Krols of schijnkrols?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Krols of schijnkrols?

Bericht door Sifra »

Logeerpoes Lois lijkt krols te zijn. :shock: Het begon met het schuren met haar kop en nek langs harde randen van bijvoorbeeld een doos. Dat leek me niet vreemd, want ze heeft veel jeuk aan haar kop en nek. Ik zag wel dat het haar een prettig gevoel leek te geven. Afgelopen weekend begon ze erbij te rollen. Dat leek me positief, een teken dat ze zich durft te ontspannen.
Lois doet niets half, dus er werd steeds langduriger en intensiever geschuurd, gerold en gekreund. De manier waarop ze hurkte en haar kale kontje hield begon ik steeds verdachter te vinden. Proef op de som genomen: als ik haar aanraakte in de buurt van de vulva hield ze haar kontje omhoog en begon te trappelen met haar achterpoten. Gisteravond stond ze helemaal met haar achterste tegen me aan en vanmiddag heeft ze, toen ik plat op de vloer zat, op mijn onderbeen gezeten, het omklemd met haar voorpoten en met haar achterpoten getrappeld. Ze richt zich bij gebrek aan beter op mij, maar misschien moet Pluis zijn diensten maar eens aanbieden. ;-)
Ze verkeert niet de hele dag in deze staat van opwinding. Ik hoor haar niet roepen naar eventuele katers en als ik bij haar ga kijken, ligt ze rustig in haar mand (en wast zich, zucht!). Vanochtend heeft ze nog een half uurtje heel stil onder de dekens gelegen, niets aan de hand.
Past deze afwisseling van rust en opwinding in het beeld van een normale krolsheid?
En dan nog wat: Lois is volgens de gegevens van het asiel bij haar vorige eigenaren gecastreerd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een gecastreerde poes zich krols gedroeg. Hebben jullie daar ervaring mee? Bestaat er zoiets als schijnkrols of pseudokrols? Of zou ze niet echt of niet goed gecastreerd zijn? Morgen kan ik weer contact opnemen met Lois' eigen dierenarts, maar willen jullie nu alvast met mij meedenken wat hier aan de hand kan zijn?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Dinky »

Banjer, de poes van Eveline, was in elk geval niet goed gecastreerd tot twee keer toe. Is na te lezen inhaar album op de eerste pagina. Misschien dat het bij Lois dan ook niet helemaal goed is gegaan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door lidewij020 »

Katten die gecastreerd zijn kunnen desondanks nog wel sexuele gevoelens hebben. Een deel van dat gedrag zit namelijk verankerd in de hersenen. Door het wegnemen van de geslachtsorganen en daarmee een groot deel van de geslachtshormonen verdwijnt niet per definitie al dat gedrag.

De bijnieren produceren ook hormonen die dit gedrag kunnen stimuleren. De bijnieren worden met name actief onder invloed van stress. Het kan zijn dat Lois door de logeerpartij toch wat gestrest is en dit uit op een sexuele manier. Zolang het gedrag niet heel obsessief wordt lijkt het mij geen probleem. Wordt het wel een obsessie, dan is het goed om eens een gedragsdeskundige om raad te vragen.

De mogelijkheid bestaat dat er een eierstokje is blijven zitten tijdens de castratie. In dat geval worden alle geslachtshormonen nog geproduceerd en wordt de kat nog gewoon krols worden, maar dat hadden de huidige eigenaren dan toch wel gemerkt?

Hier wat info: http://www.kattengedrag.com/Kan%20een%2 ... rberen.pdf
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Sifra »

Mirjam en Lidewij, bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik moet proberen te voorkomen dat dit gedrag obsessief wordt door Lois te negeren als ze krols gedrag gaat vertonen. Een poetsobsessie is al erg genoeg. Ik zou het wel jammer vinden haar niet meer gewoon aan te kunnen halen en probeer daarom te achterhalen of er iets in mijn eigen gedrag is (aaien, achter de oren kriebelen, etc.) wat haar gedrag triggert.

Als er een stukje eierstok is blijven zitten, dan zouden de vorige eigenaren dit gedrag opgemerkt moeten hebben. In het asiel, haar huidige eigenaar, is ze te kort geweest om het op te merken. Ze is al vrij gauw in pleegopvang gegaan. Ik heb haar al ± 2 maanden in huis en wordt er pas sinds het weekend mee geconfronteerd.
Gelukkig valt er ook wat te lachen: ze is een carrière misgelopen als paaldanseres, pardon, krabpaaldanseres.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door eveline1982 »

Nee hoor wat Mirjam al zei is mijn poes verkeerd gesteriliseerd. Zij werd overigens niet krols (of kreeg hier de kans niet toe door de katers) dus zat gewoon ineens vol met kittens ;) . Het kan dus zijn dat ze al die tijd niet krols is geworden en nu wel omdat het maar 1 eilijder is die de hormonen afgeeft. Ik zou er dus heel erg voorzichtig mee zijn. Bij Banjer zijn na haar 2de nest beide eilijders en baarmoeder verwijdert.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door lidewij020 »

Ik denk dat het goed is om te zorgen dat Lois lekker veel andere bezigheden heeft. Doe je aan voedselverrijking en speel je veel met haar? Heb je weleens een voedselbal geprobeerd? of een hengel met veertjes? In de natuur besteedt een kat het grootste deel van de tijd dat hij niet slaapt aan jagen en voedsel zoeken. Als een kat zijn voer twee maal daags in een bakje krijgt voorgeschoteld heeft hij heel veel tijd over voor andere, soms abnormale, gedragingen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door lidewij020 »

Ik heb een Vlaams artikel gevonden over ORS (ovarieel restsyndroom) bij teefjes en kattinnen (poezen dus...). Hierin staat ook hoe de dierenarts eventueel dmv bloedonderzoek en of vaginaal uitstrijkje kan aantonen of er sprake is van achtergebleven eierstokweefsel. Zie: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 4169,d.d2k
Als je het artikel niet wilt downloaden kun je het ook via Google Docs bekijken: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... kRrAV8h8WA
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Sifra »

Naast m'n werk en m'n eigen katten heb ik zoveel mogelijk tijd besteed aan Lois en vaak lekker wild met haar gespeeld met een hengeltje met een nepbontje eraan. Maar het is natuurlijk altijd minder aandacht dan je haar zou willen geven.
Aan voedselverrijking heb ik niet gedaan. Ze wilde eerst haar dieetvoer niet eten en in het traject van spuitjevoeren naar normaal eten waren we nog niet zover dat ze het als droogvoer at. Geweekt voer gaat niet goed samen met een voerbal en kattensnoepjes mag ze niet hebben.
Vanmiddag ben ik met haar voor controle naar de dierenarts in het asiel geweest en ..... onverwacht met een lege mand teruggekomen. :-( De dierenarts wil haar nog verder onderzoeken en observeren. Het is niet zeker of ze hier nog terug komt voor verder herstel.
Dat is wel even slikken, op z'n zachtst gezegd, ook omdat ik er niet op voorbereid was. Het is pleegopvang en het is nooit de bedoeling geweest Lois te houden, maar we hebben wel een band met elkaar gekregen en haar dan weer achter te moeten laten in het asiel. Arm poezekind! :-( :-( :-(
Heel erg bedankt voor het artikel over ORS! Ik zal het doormailen naar de dierenarts!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Catfish »

Arme Lois en arme jij! Wat balen dat je haar daar achter moest laten...
Ik hoop dat het goed komt met haar! Ze houden je op de hoogte neem ik aan?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Ms Maaike »

Wow, dat is schrikken Sifra! Hopelijk is het niks ernstigs en mag ze gewoon terugkomen. Sterkte!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door lidewij020 »

Hé wat vervelend... Hopelijk komt Lois weer bij je terug en heeft ze niets ernstigs. Heb je enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik lees dat je heel veel energie en liefde in haar hebt gestoken. Mijn complimenten daarvoor. Ik kan me goed voorstellen dat dit nieuws rauw op je dak valt na al die goede zorgen. Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door mittenslief »

ja dat is altijd het ergste als je ze toch weer in het asiel moet laten, hier gaat dat ook zo met de opvangkittens als ze 3 weken na de 2e enting nog niet geplaats zijn vanuit huis, moeten ze ook weer terug (wel weten we dat soms weken te rekken) maar dan vloeien de tranen rijkelijk hoor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Sifra »

Dank voor jullie meevoelen. Ik was gewoon nog niet voorbereid op een afscheid en het voelt toch als een soort verraad om Lois in het asiel achter te laten. Ze begrijpt natuurlijk totaal niet wat haar overkomt, arm dier.
Op zich gaat het er niet om haar weer hier te krijgen. Het gaat om Lois en niet om mij. Ze is hier geplaatst op verdenking van stresslikken of een mogelijke allergie. Als het stresslikken is, heeft het geen zin om haar hier weer in pleegopvang te krijgen, want ze is hier al die weken niet gestopt met wassen. Ze is zelfs veel kaler geworden, omdat het haar de kans niet krijgt om aan te groeien. Als het toch een allergie is, voegt pleegopvang niets toe aan de behandeling, behalve dan dat het voor haar fijner is om buiten het asiel te logeren, zolang ze niet plaatsbaar is.
We hebben in ieder geval afgesproken dat ik haar spulletjes nog niet terugbreng naar het asiel, maar afwacht of ze nog terugkomt. En zo niet, dan breng ik haar spulletjes terug en ga haar nog eens een uitgebreide afscheidsknuffel geven. Als dat tenminste verstandig is, want als ze denkt dat ik haar weer op kom halen, is het voor haar natuurlijk extra sneu als ik weer wegga.
Ik houd jullie op de hoogte als er nieuwe ontwikkelingen zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Dinky »

Meest vervelende is dat het nu zo plotseling is inderdaad :-(
Voordeel is dat jij je niet langer zorgen hoeft te maken over hoe je het oudjaarsdag aan moet pakken met de katten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Krols of schijnkrols?

Bericht door Sifra »

Dat is waar en ik houd ineens ook heel veel tijd over.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie