Bankplasser

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Ekua85
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012 16:30

Bankplasser

Bericht door Ekua85 »

Hallo allemaal,

na een tijd lang alles te volgen hier zonder lid te zijn geworden wil ik nu toch ook eens iets voorleggen. Zoals de meesten hier hebben wij ook last van een "wildplasser".

Het gaat om een europees korthaar poes van ongeveer 4 jaar oud. Ik heb haar gekregen als vondeling toen ze 4 weken oud was en met de hand grootgebracht. Ze is gesterilliseerd en woont samen met onze andere poes (5,5 jaar, Maine Coon). Het is een ontzettend lieve en rustige kat, komt niet buiten en is ook nooit buiten geweest.

Ik heb nooit problemen met haar gehad maar sinds 2 jaar plast ze op de bank. Het begon met soms een klein plasje, nu komt het bijna dagelijks voor. Banken schoonmaken werkt niet, hoes over de bank heen werkt niet, andere bank werkt niet... Ik ben ten einde raad.

We hebben 2 kattenbakken, beide met een andere kattenbakvulling. Deze maak ik dagelijks schoon. Daarnaast is ze al helemaal onderzocht bij de dierenarts, geen blaasgruis/ontstekingen/oid.

Feliway hebben we al geprobeerd, zowel de spray op de bank zelf als de verstuiver voor in het stopcontact. We zijn nu op een punt aangekomen dat we erover na zitten te denken om haar we te doen (eventueel naar een boer zodat ze buiten kan zijn, dan piest ze in ieder geval niet bij andere op de bank)... Dit zou ik zelf natuurlijk verschrikkelijk vinden aangezien ze hier is opgegroeid en ik haar niet kwijt wil...

Heeft iemand nog andere tips???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bankplasser

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
"zoals de meesten hier hebben wij ook last van een 'wildplasser'".. valt toch wel mee met onze katzels?

je hebt twee bakken maar zou volgens alle professionele aanbevelingen minstens naar drie moeten en missch wel vier. altijd eentje meer dan het aantal katten en op verschillende plaatsen.
en ze doet het al bijna2 jaar....!
ze is langs de dierenarts geweest en blijkbaar gezond en feliway werkt ook niet.
maar is er dus spanning tussen de beide poezen?

je conclusie deel ik niet.
in een andere omgeving met andere/geen andere katzels zou het probleem wel eens helemaal over kunnen zijn.. in plaats van jouw redenatie dat ze daar dan dus niet op de bank kan piesen. naar buiten verbannen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bankplasser

Bericht door castratenkoor »

Probeer eens een extra bak. Maar dan niet een gewone kattenbak maar een hele grote opbergbak van Blokker, Giraffe, Action, Hema. Zo'n 30 cm hoog en meter lang.
Er zijn katten die graag ruim zitten bij het toiletteren.

Verder is het belangrijk dat je haar niet straft en de bank schoonmaakt als ze er niet bij is. En geen chloor daarbij gebruiken. Bij het schoonmaken van de kattenbakken mag ze er wel bij zijn.
Zorg dat je haar veel aandacht en liefde geeft. Wilplassen is vaak een teken van een gevoel van ontevredenheid. Zaak is dus de kat weer "blij" te maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Ekua85
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012 16:30

Re: Bankplasser

Bericht door Ekua85 »

Allereerst bedankt voor de reacties :)

Onze poes is absoluut een tevreden kat voor zover ik dat kan beoordelen dan :)
Ik straf haar nooit als ze geplast heeft, schoonmaken hebben we ook nooit met chloor gedaan.
Ze is al samen met de andere kat sinds ze bij ons is dus daar kan het ook echt niet aan liggen, die twee zijn dikke maatjes en absoluut geen spanning. Er is sinds 2 jaar ook niets veranderd thuis, niet verhuisd oid.
Ze heeft nooit op de bank geplast, poepen doet ze ook nog steeds op de bak.

Extra grote bak hadden we al aangeschaft, het is een kleine poes dus hier past ze ongeveer 3 keer in...

Adriana: dat is geen conclusie die ik stel, het is de alleslaatste oplossing die ik ooit zou kunnen bedenken maar zoals je ook kunt lezen wil ik dat absoluut niet...
cute cat
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2012 17:59

Re: Bankplasser

Bericht door cute cat »

Mijn kat slaapte vroeger in kattenbak hihi
Ekua85
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012 16:30

Re: Bankplasser

Bericht door Ekua85 »

Ik heb liever dat ze slaapt in de kattenbak dan dat ze op de bank piest om heel eerlijk te zijn...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bankplasser

Bericht door castratenkoor »

Wat bedoel je met een extra grote bak? Gewoon een officiele kattenbak met deksel waarschijnlijk.
Ik zou toch eens proberen zo'n hoge opbergbak en dan de deksel er uiteraard af.

Als je alle tips wegwappert en niks verandert aan de situatie, dan kom je ook niet tot een oplossing.
Er moet gewoon iets veranderen in huis.

Je zegt de katten gaan prima met elkaar om. let eens een paar dagen goed op alle lichaamstaal. Ook zonder knokken kunnen katten door naar de ander te staren elkaar behoorlijk nerveus maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Bankplasser

Bericht door Peej »

ons katertje deed hetzelfde, bleek te komen door iets kleins als het klepje voor de kattenbak. Hij hield er absoluut niet van om daar doorheen te gaan en nu het weggehaald is gebruikt hij weer gewoon de bak ;)
Ekua85
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012 16:30

Re: Bankplasser

Bericht door Ekua85 »

Ik wil even heel duidelijk zijn over de opmerking alles wegwapperen... Ik wapper helemasl niets weg en wil er alles aan doen om dit te verbeteren anders had ik hier nooit gepost. Er staan 2 bakken nu, een normale kleine waar de klep vanaf is en een xxl hoge bak van 1x0,5 ook zonder deksel. Daarnaast heb ik vandaag bij de blokker een extra bak gekocht en die erbij geplaatst. Tijd zal het leren nu...

Beide katten gaan super met elkaar om, liggen bij elkaar in de hangmat en doen aan duo-wassen. We noemen ze hier al het eerste lesbische kattenkoppel dus daar ligt het volgens mij echt niet aan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bankplasser

Bericht door Adriana »

als ik het goed begrijp plast ze maar op één plek en dat is de bank?
mogen ze op de bank en mogen ze op schoot?
mag de MC dingen, die de andere poes niet mag of doet?
Ekua85 schreef:We zijn nu op een punt aangekomen dat we erover na zitten te denken om haar weg te doen (eventueel naar een boer zodat ze buiten kan zijn, dan piest ze in ieder geval niet bij andere op de bank)... Dit zou ik zelf natuurlijk verschrikkelijk vinden aangezien ze hier is opgegroeid en ik haar niet kwijt wil...

Heeft iemand nog andere tips???
"zodat ze buiten kan zijn"...
wil je hiermee zeggen dat het eigenlijk een buitenkat is, die binnen doodongelukkig zit te zijn?
of kan ik inderdaad niet goed lezen en bedoel je eigenlijk nog wat anders..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ekua85
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012 16:30

Re: Bankplasser

Bericht door Ekua85 »

Ze plast inderdaad alleen op die bank, ook niet op de andere. Ze mogen beiden alles, zij is zelfs dd enige die op schoot komt. Onze MC heeft daar nooit zo'n zin in.

Over het naar buiten gaan heb je inderdaad verkeerd begrepen, ze is nooit buiten geweest :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bankplasser

Bericht door castratenkoor »

Wat katten ook vaak leuk vinden als kattenbak is van die grijze/zwarte ronde cementbakken.

Goed dat je gisteren een extra bak gehaald hebt. Ik zou er een naast of zelf voor de bank zetten. Is even onhandig, maar aangezien dat de plasbank is boek je daar meestal het meeste succes mee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bankplasser

Bericht door Adriana »

dan begrijp ik het nog steeds niet en/of lees verkeerd..
ze is nooit buiten geweest en zou dan naar een boer moeten om buiten (= plassen) te zijn..

ze heeft kennelijk iets met die bank..
wat je zou kunnen doen is zwarte peper uit de molen op haar plasplek of bankzitting strooien, dat overstemt alle luchtjes.
ze wil kennelijk haar luchtje iedere keer weer op die plek 'vernieuwen', hoe goed je ook blijft schoonmaken.. of ze wil je iets duidelijk maken.. en slaag daar maar steeds niet in.. :-(
ze ruikt peper al van heel ver en katten houden echt niet van peper, dus dat zal haar op afstand houden. zet dan wel tijdelijk een kattenbak naast de bank..

wat ik ook nog kan bedenken is het volgende:
sommige katten houden niet van een bak waar al plasjes/drollen in liggen.
en eerlijk is eerlijk, wij mensen hebben ook graaag dat onze voorgangers het toilet doortrekken..
ik heb hier voor drie katers zeven bakken/dweilemmers van Blokker op 4 verschillende plaatsen met name omdat Maks alleen maar plas/poeploze bakken wil gebruiken en het anders ophoudt.

je zou tijdelijk de capaciteit van je bakken kunnen uitbreiden, zodat er altijd een lege bak voor haar is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bankplasser

Bericht door Dinky »

Ekua85 schreef: Er staan 2 bakken nu, een normale kleine waar de klep vanaf is en een xxl hoge bak van 1x0,5 ook zonder deksel. Daarnaast heb ik vandaag bij de blokker een extra bak gekocht en die erbij geplaatst. Tijd zal het leren nu...
Als je het goed leest Adriana heeft ze inmiddels een extra bak aangeschaft ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bankplasser

Bericht door Adriana »

drie bakken is het minimum voor twee katten.. dus dat is al in de goeie richting.
maar je zou die bakken wel twee maal daags schoon moeten zeven want reken maar uit:
gemiddeld 2 plassen en 1x ontlasting per etmaal maal 2
is dus 6 porties plas/ontlasting per etmaal voor drie bakken.
en met alleen een derde bak erbij lost ts het probleem denk ik niet op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie