veel pijn na sterilisatie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

hallo lieve kattenliefhebbers.

Vandaag zijn mn kittens gestiriliseerd. Bij Mowgli is alles soepel verlopen, bij Nanuq helaas niet. Volgens de DA had ze vet om haar orgaantjes waardoor hij niet goed bij de eierstok kon komen en haar vanaf de zijkant open moest maken. Ik vroeg hem of het vet kwaad kon of dat ze nu met twee wonden zit, en dit was niets om mij zorgen over te maken; komt vaker voor.

Enfin. We hebben de kittens na afloop mee naar huis genomen (blazen joh, in de auto..) en hebben ze de middag met rust gelaten om te acclimatiseren.

Mowgli is inmiddels bijna de oude. Die komt alweer lekker kroelen en eet goed. Maar ik maak me nu toch wel zorgen om Nanuq, die niet wilt eten/drinken en continue verstopt zit. Ze blaast meteen wanneer iemand in de buurt komt en hoort haar tussendoor ook van die kreetjes maken.. van de pijn.

Toen ik haar zojuist haar antibioticapilletje met moeite gaf, viel mij op hoe lelijk haar wonden er ook uit zien.. Ik schrok echt!

Nu twijfel ik of ik, aangezien ze duidelijk veel pijn heeft, twee druppeltjes pijnstiller kan geven (metacam). Eigenlijk mag ze morgen pas acht druppeltjes.

Ik voel me echt een doos als ik morgen om niks in paniek de DA bel, vandaar dat ik eerst even hier mijn verhaal doe aangezien 'jullie' wat meer ervaring hebben : )
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik lees altijd slechte dingen over metacam en verder heb ik geen ervaring ij laat onze poes januari steriliseren zie er als een berg tegen op ze is dan 6,5 maand ..
Sterkte komt vast goed
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Peej »

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen om haar maakt. Ik weet ook niet hoe dat zit met metacam, veel nare dingen over gehoord maar je meisje met pijn laten zitten lijkt me ook niet fijn.

Wij hebben zelf bijna een jaar geleden onze poes laten steriliseren en die reageerde ongeveer hetzelfde toen ze weer thuis was. We mochten niet in de buurt komen, dan ging ze blazen, en als we haar met rust laten lag ze ook te grommen en te doen. Ze heeft 1,5 dag niet gegeten en gedronken maar daarna trok ze weer een beetje bij.

Met de metacam kan ik je dus niet helpen maar als je je voor de rest zorgen maakt kan je altijd even de DA bellen. Onze DA belt zelf de dag na zo'n ingreep om te kijken of de dieren weer eten / drinken ed.. DA zal er echt niet raar van op kijken als je belt hoor, beter 10 keer te vaak voor niets bellen, dan 1 keer niet bellen als er wel wat is en te laat zijn ^^
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

Nanuq heeft de hele avond nare geluiden gemaakt. Grommen, blazen en heel naar miauwen.. (Zo'n hele lange tragische miauw; ''maaahhuuhhw'') Heb haar uiteindelijk 1,5 druppel metacam gegeven en ze is achter de kast vandaan gekomen en op bed gaan liggen. Heb haar nu al zo'n half uur niet meer gehoord.

En ja je hebt gelijk, de DA bellen is nooit verkeerd. Heb me een beetje ingelezen over metacam en kwam tot de conclusie dat die nare verhalen vooral voortkomen uit ervaringen ipv feiten. Ik ga voor de zekerheid morgen mijn andere DA bellen en het navragen. (kan me niet voorstellen dat dierenartsen zo'n gevaarlijk middel zouden voorschrijven)

Er zit trouwens ook allemaal rood rond Nanuq haar wond. Ik kan niet zien of het jodium is of bloed.. Mowgli heeft het in ieder geval niet. Ik baal hier zo erg van!
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door mittenslief »

rood rond de wond is niet goed hoor, er kan wat wondvocht vrij komen maar meer niet. ik heb dit nog nooit met mijn katjes meegemaakt, 3 weken geleden nog een pleegkitten laten steriliseren maar die had echt nergens last van, zelfs geen medicatie na de operatie gehad en ze liep de dag erna al weer te spelen met de andere
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Anne87

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Anne87 »

Flo was na haar operatie wel een beetje duf en van de wereld, ze wilde graag in haar mandje liggen en vooral heel veel aandacht, maar rood rond de wond heb ik nooit gezien. Heb overigens ook nooit pijn-medicatie gevoerd aan haar, ook niet het idee gehad dat ze echt pijn had oid. De dierenarts zei ook dat als ze pijn leek te hebben, ik kon bellen voor medicijnen, maar dat ze in eerste instantie daar niet aan deed. Rood vocht of wat dan ook is geen goed teken. Ik zou je DA bellen en het laten checken.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Brittenbolletje »

Je had haar GEEN pijnstilling mogen geven. Sorry maar dat is slecht na een castratie en ze heeft (als het goed is) ene injectie gehad van de dierenarts. Die volgens hun zeggen 12 uur of 24 uur licht eraan welke hij gegevenheeft moet werken.

Daarbij is rood niet gezond klinkt meer als een bloeding. Ik zou de da bellen en terug gaan.
Cerna

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Cerna »

xdenise schreef: Heb me een beetje ingelezen over metacam en kwam tot de conclusie dat die nare verhalen vooral voortkomen uit ervaringen ipv feiten. Ik ga voor de zekerheid morgen mijn andere DA bellen en het navragen. (kan me niet voorstellen dat dierenartsen zo'n gevaarlijk middel zouden voorschrijven).
Er zit trouwens ook allemaal rood rond Nanuq haar wond. Ik kan niet zien of het jodium is of bloed.. Mowgli heeft het in ieder geval niet. Ik baal hier zo erg van!
Ik heb in mijn leven al heel wat katten laten castreren en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zou er inderdaad morgen over bellen.

Wat betreft de metacam: die nare verhalen komen volgens jou voort uit ervaringen ipv feiten. Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen, maar het klinkt alsof je aan ervaringen weinig waarde hecht en alleen afgaat op feiten.
Echter, mijn ervaring is dus dat katten nierfalen kunnen krijgen van Metacam en dat is dus een feit. Een feit is ook dat op de bijsluiter van Metacam staat dat katten hier nierfalen van kunnen krijgen en dat er inmiddels voorbeelden te over zijn van katten die dit ook daadwerkelijk hebben gekregen.

Even een zijstraat omdat je schrijft dat je je niet kunt voorstellen dat dierenartsen "zo'n gevaarlijk middel voorschrijven": afgelopen maandag was in Radar een reportage over een soort matjes die gebruikt worden bij vrouwen die last hebben van een verzakking. Al sinds 2009 wordt er in de VS voor deze matjes gewaarschuwd, maar de Nederlandse gyneacologen trekken zich hier niets van aan en ze laten vrouwen zitten met vreselijke pijnklachten. En gyneacologen zijn toch ook geen domme jongens (en meisjes).

En een paar weken terug een reportage over asbest. Ook hiervoor werd al in een vroeg stadium (jaren dertig!!) gewaarschuwd, maar ook dit werd gebagateliseerd. Onzin was het. Pas in 1993 werd het volledig verboden.

Eind jaren 50 kregen zwangere vrouwen het middel Softenon voorgeschreven tegen misselijkheid en pas 4 jaar later werd het verband gelegd tussen het medicijn en alle mismaakte kinderen die ter wereld kwamen.
Nog een voorbeeld (heb het even van internet geplukt): "Een Engelse biochemicus had de stof DES uitgevonden, maar daarbij gewaarschuwd voor kankerverwekkende eigenschappen. Desondanks werd de stof in 1947 door Amerikaanse onderzoekers bestempeld als medicijn tegen miskramen. Pas in 1953 werd degelijker onderzoek uitgevoerd, met de conclusie dat het niet hielp tegen miskramen. Toch werd het nog steeds voorgeschreven. In 1971 concludeerden onderzoekers dat DES-dochters verhoogde kans hadden op vaginakanker. In de VS werd het middel meteen uit de handel gehaald. In Nederland werd het nog tot 1975 voorgeschreven, vooral onder de naam Stilbestrol en Oestromensyl.

Hiermee wil ik dus aangeven dat (dieren)artsen ondanks de kennis die men in huis heeft, tòch middelen voorschrijven die kwalijke gevolgen kunnen hebben.
Het KAN gebeuren dat een kat nierfalen krijgt door Metacam, maar het hoeft niet (want anders zouden dierenartsen misdadig zijn wanneer ze het toch voorschreven) en dierenartsen calculeren dus in dat het een enkele keer (zoals bij mijn Noa) fout kan gaan.
Maar het zal je kat maar wezen :evil: :cry:

En inderdaad: een kat krijgt direct na de castratie een injectie tegen de pijn en ik heb nog nooit pijnstilling meegekregen na een castratie.
Nanuq heeft dus nu een verhoogde dosis gekregen doordat je haar zelf ook nog wat gegeven hebt. Ook dit zou ik morgen aan de dierenarts vertellen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Brittenbolletje »

Ik krijg wel altijd pijnstilling mee. vind het mishandeling als ik mijn kat na castratie (heb het over een poes) pijn te moeten lijden. Die heb ik dus toen ik die liet helpen ook gegeven want die kroop over de vloer van de pijn toen die injectie uitgewerkt was.
Cerna

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Cerna »

Mijn dierenarts castreert altijd via de flank (en niet via de buik), een sneetje zo miniscuul dat je het amper ziet. Zodra de narcose uitgewerkt is, merk je niets meer aan de kat en de volgende dag zit ze alweer in de klimpaal.
Ik heb ook nooit een kap of truitje nodig gehad laat staan pijnstilling.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door eveline1982 »

Ik heb een poosje geleden een mamma opvang poesje laten steriliseren, het was echt een ieniemienie wondje wat ze had, zag er mooi uit maar ze heeft wel een weekje best last ervan gehad. Zachtjes miauwen en eigen plekjes zoeken, maar goed die was al 9 jaar! Zij hoefde ook geen kap of truitje. Mijn dierenarts is ook mondjesmaat met pijnstilling, kreeg het wel mee maar mocht alleen geven als ze echt het niet hield!

Hoop dat het niet ontstoken is geraakt van buiten en of binnen! Was je al bij een da geweest? Of gaat het deze ochtend alweer beter?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Brittenbolletje »

mijn kat had ook maar een klein sneetje maar niet aan de zijkant zou ik oo kniet blij van worden aan de zijkant. Maar goed ik vraag altijd om pijnstilling mee. Een kruipende kat die niet eet en drinkt heeft pijn. Dus helaas de mijne heeft het wel gehad. ze at en dronk daarna weer en liep normaal. Wat voor de 1 werkt hoeft natuurlijk niet voor de ander te werken :grin:

Wat betreft de kat van ts... aub hoop dat je al bij de da bent geweest. iets wat er naar uit ziet :-(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Hoop dat je met Nanuq bij de DA bent geweest aangezien het helemaal rood werd om de wond heen :( Dikke knuffel voor je arme meid.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door BillyJean »

wat vervelend is dit, ik zou voor het weekeind nog even terug gaan naar de DA, zodat je gerust het weekeind in kunt. STerkte!!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

bedankt voor alle reacties!

Mijn DA zei gisteren dat hij Nanuq eerst bij haar buik had open gemaakt, toen dat niet lukte is hij er bij de flank in gegaan. Vervolgens is hij er bij Mowgli ook bij de flank ingegaan..

Over de rode wond:
het is geen bloed!! Het is allemaal geel opgedroogd dus het is jodium. De wonden zien er nu (vanochtend toen ik haar goed kon bekijken) hetzelfde uit als die van Mowgli. Op de gele plekken na natuurlijk.

Over metacam (Cerna):
Ik begrijp je reactie. Maar wat ik bedoelde is dat dit soort dingen vaak als een negatieve spiraal werken. Stel: Een aantal mensen hebben een negatieve ervaring met product X en deze ervaringen verspreiden zich onder mensen. Dit gaat vaak als een lopend vuurtje met als uitkomst dat er een grote groep mensen deze negatieve mening delen, zonder vaak te weten waarom óf het verhaal wordt overdreven. En dat kwam ik ook veel tegen op het internet; men was tegen metacam, maar 9 v/d 10 keer konden ze deze mening niet onderbouwen!

Daarnaast is het inderdaad ook zo dat wat is 'bewezen' wel degelijk weerlegd kan worden. (Neem de theorie van Darwin, die inmiddels al weerlegd is). Daar ben ik mij heel goed van bewust.

Ik moet ook toegeven dat ik het heel lastig vind een mening hier over vast te stellen hoor. Maar nu het volgende:


Ik heb ze vanochtend metacam gegeven. Eigenlijk wil ik Mowgli vanaf morgen geen metacam meer geven, omdat zij totaal geen pijn heeft. Die dartelt alweer vrolijk rond het huis. Nanuq wil ik eigenlijk ook, zodra ze geen pijn meer heeft, laten stoppen met de metacam. Is dit verstandig volgens jullie (ik check het ook bij mijn DA maar wil graag jullie mening horen)? Of tóch de kuur afmaken.
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Plaats reactie