basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

jammer, maar helaas!!

ik heb sinds gisteren een tweede bak aangeschaft.
basje heeft deze nacht in alle2 de bakken een plasje gedaan en deze middag weeral onder tafel gepoept :(

helpt het als we bij het betrappen van poepen op ongewenste plaatsen hem vlug in de bak zetten?
of zijn er mss mensen met gelijkaardige problemen of een oplossing weten?

btw. basje komt langzaam aan wat losser.
hij komt nu al uit zichzelf vanonder te tafel om aaitjes vragen en begint zijn nieuwe woonplaats te verkennen.
we zien dat hij al een stuk kalmer geworden is.

groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Ms Maaike »

Die tip met krantenpapier al geprobeerd? Moet zeggen dat ik dit nog nooit eerder heb gelezen of gehoord. Alle mogelijke medische oorzaken zijn uitgesloten? En de drolletjes laat je een dag in de bak liggen? En er staat al een kattenbak onder de tafel? Als alle bovengenoemde dingen al zijn uitgevoerd zou je wellicht met een kattengedragskundige kunnen mailen/bellen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

bij de dierenarts geweest en basje is gezond.
krantenpapier is voor vanavond eens uit t eproberen.
de bak op de plaats van zijn behoeftes zetten ook al geprobeerd, maar dan zoek hij een ander plaatsje om te poepen.

hopelijk lukt het met papier?

groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Ms Maaike »

Als dat niet lukt, wat ga je dan doen als ik vragen mag?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

een szoeken inderdaad voor een expert die met katten overweg kan!
in geen geval weg doen!
ik zie basje veel te graag.

blijven oefenen is de boodschap.

en dagelijks een strontje van de vloer rapen of uit de bak scheppen maken nu ook geen groot verschil hé.

maar als het kan zou ik het liefst hebben dat hij op de bak leert gaan.

groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Ms Maaike »

Fijn dat je er zo over denkt. :) Menig ander persoon was denk ik alweer terug gegaan naar het asiel. Misschien dat hij daarom van hot naar her is gegaan...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

ik vrees er ook een beetje voor, ik ben zelf bang dat ze basje eens hard aangepakt hebben, want hij schrikt enorm rap van onverwachte bewegingen enzo...

groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Ms Maaike »

Sneu. :( Heb zelf ook een kat met een minder leuk verleden. Misschien, als Basje zich eenmaal echt thuis voelt en niet meer zo schichtig reageert gaat hij dan ook begrijpen dat de drolletjes in de bak horen. Maar daar kan best eens wat tijd overheen gaan. Wel top dat je je zo in wil zetten voor Bas. :eclap:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Chiquita98 »

Wat doe je met zijn drolletjes?? Ik zou ze namelijk in één van de bakken leggen. Ik denk ook dat deze kat gewoon uit spanning dit doet. Er zal wat tijd over heen gaan. Eerlijk gezegd mag je blij zijn dat het de drollen zijn die naast de bak liggen dan urine. Dat is qua geur en stank veel erger. Met alle geduld en liefde zal het vast helemaal goed komen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door castratenkoor »

Waar ik ook nog aan zat te denken, misschien is zijn ontlasting wat aan de harde kan en heeft hij pijn bij het poepen.
Wat eet hij? Als je alleen brok geeft zou je 1 of 2 x daags wat blikvoer aangelengd met water kunnen proberen. Door meer vocht te krijgen wordt de ontlasting vanzelf smeuïger. En wie weet zou hij dan wel op de bak poepen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Adriana »

er is kennelijk kortsluiting tussen poepen/kattenbak bij bas... misschien heeft hij daar enorme angst voor ontwikkeld want joost mag weten welke negatieve herinneringen hij heeft aan bak/poep..
wij hebben op het forum in het verleden tal van personeeltjes gehad die katten letterlijk met hun gezicht door de poep/plas heen halen.. en dan helemaal ontredderd een topic 'help..!' starten want niks helpt en misschien weten jullie een oplossing, anders... en daar kun je als katzel een behoorlijk trauma aan overhouden..

missch eens nadenken om bas te proberen wat te ontstressen op dit punt ..
er zijn plantaardige middelen die niet verslavend zijn. zoek zelf eens op ervaringen met zylkene of telizen of destress (huisdierendokter). missch een kuurtje destress doen bij bas om te proberen hem wat uit de blokkades te krijgen..
http://www.huisdierendokter.nl/
en dan via het linkermenu naar beneden tot aan gedrag/behandeling.. lees de ervaringen en de 'bijsluiter', missch herken je iets of sluit het aan bij bas' gedrag..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Dinky »

Wat ik me nog afvroeg is of je een open of dichte kattenbak hebt? Anders een open en een dichte neerzetten?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

Chiquita98 schreef:Wat doe je met zijn drolletjes?? Ik zou ze namelijk in één van de bakken leggen. Ik denk ook dat deze kat gewoon uit spanning dit doet. Er zal wat tijd over heen gaan. Eerlijk gezegd mag je blij zijn dat het de drollen zijn die naast de bak liggen dan urine. Dat is qua geur en stank veel erger. Met alle geduld en liefde zal het vast helemaal goed komen.



zijn drolletjes leg ik voor zeker 1 dag in de bak in de hoop dat hij door heeft dat hij zijn behoefte daar moet doen, maar helpt blijkbaar ook niet veel.

ik ben inderdaad blij dat het poep is en geen urine!! ;)


groetjes kimberly en basje
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

castratenkoor schreef:Waar ik ook nog aan zat te denken, misschien is zijn ontlasting wat aan de harde kan en heeft hij pijn bij het poepen.
Wat eet hij? Als je alleen brok geeft zou je 1 of 2 x daags wat blikvoer aangelengd met water kunnen proberen. Door meer vocht te krijgen wordt de ontlasting vanzelf smeuïger. En wie weet zou hij dan wel op de bak poepen.

basje zijn ontlasting is normaal. (niet hard ook niet te zacht.)
hij krijgt namelijk droge voeding en op geregelde tijdstippen ook natte voeding om afwisseling met een smaakje te geven aan hem.

bedankt voor de tip, maar ook daar ligt het niet aan...

groetjes kimberly en basje
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

Adriana schreef:er is kennelijk kortsluiting tussen poepen/kattenbak bij bas...

missch eens nadenken om bas te proberen wat te ontstressen op dit punt ..
er zijn plantaardige middelen die niet verslavend zijn. zoek zelf eens op ervaringen met zylkene of telizen of destress (huisdierendokter). missch een kuurtje destress doen bij bas om te proberen hem wat uit de blokkades te krijgen..
http://www.huisdierendokter.nl/
en dan via het linkermenu naar beneden tot aan gedrag/behandeling.. lees de ervaringen en de 'bijsluiter', missch herken je iets of sluit het aan bij bas' gedrag..


inderdaad een goed plan!
ik geef basje nu nog een weekje tijd, kijken of hij uit zichzelf zal ontplooien en het probleem dan mss ook zelf oplost. zoniet zal ik eens met mijn dierenarts praten over een 'ontstresskuur' zal in ieder geval goed zijn voor basje!!

ik wil hem zo graag gelukkig zien, want het is een echt snoesje!! (buiten de bak poepen is zijn enigste grote probleem. dus al bij al heb ik geen klagen ;))


groetjes kimberly en basje
Plaats reactie