Wormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
beije029
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jul 2008 13:49

Wormen

Bericht door beije029 »

Ik heb 2 katten en ik heb ze nu 3 jaar . ik heb ze nog nooit behandelt tegen wormen. kan iemand mij daar een beetje mee helpen. Ik heb geen idee hoe of wat?
please
:icon_shifty:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wormen

Bericht door eveline1982 »

Dat is wel erg lang niet ontwormt! Ik zou voor dit panacur gebruiken en het ze 2 dagen 1x pd toedienen. De kans is nl heel groot dat er behoorlijk wat in de lichamen van jou katten zitten. Maar misschien weten de mensen hier of er nog iets beters is?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wormen

Bericht door pearlsofpassion »

Hoeft niet hoor.
Als het binnenkatten zijn, is er geen zekerheid dat ze ook werkelijk wormen oplopen. En zelfs als ze buiten komen kan het zijn dat ze vrij blijven. Ofwel omdat ze toevallig niet mee in aanraking komen, ofwel omdat ze ze vernietigen.
Kittens hebben vrijwel altijd wormen, volwassen katten niet. Hoe dat helemaal zit, weet ik niet precies.

Als je wil ontwormen, kan je best een middel bij de DA halen. Dan weet je zeker dat het werkt en niet gevaarlijk is voor je kat. Dat kan niet voor alle middelen in de Dierenspeciaalzaak of de apotheek gezegd worden.
Als je niet wil ontwormen tenzij nodig en je maakt je zorgen, dan kan je op internet ook kit's bestellen om een ontlastingsonderzoek mee te doen. Dat kan je natuurlijk ook steeds bij de DA laten doen (maar veel kans dat die je toch zowiezo een middel aansmeert, als je niet oplet).
Dan kan je enkel ontwormen als het ook echt nodig is. Want het blijft natuurlijk vergif.

Ikzelf ben afgestapt van preventief ontwormen. Ik zal pas ontwormen als het nodig is. Het zijn nu binnenkatten en ze lopen dus niets op...
Zo zijn er wel meer mensen die nooit moeten ontwormen.
De meeste DA blijven zeggen dat dat nodig is, maar het blijkt dat als je gaat testen, vele katten helemaal geen wormen hebben.

Als je buitenkatten hebt die vrij rondlopen, moet je het eigenlijk wel doen en wel voor de volksgezondheid. Het is namelijk zo dat àls je katten wormen hebben en ze doen hun behoefte in een openbare zandbak, dat erg gevaarlijk kan zijn voor de kinderen die in die zandbak spelen. En daartoe is het eigenlijk nodig dan om je katten te ontwormen, om dat risico uit te sluiten. 4 keer per jaar wordt dan gezegd, geloof ik.
Een andere optie is natuurlijk zorgen dat je katten je terrein niet verlaten (tuin afzetten, binnen houden), dat is het veiligst voor je katten en dan hoef je hen niet te ontwormen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wormen

Bericht door eveline1982 »

Ja mijn katten komen wel buiten, weliswaar niet buiten de tuin maar ben bang dat ze wat via het zand of de aarde oplopen. Dus vandaar dat ik preventief ontworm. Is panacur geen goed middel?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wormen

Bericht door pearlsofpassion »

Oh jawel hoor.
Was geen tegenspraak. Panacur kan je ook bij de DA vinden, ale bij sommigen dan. De mijne heeft Milbemax, maar bij konijnen wordt Panacur (en Stronghold) al eens gebruikt voor parasieten.
Allemaal prima middelen.
Bij de DA ben je gewoon zeker dat je een goed middel hebt en niets gevaarlijks, dus ik zou enkel een middel geven dat je ook bij de DA kan (of kon) krijgen.
Geldt ook voor vlooien, maar ik koop mijn Frontline (in Belgie zijn de vlooien daar nog niet resistent aan) ook gewoon op Zooplus ipv bij de DA. Maar het is een middel dat voorheen ook bij de DA verkrijgbaar was, en daar gaat het om. Geen onbekend merk kopen, want dan weet je niet of het wel werkt en of het niet gevaarlijk is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wormen

Bericht door eveline1982 »

oh hahaha ik dacht dat er iets mis mee was, schrok al ;). Maar gelukkig was er nl wel tevreden over, had laatst wat bloed gevonden in de ontlasting van 1 van de kittens en heb ze toen allemaal 2 dagen 1x pd panacur gegeven, daarna was het helemaal over :). Daarbij kwam Hope met een flinke wormenbuik binnen en had na 1x panacur een heerlijk zacht buikje.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
beije029
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jul 2008 13:49

Re: wormen

Bericht door beije029 »

Hoe weet ik eigenlijk dat het gaat om wormen, de kat die het zou hebben, dacht omdat en een soort larve op zijn staart zat, maar ik weet dat ie een plekje heeft waar ie vaak ligt. Hij kan de larve dus ook opgepikt hebben uit de struik.
Voor de rest zijn ze niet dik
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wormen

Bericht door Ms Maaike »

Dit moet tot de basiskennis behoren als je katten houdt (vind ik). Google op 'wormen bij kat symptomen' en klik op de eerste hit. Hier vind je al redelijk veel informatie. Het verschil tussen een worm en een larve moet je echt duidelijk zijn. Zo niet, google dan ook daar even op. Heeft je DA het nooit over ontwormen/ontvlooien gehad bij de (vaak) jaarlijkse vaccinatie/controle van je katten?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: wormen

Bericht door artemis »

pearlsofpassion schreef: Als je wil ontwormen, kan je best een middel bij de DA halen. Dan weet je zeker dat het werkt en niet gevaarlijk is voor je kat. Dat kan niet voor alle middelen in de Dierenspeciaalzaak of de apotheek gezegd worden.
Ik ben het eens voor middelen uit de dierenzaken, maar wat je bij de DA kan kopen kan je in België ook bij de apotheker halen (of laten bestellen). Ontworming, vlooienmiddelen, dieetvoer, medicatie. Milbemax van de DA of van de apotheker is net hetzelfde en de apotheek is om de hoek en geeft mij nog een korting via de spaarkaart ;-)
Ik merk wel dat je een apotheker geen advies moet vragen over veterinaire producten, daar zijn ze niet voldoende van op de hoogte. Maar als je weet wat je wil hebben?

Mijn vorige DA verkocht zelf bijna niets en gaf voorschriften (recepten voor de NLers) of zei via de telefoon koop dit of dat. Mijn huidige DA verkoopt wel allerlei. Ik merk dat er dan voor sommige producten toch een merkgebondenheid is en dus soms minder objectiviteit, zeker als het op voeding en vlooienmiddelen aankomt waarvan er een groot scala aan merken bestaan.

PS Wat de Frontline betreft. Ik heb hier in België ondervonden dat het minder lang werkt dan bv Advantage, wat ook goedkoper is. Dus ik gebruik nu Advantage, al hoef ik bijna niet meer te ontvlooien.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wormen

Bericht door Dinky »

Ms Maaike schreef:Dit moet tot de basiskennis behoren als je katten houdt (vind ik). Google op 'wormen bij kat symptomen' en klik op de eerste hit. Hier vind je al redelijk veel informatie. Het verschil tussen een worm en een larve moet je echt duidelijk zijn. Zo niet, google dan ook daar even op. Heeft je DA het nooit over ontwormen/ontvlooien gehad bij de (vaak) jaarlijkse vaccinatie/controle van je katten?
Bij mijn eerste hit via google krijg ik het volgende te lezen op http://www.kattenziektes.com/wormen.html :
Symptomen

Bij een infectie met spoelwormen zijn er bij volwassen katten meestal geen symptomen. Meestal wordt de eigenaar gealarmeerd als er een worm mee naar buiten komt met de stoelgang van de kat. Dit gaat meestal om een afgestorven exemplaar, gezien de levende wormen in de darmen blijven.
Bij erge besmettingen kunnen de dieren diarree krijgen en beginnen braken. Dit kan leiden tot groeiachterstand, vermageren en doffe vacht.
In heel erge gevallen kunnen er obstructies van de darmen ontstaan.
Kittens zijn veel gevoeliger voor wormen en men ziet regelmatig diertjes met erg veel wormen en de typische opgezwollen 'wormbuikjes'. Kittens kunnen al voor de geboorte besmet worden via de bloedstroom van de moeder.

Zweepwormen en vooral haakwormen kunnen ergere symptomen veroorzaken, zoals bloederige diarree en melena.

Lintwormen geven meestal geen symptomen. Het enige verschijnsel dat men opmerkt is het uitscheiden van 'rijstkorreltjes' (die soms bewegen) in de stoelgang van de kat. Dit zijn segmenten van de worm die gevuld zijn met massaal veel eitjes. Soms heeft de kat irritatie aan de anus met likken tot gevolg.
Indien de kat een lintworm heeft zal ze ook vlooien hebben.

Diagnose

In veel gevallen zijn de symptomen voor de dierenarts voldoende indicatie om de kat te behandelen. In twijfelgevallen of indien men wil weten met welke worm men te maken heeft, kan men een microscopisch onderzoek van de stoelgang uitvoeren.
Oftewel in principe geen symptomen bij een volwassen kat........
@ pearlsofpassion: Hoe doe jij het aangezien je zegt niet aan preventief ontwormen te doen? Heb hier zelf ook een poes rondlopen die niet buiten komt en vraag mijzelf dus ook sterk af of ik zou moeten ontwormen, vooral omdat het een aanslag op de darmen is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wormen

Bericht door Ms Maaike »

Symptomen komen inderdaad vaak in een later (vergevorderd) stadium waarin de katten behoorlijk last van de parasieten kunnen ondervinden. Daarom vind ik het zaak dat je (als je katten buiten komen waar je eigen katten en andere katten neus-neuscontact kunnen hebben) dat je preventief ontwormt (twee keer per jaar bijvoorbeeld). Mijn katten behandel ik soms met Milbemax, ook wel eens met Stronghold en anders met Advantage. Ik weet dat er veel uiteenlopende meningen zijn wat betreft preventief ontwormen, maar mijn katten zijn er nooit ziek van geworden en hun ontlasting werd ook niet slechter.

Op wat voor manier zou ontwormen belastend zijn voor de darmen? Ik geloof niet dat er een ontwormmiddel is dat de goede bacteriën doodt, en mocht de kat last hebben van parasieten dan vind ik laatstgenoemde situatie niet te verkiezen boven de eventuele (?) belasting van de darmen. Heb je misschien een link/literatuur die je bewering staaft?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: wormen

Bericht door artemis »

Mijn katten behandel ik soms met Milbemax, ook wel eens met Stronghold en anders met Advantage.
Stronghold ontvlooit en ontwormt maar niet lintworm
Milbemax ontwormt breedspectrum, dus ook lintworm
Advantage ontvlooit enkel.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wormen

Bericht door Dinky »

@Ms Maaike: Ben het slechts hier tegengekomen op het forum (in elk geval met exil maar meende ook met andere varianten). Aangezien ik een beginnend katteneigenaar ben heb ik nog geen ervaring met ontworming.
Wel met AB en de vervelende bijwerking daarvan in de vorm van diarree als gevolg daarvan waarvoor de poes opnieuw naar de DA moest om dat te verhelpen. Zeker omdat onze poes alleen binnen rondloopt twijfel ik dus of ik het wel of niet moet doen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wormen

Bericht door Ms Maaike »

@artemis: ik heb een ontwormschema. Alle soorten wormen worden twee keer per jaar aangepakt (behalve de lintworm aangezien die via vlooien wordt overgedragen), vandaar de verscheidenheid aan middelen die ik gebruik. Ontvlooien doe ik veel regelmatiger, daarom gebruik ik maar eens per jaar Milbemax.

@Dinky: ja, AB werkt helaas ook tegen goede bacteriën. Antiparasitaire middelen (= geen AB) doden geen bacteriën voor zo ver ik weet.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: wormen

Bericht door Brittenbolletje »

Ik ontworm wel de katten preventief (wil niks op lopen in mijn cattery) maar 2 keer per jaar en ik doe dat met profender pipet in de nek tegen wormen. Dat helpt ook tegen alle wormen.

Iemand hier zei dat kittens altijd met wormne geboren worden? Dat is een fabeltje hoor. Ik heb geregeld een nestje en nooit wormen. Ik ontworm wel de kittens maar die hoe het op de verpakking staat en al helemaal niet zovaak
Plaats reactie