kitten uit het asiel, vraagjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
sitara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2012 08:55

kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door sitara »

hallo

ik ben sita en ben me al een tijdje aan het orienteren om een katje aan te schaffen. Ik heb nog nooit een kat gehad, dus info is welkom ;)
Heb reeds met verschillende mensen gesproken, info opgezocht en me ingelezen. Ik wou eigenlijk nog even wachten, maar na info gekregen te hebben in het asiel (waar ik graag een kitten vandaan zou halen), ben ik gesmolten voor de 3 kittens die daar zaten. Meer bepaald de twee zwarte katertjes van nu 4 maand oud.

Ik had echter nog enkele vragen waarop ik moeilijk antwoord vond en hoopte dat jullie me mss konden helpen?

1. Hier en daar lees ik dat je het best 2 kittens kunt adopteren, zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden als ik er niet ben. Nu werk ik (momenteel) niet, maar goed, in de toekomst hopelijk wel. Een katje alleen zou dan meer kattenkwaad uithalen dan dat ze met 2 zijn. Of ben ik nu verkeerd? Ik las altijd dat een kat een solitair dier is en dus geen echte behoefte heeft aan een maatje. Maar ik kan verkeerd zijn.
2. Er is zodanig veel voeding voor katten, ik had gelezen dat droogvoer nog altijd beter is dan nat voer. Maar er zijn zoveel merken en vooral ook slechte merken. Welke raden jullie aan?
3. De kat(tjes) mlogen de eerste tijd niet naar buiten gaan, zodat ze aan het huis wennen. Maar ik wil ze wel aan zoveel mogelijk laten wennen (bvb andere mensen, ...). Kan ik ze dan ook meenemen als ik bvb naar mijn ouders op bezoek ga, of moet ik ze alleen laten.
4. Ik heb reeds alles in huis, ook een mooie krab/klimtoren. En ik weet dt je even met hun voetjes over de paal moet gaan, zodat ze weten dat ze daar mogen krabben, maar wanneer kan ik met een gerust hart even weg (bvb boodschappen doen) dat ze niet gaan slopen? (of stel ik een domme vraag :???: )
5. De katten zouden niet op bed mogen slapen. Maar hoe kan ik dan ze corrigeren als ze snchts ets uithalen? of kijk ik voor de eerste tijd best voor eeen afgezette ruimte waar ze in kunnen slapen of laat ik ze onmiddelijk gewoon los in de woonkamer?

Sorry voor de vragen
maar alvast bedanktvoor de antwoorden.

Groetjes
sitara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2012 08:55

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door sitara »

(ps, ik ben uit belgie, sommige voeders voor dieren zijn hier niet te verkrijgen)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hai !

Ik zou inderdaad twee nemen ik had er eerst ook 1 maar hij begon heel veel te slapen en voor spelen net mij kwam die ook niet echt meer in actie , door dit forum heb ik een tweede genomen en echt ik ben blij dat ik t gedaan heb elke x als ik weg moest vond ik t zielig voor hem en nu heb ik dat niet en hij is een stuk actiever nu, ook voor als je straks wel gaat werken os t fijn dat je nu al twee heb want als je later er 1 bij neemt dan is dat weer een heel gedoe qua introductie .

Ik voer ze Royal canin kitten en Royal canin sterilised brokken en in de avond een plakje carnibest en als dat er f niet is of vergeten ben te ontdooien natvoer van Royal canin sterilised of gimpet
Ik vind natvoer wel belangrijk , voor t vocht en de katjes zijn er dol op

Je merkt vanzelf wanneer je veilig weg kan als ik f weg ben mogen ze overal als ze een hele middag alleen zijn alleen in de hal katten kamer badkamer en slaap kamer

Ik zou de kittens miet meenemen als je weggaat dat bezorgd veel stress thuis vinden ze t fijnst en in t begin gewoon wat meer thuis zijn zodat ze kunnen wennen .

En met slapen kan je ze gewoon buiten de slaapkamer laten wij doen dat met 1 omdat ie te druk is en doen wij geen oog dicht dit gaat prima ze weet niet beter!

Hoop je beetje geholpen te hebben !!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6834
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Dinky »

1. Hier en daar lees ik dat je het best 2 kittens kunt adopteren, zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden als ik er niet ben. Nu werk ik (momenteel) niet, maar goed, in de toekomst hopelijk wel. Een katje alleen zou dan meer kattenkwaad uithalen dan dat ze met 2 zijn. Of ben ik nu verkeerd? Ik las altijd dat een kat een solitair dier is en dus geen echte behoefte heeft aan een maatje. Maar ik kan verkeerd zijn.
2. Er is zodanig veel voeding voor katten, ik had gelezen dat droogvoer nog altijd beter is dan nat voer. Maar er zijn zoveel merken en vooral ook slechte merken. Welke raden jullie aan?
3. De kat(tjes) mlogen de eerste tijd niet naar buiten gaan, zodat ze aan het huis wennen. Maar ik wil ze wel aan zoveel mogelijk laten wennen (bvb andere mensen, ...). Kan ik ze dan ook meenemen als ik bvb naar mijn ouders op bezoek ga, of moet ik ze alleen laten.
4. Ik heb reeds alles in huis, ook een mooie krab/klimtoren. En ik weet dt je even met hun voetjes over de paal moet gaan, zodat ze weten dat ze daar mogen krabben, maar wanneer kan ik met een gerust hart even weg (bvb boodschappen doen) dat ze niet gaan slopen? (of stel ik een domme vraag :???: )
5. De katten zouden niet op bed mogen slapen. Maar hoe kan ik dan ze corrigeren als ze snchts ets uithalen? of kijk ik voor de eerste tijd best voor eeen afgezette ruimte waar ze in kunnen slapen of laat ik ze onmiddelijk gewoon los in de woonkamer?
1. Als je rechtsboven bij zoeken solokittens invoert dan zal je genoeg verhalen lezen waar het met 1 kitten mis is gegaan. Bovendien waarom zou je voor één gaan als je al twee samen hebt gezien ;-)
2. Inderdaad is er veel voeding voor katten. Ook verschillen de meningen over wat het beste is en dit verschilt ook weer per kat. hier kan je veel lezen over de verschillende merken. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om vers te voeren, dus barf of KVV (zie hier).
3. Als jij ze wilt laten wennen aan andere mensen dan kan je het beste die andere mensen bij jou thuis laten komen. Reizen en rondslepen levert over het algemeen namelijk veel (onnodige) stress op. Wanneer je ze naar buiten wilt laten gaan, sta dan ook stil bij de vele gevaren. Denk aan vergiftiging, mishandeling of aanrijding. Je zou dan ook kunnen gaan voor afgezette tuin/balkon.
4. Het beste is om de ruimte katproof te maken zodat ze zichzelf niet zomaar kunnen verwonden. Dus kabels afdekken dat ze er niet in kunnen kauwen bijvoorbeeld. En als je dingen hebt staan die om kunnen vallen moet je er gewoon rekening mee houden dat dat kan gebeuren met een kat in huis of je moet het weghalen. Eigenlijk dus zorgen dat ze niets kunnen slopen wat ze niet mogen slopen en soms zal je het gedeeltelijk moeten accepteren want straffen werkt niet.
5. De laatste vraag is vrijwel gelijk aan vraag 4 dus zie het antwoord op vraag 4 ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum! vrijwel al je vragen zijn al beantwoord en wat leuk dat je voor twee kittens gaat en je zult daar heel erg veel plezier aan hebben! kittens ook trouwens..
kittens zijn lastig te corrigeren en je mag zeker niet straffen! .. je kunt als ze wat ouder zijn, rond 1 jaar proberen wat regels bij te brengen. voorzichtig weghalen wat ze niet mogen en zachtjes neeej neeeej zeggen en na verloop van tijd weten ze het. maar of ze zich eraan houden.....hihi!
als je ze niet op bed wilt dan moet je de slaapkamer s avonds afsluiten.. ze willen dicht in je buurt zijn en zullen altijd proberen - s nachts als je even naar het toilet bent geweest - om mee te gaan.. en ach....
we hebben daar een heel topic over: waar blijven je katten s nachts oid..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=315
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Ikey »

Hoi!

Wij hebben nog niet zo heel lang geleden ook een kitten gehaald en hebben dus ook met dezelfde vragen gelopen. Dus ik kan je wel even vertellen wat mijn ervaringen/ideeen hierover zijn.

1. Als je maar 1 kat neemt en die groeit alleen op, zonder andere dieren in huis, zal hij dat zelf niet zo'n groot probleem vinden (ligt ook wel aan zijn karakter), mits hij niet 5 van de 7 dagen alleen thuis zit, dat is ook gewoon zielig. Daar zouden wij ook eenzaam van worden. Maar als je ooit in de toekomst besluit nog een andere kat, of hond of konijn, erbij te nemen, zal je eerste kitten dit waarschijnlijk makkelijker aanvaarden als hij al met een ander dier is groot geworden en zijn huis dus met een ander dier moet delen. Je hebt al twee kittens op het oog. Dat is fijn voor hun als ze samen bij jou komen, dan zitten ze samen in dezelfde enge situatie en hebben ze elkaar om steun bij te zoeken. Ik zou wel even goed letten op hun karakters. Want als ze klein zijn zal alles goed gaan, maar in sommige gevallen kunnen ze op volwassen leeftijd ineens niet meer met elkaar door 1 deur.
Wij zijn op zoek naar een tweede kitten omdat wij in de toekomst nog meer dieren willen, oa een hond en hij is nu het enige huisdier. Ik heb geen zin dat als wij er in de toekomst een ander dier bij komt, hij dan stennis schopt omdat hij jaren alleen is geweest.
2. Welk voer was inderdaad ook een groot dilemma voor ons. We hebben wel een half uur voor het schap gestaan, meerdere keren :p en we kwamen er niet uit. Zeker omdat elk merk claimt de beste te zijn. Na uitgebreid research hebben wij voor Hills gekozen. Mijn persoonlijke top 3 is: 1. Orijen (biologisch) 2. Hills 3. Royal Canin. Let vooral op voldoende eiwitten, want het zijn roofdieren en geen vegatariers ;)
3. Wij hebben inderdaad veel bezoek uitgenodigd en onze kitten lag bij iedereen op schoot te slapen :) Dit is vrij makkelijk, want iedereen wilt je kleintje wel komen bekijken. We hebben met hem ook ritjes in de auto gemaakt, omdat wij hem in de toekomst misschien naar vrienden willen brengen als wij op vakantie gaan en vooral zodat hij de reismand niet gaat koppelen aan de dierenarts. De reismand staat bij ons ook gewoon in de kamer, hij gebruikt het nog steeds regelmatig als slaapplek.
4/5. Elke kitten doet de dingen die niet mogen gewoon en zeker als je er niet bent, want dan kunnen ze het ongestoord doen ;) Ik weet niet of je een aparte kamer hebt waar je je kittens kunt zetten als je niet thuis bent, die je dan zo inricht dat ze niks kostbaars kunnen slopen. Je kunt ook een bench kopen, sommige mensen doen daar ook hun kat in (niet samen met de hond uiteraard :p) En de slaapkamer gewoon dicht als je niet wil dat ze op bed komen. Ze zullen niet beter weten als ze nooit anders gewend zijn. Over de krabpaal, ik heb gelezen dat het onzin is om je kat met zijn pootjes over de krabpaal te halen, dat je kat dat helemaal niet begrijpt. Wij halen onze kitten meteen weg als hij bijvoorbeeld aan de bank krabt en zetten hem dan bij de krabpaal, soms gaat hij daar dan door, meestal niet :p In het begin speelde ik altijd met een hengeltje bij en op de krabpaal om hem uit te dagen de krabpaal te gebruiken, vooral als ik merkte dat hij echt een krab behoefte had. Nu, na 6 weken, gaat dat al redelijk goed. En flink prijzen als ze uit zichzelf de krabpaal gebruiken uiteraard, eventueel geef je ze een snoepje.

Hopelijk heb je hier iets aan! Succes met je beslissing en als je meer vragen hebt, stel ze gerust :) Laat je ook even weten wat je hebt besloten wat betreft deze kittens? En goed dat je ze uit het asiel wil halen! :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Adriana »

vanuit het kitten geoordeeld is het altijd beter, veel beter zelfs om met een kattenkittenmaatje op te groeien. ze leren het meest van elkaar, waaronder sociaal gedrag. ze spelen met elkaar, matten elkaar af en corrigeren elkaar. hun uithoudingsvermogen is ook veel groter en ze hebben dat ook nodig voor hun lichamelijke ontwikkeling.
;-) mensen spreken geen kattentaal, hoe vaak ze ook thuis zijn.. katten kopieren kattengedrag..
en als het maar enigszins mogelijk is en je wilt het beste voor je kitten dan laat je ze samen, met een leeftijdsgenootje, opgroeien. een jaar verschil vanuit het kitten is al vrij veel en wat oudere katten hebben niet zo veel trek in het voor kittens normale adhd-gedrag en trekken zich soms terug dan wel gaan vervelend naar het 'opdringerige' kitten doen.
we hebben hier plenty topics over, doorgaans met in de topicnaam het woord 'help !'
die (solo)kittens hebben dan gedragsproblemen ontwikkeld zoals bijten, wildplassen, aandachtsjunks, overmatig slopen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sitara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2012 08:55

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door sitara »

Ik ben echt heel hard aan het twijfelen.

Ik ben een echt dierenmens, maar heb nog nooit enige ervaring gehad met een kat. Ben een beetje bang dat het bvb niet zo lukken met opvoeden (en als ik dan de verhalen van andere mensen lees ...).
Ik wil het goed doen, maar tis echt wel mijn eerste ervaring met kat als huisdier en als je er dan ineens 2 hebt... . Ik heb al zitten twijfelen of het niet beter is een oudere kat te nemen, maar daar zijn de meningen dan ook over verdeeld.

Ik zou gewoon niet graag hebben dat ik ze weer zou moeten wegdoen omdat blijkt dat ik toch niet voor een kat kan zorgen. Moeilijk moeilijk. :edoh: :roll:
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Robijn »

Als je liever niet 2 kittens wil, dan kun je inderdaad beter voor een volwassen kat gaan. Er zitten tig oudere katten in het asiel die op een warm mandje zitten te wachten! Een oudere kat is ook veel rustiger dan een kitten. Als beginnend kattenliefhebber zou ik voor een volwassen solokat gaan.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Adriana »

sitara schreef:Ik ben echt heel hard aan het twijfelen.

Ik zou gewoon niet graag hebben dat ik ze weer zou moeten wegdoen omdat blijkt dat ik toch niet voor een kat kan zorgen. Moeilijk moeilijk. :edoh: :roll:
tuurlijk kun je voor een kat zorgen en anders zijn wij er ook nog! ;-) ;-)
k denk dat ik het helemaal met Mariska eens ben en dat een wat oudere kat een veel betere keuze is. ga eens een paar uur naar een asiel en ga daar eens gewoon rustig in een kattenkamer zitten om te kijken wat er gebeurt.. je zult zien dat er katzels naar je toe komen, snuffelen en contact proberen te leggen. en dan kan het zo maar gebeuren dat je verkocht bent en verknocht raakt .. prrrt prrrt ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door eveline1982 »

Als je nog erg twijfelt zou ik nog even wachten, je moet er voor je gevoel 100% achterstaan.

Een kitten opvoeden valt best mee hoor, in ieder geval als je het niet erg vind dat er best is hale in je bank, stoelen en gordijnen kunnen komen ;). Er in het begin wel is een ongelukje kan gebeuren, omdat ze nog niet goed weten waar de kattenbak staat. En je het niet erg vind om snachts geren door je huis te horen. Kittens zijn onbesuisd en daarom is het het beste om er 2 te nemen zodat ze mekaar hebben om te slopen ;). Als je bij een goeie opvang/asiel of particulier een kitten haalt zullen zij weten welke kitten wat voor karakter heeft. Ik krijg hier soms ook kittens die heel makkelijk alleen geplaatst kunnen worden, omdat ze veel meer zichzelf bezig houden dan dat ze de andere kittens opzoeken. Maar als ik kittens solo plaats doe ik dit alleen bij mensen die thuis zijn of parttime werken. Ze hebben nl wel meer aandacht nodig (vooral het eerste half jaar) dan kittens die andere katten/kittens om zich heen hebben.

Succes met je keuze!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Een kitten is zo leuk er bestaan ook iets rustigere kittens goed gedrag bekijken en biet gelijk 2 meenemen eerst paar x langs gaan.
Ij persoonlijk vind kitten leuker jij voed ze op ze wennen aan jou en bij een oudere kat uit asiel weet je vaak ook niet hoe t gedrag is of hoe die op jou reageert
Het werk met twee kittens is echt niet extreem hoor ook die slapen veel bij mij zijn ze in de ochtend actief en begin middag dan slapen ze vaak van 2 tot 6 en dan eten uitbuiken en rond 8 komen ze tor leven maar totaal niet extreem , juist gezellig,
Maar dit is mijn mening hoor ik ben ook niet erg ervaren met katten
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Bij mij hangen ze nooit in gordijnen of bank ze rennen over de bank heen naar niet dar ze krabben heb grote krab palen en zijn ze dol op .. Maar bij twijfel wachten
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Sorry voor de typefouten komt door de telefoon hoop dat t leesbaar is ik sta erom bekend haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten uit het asiel, vraagjes

Bericht door castratenkoor »

Ook ik zou adviseren als je een kitten wilt, er twee te nemen. En als je maar 1 kat wilt een jong-volwassen bewezen solo-kat te nemen. In het asiel kunnen ze je verder helpen en adviezen geven welke kat liever met andere katten omgaat en welke kat meer neigt naar solo - bestaan.

Ik vind overigens niet dat je teveel vragen stelt hoor. Juist verstandig je eerst goe in te lezen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie