dilemma: buiten of niet?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

dilemma: buiten of niet?

Bericht door saar17 »

Mijn kitten is nu bijna 7 maanden en werd vorige maand gesteriliseerd. Aan m'n vorige appartement had ik een tuin met erg hoge muren, daar mocht ze soms in als ik buiten was, aangezien ze toch nergens heen kon. Dit vond ze ongelooflijk fijn. Ik ben echter verhuisd en heb nu wel nog een klein tuintje, maar de muren zijn veel lager. Ik heb d'r één keertje buiten gelaten en voor ik het wist, zat ze al op de muur, klaar om te vertrekken. Gelukkig kon ik haar nog net tegenhouden. Ik woon immers in hartje Antwerpen en ben bang dat haar iets zou overkomen. Ook weet ik niet of ze, eens ze over de muur is, nog gemakkelijk teruggeraakt. Het probleem is dat ze echt heel graag buiten wil, ze zit vaak voor de schuifdeur te miauwen, of met haar pootjes op het raam te duwen en dan kijkt ze zo zielig... Ik weet echt niet wat te doen. Vindt een kat makkelijk d'r weg terug naar huis? Vinden jullie dat ik het erop moet wagen? Ik denk dat ik doodsangsten zou uitstaan dat haar iets zou overkomen. Aangezien ze nog nooit echt buiten is geweest, vraag ik me ook af of ze wel voorzichtig zal zijn? Hebben jullie wat raad? Alvast bedankt!
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: dilemma: buiten of niet?

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

Als je zelf al zo twijfelt zou ik het zeker niet doen. Je hebt het gevoel dat het niet veilig is, en dat is het waarschijnlijk ook niet. Hartje Antwerpen klinkt voor een kat als een 'accident waiting to happen'. Kun je je tuin niet op de een of andere manier afzetten? Netten, muren verhogen met ander materiaal, gaas naar binnen laten steken zodat ze niet op de muur kan klimmen? Dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: dilemma: buiten of niet?

Bericht door Dinky »

Ze is nog erg jong dus je moet het vergelijken met een peuter die je alleen op straat laat spelen. De kans op een ongeluk is dan zeer groot.
Je kan inderdaad denken aan de opties die nina geeft. Wat ook een mogelijkheid kan zijn is dat je haar laat wennen aan een kattentuigje. Op die manier kan ze met jou aan een lijntje naar buiten toe zonder grote gevaren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
saar17
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 aug 2012 14:56
Locatie: Antwerpen

Re: dilemma: buiten of niet?

Bericht door saar17 »

Een lijntje met tuigje had ik al eens geprobeerd, maar dan blijft ze overal vaststeken. Misschien eens een net installeren.
Plaats reactie