Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Renatevanderveer

Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Renatevanderveer »

Hebben jullie tips / ervaringen met oog op de reactie op vuurwerk?

We hebben even geoefend met een aantal filmpjes op internet..
Snickers en Bounty vinden het beide maar niks, Bounty schiet meteen weer onder ons bed..
Snickers zit ons dan met hele grote ogen en omgedraaide oortjes aan te kijken..

Voor Bounty hebben we een brochure gekregen over de mogelijkheid om haar Zylkené te geven, maar volgens de DA hadden we dan eerder moeten beginnen..

Aan de ene kant denk dat hun reactie wel mee gaat vallen, ze hebben genoeg schuilplekjes..
We kregen de tips om de gordijnen/luxaflex dicht te doen en de televisie aan te zetten, voor wat geluiden die niet vuurwerk gerelateerd zijn.

Geen aandacht aan ze schenken en ze de mogelijkheid bieden zelf te bepalen waar ze verblijven, op buiten na dan..

Hebben jullie nog tips of ervaringen met angstige katjes?
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door flower1980 »

Wellicht dat een Feliway verdamper goed is ter ondersteuning, ken je dat?
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Renatevanderveer

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Renatevanderveer »

Nee? Wat is dat precies?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Dinky »

Of wat goedkoper matatabistokjes ;-)
Zelf ga ik waarschijnlijk weg en gordijnen dicht, kan ik gen negatieve invloed uitoefenen want dat voelen ze wel aan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Cerna »

Is het ook te laat voor. Moet je een maand vantevoren al mee beginnen http://www.medpets.nl/feliway/
Wanneer je dit voor volgend jaar zou willen kopen adviseer ik je om hem bij MedPets te kopen. Bij de dierenarts kost de navulling net zoveel als het hele apparaat bij MedPets.

Ik zou het gewoon afwachten. Meestal valt het wel mee. Wanneer je inderdaad de gordijnen dicht doet en er verder weinig aandacht aan besteedt, dan zoeken ze een plekje om te schuilen en misschien gebeurt het wel dat ze gaan kijken.
Onze Noa gaat altijd eerste rang op de klimpaal zitten. Alleen van harde knallen schrikt ze, maar men heeft tegenwoordig gelukkig steeds meer siervuurwerk (en het wordt weer volop verkocht; ik dacht dat we crisis hadden en dat iedereen krap bij kas zit??).

Ik heb sinds een half jaar 2 cavia's en die vliegen door het hok bij iedere klap. Dus ik hou mijn hart vast hoe dat straks gaat; maar een doek over de kooi leggen en heel veel hooi in hun schuilhuisje.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door flower1980 »

Het is een verdamper dat geadviseerd wordt bij stressvolle gebeurtenissen, als vuurwerk, verhuizing, introductie nieuwe kat (het lijkt bijna reclame!). Feliway bevat voor katten een geur waar ze zich prettig bij voelen. De geur is op basis van "stofjes" die je katten zelf ook afgeven als ze kopjes geven.

Zelf heb ik de verdamper nu ook alweer hangen voor oud en nieuw voor de 2e keer, dit wordt mijn 2e oud en nieuw met Kate. Vorig jaar was Kate naar mijn idee rustig en ik denk dat dat mede door de Feliway komt.

@Cerna: ik heb vorige week weer Feliway gekocht, mij is niets gezegd dat dit te laat zou zijn???????
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Ms Maaike »

Ik dacht dat je er twee weken van te voren mee moest beginnen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Cerna »

Mij hebben ze altijd gezegd een maand vantevoren. Maar zelfs wanneer het 2 weken is, is het te laat voor Feliway.
Matatabistokjes kan natuurlijk wel http://www.medpets.nl/zoeken/matatabi of zakjes met valeriaanwortel http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... djes/66253
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Ms Maaike »

Hm, in de gebruiksaanwijzing staat dat het inderdaad een maand duurt voordat er verbetering optreedt. Dit is dus in het geval van problemen. De verdamper heeft al effect na een dag.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door mittenslief »

bij mij zijn er ook wel een paar heel bang, alleen de 2 perzen kan het echt geen klap schelen en alhoewel ik in Enschede woon en hier heel het jaar wel vuurwerk wordt afgestoken wennen de andere er nooit aan.
Zelf ben ik ook niet thuis, ik sluit heel de kudde op op zolder met gordijnen dicht en de muziek op repeat en best hard, ook maak ik veel schuilplaatsen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door castratenkoor »

Ik merk dat er op den duur gewenning optreedt. Zelfs Bob is tegenwoordig vuurwerk-bestand. Ze beginnen hier in oktober al volop dus dat zouden ze 4 maanden aan de verdampers of medicatie moeten.
Mijn insteek is altijd geweest om angst en paniek te negeren. Ze dan knuffelen betekent dat je de angst goedkeurt. Bob zijn oren vliegen als propelletjes alle kanten op maar hij blijft gewoon liggen. En als het dan weer rustig is knuffel ik hem flink.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door achtpuntzes »

niets aan de hand hier, mijn katzels lijken vuurwerk juist interessant te vinden. ze zitten tegen het raam geplakt met belangstelling te kijken waar al dat lawaai toch vandaan komt :)

overigens heb ik de 2 zusjes overgenomen op oudjaarsdag (oudjaarsavond zelfs) ze waren toen een half jaar. dus een nieuwe omgeving, nieuw personeel, en dan nog met al dat vuurwerk. ze waren onder de indruk, maar totaal niet bang. ook toen zaten ze al voor het raam geplakt toen het geweld uitbrak om middernacht
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Adriana »

hier s avonds nog een extra portie van het favo voer zodat de buikjes lekker vol zijn en dan om rond 22.00 uur nog een half uurtje matatabi stokjes. en ik ga tegenwoordig gewoon op de normale tijd naar bed om het ritme niet te verstoren (en ben langzamerhand te oud voor bruiloften+partijen..).
en het scheelt want al weken van te voren wordt ook hier plenty vuurwerk afgestoken dus daar kunnen ze op oefenen. het eerste jaar kon het de broertjes niks schelen en Enzo is altijd al angsthaas dus dat valt niet zo op.. maar gaandeweg worden ze er banger van helaas.. hoop dit jaar met op voorhand oefenen dat het meevalt en zal blij zijn als het gedoe over is... op naar de crocussen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door Renatevanderveer »

Nou, dat is het hem dus, wij wonen hier op het platteland, dus er word nu helemaal niets afgestoken..
Enkel pas op oudejaarsdag zelf..
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe gaan jullie (en de katten) om met vuurwerk?

Bericht door eveline1982 »

Wij hebben voor het eerst sinds jaren weer een huis vol mensen en kinderen (ben meestal zelf weg gegaan met de honden). Banjer doet het echt helemaal niks, Beer weet ik niet maar die is niet zo snel bang. Ik weet niet of Minoes dan nog bij ons is, maar denk dat zij het het engst zal vinden. Maar goed omdat we dus een huis vol hebben, heb ik besloten ze in de slaapkamer te zetten zodat niet iemand perongeluk de tussendeur en voordeur open laat en de katten ontsnappen. Heb daar verduisterings gordijnen en de ramen en luchtstrips gaan dicht. Laat de kast deur op een kier zodat ze zich daar kunnen verstoppen en zet hun spulletjes erbij. De deur gaat ook op slot zodat de kinderen die niet perongeluk open kunnen maken en de katten alsnog kunnen ontsnappen. Vind dat altijd doodeng, dat ze in paniek de straat op schieten omdat iemand niet oplet brrrrrrrrr
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie