ontwormingstablet toedienen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

ontwormingstablet toedienen

Bericht door flower1980 »

Ik wil Kate een ontwormingstablet geven, maar ze wil deze niet innemen (middel Milbemax). Vorige keer wilde ze het nemen met een klein beetje yoghurt (ok, wellicht niet al te best), maar die vlieger gaat niet op deze keer. Hoe kan ik Kate het beste vastpakken om haar toch het pilletje te laten nemen?
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door BloemTetsu »

Ben je bekent met Easypill? Soort van klei, die je met warmte zo om pilletje kan vouwen. Daarvoor easypill geven zodat Kate weet dat het heel lekker is en tada 2e stukje met pil erin.

Zelf de houding van niet zeuren en doen.
Houdgreep nemen, bek open fruwelen, pil erin en over keel wrijven.
Succes ermee!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door Robijn »

Ik heb Sem laatst ook een ontwormingspil van Milbemax gegeven. Omdat zo'n pil niet zo groot is, kun je hem makkelijk verstoppen in een Whiskas snoepstaafje. Die zijn in een pakje van 3 staafjes te koop in de supermarkt (Emté). Je moet dan wel de zachtste nemen, die met zalm. Goedkoper dan een Easypil, die volgens mij alleen bij de dierenarts te verkrijgen is.
Eerst zo een stukje staafje geven; zonder iets er in; en dan een stukje staafje geven waarin je het pilletje verstopt / erin gekneed hebt.
Werkte perfect bij Sem!!

Je kan de pil ook zo toedienen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Op deze manier vindt de poezel het ook veel fijner, dan gedwongen een pil in zijn strot geduwd krijgen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door flower1980 »

Bedankt voor de tips! Ben blij te lezen dat er mogelijkheden zijn om dit op te lossen zonder houtgrepen etc.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door Dinky »

hier is een topic met allerlei tips&tricks om een pil toe te dienen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door artemis »

Ik heb maandenlang allerlei moeten uittesten om Pappie zijn schildkliermedicatie te geven, soms 2x per dag, en het allerbeste scoorde hier zuiver rundergehakt. Ik maakte er kleine balletjes van (niet groter dan 1 cm) het pilletje erin en goed aandrukken en hopla, het was al binnen.
Nu Pappie geen medicatie meer hoeft blijf ik hem zo'n balletjes geven want het is een snoepje voor hem.
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door mauriceb »

Wat ik gedaan heb laatst bij een kuurtje is van die haarbalpasta op t pilletje gesmeerd. hij at m op als en M&M :)
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hier houd 1 de kat vast de snder pakt het bekkie hoofd na achteren dan gaat mondje open pil erin mond dicht duwen hoofs na achteren f vasthouden en dan slikken ze vanzelf het is f een marteling mja..
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door Ms Maaike »

Zo heb ik het ook een tijdje gedaan Cindy, maar Mickey kan gerust een kwartier (echt 15 minuten) stil blijven zitten, kop omhoog en niet slikken. Wat je ook doet. Dus ik verstop medicijnen ook in voer, dat werkt bij Mickey veel beter. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door kenny »

Hier verstop ik het pilletje altijd in een beetje carnibest. Maak er dan gewoon een klein bolletje van; wel zo weinig dat hij het helemaal op eet. Eiegnlijk gebruik ik altijd het eten wat het beestje het liefst heeft en verstop het er dan in. Met plakkerig eten heb je de kleinste kans dat hij het vindt:-)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door Brittenbolletje »

Ik begin niet meer aan pilletjes om te ontwormen. Hier braakte ze altijd 2 uur later door die stomme pilletjes :-( en kan dan niet opnieuw geven want weet niet hoeveel het lichaam heeft opgenomen. Ik geef sinds die tijd pipetje in hun nek heet profender. Ja het stinkt wel, maar ja na 2 dagen is dat ook weg. Heb nu geen brakende katten meer. Dit was voor mij ideaal :smile:
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door flower1980 »

ik wist niet dat er ook pipetjes bestonden.... Is dat iets dat de dierenarts verkoopt?

Nogmaals bedankt voor de tips! Aangezien ik Kate geen natvoer/zachtvoer geef, zal ik kijken of ik die zakjes van Whiskas kan krijgen en daarmee mengen.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door Brittenbolletje »

Ja hoor kan je gewoon bij de dierenarts vandaan halen. Het heet profender en het is echt voor iedere worm...
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door flower1980 »

Ik heb de sticks van Whiskas gekocht (ze waren bij een grote supermarktketen nog in de aanbieding ook!), en heb met behulp hiervan het pilletje weten te geven. Ben er weer voor een half jaar vanaf :-)
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
janssens lutgart
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2013 23:33

Re: ontwormingstablet toedienen

Bericht door janssens lutgart »

hoi, mijn kat was 7 dagen geleden ziek, hij heeft toen een antibioticaspuit gekregen, ik kreeg ook een pipet mee om te ontwormen en na enkele uren ging het mis hij kon nog amper op zijn poten staan en zijn eetlust is weg, ik ben terug naar de dierenarts geweest en volgens haar is het een allergische reactie op de pipet maar na 7 dagen is er nog geen beterschap wie weet raad?
Plaats reactie