Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine persje

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

@ Billy Jean: Het is inderdaad zeker waar dat sommige brokjes lastiger te eten zijn voor sommige katten. Mijn Perzen hadden moeite met de ronde brokjes van Hills. Die geef ik nu niet meer omdat ze steeds wegrollen, maar ook om de samenstelling met veel granen. Maar dat verklaart nog niet dat er zoveel verschillende soorten kattenvoeding zijn voor verschillende rassen bij sommige merken. Alsof een HTK ander eten nodig heeft qua samenstelling dan een Main Coon. Die verschillende soorten zijn gemaakt om te appeleren aan het gevoel van de baasjes: 'dat ze zo goed voor hun katten zorgen dat ze speciaal voer voor dat ras kopen'. Er zijn merken die één soort voer hebben, zijn die dan slecht? Sommige natuurlijk wel, maar de graanvrije soorten worden over het algemeen ook maar in één soort gemaakt en voldoen prima voor katten van diverse rassen.

@ Mittenslief:Ook met de enting kunnen ze ernstig ziek worden en ontstekingen in hun mond krijgen. Ik werk ook op het asiel en heb dat al regelmatig meegemaakt. En dat is dan alleen nog maar van de entractie. Waarom ieder jaar zo'n dubbele cocktail erin jassen met alle nadelen van dien? Ze kunnen er zelfs een tumor van krijgen op de entplek. Ik heb jaren katten gehad die buiten liepen en niet geent werden. Oké, voor de kattenziekte ben ik daar eerlijk gezegd op terug gekomen omdat het zo'n rotziekte is, maar voor niesziekte ga je, in mijn opinie, gewoon niet ieder jaar ziekteverwekkers inspuiten die ook geen 100% bescherming bieden. Doe je bij mensen tenslotte ook niet voor de meeste ziektes daar ent je alleen kinderen.(en ik ben inderdaad ook tegen de griepprik) Ieder het zijne maar ik wil het gewoon niet voor mijn dieren. Iedereen maakt daar zijn eigen keuzes is. Ik heb al 25 jaar katten en sta nog steeds achter mijn denkwijze.
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Gingerlinda »

sluit mij ook aan bij nina-pippi-loes.
heb dit ook al vaak mee gemaakt en werkte als vrijwilliger bij asiel.
enten is dus geen garantie voor de gezondheid van je kat.
echter is het wel een persoonlijke keuze om dit wel of niet te doen.
ik doe ze met kitten wel, en verder niet meer.
maar de kat van mijn schoonmoeder krijgt gewoon ieder jaar der enting.
ontwormen en ontlvooien doe ik wel uit voorzorg 2 maal per jaar (binnen katten)
hoe gaat het nu met de diva? :) eet ze goed? en welk merk ben je nu aan het proberen ?
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

@ Gingerlinda: Ik wil je ook in overweging geven om het ontwormen/ontvlooien ook niet preventief te doen. Het is toch steeds een beetje gif wat je in het kattenlijfje stopt, en als je het wel nodig hebt is het zo gekocht en toegediend. Ik heb één keer vlooien in huis gehad maar dat kwam van een opvangkatje wat rechtstreeks van een niet-dierenasiel arts vandaan kwam. Was wel een rare ervaring toen ik opeens een vlo zag springen, maar met stronghold was ik er met een dag vanaf. Verder al 12 jaar worm en vlooivrij. :grin:
Renatevanderveer

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Renatevanderveer »

Gebruik geeeeen Frontline!!! Wordt heel sterk afgeraden door mijn dierenarts, omdat de meeste katten er resistent voor worden.. Niet ontwormen en ontvlooien vind ik overigens geen optie..
Het is zoo belangrijk voor t beestje.. Een wormenbuikje of een vacht vol vlooien gun je geen enkele kat of poes..
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Gingerlinda »

ontvlooien ga ik nu ook alleen maar doen als ik een vlo zie inderdaad. maar ontwormen is wel erg belangrijk, althans dat is mij zo geleerd. want als ze eenmaal bestmet zijn is het al erg laat om nog te ontwormen,plus je ziet niet alle wormen. sommigen zitten in hun bloed, en later ook in hun hart. daar sterven ze dan aan als je niks er aan doet.
advies is 4 keer per jaar. maar dat vind ik erg vaak, aangezien ik binnenkatten heb. ik ontworm dus wel 2 maal per jaar mede ter voorkomning van de wormen die ik niet kan zien.ik koop dan milbemax, via medpets. dezelfde als mijn DA verkoopt.
maar wel enorm bedankt nina voor het delen van je mening. grotendeels ben ik het met je eens. twijfel alleen over het ontwormen. frontline heeft echter bij mij begin dit jaar wel geholpen. ginger kwam hier met vlooien. en heb toen (ontwetend) frontline gehaald. het werkte wel alles is hier nu vlo vrij. :)
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

Een vlo in huis heb je zo door, dus je hebt niet zomaar een kat met een vacht vol vlooien hoor. Ik had het ook meteen door toen ik vlooien had van het opvangkatje.
En qua wormen zou ik niet weten hoe een binnenkat daaraan zou moeten komen. Ze krijgen bij mij brokken en blikvoer en komen niet buiten of in contact (meer) met andere katten. Na de vlooien in huis kregen ze stronghold, is ook meteen tegen de wormen, nee ik ben er niet zo bang voor. Ik heb het even opgezocht maar hartworm komt in Nederland niet voor. Het wordt overgebracht door muggen en het meest noordelijk is Frankrijk. Verder zie je het ook vaker bij honden en bijna niet bij katten. Dus voor de hartworm hoef je het niet te doen en ik vind dat gif die paar keer per jaar kwalijker. Ik ben voor behandelen als het nodig is en niet omdat het zo voorgeschreven staat door fabrikanten die er veel aan verdienen. :roll:

http://www.stichtingaai.nl/Diversen/Gezondheid/Hartworm
Renatevanderveer

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Renatevanderveer »

Het is ook niet gezegd dat Frontline helemaal niet helpt..
Van de DA enkel het advies het niet meer te gebruiken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door Dinky »

Ontvlooien kan inderdaad wanneer je vlooien opmerkt. Met wormen is het wat anders omdat dit meestal niet te zien is bij volwassen katten.
Zeker als ze buiten komen moet je ze 4 keer per jaar ontwormen. Je moet er toch niet aan denken dat kinderen ziek worden (wormen krijgen) omdat jou kat in hun zandbak heeft gepoept bijvoorbeeld?
Heb zelf een binnenkat en geen kinderen dus zit er aan te denken om 1 keer per jaar te ontwormen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door mittenslief »

het is dus zo dat wormeneitjes jarenlang in een kat kunnen overleven en als de kat minder weerstand krijgt, de eitjes nog kunnen uitkomen. de eitjes worden niet gedood als je ze ontwormd en zweven zogezegd door een heel kattenlijfje, hier wordt zeker 4x per jaar ontwormd, en de opvangkittens gewoon op schema
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
lisjie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 21:24

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door lisjie »

Super bedankt voor alle tips en adviezen.
Ik was al een tijdje bezig met een foto, maar het bestand is steeds te groot.
We zijn overgestapt op ander voer. Ze reageert er echt super op! Der vacht is aanzienlijk verbetert, der onlasting is stukken beter. We kunnen ons nog wel af en toe verbazen wat voor geur er uit zo'n klein katje komt... :P Ze is nu in een bijt fase. Zelfs als ze slaapt en je begint te aaien bijt ze. Het is wel speels hoor. Dus we spelen nu langer met her, om der energie los te kunnen laten. Helpt nog niet heel veel. Maar we houden gewoon vol! Inenten gaat gebeuren eerdaags. Ze is nu 20 weken. Klinkt misschien stom, maar is het een idee om de aan een lange lijn af en toe buiten te laten? We hebben een soort binnen plein met een aantal appartementen. Ze wil zo graag naar buiten en ik kan der hier echt niet buiten laten lopen. want dan is ze weg! Haha, madam zit ook graag voor het raam, en ik heb al een aantal mensen gehad die aanbelden om te vragen of ze even mochten aaien...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door eveline1982 »

Lees het nu pas dus een beetje late reactie, maar Nina-pipi-loes ik hoop niet dat je dat advies geeft aan mensen waarvan hun kat vrij buiten loopt. Mijn (stief) kinderen spelen in zand etc en hebben helaas al regelmatig van die vervelende kriebeldingen gehad, dat is echt niet leuk! Mijn katten komen alleen in mijn tuin en Beer zit een hele enkele keer in die van de buuf, zou me rotschamen als haar kind wormen krijgt omdat mijn kat onbehandelt in haar tuin poept! Daarbij nemen wij mensen dingen mee naar binnen onder onze voeten waaronder eitjes van wormen prefentief ontwormen (al zou ik het bij binnenkatten minder vaak doen) helpt een heleboel leed voor je kat te voorkomen.

Elk jaar enten ben ik ook op terug gekomen. Heb nl ook gehoord dat katten een tumor kunnen ontwikkelen na een prik! Schrok daar best wel van. Weet iemand hoe dat met katten zit? Honden krijgen tegenwoordig 2x een kleine enting en daarna een grote coctail. Mijn honden krijgen dus nog maar 1x per 3 jaar hun enting aangezien het geen vechters zijn en de kans op ziektes klein is. Hoe vaak zouden jullie het geven aan katten die vrijwel niet buiten de tuin komen, maar waar wel veel ongecastreerde katers rondlopen die volgens mij nog nooit een da hebben gezien? Die katers komen dus door mijn honden niet in de tuin maar Beer zit een hele enkele keer wel is op het dak en heeft al een aanvaring (zonder zichtbaar letsel) gehad met 1 van die katers.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
lisjie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 21:24

Re: Help een beginnend kattenliefhebster met haar kleine per

Bericht door lisjie »

Ik heb nu kitten voer van applaws.
Plaats reactie