Ontstoken tandvlees door BARF?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Lisannemv
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2012 13:54

Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Lisannemv »

Hallo allemaal,

Sinds 3 maanden heb ik 1 katje en sinds een maand heb ik een tweede erbij.
Er staan standaard brokken voor ze. Ik twijfel nog of ik almo nature blijf geven of overga op graanvrije brokken. Ik heb namelijk gehoord dat graanvrije brokken niet eens veel gezonder hoeven te zijn omdat in graanvrije brokken ook iets als aardappel of wat anders gebruikt moet worden wat katten ook niet verteren. Weten jullie hier meer van?

Verder geef ik de katten sinds 3 weken BARF cattery, zo'n rol rauw diepvries vlees.
Ik geef ze dagelijks een kleine portie (25-50 gram) en ernaast staan er nog een paar brokjes voor ze. Ik wil niet volledig overgaan op BARF zoals velen aanraden en wil ook niet gewone vleeskuipjes uit de supermarkt geven omdat dit niet goed voor ze schijnt te zijn. Ik hoor van alle kanten dat BARF zo goed voor ze is omdat het natuurlijk is en katten van nature ook rauw vlees eten etc.....

Nou kom ik vandaag bij de dierenarts vandaan en heeft mijn Luna dus licht ontstoken tandvlees terwijl ze pas 7 maanden is! Ik gaf aan dat ik ze brokjes voer en een beetje BARF per dag omdat ik gehoord heb dat dit gezond voor ze zou zijn. Zegt de dierenarts ineens dat de meningen verdeelt zijn of BARF wel goed voor ze is vanwege hoge gehalte aan bacterien.

Weten jullie hier meer van en denken jullie dat dit ontstoken tandvlees van BARF kan komen??
Ik zit een beetje met de handen in het haar hoe ik kan voorkomen dat het erger wordt en of ik moet stoppen met BARF voeren.

Groetjes Lisanne
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
een aantal forumleden voert barf en er zijn hier topics met veel info en meningen over barf voeden. (via zoekfunctie rechtsboven). er is ook een apart forum voor barfers en missch hebben zij jouw probleem al vaker bij de hand gehad of weten ze meer hierover: http://www.barfplaats.nl
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door nellebel »

weet niet of het van barf komt, geen ervaring mee. wel een kitten van 3 maanden met ontstoken tandvlees. dacht dat het wel over zou gaan als hij goed eten zou krijgen. nee dus, had niks met het eten te maken. als het stomatitis is heeft het vooral met afweer tegen de tandjes (tandplak) te maken. gijs heeft er korreltjes voor gekregen homeopatisch, werken super. hij heeft ze nu ruim 2 maanden (hij is nu 17 maanden oud) en rode randjes zijn helemaal weg. tot 2 maanden geleden heeft hij er dus last van gehad. dus ruim een jaar lang. kans op alle tanden trekken was aanwezig, maar nu dus niet meer gelukkig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door pearlsofpassion »

Allereerst even aangeven dat je de term BARF wel enigzinds verkeerd gebruikt.
BARF is eigenlijk zelf samenstellen. Het geven van grote stukken vleesbot, vlees en orgaan.
Niet de gemalen versie waar jij op doelt, dat noemt met kvv (compleet vers voer). Ik veronderstel dat jij Tinlo voert?
Die noemen zichzelf barfmenu, maar het is dus eigenlijk geen barf.

Van echt BARF krijgt een kitten zeker niet méér tandvleesproblemen dan van brok en blik. Door het kauwen op het vlees en vleesbot worden de tanden net schoon gehouden.
Dat is iets wat je bij gemalen vlees natuurlijk niet hebt. Wat wel is, is dat tandsteen ontstaat door koolhydraten en dat dat in (de meeste) kvv niet aanwezig is itt tot bij brokken. Tandsteenvorming zal dus in den regel ook niet erger zijn op kvv dan op brokken.

De kans is dan ook groot dat deze tandvleesontsteking op enkel brok ook voorgekomen was. Of misschien zelfs nog wat erger was geweest.
Dat vers vlees bacteriën bevat is juist, maar dat is niet noodzakelijk negatief. Onze hele leefomgeving bevat namelijk bacteriën en vele daarvan zijn zelfs goed en nuttig. Sommigen minder, maar daar hebben we een afweersysteem voor. Kattenmonden zijn zowiezo haarden van bacteriën en een gezonde kat kan daar ook prima mee overweg. Zelfs bacteriën als salmonella zijn voor een kat geen bedreiging.
Door het vers voeren wordt het immuunsysteem zelfs goed onderhouden itt tot het voeren van (meestal) steriel voer als brokken.
Je hoort ook regelmatig van brokken die besmet zijn met een bacterie zoals salmonella. Katten die dan natuurlijk voedsel (dus niet steriel) gewend zijn, kunnen daar veel beter mee om en zullen zelden ziek worden. Ze blijken ook minder last te hebben van vlooien en wormen, hoewel vele DA'n ook het tegendeel zullen beweren.
De meeste DA'n weten bitter weinig van voeding, het maakt dan ook maar een erg klein deel uit van hun opleiding en bestaat meestal uit een lezing van een grote brokkenfabricant. Vers komt nauwelijks een bod en vaak een onvolledige en negatieve uitleg. DA'n moeten zich zelf inlezen of het van hun klanten leren...


Om nog even op je eerste punt in te gaan: graanvrije brok is beter omdat er minder koolhydraten in zitten dan in de meeste graanbevattende brokken. Blijkbaar plakt aardappel en erwten beter dan graan.
Bovendien is graan gewoon nog belastender voor het organisme dan aardappel want er zitten natuurlijk nog andere zaken in dan enkel koolhydraat. Graan wordt gewoon gebruikt omdat het goedkoop is en het gaat dus vaak om het graanafval. Dat is gewoon niet gezond, niet voor mensen, niet voor dieren.
Aardappel en erwt is dan iets beter, maar het gaat dan vooral over het feit dat er dus gewoon een stuk minder zetmeel in zit. Men hoeft er niet meer dan noodzakelijk in te stoppen, terwijl men granen gewoon extra toevoegt als goedkoop vulmiddel.
Je merkt dat graanvrije brokken meestal een mooiere samenstelling heeft, omdat pas een fabricant die echt een goed product wil afleveren, naar graanvrij overgaat. De kwaliteit van de ingredienten zal ook beter zijn en dan heb je meteen je verklaring waarom ze zoveel duurder zijn. Hetzelfde geldt dus voor natvoer: granen zijn niet goed, maar een blik zonder granen, suiker en melk is zeker niet ongezond voor je kat.
Zeker omwille van de lagere koolhydratengehaltes zou graanvrij dus geen slechte keuze zijn voor een katje met aanleg voor tandvleesproblemen. Toch volledig vers gaan voeren zou ook een optie zijn en zonder twijfel is echt BARF het beste om de problemen zoveel mogelijk onder controle te houden. Als er aanleg in het spel is, houdt je dat echter niet tegen, maar minimaliseren kan wel.
Maar ik begrijp wel als je dat niet ziet zitten. Dat doe je namelijk niet zomaar eens even. Wat je wel al zou kunnen doen is dagelijks of om de dag een heel stukje rauw vlees voeren (kip, kalkoen, rund, konijn, lam, waar je maar aan kan geraken of een stukje hart, lamshart vinden de meeste katten heerlijk) of nog beter een vleesbotje als een kippennekje of kippenvleugel (deze eerst even platmeppen tot je kat gewend is om goed te kauwen). Dat kan serieus helpen om de tanden zoveel mogelijk schoon te houden.
Als je een kippennek of vleugel voert is om de 3 dagen voldoende, anders is dat teveel naast je brokken. Hoe vaak je vlees kan voeren is afhankelijk van de grootte van het stuk en of je verschillende diersoorten voert of vb enkel kip. 10gr vlees of vleesbot per 50gr brokken, lijkt me een prima richtlijn.
Als je je toch zou willen inlezen is de site die Adriana al aanhaalde en het bijhorende forum (http://www.barfplaats.nl/forum) de beste plaats.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Dinky »

Wanneer je vleeskuipjes geeft uit de supermarkt (of dierenspeciaalzaak) is het van belang om te kijken of er suiker of granen zijn toegevoegd. In brokjes is een bepaalde mate van zetmeel noodzakelijk om ze te vormen, bij natvoer is deze noodzaak er niet. Maar euroshopper kuipjes schijnen bijvoorbeeld niet slecht te zijn (terwijl deze maar 17 cent kosten).
Blikvoer is alleen wel dood gekookt waardoor er ook bepaalde stoffen verloren gaan.

Zelf ben ik ook een tijdje terug over gegaan op Tinlo KVV in plaats van kuipjes/zakjes en heb het idee dat onze poes daar meer van smult dan van die kuipjes/zakjes. Heb flink zitten informeren bij zowel de fabrikant Tinlo als bij mijn DA en uiteindelijk kwam het er op neer dat er maar weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar KVV.
En bij mensen adverteert bijvoorbeeld yakult dat je als mens je dagelijkse portie bacteriën niet moet vergeten. Meer bacteriën zegt dus zeker niet automatisch dat het slechte bacteriën zijn ;) En denk niet dat de tandvleesproblemen te wijten zijn de KVV ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door pearlsofpassion »

Euroshoppen kuipjes zijn niet slecht om eens mee af te wisselen. Maar ze zijn zo goedkoop omdat de kwaliteit van het vlees dat erin zit niet zo geweldig zal zijn. Veel bindweefsel en kraakbeen. Echt goed is dat dus ook niet te noemen, al weet ik niet of dat niet in vele brokken ook verwerkt zit, al zie je het daar niet... :eshifty:
Als je blikvoer geeft, zou ik gewoon afwisselen tussen verschillende merken, gewoon enkel graanvrij. Eens een euroshopper kuipje ertussen kan, maar dan ook eens een miamorpastei'tje of een blikje met stukjes in ingedikt kookvocht (gelei). Iets hogere kwaliteit zeg maar.

Maar je zal mij ook geen pleidooi horen houden voor blik ter vervanging van kvv! :lol: En Tinlo is een prima merk. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Dinky »

hihi als jij een pleidooi gaat houden voor blik ipv KVV dan zou ik heel raar opkijken Valerie ;)
Mij zal je dat ook niet horen doen sinds ik heb gezien hoe enorm onze poes geniet van KVV (portie gaat in één keer op terwijl blikjes altijd in meerdere keren werden opgegeten).
Gaf hiervoor altijd schesir blikjes maar wilde er ook alleen maar mee zeggen dat het niet slecht is, dat is iets anders dan ik het aan zou raden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door mauriceb »

Ontstoken tandvlees door KVV lijkt mij ook sterk, al kan het natuurlijk altijd. Elke kat is anders. De mijne krijgt ook KVV van Tinlo en ik ben er erg tevreden over. KVV is vrij van suikers en granen die normaal gesproken voor problemen kunnen zorgen. Ik zeg ook kunnen omdat er heel veel katten oud zijn geworden op blikken en brokken. Enkel brokken geven zou ik afraden daar dit de vochthuishouding van de kat niet ten goede komt.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Connie001 »

Wendy, hoe heten die druppels en kan ik die ook aan een hond geven? Hier krijgenze ook KVV en Misty heeft iedere keer ontstoken tandvlees zo erg dat als het met de antibiotica kuur nu niet weggaat het weggesneden wordt.
Soory dat ik afwijk van het topic.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring is dat met Carnibest, wat dus gemalen vlees is, ze net zo goed tandsteen ontwikkelen helaas. Mijn oudste kater Sjaak had er flink last van maar ik durfde geen gebittenbeurt te laten geven, omdat zijn gezondheid erg slecht is. Dus ben hem een keer per week eendagskuiken gaan geven. verder 1 x per week kipfilet en eens per week rundvlees. En nu ziet zijn gebit er veel beter uit. Door het zagen van het vlees slijpen ze zelf de kiezen schoon. Zijn bek sluit weer goed en hij kwijlt niet meer. Lang leve de kuikens! Al is dat een absurde uitspraak want die kuiken leven juist niet lang........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Cerna »

Connie, ik antwoord even voor Wendy: die druppels zijn homeopatische korreltjes en die zijn niet vrij verkrijgbaar. Atjo Westerhuis, homeopatisch dierenarts in Dodewaard, heeft ze voorgeschreven. En schrijft alleen voor na consult want ieder dier is anders en homeopatische middelen worden aangepast aan het dier en zijn/haar ziektebeeld.

Bij Noa mocht ik via e-mail op consult, maar nadat ik zo enthousiast werd van de korreltjes (Mercurius Corrosivus D30) en hierover berichtte op het forum, kreeg Atjo meer verzoeken voor consult per e-mail en dat was niet de bedoeling omdat het te riskant is.
Van Wendy weet ik dat ze ook niet bij Atjo is geweest omdat haar dierenarts de diagnose Stomatitis al had gesteld. Zij heeft ook Mercuriuskorreltjes maar geen Corrosivus D30.
Zo zie je maar, ieder dier is anders.

Dus, wanneer je naar je eigen dierenarts gaat met Misty en deze stelt de diagnose, dan zou je contact op kunnen nemen met Atjo (maar ik vermoed dat je ook terecht kunt bij een homeopatisch dierenarts bij jou in de buurt), WHG-dierenarts in Dodewaard.

Wat betreft de vraag van topicstarter: ik geloof ook niet dat het voer de oorzaak is. Stomatitis komt steeds vaker voor en vooral bij jonge katten (kittens). Het wordt meestal veroorzaakt door een auto-immuunziekte waarbij het lichaam de strijd aangaat met het eigen tandplak. Tandsteen is meestal niet aanwezig.
Wanneer het probleem dus blijft aanhouden zou ik bloed laten prikken om andere oorzaken uit te sluiten en wanneer er inderdaad geen oorzaak wordt gevonden, dan is het dus auto-immuunziekte.
Dan kun je proberen wat Wendy adviseert en wanneer het aanslaat dan heb je geluk gehad. Zo niet, dan zal de dierenarts trekken van tanden/kiezen adviseren.
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door jinx857 »

O erg hè ,mijn Lucky heeft het ook, plus de allergie...binnenkort kiezen trekken...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Synemios »

Ja daarom vroeg ik ook of er bij Lucky gedacht is aan een autoimmuunziekte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Geertvb
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2021 10:34

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Geertvb »

Wat die bacteriën betreft, bij de wilde katten is dit nog duizend maal erger, en juist daardoor hebben katten maagzuur met zo een enorme zuurtegraad dat die beestjes er nooit lang in kunnen overleven.
Onze katten zijn twintig maal vitaler en egergieker, en ze zitten twee uur op voorhand al te wachten en te kijken tot we naar de frigo gaan, hun portie halen die dan 10 minuutjes bain marie op temperatuur word gebracht.

De reactie van pearlsofpassion sta ik helemaal achter.
Eind januari hebben wij 3 Main Coon gekocht, alle drie kregen grote brokken van Royal Canin, speciaal voor dit ras ontwikkeld.
Alle drie hadden ontstoken tandvlees, en een of meer losse tandjes door die harde brokken.
Aan een losse tand is er 1 kat die nog lichte ontsteking heeft, we gebruiken KVV, merken varieren, altijd is er Alaska in huis, Carnibest zit er bij, de worst van BARF alleen kalkoensmaak. De andere van dit merk lusten ze niet.
Ik kan alleen vaststellen dat hun tandvlees volledig mooi rose is, ze zijn in november nog nagekeken door een beginnend dierenarts die nog aan huis komt, maar dat ze de meeste voortandjes kwijt zijn door die harde brokken.
Dierenartsen raden barfen (zelf samenstellen) af omdat het zeer moeilijk is de juiste samenstelling aan te houden.
De brokken hebben een goede samenstelling zeggen ze, maar het zetmeel dat tussen de tanden plakt word suiker.
Daardoor krijg je tandplak.
Daarom is suiker en graan ook voor de mens slecht.

De dierenartsen die dit tegenspreken zijn enkel uit op geld verdienen, zij willen verzekerd zijn van jaarlijks of meer behandelingen van het gebit.
Voor vele artsen, ja ook mensenartsen ben je nog steeds in de eerste plaats hun broodwinning.
Daarom ook zijn er te veel dierenartsen die andere meningen geven die niet wetenschappelijk onderbouwd zij, helaas. Kwakzalvers zijn van alle tijden.
Misschien is deze post ongewenst en ga ik tegen huisregels in maar dit is de enige waarheid.
De meningen zijn verdeeld, de wetenschappelijke bewijzen, vraag daar eens naar. Dan gaan ze weg zonder een woord te zeggen. Onze drie katten zijn ons bewijs.
Als ze ontstoken tanden hebben dan kan er een andere ziekte zijn die ze hebben, of het is omdat je niet volledig op kvv overstapt en snoepjes geeft.

Let ook op met die tandpastabrokjes.
Ze hebben allemaal graan in de samenstelling omdat de plak dan blijft terugkeren.
Dan blijf je die brokjes geven en blijft de omzet van de fabrikant constant.
Je moet deze materie bekijken vanuit commercieel oogpunt, alleen zo kom je achter de ware motieven van de meningen die de (dieren)artsen spuiën.

Ook de eigen ervaring met tandartsen speelt bij mijn kritisch denken mee.
9 maal/ jaar ging ik bij de tandarts.
Volgende tandarts stelt dat ik daarna zeven gaatjes had en tanden vol, maar echt heel veel tandsteen (hij verkoopt zeer dunne tandenborstels voor tussen de tanden ipv flosdraad).
De volgende tandarts bevestigt de slechte staat van de 'verzorgde' tanden, veel cavitatie is de juiste term.
Er moeten tanden uit er er is geen tandplak bij mij, ik moest zelf drie tandartsen bezoeken, en een liegt over tandsteen.
Zie je waarom ik zo ongezouten uit de kast kom met mijn stelling over die 'verdeelde meningen'?
Wetenschap kan ook evolueren, een mening is echter geen wetenschap.
En een mens is een geboren leugenaar, laat je dus niets wijsmaken.
De leugenaar krijgt zijn geld, en je gaat er niet meer terug. Zo kan je deze praktijken van onbetrouwbare artsen remmen.
Dat wil ik bereiken door hier te komen posten.
De admin mag me contacteren en zijn grieven duidelijk maken, de tekst kan aangepast worden (maar niet te veel).
Als dit gewist worden weet ik over de site owner zelf ook meteen genoeg.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Anne »

Geertvb schreef: 24 jan 2022 10:45

De reactie van pearlsofpassion sta ik helemaal achter.


Let ook op met die tandpastabrokjes.
Ze hebben allemaal graan in de samenstelling omdat de plak dan blijft terugkeren.


Ook de eigen ervaring met tandartsen speelt bij mijn kritisch denken mee.
Het is jouw goed recht om kritisch te zijn na jouw ervaring met verschillende tandartsen
Dat wil alleen niet zeggen dat ze allemaal zo zijn

Ik vind dat jij het gingivitus stomatitis complex behoorlijk onderschat
Hier heeft onze Pluto last van
En sinds hij op die tandpasta brokjes staat ( ik neem hier de vrijheid om te denken dat je het over de dental brokken hebt) is zijn gebit gigantisch opgeknapt
Zo opgeknapt dat de da zei vooral zo door te gaan om op deze manier een gebitsoperatie te voorkomen
Wij hoeven niet meer elke week op controle te komen dus zij verdient niets aan deze tip

pearlsofpassion komt hier al een hele tijd niet meer, dat vind ik jammer want ik zou weleens willen weten hoe het met haar gaat; dit bericht waar jij op reageert stamt uit 2012
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie