plassen in de "hangmat"

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Mila2007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 15:56
Locatie: Utrecht

plassen in de "hangmat"

Bericht door Mila2007 »

Hallo,

ik weet dat hier al erg veel onderwerpen over zijn maar bij ons is het toch weer net een beetje anders.

Wij hebben vorige week vrijdag onze aller eerste poes (hebben beide dus geen ervaring) uit het asiel gehaald. Er is weinig over haar bekend en haar leeftijd is geschat op 5jaar. Het is een ontzettend lief beest, komt vaak knuffelen (doet dan erg voorzichtig met je), speelt af en toe wat, eet en drinkt goed. Niks mis mee dus! We houden haar binnen en ze mag overal komen behalve op de slaapkamer.

Nu plast ze sinds donderdag opeens op andere plekken. Het gebeurd 1x per dag sindsdien en altijd op iets "zachts" maar niet perse op dezelfde plek. Zo heeft ze die donderdag op stoffen schoenen geplast, vrijdag in haar hangmatje aan de verwarming, zaterdag heeft ze een shirtje van het wasrek getrokken om op te plassen en vanochtend weer in het hangmatje. Ze doet dit gerust waar we bij zijn en het zijn ook grote plassen. De rest van de tijd poept en plast ze netjes op de bak, het gaat dus echt om maar 1 plas per dag. De kattenbak houden we goed schoon, poep word er gelijk uitgeschept.

Kan iemand ons misschien uitleggen waar dit aan ligt? De dierenarts zei dat het misschien stress is van buiten af maar dit idee hebben wij eigenlijk niet. Verder zijn er ook geen grote veranderingen geweest, voor zover dit al kan binnen die paar dagen. We gaan zoiezo haar plas even laten checken bij de dierenarts maar ik was wel benieuwd of iemand hier misschien nog tips of ideeën heeft.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door eveline1982 »

Het zou ook heel goed stress kunnen zijn, er is natuurlijk voor haar heel veel gebeurt! Zo is ze in het asiel terecht gekomen, heeft daar x aantal tijd gezeten en is toen bij jullie thuis gekomen. Ook weet je haar achtergrond niet, dus heeft ze misschien wel een rotleven achter de rug. Je doet er goed aan haar plas te laten checken maar ik zou ook een bloedonderzoek laten doen om eventuele nier problemen te kunnen vinden. Succes met haar
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door pearlsofpassion »

Wat krijgt ze te eten?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mila2007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 15:56
Locatie: Utrecht

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door Mila2007 »

Ze krijgt Kitekat droogvoer. 's ochtends een beetje en 's avonds een beetje. Hebben een maatbekertje van het asiel meegekregen. Daarnaast verversen we haar drinkwater ook 2x per dag
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door eveline1982 »

Dat is toch niet echt 1 van de beste voeders. Zou overstappen op iets beters. En beter hoeft echt niet heel veel duurder te zijn. Ik zit nu sinds een poosje op Bozita feline, een merk uit zweden, te krijgen via bijv zooplus. Ben heel erg tevreden over dit merk en heb onlangs nog met de dierenarts de ingredienten na gelopen, die vond het er ook best goed uitzien! De wetten omtrent voedsel en vee zijn daar enorm hoog waardoor er weinig tot geen troep in zit. Zo krijgt bijv, het vee geen antibiotica ingespoten en krijgt je huisdier dit dus ook niet binnen! Natuurlijk zijn er nog veel meer goede merken, maar ik heb kwa prijs/kwaliteit voor dit gekozen en ben er enorm tevreden over :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Mila2007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 15:56
Locatie: Utrecht

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door Mila2007 »

Bedankt voor je tip, we zullen zeker is op onderzoek uit gaan.
Ik begrijp alleen niet zo goed wat dit met "wildplassen" te maken heeft?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door eveline1982 »

Door het verkeerde voer kunnen ze meer gaan drinken (vanwege de extra zouten etc die erin zitten) en dit kan een aanslag zijn op de blaas en nieren. Waardoor ze dus ook op ongewenste plekken gaan plassen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Mila2007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 15:56
Locatie: Utrecht

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door Mila2007 »

oh op die manier. Ik heb nu ook Bozita Feline besteld, even kijken of dat wil helpen. Bedankt!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door eveline1982 »

Asjeblieft :). En ik zou nog wel even de boel laten checken, want misschien is er meer aan de hand dan alleen maar een verkeerd merk voer. Hoop dat je net zo tevreden word met bozita als ik en mijn katjes :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door pearlsofpassion »

Dat ze er meer gaan van drinken, weet ik niet hoor.
Het probleem is vooral dat het de urine basisch maakt en blaasgruis kan veroorzaken. Gecombineerd met wat stress kan je dan heel snel problemen krijgen.
Als ze pijn krijgen bij het plassen gaan ze dan op zachte zaken plassen.

Meer drinken belast wel niet de nieren of de blaas hoor, integendeel. En katten op brok drinken in den regel te weinig, niet te veel. Een kat wordt trouwens niet ziek van te veel te drinken, maar teveel drinken kan een aanwijzing zijn dat er wat mis is (waardoor ze dan meer gaan drinken). Een verklikkerlampje als het ware.
Het is wel zo dat extra zouten de nieren en bloedomloop meer belasten, zeker als ze dan weinig drinken, en de koolhydraten dus de blaas. Van een minder goed voer eten ze ook meer (omdat er meer onverteerd terug uitkomt) en komen ze nog sneller vocht tekort om alles mooi uit te scheiden. Want brokjes zijn erg droog en hebben eigenlijk ontzettend veel vocht nodig om op een normale verhouding vocht-droge stof te komen. Dat lukt de meeste katten niet om daar tegenop te drinken (katten zijn eigenlijk ook gemaakt om hun vocht uit hun voeding te halen en niet om nog veel ernaast te drinken). En dat vochttekort en extra uit te scheiden stoffen, belast alle organen (via bloeddruk en nierfunctie).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mila2007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 15:56
Locatie: Utrecht

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door Mila2007 »

Gaan we zeker doen, als het even kan morgen al. Ik heb gelijk maar voor Bozita indoor & sterilised gekozen. Als we het dan goed doen, dan maar gelijk helemaal ;-)

Ik heb niet het idee dat ze extra eet, er blijft zelfs altijd een beetje liggen.
Maar ik begrijp dat de belangrijkste punten dus ander voer (bij deze geregeld) en onderzoek bij de dokter zijn. Even kijken wat de dokter zegt en dan moet het goedkomen lijkt me :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn nog andere merken hoor. :-)
Ga jij nu meteen het eerste merk dat genoemd wordt bestellen? ;-)

Maar goed, het is alleszins al veel beter dan de Kittekat.
Kan je van daaruit eens rustig rondkijken welk voer je achter staat en eventueel wil blijven geven. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mila2007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 15:56
Locatie: Utrecht

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door Mila2007 »

Snap ik.
Maar als ik deze tip krijg en op het internet meerdere positieve reacties lees, is de keus voor mij snel gemaakt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door castratenkoor »

Plassen op zachte dingen betekent meestal dat de poes pijn heeft. In jullie geval is ze nog maar kort bij jullie dus kan onwennigheid en stress meespelen.

In ieder geval stoppen met supermarkt voer. Dat is echt mindere kwaliteit voor de gezondheid.
Er is heel veel variatie te krijgen in goed merken zowel brok als natvoer.
Je zou haar ook 2 x per week een stukje rauwe kip kunnen aanbieden.
nie een halve kipfilet maar ongeveer 3 x 3 cm zeg maar.
Is goed voor de zuurgraad van de urine en goed voor gebit en kaken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: plassen in de "hangmat"

Bericht door eveline1982 »

Dat vertelde mijn dierenarts en een andere dierenarts, dat er te veel bende in zit waardoor ze meer gaan drinken en hun nieren dus in combinatie van verkeerde stoffen en te veel drinken kapot kunnen gaan. Ik ben geen expert op medisch gebied, dus vertel alleen wat mij verteld is :).
Normaliter kan je een kat beter rustig aan overzetten op een ander voer, mijn ervaring met Bozita is dat dat eigenlijk niet nodig is (misschien wel als ze op een heel natuurlijk voer zitten), heb hier geen diaree klachten gehad en als ik kittens/katten binnen krijg zet ik ze er direct op over aangezien ik geen supermarkt merken heb liggen, is tot nu toe altijd goed gegaan :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie