Net over de rand,, heel irritant

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Anne87

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Anne87 »

Oh ja, sorry. Verkeerd gedaan. Maar als je de d weghaalt moet hij het inderdaad doen. Anders hier nogmaals: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kap/315157
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Ochja ik zie t inderdaad. Nee ik heb al n extra hoge rand en nog gebeurd het! Evengoed bedankt voor het meedenken. Ik ga maar eens een opbergbak halen, kijken of dat werkt..
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door DeTut »

misschien heb ik niet goed opgelet bij het lezen van je berichten, maar hoe is haar houding bij het plassen nou precies; zakt ze niet genoeg door de knieen? zie je tijdens het plassen dat ze zich nog meer iets opricht en zie je de staart een beetje trillen? in dat geval lijkt het mij een kwestie van sproeigedrag en dat heeft meestal met territoriumgedrag te maken. je ziet het ook bij ongecastreerde poezen en aangezien zij op late leeftijd is geholpen kan dat gedrag wellicht geconditioneerd, ingeslepen zijn vanuit haar 'vruchtbare' periode. Niet dat er daarmee ook meteen een oplossing is, maar het kan schelen als eerst de oorzaak, het probleem helder is. Zomaar wat vraagjes: graaft ze de plas altijd onder of juist niet? hoe vaak wordt de bak schoongemaakt?heb je wel eens geprobeerd of de bak op een andere plek scheelt? (niet in de buurt van de andere bak, van de etensbakken, van een deuropening, staat de bak wellicht op een 'strategisch belangrijke plek', oftewel op/langs een route waar de katten veel lopen?)is de bak breed genoeg, zit er voldoende (flinke laag) grit in? zou er een reden zijn waarom ze juist vlak bij de ingang gaat zitten ipv verderop? (zicht op...); kan de bak op proef een kwart of halve slag gedraaid?
als het echt een ingeslepen gewoonte is van jongsaf aan, wordt het moeilijk dit te veranderen en zou je het moeten zoeken in het aanpassen van de omstandigheden voor haar..
kun je hier iets mee?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Ik ga es haar houding precies observeren, want zo gedetailleerd wwet ik het niet. Dus hier kom ik op terug. Ze graaft het in ieder geval niet onder bij plassen, bij poepen wel. Ik vermoed inderdaad dat ze de ingang afbakend. De bak wordt 2 of 3 keer schoongemaakt en de laag zand is ongeveer 10 of 15 cm, naar mijn weten is dat genoeg. Het maakt ook niet uit waar de bak staat, het gebeurd overal en bij alle bakken. En ze staan in hoeken waar het rustig is en waar ze niet veel langs lopen.
Zoals ik al zei ze gaat alleen voor te plassen met de kont richting uit/ingang en om te poepen met de kont naar achterkant van de bak.

Wat bedoel je met de omstandigheden aanpassen voor haar?

Jij ook weer heel erg bedankt voor het meedenken!
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Nou ik heb haar toevallig net 'betrapt' bij het plassen haha.
Ze trilde niet met haar staart en groef het ook n beetje onder.. Weet je dan wat dat betekend?
Ik hoor het wel
BVD
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door castratenkoor »

Ik herhaal het advies een hoge opbergbak aan te schaffen. Dan zit ze er helemaal in en kan ze niet over de rand plassen.

Uit je omschrijving maak ik niet op dat er medisch iets mis zou zijn. Is, lijkt me, gewoon onhandigheid.

Wat bedoel je overigens 2 tot 3 keer schoongemaakt? Is dat per dag of per week?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door BillyJean »

Bowie had ook de gewoonte om niet helemaal in de bak te hangen, en net over het randje te plassen...Maar ik ga nu een hoge opbergbak erbij zetten als Taffy komt. Lijkt me super handig als bak
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 3 van die hoge grote bakken en 7 gewone kattenbakken. Die 7 kattenbakken kijk ik zo eens per maand in of er wat in zit. Ze doen alles op 2 grote bakken beneden. De grote op zolder een stuk minder. dat is wel handig, ik doe zo'n 5 - 6 x daags die twee internsief gebruikte bakken. Ook ouwe stramme Sjaak doet het op de hoge bakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door DeTut »

Melody7 schreef:Nou ik heb haar toevallig net 'betrapt' bij het plassen haha.
Ze trilde niet met haar staart en groef het ook n beetje onder.. Weet je dan wat dat betekend?
Ik hoor het wel
BVD
we blijven je helpen met ideeen, is dat niet geweldig van zo'n forum als dit?
weet je, t mooiste zou zijn als je ons een filmpje kon laten zien van de situatie van alle bakken, en van haar plasgedrag... maar dat zal wel niet echt lukken he? ik zal nog eens een poging wagen met tips:
het kán natuurlijk gewoon onhandigheid zijn; ik heb een wat wij noemen 'zwakbegaafd' katje dat dingen doet die - in onze ogen- gewoon DOM zijn...
-simpelste is, wat anderen ook al zeiden, ga eerst eens experimenteren met 1 heel hoge bak; kijk hoeveel hoogte ze nodig heeft dat het goed gaat.
-een nog simpeler oplossing: doe zo weinig mogelijk grit erin en kijk of het dan goed gaat (ja ik weet de nadelen ervan, maar om uit te proberen!). als het op 1 van deze manieren goed gaat, weet je dus eigenlijk dat het 'gewoon onhandigheid' is (denk aan mannen en de wc-pot....)
-ook 'simpel': maak 'plasgootjes'; dus zet lagere bakjes (kringloopwinkel) voor de uitgang
-ik neem aan dat je (langere tijd) alleen open bakken hebt staan (sommige katten vinden een overdekte bak echt smerig, net als wanneer wij de wc-ruimte nooit luchten)
-2x schoonmaken is natuurlijk per dag? heb je wel eens ander grit geprobeerd en ik neem aan dat je geen grit hebt met een parfum...?

Als het toch met (ingeslepen) territorium/hormoongedrag te maken heeft, zijn er veel dingen uit te zoeken:
--ze graaft het dus soms wel soms niet onder, lees ik uit je bericht (is best belangrijke info, niet ondergraven kan betekenen dat ze dominant is/wil zijn)
-is de kat van 4 ook (lang geleden)gesteriliseerd?
-is er soms stress, van welke aard ook (bezoekers, katten onderling, lang alleen)

Als je geen trillende staart ziet en ze niet tijdens het plassen meer rechtop gaat zitten, lijkt het me geen sproeigedrag.
en last but zeker not least: wees zeker dat haar gezondheid oke is! urine-onderzoek bij de d.a. kan nooit kwaad!!
Gut dit bericht lijkt soms wel een kruisverhoor, zo niet bedoeld hoor!!! alleen maar tips om dingen uit te sluiten/uit te vinden! tot horens.
bescherm de dieren tegen de beesten...
Melody7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:56

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door Melody7 »

Super! Dat jullie ook zo'n lieve kattenmensen zijn :D
- die hoge bak ga ik sowieso halen deze week nog, ik was van de week bij de action maar die hadden geen geschikte..
- over zo'n plasgootje had ik ook al es gedacht, maar dan meer in de trant van een grotere bak (met kattenzand) onder de bak, ma ben nog ni zo'n grote bak tegen gekomen en als zoals ik al zei, zolang ik het zand iedere keer bij de ingang wegschep, gaat het wel goed. Maar met dit idee ga ik maar es op zoek naar kleinere bakjes.. (Beter nog heb der meteen eentje onder gezet haha)
-open bakken is hetzelfde verhaal, daar ist ook steeds net over de rand.
-ja 2 keer per dag en nee geen geparfumeerde grit.
- ja inderdaad soms wel, soms niet graaft ze het onder, de trillende staart heb ik nog niet gezien.
- de poes van 4 is ook gesteriliseerd, al meteen toen ik haar kreeg want daar kwam een geluid uit pfff waar ik nachten niet van heb kunnen slapen haha.
- stress? Nee, ze is denk ik wel een beetje jaloers op de band die ik met het oudje heb, maar ze respecteert het wel volgens mij. maar hij ( die ouwe) is een echte mensenkat en hangt erg naar mij omdat ik m al heb vanaf ik 10 ben, hij heeft ook niks met de andere 2 dan alleen commentaar. En de andere 2 zijn erg gehecht aan elkaar t is net alsof de zgn plaspoes de poes van 4 bemoederd ze hoeft maar te mauwen en ze staat naast haar, zelfs zuigt ze soms aan haar tepel! (Al moet ik zeggen dat dat na de sterilisatie vorig jaar allemaal een stuk minder is geworden.. Ze hebben allemaal een apart plekje bij me.. Daar ligt t ook ni aan.
- ik ben eigenlijk vrijwel altijd thuis en krijg ook niet zo heel veel bezoek.

Ik vind het helemaal niet kruisverhoorachtig overkomen haha waardeer het juist enorm en ga aan de slag met de tips! Ben benieuwd hoe t bakje zn werk gaat doen.

Hartstikke bedankt he! ;)
Britse korthaar LieberTino al 17 jaar m'n maatje
Enjoyable Joy my most beautifull.. Heilige Birmaantje
En Uckie lekker stukkie de cyperse poes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Net over de rand,, heel irritant

Bericht door castratenkoor »

Je kunt ook de onderkant van een konijnenkooi proberen. Is minder hoog dan de opbergbak en dan kan ze ruim zitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie