Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Sifra »

Ik woon in een zeer gehorig huisje, pal aan de straat. Mijn overburen steken bij de jaarwisseling graag vuurwerk af. Wat dacht je van een duizendklapper op drie meter van je kamerraam? Op mijn verzoek willen de buren hun duizendklapper best wel 10 m verderop leggen, maar het blijft een feit dat het nieuwe jaar begint met "oorlog".

Boven heb ik drie slaapkamers, twee voor, een achter. De achterslaapkamer is de enige plek in huis waar de katten zich veilig voelen bij vuurwerk. Met matrassen, tuinstoelkussens en slaapzakken maak ik een "geluidswal" om een bed heen met een kleine opening voor de katten om onder het bed te kunnen komen. Gordijnen dicht en het licht aan. Dit werkt prima. Zelfs een angsthaas als Pluis komt zonder rustgevende middelen de nacht goed door.Tot zover geen probleem.

Nu verwacht ik dat Lois met de jaarwisseling hier ook nog wel zal zijn. Ze is verschrikkelijk bang voor harde geluiden, dus ze zal zich zeker graag onder het bed willen verstoppen. (Haar eigen kamertje is aan de straatkant.) Met Pluis verwacht ik geen problemen, maar Sifra accepteert Lois absoluut niet. Sifra blaast en gromt naar Lois en haalt uit als ze te dichtbij komt. Gezellig met z'n drietjes onder het bed is er dus niet bij.

Ik ben er nog niet uit wat ik het beste zou kunnen doen. Ik zou Sifra, die het minst bang is, beneden kunnen laten in de keuken. Of ik zou Lois in de reismand in de kast op de slaapkamer kunnen stoppen. Dit is wel een plekje waar ze zich soms verstopt als ze bang is.
Misschien zie ik nog mogelijkheden over het hoofd. Willen jullie eens met me meedenken?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Freya13 »

goh, een kat die bang is die doet toch haar eigen ding hoor, die kan je niet naar een bepaalde plaats 'dwingen'. Mijn (drie) katten zijn ook bang van vuurwerk, maar ik doe daar niets speciaals voor: vanaf de eerste knallen verdwijnen die, om enkele uren later terug te voorschijn te komen. Soms onder een bed, soms achter een kast, soms bij ons, soms net ver weg van ons ... echt onvoorspelbaar en al zeker niet te sturen. Ik zou ze gewoon zoveel mogelijk met rust laten, en dat lost zichzelf wel op.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door pinguin »

Ik zou graag met je mee willen denken. Maar vermoed dat ik iets gemist heb. Waarom kunnen ze niet goed met elkaar over weg?
Ik zou ze toch hun eigen gang laten gaan en niet dwingen ergens te zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en laat ze allemaal zelf bepalen waar ze willen zijn met de jaarwisseling. De meeste verkiezen de huiskamer bij mij, als ze zich willen terutrekken op de zolderkamer, mogen ze daar zelf voor kiezen.

Sifra ik denk dat je teveel bezig bent met bepalen voor de katten wat goed voor ze is. Waarom in een kamer opsluiten? Kun je niet gewoon het hele huis alle deuren open laten?
Juist door ze overal op te sluiten maak je vuurwerk eng en gevaarlijk voor ze. het werkt juist veel beter zelf te doen alsof het allemaal heel normaal is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Sifra »

@Freya: Ik hoef geen kat te dwingen, hoor. Ik houd alleen maar beleefd de kamerdeur open en dan vliegen ze naar boven en schieten onder het bed. Ook Lois weet dat plekje al te vinden bij vermeend gevaar.
@Pinguin: Je hebt waarschijnlijk gemist dat Lois een logeerkat uit het asiel is. Ik moet haar apart houden van mijn katten. Zie mijn album.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door artemis »

This is Belgium speaking....

We hadden het er deze namiddag op een familiefeestje over hoe katten en ook honden bang zijn van vuurwerk.
In België is dat veel minder een gekte dan in Nederland. Er is met nieuwjaar een stadsvuurwerk in grote steden (afgeschoten vanop wat veiligere plekken zoals vanop boten op de rivier Schelde in Antwerpen) en er zijn wat losse flodders van enkelingen maar niet zoals bij jullie! We hadden het er ook over hoe desastreus vuurwerk voor vogels is, dat heeft voor die dieren een nog veel belangrijkere impact dan voor katten en honden met veel dode vogels tot gevolg.
De consensus aan tafel was dan ook dat het gebruik van vuurwerk zoveel mogelijk beperkt moet worden en in het belang van alle dieren.

Interessant: In B wordt vuurwerk veel vrijer verkocht dan in NL maar is er minder populair en wordt minder gebruikt.

Dit gewoon even terzijde ;-)
Laatst gewijzigd door artemis op 09 dec 2012 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Cerna »

Ik heb hier een beetje hetzelfde tussen Amber en Noa. Zodra Amber in de slaapkamer komt begint het geblaas van Amber want Noa beschouwt de slaapkamer als haar domein. Ze doet niets, maar laat door haar aanwezigheid wel merken dat Amber niet gewenst is in de slaapkamer.

Echter, tijdens de jaarwisseling zijn ze zo bezig met het knallen dat ze geen oog voor elkaar hebben en gezusterlijk met z'n allen onder het bed zitten (alleen Cochi blijft gewoon doorslapen; die is zo stoïcijns).
Ik heb het verhaal over Lois niet gelezen, maar ik ga ervan uit dat Lois er vorig jaar nog niet was tijdens de jaarwisseling en dat je dus niet weet hoe de katten in dergelijke omstandigheden op elkaar zullen reageren.

Ik zou het daarom op zijn beloop laten en hen laten bepalen waar ze willen schuilen (oordopjes, vrouwtje!) en mocht het dan toch nog uit de hand lopen - wat ik niet verwacht - dan kun je altijd nog ingrijpen.
Feliwayverstuiver in het stopcontact van de slaapkamer helpt hier ook goed (slaap er ook heerlijk op :-P ), maar daar moet je dan nu al mee beginnen.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Sifra »

artemis schreef:This is Belgium speaking....
Interessant: In B wordt vuurwerk veel vrijer verkocht dan in NL maar is er minder populair en wordt minder gebruikt.
Good evening Belgium, may I have your votes, please...
...En al die stomme Ollanders gaan dus vuurwerk kopen in België. :evil:

@Cerna: ik weet nog niet of ik het op z'n beloop durf te laten. Vuurwerkstress is één ding, maar dan ook nog onder een bed zitten samen met een grommend monster is wel dubbel stressvol. Bovendien ben ik bang dat Lois kwetsbaarder is voor krabwonden, omdat ze zo'n dun stoppelvachtje heeft. Ze is niet mijn kat, maar ik ben wel verantwoordelijk voor haar. Ik ben er nog niet uit.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Freya13 »

Sifra: zijn er bvb in de woonkamer geen verstopplekjes? onze katten verstoppen zich als ze heel bang zijn geregeld in de 'hokjes' van de krabpaal: zo zien ze ons nog, maar hebben ze toch het idee dat ze veilig zitten
En Cis, de angstigste van de bende, die kruipt als hij heel bang is in het bed van mijn oudste zoon. Dat bed ligt vol met knuffels, en dan gaat'ie daartussen liggen, en dan lijkt hij zich veilig te voelen ... zo hebben ze allemaal hun eigen ding, en ik laat ze maar doen, zeker op zo'n moment
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door mauriceb »

Het wordt voor mij de eerste keer oud en nieuw met Toby dus ben benieuwd. Ik heb niet het idee dat hij er echt bang voor is.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Voor mij ook de eerste x en misschien gaan we weg ,,, kan dat wel ? Ze hebben elkaar in ieder geval en genoeg verstop plekjes mja maak ne er wel druk om al haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Dinky »

Ik heb inderdaad hetzelfde Cindy ;) Aan de andere kant zoals mijn vriend zegt: wat wil je dan doen als ze bang zijn? Ben zelf dus ook nog in dubio. Vorig jaar hadden we loulou en zijn we ook gewoon weg geweest en toen we terug kwamen was het huis nog gewoon heel en was er niets aan loulou te merken ;)

@sifra: Anders lois in haar vertrouwde kamer laten? En dan misschien daar wat kussens/knuffels/dekentjes neerleggen zodat ze zich wat meer kan verstoppen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Ms Maaike »

Mijn katten lagen gewoon in hun mandjes toen ik om half een 's nachts terug kwam. Ik had een lampje en de tv aan gelaten, gordijntjes dicht en eigenlijk was dat het. Mickey is vreemd genoeg niet bang voor vuurwerk, terwijl hij absoluut niet van harde geluiden houdt. Misschien dat Pippi het van hem heeft afgekeken zeg maar. Hier in ieder geval geen problemen gehad vorig jaar.

Wat jij (Sifra) het beste kan doen weet ik niet, maar eerlijk gezegd denk ik dat het wel goed komt als je ze zelf hun plekje laat uitzoeken. Misschien denk ik heel erg met het karakter van mijn katten in m'n achterhoofd, maar hier is het zo dat hoe meer aandacht ik aan iets vervelends besteed, hoe erger de reactie erop wordt. Dus op z'n beloop laten heeft hier het beste resultaat. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Sifra »

Als het om lawaai gaat, is er wat mijn katten betreft maar een plek waar ze willen zijn: in de achterslaapkamer, onder het bed. Op zich geen probleem. Als ze daar zitten, hebben ze geen behoefte aan aandacht en kan ik rustig de buurt in om iedereen een goed nieuwjaar te wensen. (Wat dat betreft heeft jouw vriend gelijk, Mirjam. Ik zou alleen de eerste keer willen zien hoe Dinky reageert.) Het enige probleem is dat Lois zich daar ook zal willen verstoppen, maar Sifra accepteert haar niet. Ik kan niet voorzien hoe Sifra gaat reageren en ben vooral bezorgd om Lois, niet om mijn eigen katten. Voor hetzelfde geld zitten ze inderdaad gezusterlijk naast elkaar, maar wat als...
Ik zet in ieder geval de Feliwayverdamper maar weer in en ga ook nog advies inwinnen bij de kattentherapeut van het asiel.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vuurwerk en katten die niet bij elkaar kunnen.

Bericht door Sifra »

Gisteren heb ik met de kattentherapeut overlegd. De uitkomst in het kort is als volgt:
-Lois wil duidelijk wel contact. Contact met kattenvriendjes zou kunnen helpen tegen stresslikken;
-Sifra blaast, gromt en mept uit angst.
Conclusie: Sifra gaat verplicht vrijwillig ;-) in Lois-therapie, m.a.w. zij gaat stukje bij beetje kennismaken met Lois en moet Lois gaan associëren met positieve dingen. Zij krijgt bijv. wat lekkers in Lois' nabijheid. Pluis mag natuurlijk ook meedoen.
Als alles naar wens verloopt kunnen ze samen voor het vuurwerk schuilen en mag Lois -als het luik dicht is en het gewone voer opgeborgen- ook beneden komen.
En nu maar duimen dat het lukt!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie