Maand van de gebitscontrole

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Anne87

Maand van de gebitscontrole

Bericht door Anne87 »

Ik kwam dit tegen op de facebookpagina van mijn dierenarts, misschien hebben jullie er ook wat aan?

Volgende maand: maand van de gebitscontrole. Gratis controle van het gebit, voor alle diersoorten. Wel even bellen voor een afspraak!

Die gratis gebitscontrole is een actie van mijn DA zelf, maar op deze site kun je zien wat jouw dierenarts of een andere DA in je buurt doet:
http://www.gebitscontrole.nl/
Feline100
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2013 19:40

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Feline100 »

Wat een goed idee!

Ik ga meteen contact opnemen met mijn dierenarts om een afspraak te maken..toch fijn dat dit kan..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Dinky »

Zeker goed initiatief ;) Blijf het alleen wel grappig vinden dat het wordt gesponsord door de Mars fabriek :lol:

Misschien dat ik het met Dinky wel even doe maar dan moet het wel een stuk warmer zijn. Zou namelijk een kwartiertje op de fiets moeten met het reismandje achterop onder de spin en dat vind ik toch wel erg zielig met deze kou wanneer het niet hoeft ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Cerna »

Ga je toch eind februari, is het vast al wel voorjaar.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Dinky »

Daarom zeg ik ook de temperaturen even af te wachten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Anne87 »

Check wel eerst even he, niet alle DA's hebben nu gratis controles. :-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Dinky »

Ja had al gekeken en mijn DA doet er wel aan mee ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Ms Maaike »

Top! Thanks voor de link. 'Mijn' dierenarts doet er ook aan mee. Zal binnenkort eens bellen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Anne87 »

Mooi zo, voordat ik boze mensen krijg omdat ze moesten betalen. ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Dinky »

In het kader van deze actie ook een uitgebreid artikel op de website van de DA:
Mijn naam is Anouk Weusten en ik ben als dierenarts werkzaam bij Dierenziekenhuis Groningen. Binnen de diergeneeskunde hebben vele disciplines mijn interesse, waaronder de tandheelkunde. Ik heb diverse cursussen op tandheelkundig gebied gevolgd.


Net als bij mensen is ook bij dieren een gezond en goed functionerend gebit van essentieel belang. Gebitselementen hebben diverse belangrijke functies. Hoektanden bijvoorbeeld hebben bij vleeseters zoals de hond en kat een grijp- en vasthoudfunctie. Naast het vangen en vergaren van voedsel moet een dier echter ook goed kunnen kauwen. Om deze reden is een gebit uitgerust met kiezen. Ook heeft het gebit bij dieren vaak een belangrijke sociale functie, een middel om onderling te kunnen communiceren.
De hedendaagse, door de diervoeder industrie geproduceerde, kant-en-klaar maaltijden stellen aan de kauwfunctie van het gebit nog maar minimale eisen. Dit heeft tot gevolg dat we tegenwoordig veel problemen met het gebit zien zoals tandplaque, tandsteen en ontstekingen. Hierdoor kunnen tanden en kiezen uiteindelijk zelfs los gaan zitten en verloren gaan. Door deze gebitsproblemen zal het dier uit de bek kunnen gaan ruiken, pijn hebben en slechter gaan eten. Er kunnen vanuit de mondholte zelfs ontstekingen elders in het lichaam ontstaan, onder andere in het hart, de lever, de nieren en de gewrichten.

Een deel van deze gebitsproblemen kan succesvol worden voorkomen of verholpen, niet alleen door de dierenarts. U als eigenaar van een patiënt kan hierbij eveneens een belangrijke rol spelen. Om te beginnen is het verstandig om zoveel mogelijk hard voer (brokjes) te geven aan uw huisdier. Ook kauwstaafjes, botten en speeltjes zoals bijvoorbeeld een flostouw dragen bij aan het zoveel mogelijk schoon en gezond houden van een gebit.
Ten slotte heeft de mechanische reiniging van tandenpoetsen een groot remmend effect op de ontwikkeling van tandplaque en zo ook op het ontstaan van tandsteen en ontstekingen in de mondholte en aan gebitselementen. Bij voorkeur vindt het poetsen van de tanden en kiezen dagelijks plaats.

Ondanks deze maatregelen kan het toch nodig zijn dat uw huisdier de hulp van een dierenarts nodig heeft. In geval van aanslag op gebitselementen kan dit verholpen worden door middel van een professionele gebitsreiniging. Hierbij worden alle tanden en kiezen zorgvuldig schoon gemaakt, van aanslag ontdaan en ten slotte gepolijst zodat de oppervlakte van de elementen weer mooi glad wordt en vuil en bacteriën minder kans hebben om zich er aan te hechten. Ook kunnen elementen in een zodanige slechte staat verkeren dat extractie van de desbetreffende tand of kies nodig is. Indien nodig kunnen nog aanvullende maatregelen zinvol zijn zoals speciaal dieetvoer, ontwikkeld om de vorming van tandsteen te helpen voorkomen. Het t/d dieet van de firma Hill’s welke in onze praktijk te verkrijgen is, is hiervan een goed voorbeeld.

Ook zijn er speciale verzorgingsproducten voor het gebit voorhanden, zoals bijvoorbeeld Vetaquadent. Het is ontwikkeld voor gebruik door het drinkwater en bevat chloorhexidine hetgeen ontsmettend werkt (het remt de groei van bacteriën en gaat zo de vorming van tandplaque tegen). Tevens bevat de vloeistof xylitol in een veilige dosering voor een frissere adem. Voor dieren zie zich niet zo gemakkelijk de tanden laten poetsen bestaat er tenslotte Dentisept, een klevende tandpasta welke enkel op de gebitselementen aangebracht hoeft te worden en eveneens chloorhexidine bevat.
bron
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Ikey »

Ik kan aan de hand van de website van mijn DA niet zien of ze gratis controleren, maar ik ga zeker eens bellen daarover. Vond toevallig net een tand op de bank, maar dat is waarschijnlijk van Skippy. Die zal wel aan het wisselen zijn ;-)

Interessant citaat, Mirjam :)

Ik heb vaker gelezen dat je de tanden van je katten dagelijks moet poetsen. Is er hier iemand die dat ook daadwerkelijk doet?

En bijvoorbeeld kauwstaafjes, werkt dat ook voor katten?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Anne87 »

Als het goed is kun je op de website uit de beginpost dat wel zien :)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hé top, onze dierenarts geeft vanwege de gebitsmaand 20% korting op Tinlo :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anne87

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Anne87 »

Zijn er al veel mensen geweest? Ik ga dinsdag met Flo naar de DA voor een gebitscontrole. Ik ben erg benieuwd, voor zover ik weet heeft haar vorige baasje dat nooit laten controleren.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Maand van de gebitscontrole

Bericht door Ms Maaike »

Mickey en Pippi zijn deze week geweest. Mickey kreeg weer wat tandsteen, Pippi's gebit ziet er goed uit. Heb een tandenborstelset met tandpasta en iets voor door het water gekocht, maar weet niet of ik dat laatste ga gebruiken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie