Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door achtpuntzes »

de afgelopen dagen is er wel eens eentje geschrokken van een incidentele knal, maar nu het zo ongeveer continue doorgaat (ook hier lijkt het wel oorlog) zijn ze er inmiddels al helemaal aan gewend. :)

in ieder geval: veel succes met jullie huisdieren vanavond :epray:

zelf steek ik al jaren geen vuurwerk meer af. voor mijn part mogen ze het verbieden, scheelt een hoop geld, huisdierstress, milieuschade, en persoonlijke ongelukken.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door BloemTetsu »

Hier wordt er al flink op los geknalt. Afgelopen dagen wel flinke illegale bommen gehoord.
Bloem is nu in het algemeenm schrikkerig en Tetsu is nog vrij rustig, maar ik verwacht dat hij toch angstig gaat doen. Voor Elfie is sowieso alles eng.

Iedereen success met de katten en andere beestjes! Doe voorzichtige en fijne jaarwisseling.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door nellebel »

gijs gaat er goed mee om, niet echt verwacht van onze bangerd. hij volgt mij overal maar lijkt niet echt bang. hij is gezellig aan het kletsen omdat we al 1½ week thuis zijn, hij geniet daar volop van.
onze guusje is een ander verhaal. die zit al de hele ochtend bij het fornuis en kruipt er regelmatig onder. ze durft zelfs niet te gaan eten en plassen. dus soms toch even haar op de kattebak gezet en er zelf bij gaan zitten. ik wil haar angst niet belonen maar ze zal toch moeten eten en plassen. ik heb de radio vrij hard aanstaan maar ze hoort in de verte al het geknal. ik blijf vooral tegen ze praten en zing keihard met de radio mee. zo heb ik haar net even mee gekregen op de bank en heeft ze een half knabbelstokje op. oortjes blijven alle kanten opgaan en ze is niet op haar gemak.
vanavond eten bij schoonouders, maar daarna meteen naar huis. eerste keer in bijna 20 jaar dat we thuis zijn, maar ben wel blij, vooral omdat guusje dan niet zo bang is. ze vind het wel prettig als ik bij haar ga zitten bij het fornuis.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Gingerlinda »

wij zijn gewoon thuis met de katten.
we zien wel even hoe het gaat.er word hier wel altijd heel veel afgestoken.
maar tot nu toe reageren ze er niet erg bang op.
wel even de orrtjes naar achteren, en ginger schrikt soms even maar is dat na een seconde of 3 al weer vergeten en gaat gewoon door met de dagelijkse dingen.
ik ga dan ook niks doen tegen of voor vuurwerk angst.
maar die stokjes matatabi? dat leek mij wel fijn voor ze. is dat ook leuk voor de kat in een gewone situatie?
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door BloemTetsu »

Ze zijn bedoeld voor katten met angst, nervositeit, onrust, stress, etc. Als ze daar buiten het vuurwerk om last van hebben dan wel. Maar wel met mate. Ik zou ze dan korte tijd (10 minuten) aan ze geven en dan 1 keer per week.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Ms Maaike »

Het werkt een beetje hetzelfde als catnip, er zit een stofje in die stokjes (niet-chemisch) waardoor ze ermee spelen (erop rollen, op het stokje knauwen, kopjes geven enz.). Daarna vallen ze lekker in slaap. Kijk maar eens in mijn album (op pagina vier of zo?), daar staan foto's van de katten met het stokje.

Het is geen medicijn of zo, je kunt het prima geven aan katten die nergens last van hebben. Hier is het onderdeel van het gewone speelgoed, net als catnip.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ondanks het geknal gebeurt er hier niks

Jaaa gizmo die speelt Sls een bezetene zo zie ik m nooit
Ik geniet ervan hij os ontzettend druk met Caya etteren en met speeltjes gooien en rollen
Hoop dst zo blijft dan kunnen we volgend jaar met gerust hart weg
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Sifra »

Tot middernacht blijven de katten beneden. Als het vuurwerk losbarst vliegen ze naar de slaapkamer. Daar zijn de gordijnen gordijnen dicht, het licht aan, een matras/tuinstoelkussen/slaapzak om de onderkant van een bed. Onder het bed wat mandjes of dekentjes. Reismand in een kledingkast voor wie in de kast wil zitten. Katten boven, baas blijft beneden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door BillyJean »

Fayline reageert er niet op, lag gister zelfs te genieten van vuurwerk, iedere pijl volgde ze, leuk om te zien. Ze mag niet naar buiten, wat ze niet erg leuk vindt van mij. Vanavond gordijnen dicht, licht en muziek aan
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door eveline1982 »

De dieren reageren tot nu toe weinig tot niet op de bommen en het geknal! Valt me echt 100% mee!! De katten gaan na het eten de slaapkamer in en Beer hou ik al 3 dagen binnen. Als B en ik gaan slapen mogen de katten weer de slaapkamer uit want dan is er geen kans meer op voordeuren en tussendeuren die perongeluk open blijven staan! Dat is echt mijn grootste angst, dat er een kat ontsnapt!!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door castratenkoor »

Hier het luik naar de ren al dagen dicht. Bob eet niet mee met blik en Carnibest. Hopenlijk eet hij wel brokken op zolder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door pinguin »

Hier ben ik sproet ook al een paar dagen kwijt onder mijn bed. Hij eet nog wel omdat ik hem dat breng en hij gebruukt de bak ook nog, maar verder zie ik hem niet. Hij is echt doodsbang die arme schat. Snabbel zit nog ontspannen in mijn raamkozijn ik verwacht dat dit om 24.00 wel even onder mijn bed verdwijnt. Maar dat zal niet lang zijn.

Het zijn hier soms net bommen die afgaan en zelf ik schrik van sommige knallen.

(op het moment dat ik dit typ is er net weer een bom voor mijn flat afgegaan en ben ik snabbel dus ook kwijt onder mijn bed)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Dinky »

Hier geeft dinky zo goed als niets om het geknal tot nu toe maar toen ze zonet buiten vuurwerk zag was ze wel even snel onder de bank gekropen (om er, toen het afgelopen was, ook vrij snel weer weg te komen).
Ligt nu rustig naast mij op de stoel (of moet ik zeggen ik zit bij haar op de stoel want dinky is de hoofd gebruiker van de stoel :-P)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nahhhh ze geven hier geen kick
Ongelofelijk ! Mja beter !!!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door castratenkoor »

Heb mijn verslag over vannacht al in 500-klets topic gezet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie