Overgeven

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
herriejette
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:38

Overgeven

Bericht door herriejette »

Hallo

Wij hebben 1 kater van 15.5 jaar.
Hij heeft het afgelopen weekend lopen overgeven.
Dit doet hij wel vaker.
Het is meestal na het eten, dan kots hij hele brokjes uit en vanmiddag was het alleen maar schuim.
Hij plast/poep goed en hij eet.
Wel zien we dat hij magerder wordt met name in de heupen.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Gr Jet
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat niemand op het forum je daar een antwoord op kan geven met deze informatie. Ik zou met hem naar de dierenarts en alles na laten kijken, ook uitgebreid bloedonderzoek.
Het zou kunnen dat zijn nieren slechter werken, dan zou hij aan nierdieet moeten. het zou kunnen dat zijn schildklier niet goed werkt, of ergens een gezwel, of een ziekte. Er zijn teveel opties om een grote gok te kunnen doen. Het zou ook onschuldig kunnen zijn, iedere kat braakt wel eens, de een vaker dan de ander.

Maar om ziektes, aandoeningen en ouderdomskwalen uit te sluiten zou ik echt naar de dierenarts gaan als ik jou was.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Overgeven

Bericht door Cerna »

Tjaa, dat kan vanalles zijn en dat is niet te bepalen via het computerscherm. Hij kan te snel eten, last hebben van maagzuur (hebben oude(re) katten vaak last van), een of andere ziekte onder de leden hebben.

De enige die je antwoord kan geven is de dierenarts. Het is sowieso geen overbodige luxe - mocht je dat nog niet doen - om bij een 10+-kat jaarlijks het bloed te laten controleren zodat evt. chronische ziektes (diabetes, nierfalen, schildklier) bijtijds opgespoord worden en je er nog wat aan kunt doen.

Dus: ik adviseer om morgen een afspraak te maken met de dierenarts en bloed te laten prikken, al is het maar preventief. En je zou een kuurtje Zitac kunnen vragen (2x daags een kwart pilletje waarvan 's morgens op de nuchtere maag) om te kijken of het probleem van het spugen zo opgelost wordt.
En mocht de kater teveel schrokken, dan zou ik hem hele kleine porties geven en dan vaker per dag.
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Overgeven

Bericht door amor »

Ik sluit me bij Cerna aan en een bloedonderzoek laten doen bij je kat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Overgeven

Bericht door eveline1982 »

Ik sluit me ook aan bij Cerna, het afvallen is geen goed teken.....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
paasnini

Re: Overgeven

Bericht door paasnini »

Inderdaad naar de dierenarts voor een check-up, zijn klachten die bij nierproblemen, schildklierproblemen en pancreasontsteking passen.
Gebruikersavatar
herriejette
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:38

Re: Overgeven

Bericht door herriejette »

Het gaat goed met onze kater Mikki, hij eet en drinkt weer en geeft niet meer over.
Hij gedraagt zich weer als vanouds, hij gaat weer mee onder de douche en '' praat'' weer tegen ons.
Toch willen we zekerheid en gaan we vanavond naar de DA.
Wij willen toch weten waar hij zo van heeft moeten overgeven.
Hopelijk heeft de DA het antwoord en valt het allemaal mee.
Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Overgeven

Bericht door eveline1982 »

Fijn om te horen dat het alweer beter gaat. En succes vanavond bij de dierenarts :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
herriejette
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:38

Re: Overgeven

Bericht door herriejette »

Hallo Eveline

Vraagje, als er bloed geprikt moet worden vanavond, moet Mikki daar dan blijven vannacht?
Ik wil hem wel weer meenemen vanavond

Gr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6824
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overgeven

Bericht door Dinky »

In principe hoeft hij daar dan niet te blijven lijkt mij. Net als dat mensen na bloedprikken weer naar huis toe kunnen om te wachten op de uitslag al heb ik zelf geen ervaring met bloedprikken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
herriejette
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:38

Re: Overgeven

Bericht door herriejette »

Dank je Mirjam
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Overgeven

Bericht door artemis »

Hij zal wel nuchter moeten zijn voor een algemeen bloedonderzoek. Als dat niet het geval is zal je een andere keer moeten teruggaan voor een bloedprik.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Overgeven

Bericht door eveline1982 »

Het antwoord is al gegeven :) je mag hem inderdaad gewoon mee nemen. Mijn kat was ook niet nuchter toen hij een algeheel bloedonderzoek moest, mijn honden ook niet.....Dus dat weet ik niet.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Overgeven

Bericht door Ms Maaike »

Alleen als de bloedsuikerspiegel geweten wil worden moet het dier nuchter zijn (als ik het me goed kan herinneren).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Overgeven

Bericht door artemis »

Pappie moest altijd nuchter zijn voor de onderzoeken
Nieren - lever - suiker- schildklier
Lever-schildklier
Nieren- schildklier
Ik heb wel eens een bloedprik moeten uitstellen van de DA omdat ik nog maar vreesde dat Pappie mogelijk wat gepikt had van de andere kat.
Vandaar dat ik voor een consult als dit steeds eerst via telefoon met de DA zou overleggen, anders kan het gebeuren dat je onnodig 2 keer moet gaan.

Glucose zal men in dit geval logischerwijs ook willen checken.
Plaats reactie