Droog en natvoer kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Sura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 sep 2011 08:51

Droog en natvoer kitten

Bericht door Sura »

Voor onze kittens (die over 3 weken bij ons komen) heb ik RC kitten 36 gekocht. Nu vraag ik mij af, hoeveel natvoer hebben de kittens naast het droogvoer nodig? En ik hoor graag de ervaringen met verschillende natvoer.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door xdenise »

goed dat je aan natvoer denkt! natvoer is belangrijk voor hun vochtinname en erg gezond. ook is het beter voor het gebit dan droogvoer.

voor onze twee kittens hadden wij destijds onbeperkt droogvoer staan en verdeelden we elke avond een zakje natvoer.

van wat ik weet zijn er twee soorten natvoer; compleet hoofdvoer en aanvullend voer. (dat zijn vaak de kleine, duurdere blikjes. lekker als tussendoortje). waar je in ieder geval op moet letten zijn de ingredienten:
geen/zo min mogelijk plantaardige bestanddelen. de ingredienten staan op volgorde, van meest gebruikte naar minst gebruikte.

wij nemen hier meestal kruidvat paté, sheba en gourmet.

wat ook lekker is, naast kant en klare zakjes, is een beetje rauw vlees. dit zou ik wel rustig opbouwen en niet vanaf dag 1 elke dag gaan geven. bijvoorbeeld kipfilet, runderhart, kippennekje etc. maar dan moet je je nog wel even verdiepen in de Do's en Dont's ;)

(bijvoorbeeld botvlees niet koken ivm splintering)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door mittenslief »

ik voer de kittens van een week of 12 nog 3 keer per dag natvoer, wij gebruiken van het asiel de blikken van alexis (aldi) of de kuipjes euroshopper van de AH.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door eveline1982 »

Ik geef de kittens en volwassen dieren hier ook vlees. De kittens 2 tot 4x per dag (ligt aan hun leeftijd) de volwassen dieren 1x per dag. De hoeveelheden verschillen ligt aan hun leeftijd, des te ouder des te minder ;). Ga ervan uit dat jouw kittens tussen de 9 en 12 weken zullen zijn als ze komen? Dan zou ik voor 3x per dag gaan. Rond de 4de maand schakel ik over naar 2x per dag en vanaf 6 maanden 1x per dag. Een flinke eetlepel per keer, per kat zou voldoende moeten zijn, kijk of ze er genoeg aan hebben.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door linted »

Ik vind het zo vreemd dat de dierenarts (heb 2 verschillende gehad) juist alleen brokjes adviseert en geen natvoer. Waarom is er bij veel dierenartsen zo'n taboe over natvoer?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door Ms Maaike »

Dat is voornamelijk vanwege het kattengebit. Van droogvoer wordt gezegd dat het de tanden beter schoonhoudt door de 'schrapende' beweging langs de tand. Natvoer heeft die werking niet omdat het zacht is. Met beide soorten voer moet je letten op het koolhydraatgehalte, wat soms behoorlijk lastig kan zijn aangezien dat nauwelijks vermeld staat op de verpakking. Voeding met veel plantaardige delen (vaak is dat mais maar ook voer met rijst) bevatten wat meer zetmeel (= een koolhydraat). Behalve dat het spijsverteringsstelsel van de kat er niet op gebouwd is om grote hoeveelheden zetmeel te verteren, is het dus ook nog eens slecht voor het gebit.

Over de vochtinname van de kat wordt ook veel gesproken. Met droogvoer is dit (vanzelfsprekend) minder dan met natvoer. Veel mensen lossen dit op door een drinkfontein voor katten neer te zetten, hierdoor wordt een kat meer gestimuleerd goed te drinken. Zelf geef ik weinig natvoer en heb ik een drinkfontein. Mijn katten zien er prachtig uit en de nierwaardes van mijn 13,5 jaar oud besje zijn net zo goed als die van een jonge, gezonde kat. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door Dinky »

In brokjes zijn koolhydraten noodzakelijk om de vorm te behouden dus dan ontkom je niet aan koolhydraten maar bij natvoer zijn deze niet noodzakelijk dus zou ik kiezen voor natvoer zonder koolhydraten ;) Hier op het forum zijn positieve geluiden over de euroshopper van de AH bijvoorbeeld dus dat hoeft echt niet duur te zijn ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door castratenkoor »

Om het gebit goed te houden kun je ze om de dag een stukje rauwe kip geven. Zeker nu ze zo klein zijn echt een heel klein stukje 1 x 1 cm ongeveer.
En dan de andere dagen een goed merk natvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door Ms Maaike »

Dat klopt Dinky, koolhydraten zijn inderdaad nodig voor de stevigheid van zo'n brokje. Het is overigens niet erg als katten wat koolhydraten binnen krijgen, als het maar in verhouding staat tot de hoeveelheid dierlijke producten. Overigens zijn het de suikers die het meest schadelijk zijn voor het gebit. Zetmeel pas nadat het verteerd wordt in de bek (en dat valt te betwijfelen aangezien katten niet zuigen op een brokje maar het behoorlijk snel doorslikken).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door xdenise »

van droogvoer krijgen ze veel eerder tandplaque dan van natvoer..

ik begrijp ook niet waar dat taboe over natvlees vandaan komt..... hoe vaak ik wel niet van DA's hoor ''natvoer? ach nee dat raden wij af. compleet droogvoer is veel gezonder'' belachelijk.

om het gebit zou ik me trouwens nog niet al te veel zorgen maken aangezien ze nog wisselen ;) ik heb mijn kittens wel al laten wennen aan tandjespoetsen. dan gaat dat makkelijker als ze ouder zijn en ze zijn kalmer wanneer ik ze 'controleer'. (ik controleer regelmatig 't bekje, oogjes, oortjes, nageltjes etc).
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door Ms Maaike »

xdenise; zou je je eerste stelling kunnen onderbouwen met (al dan niet wetenschappelijke) literatuur? Ben wel nieuwsgierig naar de redenatie. :smile:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door xdenise »

haha het is een tijdje terug dat ik hier achter ben gekomen. maar ik ga het even voor je opzoeken! :D
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door Ms Maaike »

Ah, bedankt voor de moeite. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door xdenise »

excuus. ik heb toch even te snel een standpunt op het forum gekwakt.
het moet niet zijn dat droogvoer meer plaque veroorzaakt, maar het niet uitmaakt. waarschijnlijk heb ik dit met der tijd in mijn hoofd overdreven.. pff.. :oops:

Dit zijn twee artikelen die ik nog op mijn computer heb staan over kattenvoer. het is in het engels maar ik raad je zeker aan de complete artikelen door te lezen, 't is erg interessant!

Dental Disease: Long-standing claims that cats have less dental disease when they are fed dry food versus
canned food are grossly overrated, inaccurate, and are not supported by recent studies. This frequently
stated (among veterinarians and lay people) myth continues to harm cats by perpetuating the idea that their
food bowls need to be filled up with an unhealthy diet in order to keep their teeth clean. The idea that dry
food promotes dental health makes about as much sense as the idea that crunchy cookies would promote
dental health in a human.
First, dry food is hard, but brittle, and merely shatters with little to no abrasive effect on the teeth. Second, a
cat's jaws and teeth are designed for shearing and tearing meat - not biting down on dry kibble. Third, many
cats swallow the majority of their dry food whole.
There are many factors – known and unknown - that contribute to dental disease in the cat such as genetics,
viruses, diet, and the fact that cats do not brush their teeth like humans do. There remain many unanswered
questions concerning the fact that cats often suffer from poor dental health but one very obvious answer lies
in the fact that Man feeds the cat a diet that does not even come close to what they would eat in their
natural state.
When cats consume their prey in the wild, they are tearing at flesh, hide, bones, tendons, and ligaments.
This is a far cry from the consistency of dry or canned food.
Neither dry kibble nor canned food comes close to mimicking a cat’s normal diet of mice, birds, rabbits, etc.
Given what a cat does eat in nature, it makes much more sense to be feeding part of the diet in the form of
large chunks of meat (as large as you can get your cat to chew on) or gizzards (tough and fibrous) which a
cat’s teeth are designed to chew. Raw meat is ‘tougher’ to chew than cooked meat so I prefer to use raw –
or parboiled - meat to promote dental health. (See Making Cat Food - Dental Health at catinfo.org.)
Notice the phrase “part of the diet” in the above sentence. It is very important to understand that plain meat
(ie - without bones or another source of calcium) is very unbalanced since there is minimal calcium in
meat. Keep in mind that when a cat eats his normal prey, he is consuming the bones along with the meat.
When fed as a supplement to most commercial canned foods, it is safe to feed ~15% of the daily calories in
the form of plain meat. For example, if a cat is eating 6 ounces of canned food per day, you could feed him 5
ounces of canned food plus 1 ounce of chunked muscle meat per day.
When people ask me “how often should I feed chunks of meat to my cat?”, I reply “how often do you brush
your own teeth?”


Bron: http://www.catinfo.org/docs/FEEDING%20Y ... -12-10.pdf

It has long been felt that feeding a cat or a dog a dry kibble diet is better for the teeth than feeding them a canned diet. The logic goes that dry food leaves less residue in the mouth for oral bacteria to feed on and so plaque would accumulate at a slower rate. Despite that, many animals fed on commercial dry diets still have heavy plaque and calculus accumulations and periodontal disease. This is because most dry pet foods are hard but brittle so that the kibble shatters without much resistance and so there is little or no abrasive effect from chewing. A small portion of dry food (no more than 25%) or so-called "tarter reducing" treats (no more than 10% of the cat's total daily caloric requirement) probably have the same slight dental benefit as an all-dry diet without the accompanying risks and adverse effects.

Bron:http://maxshouse.com/feline_nutrition.h ... h_is_reall
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Droog en natvoer kitten

Bericht door Ms Maaike »

Dankjewel! Ben het wel eens met het eerste artikel. :smile: Om hun tandjes goed schoon te houden moeten we dus eigenlijk spiervlees geven.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie