basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

hallo,

ik heb enkele dagen geleden een 3 jarige kater uit het asiel geadopteerd.
bas (zijn naam) is een zeer lieve jongen.
laat zich overal aaien en laat zich graag kammen (noorse boskat).

nu, basje gaat wel plassen in zijn bak, maar wil er niet in poepen.
ik heb hem in de tuin eens gelaten omdat ik dacht dat hij mss een gewoonte had om buiten te poepen, maar volgens mij is basje nooit buiten geweest want hij heeft er de schrik van zn leven gedaan. basje is echt heeeeeeel bang buiten.

ook kruipt hij constant op de stoel onder tafel. lekker weggestoken.
de krabpaal doet hem ook niet veel...

is basje getraumatiseerd? is basje ongelukkig bij mij?

weet iemand raad voor mij zodat basje een eerlijke kans krijgt om gelukkig te worden?

groetjes kimberly en basje
Renatevanderveer

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Renatevanderveer »

Het klinkt alsof Basje heel erg angstig is en zijn omgeving nog niet vertrouwd.
Hoelang heb je hem nu precies? Heeft hij al die tijd niet gepoept?
Poept hij ook niet als jij/jullie slapen? Of als er niemand is?

Ik denk niet zozeer dat het aan jouw ligt, maar dat Basje moet wennen aan zijn omgeving..
Ik stel bovenstaande vragen, omdat je wellicht toch even de DA moet raadplegen, ook voor advies.

Heeft Basje wellicht koorts?
Niet poepen kan ook wijzen op iets anders, zeker wanneer er koorts in het spel is.
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

ik heb hem van maandagnamiddag, nog geen week dus.
basje poept wel op de vloer en op de stoelen als wij niet in de buurt zijn.
plassen doet hij in de bak zowel snachts als overdag als wij in de buurt zijn.

heeft het feit dat hij onlangs gecastreerd is daar iets mee te maken?
je kunt zien dat het een verse wonde is van te castreren maar hij was al gecastreerd toen ik hem uit het asiel redde...

groetjes kimberly en basje
Renatevanderveer

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Renatevanderveer »

Hij poept dus wel, maar niet op de gewenste plek..
Deed Basje in het asiel zijn poepje wel op de kattenbak?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier verder niet zo heel veel ervaring mee heb..
Wellicht iemand anders?
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

ik ben dus dinsdag terug naar het asiel geweest om verdere inlichtingen over basje zijn verleden maar ze konden mij niet meer vertellen dan: hij zit hier TERUG van vrijdag.

ik stelde ook de vraag of hij op de bak ging en daar zeiden ze dat er altijd katten zijn die buiten de bak hun behoefte doen maar dat ze niet weten van welke kat dit precies is.

ik vroeg hen ook of basje door hun dierenarts gecastreerd was en daar konden ze niet op antwoorden.

conclussie: basje is heen en weer van gezin naar asiel en weer naar gezin en weer naar asiel en uiteindelijk bij mij terecht gekomen. intussentijd gecastreerd en gevaccineerd. mss is hij helemaal in de war en denkt hij: ach, het is maar tijdelijk?

voor alle duidelijkheid: ik zie basje nu al ontzettend graag en zie geen reden waarom hij naar het asiel zou moeten, ik zou graag zijn poepprobleem oplossen en hem gelukkiger zien dan nu :)

groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Dinky »

Misschien een tweede bak voor het poepen? En inderdaad zal hij rust moeten vinden want zoveel verhuizen kan hem geen goed hebben gedaan :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

hij heeft nu 2 nachten op dezelfde plaats gepoept, mss eens zijn bak zetten waar hij poept?

een tweede bak is mss een goed idee maar heb 2 katten gehad voor basje en die 2 gingen indezelfde bak...

ik denk ook dat hij mss eerst wat meer op zijn gemak moet zijn, zoals ik hier al gelezen heb, een ongelukkige kat doet zijn behoeftes vaak naast/buiten de bak.


groetjes kimberly en basje
Renatevanderveer

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Renatevanderveer »

Een tweede bak kun je inderdaad eens proberen!

Dat denk ik ook, dat het wat tijd nodig heeft.
Basje is immers vaak verhuisd en is wellicht zijn vertrouwen een beetje kwijtgeraakt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Ms Maaike »

Bak neerzetten waar hij poept en de ongelukjes in de bak leggen. Ongelukplekken reinigen met allesreiniger, niet met chloor. Chloor maakt de plek vaak aantrekkelijker om behoeftes op te doen. Hopelijk trekt het snel bij! Raar dat hij wel gewoon plast op de bak.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

inderdaad heel raar...

zal zien wat er vanacht gebeurt ;)

op goede hoop :)


groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Catfish »

Wat fijn dat Basje na blijkbaar vele omzwervingen bij jou terecht is gekomen! Wel een beetje raar asiel (om het netjes uit te drukken..) dat ze zo weinig info over hem hebben. Hm...

Ook ik denk dat je meerdere bakken neer moet zetten, sommige katten plassen liever op een andere bak dan ze poepen. Zie ik hier ook. Plassen in de ene bak, en hup, door naar de volgende om een dikke drol te draaien. En inderdaad op de plek neerzetten waar de ongelukjes gebeuren.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door castratenkoor »

Bas buiten zetten zou ik niet meer doen als ik jou was. Als hij schrikt kan hij wegrennen en zich verstoppen. Je loopt het risico hem nooit meer te vinden.

Probeer eens een grote hoge opbergbak (Blokker/Hema/Action) zonder deksel. En zet die voorlopig op de plek waar hij poepte.

Succes, ik hoop dat Bas een fijn leven krijgt bij jou. Altijd sneu zo'n kat die heen en weer geslingerd is tussen diverse huizen en asiel.

Zou het misschein kunnen dat hij dekkater is geweest? Je ziet namelijk wel vaker dat zulke katers na jarenlange eenzame opsluiting (met geen of te weinig aandacht) gecastreerd worden. En dan gedragsgestoord zijn, omdat ze geen normaal gezinsleven gewend zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

van hoge bakken is basje bang. als basje naar buiten gaat gebeurd dit uiteraard aan een leibandje voor katjes.
ik denk dat basje een gezinsleven wel gewent is want hij schrikt niet op van stofzuiger of rolluiken ofzo.
ook wordt hij helemaal blij van aandacht dan krult hij op zijn rug en krijgen we likjes van hem.
ben vandaag om een 2e bak geweest met andere korrels... let us hope!

vanacht heeft zijn bak op de plaats waar hij poept niets opgeleverd, basje heeft vanmorgen onder tafel gepoept.

groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Dinky »

Dan blijft dus voorlopig de optie over dat basje niet op dezelfde bak wil poepen en plassen.
Duim voor je dat het met de tweede bak wordt opgelost!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

hopelijk wel!

ik heb mij laten wijsmaken (moest een tweede bak ook niet helpen) om een stukje krantenpapier op de plaats te leggen waar hij poept? als hij op die krant poept elke nacht die krant beetje bij beetje op te schuiven naar zijn bak en uiteindelijk in de bak leggen...

dit zal dan ook mijn laatste hoop zijn :( zou niet weten wat ik nog meer kan proberen dan

groetjes kimberly en basje
Plaats reactie