advies

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
dettie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2012 17:07

advies

Bericht door dettie »

IK heb een kater met blaas gruis hij staat nu een maand op dieet
Nu moet ik zijn plas binnen brengen,heb 2spuitjes gekregen om zijn plas op te trekken.
Maar hij wil niet in de bak zijn plas doen als er een krant in ligt
Hoe moet ik dit voor elkaar krijgen dat ik toch zijn plas kan opvangen
Heb ook nog 2andere katten ,dus mijn kater moet ik ook nog appart zetten en dat is ook weer een ramp want hij snapt er niets van een gaat aan de deur zitten schreeuwen
wie kan me hier mee helpen
bvb mijn dank
Dettie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6849
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: advies

Bericht door Dinky »

Bij de DA kan je katkor krijgen. Dit zijn kunststof bolletjes waardoor hij wel kan "graven" in de bak maar die de urine niet opnemen. Hier zit dan ook pipetje en reageerbuisje bij om het op te zuigen en mee te nemen.
Wel moet je dan inderdaad zorgen dat hij apart zit (bijvoorbeeld in de badkamer) met de kattenbak. Hoe je dat het handigste kan doen weet ik niet aangezien ik zelf maar één poes in huis heb ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: advies

Bericht door Ikey »

Misschien opletten wanneer hij het voor het laatst heeft geplast en vervolgens hem in de gaten houden. Na een aantal uren zal hij toch weer moeten. Dan kun je hem apart zetten. Ik zou zelf buiten hoorafstand gaan zitten. Kan me voorstellen dat het zielig is als een kat ergens uit wil. Dat vreet aan je. Maar het moet.
Je kunt hem ook een keer 's nachts apart zetten. Dat is misschien minder zielig voor hem en dan zal hij zeker geplast hebben als je 's morgens bij hem gaat kijken.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: advies

Bericht door artemis »

Ik heb dat destijds ook met Katkor korrels gedaan. Met krantenpapier krijg je demk ik een heel onzuiver resultaat en mijn kat zou er ook niet op willen plassen. Begrijp niet waarom de DA zo geen korrels heeft meegegeven.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6849
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: advies

Bericht door Dinky »

Wat ik ook nog bedacht ik gaf als ik de bak klaar had gemaakt ook nog een zakje natvoer zodat er extra vocht in de poes kwam wat er toch ook weer uit moet ;)

Je hebt het trouwens over een krant in de kattenbak, zuigt die niet de urine al op waardoor je het niet meer op kan zuigen? Volgens mij kan je dan nog beter plastic zakken in reepjes knippen omdat die de urine niet opzuigen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dettie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2012 17:07

Re: advies

Bericht door dettie »

dank jewel voor het advies
Vond het ook raar van die kranten
IK ga de DA opbellen,om die katkor te halen,en natvoer
Want het zal toch moeten gebeuren,zijn voer is ook bijna op Ik kan nog geen blaasgruis voorkomend voer halen als ik niet weet of hij helemaal vrij is
Gr Dettie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: advies

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik haalde ook katkor, en die waste ik dan uit in een oude vergiet. Het was nogal duur om letterlijk voor ieder ons gezeik een nieuw zakje te halen :eshifty: Om een zo zuiver mogelijk resultaat te krijgen had ik hier voor speciaal een kleine bak gehaald.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
dettie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2012 17:07

Re: advies

Bericht door dettie »

net terug van de DA omdat ik nog steeds geen plas heb van tex
Heb nu katkor mee gekregen,en weer nieuw voor
Nu maandag moet ik een plas hebben om het te laten testen
Als het dan nog niks geworden is,gaan ze hem helpen
Dat arme dier zit nu helemaal alleen in de logeer kamer is echt zielig want hij is helemaal in de stress.
Heb ook een kleine bak,van toen hij nog een kitten was
IK ga maar zoveel mogelijk naar hem kijken,om den duur weet je het zelf ook niet meer
Gr Dettie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: advies

Bericht door Ms Maaike »

Waarom zet je hem 's nachts niet apart? Dat doe ik hier als ik ontlasting wil checken. Hoe minder aandacht je aan het gemauw besteedt, des te beter het is voor Tex. Het is even voor z'n eigen bestwil. Je kunt hem ook op de kamer zetten waar je zelf bent, met de deur dicht natuurlijk. Misschien dat hij dan minder miauwt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
dettie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2012 17:07

Re: advies

Bericht door dettie »

weer hetzelde verhaal,hij wil niet op de bak met die katkor
Zet hem erin praat met hem,stel hem op zijn gemak,ga een paar uurtjes uit die kamer
Nu is het niet alleen genauw van tex,maar gaan die andere2ook mee doen
Als ik hem terug in de kamer laat begint bella mijn oude poes hem helemaal te wassen en noortje wil spelen met hem
Het is potver net of ze met elkaar een afspraak gemaakt hebben
De Da heeft tegen me gezegt dat stress ook niet goed is voor hem
Als ik morgen geen plas heb ga ik maandag naar de DA
Gr Dettie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: advies

Bericht door Ms Maaike »

Heb je mijn vorige post gelezen? Je moet er niet te veel aandacht aan besteden, dat maakt het juist anders en daarmee stressvoller voor Tex. Zet hem een nacht apart met water, voer en een kattenbak, je hebt gegarandeerd de volgende ochtend een plas. En hooguit één nachtje stress in plaats van nu al drie dagen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: advies

Bericht door eveline1982 »

Hier moest met enige spoed wat urine worden getest. Door Zus haar verlede mag er geen stress ontstaan, en na geklooi met bakjes onder haar houden als ze plaste (waardoor ze snel weg rende en die dag niet meer op de bak durfde als ik er stond) en opsluiten in de badkamer met een bak vlees en water en ze gewoon echt paniekerig begon te miauwen heb ik besloten de urine te laten prikken. Ik was echt bang dat het haar enorm veel pijn zou doen en alles teniet zou doen wat ik eindelijk heb opgebouwt met haar maar het viel me enorm mee! Ze gaf amper blijk van pijn en liet het gewoon toe, en Zus is echt wild genoeg om duidelijk aan te geven als je haar pijn doet :) dus als het nou echt niet lukt kan je ook vragen of ze het kunnen aftappen. Sterkte
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: advies

Bericht door castratenkoor »

Zo doe ik het ook, bij de dierenarts urine laten trekken. In dit huishouden met 8 stress-kippen is het ondoenlijk iets op te proberen te vangen. Katten ergens opsluiten betekent voedselweigering van andere katten ed. Als Teun b.v. een periode elke dag medicatie nodig heeft, gaat hij in opname bij de dierenarts. Hij leeft compleet boven de zolder in de afgetimmerde nok van het huis en in de buitenren. Medicatie zou 1 x lukken en daarna kan ik het schudden. Dat zijn de nadelen van zo'n grote groep en dan ook nog moeilijke katten in omgang.
Ik heb het er dubbel en dwars voor over.

Bram heeft elke dag medicatie nodig en dat gaat gelukkig wel prima. Dat is een makkelijke sociale kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
dettie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2012 17:07

Re: advies

Bericht door dettie »

Tex heeft geplast
Had nog maar 1bak staan met grind,en 1ernaast met katkor
Tex liep naar de bak met grind voor een plasje,heb hem geaaid en voorzichtig opgepakt en in de bak met katkor gezet
Ik denk dat het nu goed gegaan is omdat ik me erbij neergelegt had en geen hoop had dat er nog een plas kwam.Ben wel heel blij dat hij nu lekker thuis kan blijven
En nu maar hopen dat hij van de gruis af is,dat hij zijn gekookt kipfiletje en zijn visje weer mag hebben.
Dankje voor het meedenken
Gr Dettie
Bella Tex Noortje
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: advies

Bericht door Ms Maaike »

Ah, super dat het toch gelukt is! Zo op de valreep voor maandag. Hopen dat hij nu gruisvrij is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie