoop maar dat alles erin blijft deze nacht, dat ze het niet gaat overgeven want het is natuurlijk al eventjes geleden dat ze gegeten heeft! Ook nog eventjes vermelden dat ik een kwartiertje na het dwangvoeren een geprobeert heb of ze whiskasmelk wou, want dit wou ze nl ook absoluut niet meer dringen en wonder boven wonder begon ze er onmiddellijk van te drinken!! hopelijk blijft het zo lukken!

En het vreet inderdaad aan mij.. zo een poesje kan verdekke fel op uw gemoed spelen als je ervan houdt! Ik heb al veel traantjes gelaten voor haar de laatste 2 weken..
D_P
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:08

Re: Poes eet niet meer!

Bericht door D_P »

mittenslief schreef:je kan ook nog met convelesance van RC beginnen (als je dat nog niet geprobeert hebt) het astronautenvoer onder de katzels. ik dwang mijn pleegkittens hiermee totdat ze weer eten en opknappen.
sterkte ermee

Bedankt voor de tip! Ik heb dit net gebruikt om haar te dwangvoeren.. De dierenarts had het al meegegeven voor als ze echt niks zou eten.. Hoelang duurt het meestal voor ze terug beginnen te eten?
Plaats reactie