Ontzettend bange poes, help?!

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
JenniiCelest

Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door JenniiCelest »

Hallo allemaal,

Ik heb al vaker op dit forum mee zitten lezen als ik met een simpel probleempje zat, maar nu zit ik echt met een groot probleem dus besloot ik me maar eens aan te melden! Daarnaast lijkt me dat ook heel erg gezellig! :D

Het is een vrij lang verhaal, ik zal maar gewoon bij het begin beginnen.

Bijna drie maanden geleden hadden ik en mijn vriend eindelijk een kitten gevonden die perfect bij ons leek te passen. Zij, Pleuntje, was samen met drie andere kittens gevonden op straat en daarna in een pleeggezin opgenomen. Toen we haar op kwamen halen zat er de hele tijd een lief klein zwart drolletje naar ons te staren vanuit een hoekje. Een van de andere kittens die gered was, Loesje. Met Pleuntje klikte het perfect en we hebben nog even getwijfeld of we lieve Loesje ook mee zouden nemen, maar we besloten toch te beginnen met één kitten.

Met Pleuntje is alles perfect gegaan, met uitzondering van wat kapotte meubels en wat nachtelijk gemiauw geen problemen gehad. Het is echt een ontzettend lieve, sociale kitten die bij iedereen op schoot springt zonder problemen. We houden haar binnen omdat we in een erg drukken buurt wonen en we dat gevaarlijk vinden. Maar we merkten wel dat ze zich begon te vervelen. Ze werd érg druk en begon echt aandacht op te eisen. Bij toeval belde het pleeggezin waar we haar vandaan hebben op dat ze Loesje nog hadden en of we, aangezien zij en Pleuntje speelkameraadjes waren, misschien interesse hadden. Na kort overleg hebben we besloten Loesje ook te gaan halen!

Nu is het wel zo dat Pleuntje vanaf het begin af aan een speelse poes was en totaal niet bang was. Loesje daarentegen was toen ze net gered was best wel bang. Ze was nu alleen helemaal bijgedraaid, liet zich graag aaien en oppakken en kwam 's avonds graag op schoot liggen en lekker kroelen. Helaas is ze sinds ze bij ons is weer helemaal teruggevallen. Ik denk zelfs dat het nog erger is als eerst.

We hebben haar gistermiddag opgehaald. Toen we thuiskwamen hebben we het kooitje in het midden van de kamer gezet, het deurtje open gedaan en even afgewacht. Het duurde een half uur voordat mevrouw überhaupt het kooitje uit durfde. Pleuntje herkende haar niet denken we want die was een beetje bang voor Loesje en bleef wat uit de buurt. Eerst liep Loesje wat rustig rond, op ontdekkingstocht dachten we, maar al gauw kroop ze onder het schot weg en bleef ze daar zitten. We hebben haar daar even laten zitten, maar omdat het daar heel erg benauwd en warm is heb ik uiteindelijk toch besloten haar eruit te halen. Opvallend genoeg liet ze zich gewoon oppakken en aaien en bromde ze zelfs een beetje. Toen hebben we haar op een kussentje neergelegd en daar heeft ze best lang gezeten.

Pleuntje deed alleen helemaal niet aardig, die zat maar de grommen en blies zelfs een paar keer. Dat gedrag kennen we niet van haar. We hebben Pleuntje maar veel afgeleid door veel te spelen en te doen.

Na een tijdje kroop Loesje op het bureau en heeft daar een tijdje gelegen terwijl mijn vriend achter de computer zat. Ze keek wel angstig en lag ook heel erg stil. We hebben haar eten en drinken aangeboden, maar ze wilde niks. Ze leek eigenlijk niet eens te reageren op wat Pleuntje allemaal deed.

Wij wonen op een boven verdieping dus we hebben aan beide kanten van de woonkamer een schuin dak. Daar ligt een boekenkast op zijn kant tegenaan. Waar Loesje, je raadt het al, tegen het einde van de avond achter kroop en niet meer achter vandaan is gekomen. We hebben het maar even zo gelaten en haar de tijd gegund en zijn gaan slapen. Vanmorgen lag ze daar nog steeds, we weten niet of ze gegeten of gedronken heeft want dat kan ook Pleuntje zijn geweest.

Loesje was helemaal koud dus we hebben haar er weer achteruit gehaald, wat ze ook zonder moeite toe liet en geprobeerd te zorgen dat ze niet meer achter de boekenkast kon. Toen is ze heel eventjes door de kamer gelopen, heeft zelfs heel even op de vensterbank gezeten. Pleuntje deed weer wat grommen en blazen, maar daar keek ze nog niet eens naar. Juist toen Pleuntje ophield kroop ze weer snel achter de boekenkast. We konden het niet verder dicht maken dus helaas..

We hebben haar nog eten aangeboden, maar weer wilde ze niets. We hebben het eten en drinken, een mandje en de kattenbak nu ongeveer een meter van de boekenkast vandaan gezet in de hoop dat ze die afstand nog wel durft te overbruggen, maar ze ligt nog steeds in het verste hoekje van de kamer verstopt. Ze zit ons wel steeds aan te kijken, maar verroert geen vin.

Verder hebben we haar de hele dag met rust gelaten, maar ik begin me nu toch echt zorgen te maken... Weet iemand wat we moeten doen?

De een zegt het eten bij haar zetten, de ander zegt juist dat je dan haar wegkruipen ontmoedigt. Hetzelfde zeggen ze over haar mandje. De een zegt juist wel blijven praten en aaien (want daar kruipt ze niet voor weg), de ander zegt juist dat je haar compleet moet negeren.

Helaas kunnen we Pleuntje niet in een andere kamer doen omdat ze ivm mijn gezondheid absoluut niet op de slaapkamer mag komen. En de badkamer is echt klein, dan sloopt ze alles. Ik zou het eventueel nog wel aan kunnen om Pleuntje in ieder geval vannacht op de slaapkamer te doen (en dan wat extra medicijnen te nemen), maar dan zitten we wel met het probleem dat we maar een kattenbak hebben. Ik weet niet of Pleuntje een hele nacht zonder kattenbak kan?

Volgens de dierenarts was Loesje trouwens wel compleet gezond. Loesje is nu 7 maanden en Pleuntje 6.

Nou, een heel verhaal, maar dan weten jullie ook alles.
Kom maar op met die tips en/of commentaar!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door jennli »

Geduld, rust en liefde zijn de sleutelwoorden die je nodig hebt.

Geef haar de tijd en de ruimte. Ze is er pas sinds gisteren. Toevallig hebben we drie weken geleden ook een kitten er bij genomen. In mijn album kun je eventueel over het verloop lezen. Hij heeft ook de eerste drie dagen onder het bed of op de zoldertrap gebivakkeerd. At en dronk nauwelijks. Daarna is hij langzaam los gekomen. Ik ben hem wel steeds even gaan aanhalen en heb hem ook natvoer aangeboden. Uiteindelijk heb ik wat gelei dat er bij zat op zijn pootjes gesmeerd met het idee dat als hij het er af zou likken hij tenminste nog iets binnen kreeg. Hij kwam uit zijn schulpje toen ik met de laserpointer op de muur naast hem heen en weer bewoog. Toen begonnen wat voorzichtige speelkriebels. Negeren hebben wij bij onze vijf katten nooit gedaan.

Het is helemaal niet erg als er aanvankelijk wat geblazen wordt. Zelfs heel normaal. Komt goed. Zou ze niet apart zetten, maar wel voor verstopplekjes zorgen.

Een liefst twee kattenbakken extra geeft je katten ook meer rust. Stelregel is aantal katten plus een bak. Had ik aanvankelijk ook niet. De katten blijken minder conflicten te hebben nu er meer bakken zijn.

Succes en welkom op dit forum
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Renatevanderveer

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door Renatevanderveer »

Heel herkenbaar je verhaal!
Wij hebben/hadden ook zo'n angstig poesje, Bounty.
Bounty heeft een week bij ons onder het bed gezeten en kwam s' nachts eronder vandaan.

Laat Loesje zelf het tempo bepalen, laat haar rustig wennen aan alles om haar heen.
Als ze bij je komt, of als je haar weet te lokken met iets, beloon haar dan, wellicht met iets lekkers.
Bounty kwam hier helemaal los toen wij met Kerst een Senserail kregen, waarmee ze zelf een balletje moet voort duwen.
Dat spelletje vond en vind ze prachtig! Samen met haar spelen heeft haar echt doen ontdooien.

En inderdaad wat Jennifer zegt, geduld en liefde en rust zijn de geschikte woorden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door Dinky »

Inderdaad veel geduld, liefde en schuilplekjes ;-)
Zou ook zeker een tweede kattenbak aanschaffen.
Denk dat je ze best vannacht samen kan houden, des te sneller wennen ze ( weer) aan elkaar
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
JenniiCelest

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door JenniiCelest »

Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties allemaal!

Een tweede kattenbak komt waarschijnlijk nog, maar het was een vrij snel besluit om Loesje zaterdag meteen toen die mevrouw belde te gaan halen. Daarnaast was ze daar gewend om met vier katten op één kattenbak te gaan dus ze is het gewend en Pleuntje dus ook.

Meteen na Jennifer's reactie (ik heet ook Jennifer toevallig, haha) ben ik voorzichtig naar Loesje toegelopen met een bakje zachte brokjes en wat water. Dit heb ik bij haar gezet en toen wilde ze zomaar dat ik haar aaide. Dus ongeveer een kwartiertje bij haar gezeten en haar voorzichtig geaaid. Toen werd ze wat alerter en kwam zomaar van haar plaats! Een half uurtje daarna heeft mijn vriend haar ook geaaid en die kreeg zelfs kopjes! :D

Toen we net opkeken zat ze ineens op de vensterbank en 5 minuten daarna midden in de kamer! Wel heel voorzichtig, maar ze doet het toch zomaar! Ze is nu heel voorzichtig op ontdekkingstocht en Pleuntje zit (tot onze verbazing) heel bang vanaf een afstandje wat te grommen, maar daar trekt ze zich niets van aan.

Er zijn genoeg hoekjes en plekjes waar ze weg kan duiken en we hebben ook een mandje met hele hoge randen waar Pleuntje nooit in ging liggen, maar ik denk dat Loesje dit wel een prettig plekje gaat vinden.

We weten alleen niet zo goed hoe we nu met Pleuntje om moeten gaan.. Aangezien die alleen maar gromt, ook naar ons. We geven haar veel aandacht en spelen de hele dag met haar, maar ze blijft aan een stuk door grommen en soms ook blazen. Normaal ligt Pleuntje het liefst de hele dag in mijn armen, maar nu mag ik haar echt niet meer oppakken.. :(

Bedankt alvast!
JenniiCelest

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door JenniiCelest »

Hier trouwens twee foto's van Loesje! :D

Gisteren in de auto:
Afbeelding

Toennet ineens op de vensterbank:
Afbeelding

En dit is gekke Pleuntje:
Afbeelding
En wij hebben ook een Senserail! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door flower1980 »

Succes met het het laten wennen van Loesje. Wat een lieve foto's!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Renatevanderveer

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door Renatevanderveer »

Het oppakken zul je nog heel even mee moeten wachten.
Je kunt het wel steeds proberen, maar laat haar het tempo bepalen.
Wil ze iets niet, niet forceren.

Wat een vooruitgang!! Hartstikke goed!

Jullie hebben twee mooie katzels!
JenniiCelest

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door JenniiCelest »

Bedankt Flower! :)

Renate: Nee, Loesje pak ik ook zekerweten nog niet op. Daar wacht ik nog wel even mee. Ben veel te bang dat ik iets verpest. Maar ik bedoelde in dit geval Pleuntje. Dat is écht een knuffelkat die soms echt gewoon op mijn schouders springt en daar gaat liggen en mij kopjes gaat geven in mijn nek. Maar sinds Loesje er is wil ze niets meer van ons weten. Ik mag haar nog wel aaien, maar verder niets. En mijn vriend mag niet eens in de buurt komen. Komt dat gewoon omdat ze een beetje bang is van Loesje? Gaat dat nog over? Moeten we iets doen of haar gewoon heen laten doen?

Ik heb zelf altijd katten gehad thuis, maar dit zijn de eerste twee die ik zelf in mijn eigen huisje heb :) Woon pas sinds Augustus voor het eerst op mezelf (en samen :D).

Bedankt voor de complimentjes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door Dinky »

Geef het bijvoorbeeld een weekje de tijd en kijk hoe het dan is ;-)
Ze moeten gewoon wennen aan elkaar omdat ze elkaar een tijdje niet hebben gezien ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door Renatevanderveer »

I agree met Dinky. Geef het even tijd, het komt vast helemaal goed!!
JenniiCelest

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door JenniiCelest »

Goedemorgen allemaal!

Toen we vanmorgen binnenkwamen zat Loesje midden in de kamer. Ze laat zich door mij nog niet aaien, maar door mijn vriend al wel! De twee zijn nu een beetje achter elkaar aan aan het rennen en aan het bepalen wie de baas wordt. Er wordt alleen wat gemopperd en af en toe een klein beetje geslagen door Pleuntje, maar het geblaas is al opgehouden! :)

Loesje schiet alleen nog weg als wij plotseling op staan of als we de kamer binnenkomen. Al met al 300% vooruitgang dus! Ik ben echt blij met de tip om haar juist wel te gaan aaien en eten te brengen :D

Bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door Adriana »

wat een leuke bengels en gelukkig gaat het ook al stukken beter..
neem aan dat de dierenarts het ook heeft gehad over een goed tijdstip om ze te laten castreren..
en wat doorgaans goed helpt is een paar valeriaandruppels (drogist) op een wattenschijfje en daarmee even door de lucht wapperen bij gegrom.. dat ontspant vrij snel en is onschuldig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
JenniiCelest

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door JenniiCelest »

Bedankt!

Loesje is 3 weekjes geleden gesteriliseerd en Pleuntje is pas net 6 maandjes dus daar wachten we nog even een maandje mee.

Bedankt voor de tip over de valeriaan, als ze door blijft gaan gaan we dat zeker proberen!
Theavv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 dec 2012 14:31

Re: Ontzettend bange poes, help?!

Bericht door Theavv »

Oh ik herken jouw verhaal ik heb Blacky nu 2 maanden binnen bij ons en een half jaar buiten eten gegeven en 2 katten en een hond en gisteravond was het feest. Lees mijn verhaal maar. Echt veel geduld hebben, aaisessies en haar eigen tempo laten bepalen. Veel succes. Groetjes Thea
Plaats reactie