Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Sammetje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2012 19:52

Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Sammetje »

Afgelopen donderdag was onze kater van 6 maanden aan de diaree. De hele dag heeft hij vooral geslapen. Vrijdag had hij alweer vaste ontslasting, maar was verder de hele dag vrij lusteloos. In de nacht van vrijdag op zaterdag merkten we dat hij niet meer kon springen. Zaterdag gelijk naar de dierenarts geweest en heeft ook bloed afgenomen. Het bloed zag er prima uit. De dierenarts ging ervan uit dat het een virusje zou zijn en dat het binnen een paar dagen wel over zou zijn.
Nu is het inmiddels dinsdag en we zien wel dat hij wat actiever wordt en alerter is. Maar we zien geen verbetering wat betreft het springen en rennen. Het lijkt wel of hij geen kracht in zijn achterpootjes heeft om op de bank of het bed te springen.

Herkent iemand dit? Hij heeft overigens wel al die tijd goed gegeten (en ik denk ook gedronken)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door xdenise »

Mijn mowgli heeft ook een virus gehad op jonge leeftijd. Zij heeft er antibiotica voor gekregen (ze was pas 3 maanden). met de dag zagen we verbetering, maar het heeft een week geduurd voordat ze weer helemaal normaal was.

omdat jouw katertje geen medicijnen krijgt moet zijn lichaam op eigen kracht herstellen. ik kan me voorstellen dat het dan wel wat tijd nodig heeft, maar hou het wel goed in de gaten. het mag niet achteruit gaan.

wij hadden destijds 5 dagen gekregen van de dierenarts wanneer mowgli bijna zo goed als de oude zou moeten zijn. ik zou als ik jou was het aankijken tot donderdag. (vanaf zaterdag 5 dagen genomen dus). als je het echt niet vertrouwd, gewoon de dierenarts bellen voor advies ;)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door eveline1982 »

Blijf zijn ontlasting goed in de gaten houden, en misschien kan je zijn temperatuur opmeten? Vooral blijven opletten dat hij voldoende eet en vooral drinkt! Je kan bij een kat snel merken als hij te weinig drinkt, pak zijn nekvelletje en als die niet direct terug "springt" dan heeft hij vocht tekort. Voor nu kan je dat oplossen door in een pippetje water te doen en dat rustig aan in zijn bekkie te druppelen. Doe dit wel meerdere keren per dag. Dat hij weinig kracht heeft om te springen is omdat hij al zijn kracht nodig heeft om te herstellen. Als hij achteruit gaat direct naar de dierenarts en anders zou ik, als er geen verbeteringen optreden vrijdag nog even langs gaan. Dan ga je in ieder geval niet het weekend in met een zieke kat. Sterkte met hem!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Brittenbolletje »

Eet het katertje wel? Als hij ook slecht eet zou je eens in het bekkie moeten kijken. Kunnen blaren zitten. Teken dat hij niet kan springen kan ook calici zijn (hoeven ze niet perssee te niezen). Maar met calici hebben ze ook vaak blaren op de tong en wangen en zo (ook niet altijd) als je dat wel ziet, dan moet de kater echt aan de AB hoor en pijnstilling. Meestal metacam. Werkt goed. Heeft het katertje koorts? Als je dat niet weet, meet eens de temperatuur?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door mittenslief »

ai ai ai nieuweling wij zijn hier heel ergggggg tegen metacam er zijn plenty off topics hierover en niemand van ons zal dat iemand aanraden. als je het 1e bericht goed doorleest staat er dat hij goed eet. als een kitten echt ziek is eten ze echt niet, ik neem aan dat de dierenarts ook wel de temp. heeft opgenomen.
het duurt bij ons ook wel even voordat we weer opgeknapt zijn. met het calicivirus kunnen ze ook wel
gewrichtsontstekingen krijgen, maar ik neem ook aan dat hij goed ingeent is, dus is het beste dat de kat het virus zelf overwint. als je het niet vertrouwd vooral even de DA bellen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Brittenbolletje »

Ja voor ieder wat wils natuurlijk waar de 1 tegen is hoeft de ander dat niet te zijn. Goed enten zegt niets.

Maar goed ieder zijn mening en ik zal mijn mond wel houden mijn ervaringen worden niet gewaardeerd denk ik dan maar. Heb nogal wat ervaringen met mijn jaren fokken.

Maar ik houd me hier nu wel van buiten.

Ondanks dat ik een nieuweling ben vind ik niet fijn om behandeld te worden alsof ik niks weet.

voel me hier niet gewenst
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door eveline1982 »

De temperatuur kan altijd plots omhoog gaan, dus als hij zaterdag is getempt betekend dat niet dat hij nu geen koorts kan hebben. Daarbij kan een kitten met een virus nog heel levendig zijn. De niesziekte is hier ook voorbij gekomen en ondanks vieze oogjes en een koor van niezen bleven de kleintjes lekker spelen en zeer zeker als kleine dijkwerkertjes eten! Toch moesten ze wel behandeld worden om erger te voorkomen. Enten zegt inderdaad niet enorm veel, als een kat voor zijn entingen virussen heeft opgelopen kan hij daar op latere leeftijd gewoon, ondanks entingen, nog last van krijgen. Een kat (en kitten) kan heel goed lichamelijke problemen maskeren!

Ik ben ook een "nieuweling" hier en dat zegt inderdaad niet dat je niks weet brittenbol!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door achtpuntzes »

@ brittenbolletje:

ach, trek het je niet aan :)

je zal nog wel wat meer tegengas gaan krijgen, vrees ik. er zijn weinig fokkers op dit kattenforum. ik hoop dat je je hier kan handhaven :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Adriana »

Brittenbolletje schreef:Ja voor ieder wat wils natuurlijk waar de 1 tegen is hoeft de ander dat niet te zijn. Goed enten zegt niets.

Maar goed ieder zijn mening en ik zal mijn mond wel houden mijn ervaringen worden niet gewaardeerd denk ik dan maar. Heb nogal wat ervaringen met mijn jaren fokken.

Maar ik houd me hier nu wel van buiten.

Ondanks dat ik een nieuweling ben vind ik niet fijn om behandeld te worden alsof ik niks weet.

voel me hier niet gewenst
wij raden nieuwe forumleden altijd aan goed in te lezen. met medicatie is altijd handig om eerst even via de zoekfunctie (zit rechtsboven in de pagina) te kijken naar de ervaringen ermee, die gemeld zijn op het forum en dan zie je bv bij exil en metacam/meloxicam/novacam dat deze middelen zeer ernstige bijwerkingen (veel erger dan de kwaal waar tegen ze worden toegepast) kunnen hebben.
je reactie om direct zo fel te reageren en je niet welkom te voelen op het berichtje van mittenslief vind ik jammer maar dat zijn jouw gevoelens.
;-) het gaat op dit forum vooral over de verzorging van katten en de verwijzing van toekomstige kattenbaasjes naar asiels en opvangadressen. en zeker niet over fokken en veel minder over rassen, dus jouw ervaring daarmee zal weinig aan bod komen..

lees je heel goed in over metacam, de toepassing en de bijwerking, die het bij een bepaalde dosis en toedieningsvorm (injecteren) kan hebben, namelijk acute niercrisis.
we hebben een aantal metacam-topics en een topic met alternatieven.
en in het nierfaaltopic Pluisje wonen een paar nierfaalkatzels (voorzover nog in leven..), waarvan de nieren grotendeels door metacam zijn beschadigd.

en lees eens een paar voedingstopics, dan zie je dat er veel, vaak uiteenlopende meningen over bepaalde producten, soorten voer zijn en dat moet toch kunnen? de waaroms zijn altijd erg belangrijk, daar leren we van..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door castratenkoor »

Brittenbolletje schreef:Eet het katertje wel? Als hij ook slecht eet zou je eens in het bekkie moeten kijken. Kunnen blaren zitten. Teken dat hij niet kan springen kan ook calici zijn (hoeven ze niet perssee te niezen). Maar met calici hebben ze ook vaak blaren op de tong en wangen en zo (ook niet altijd) als je dat wel ziet, dan moet de kater echt aan de AB hoor en pijnstilling. Meestal metacam. Werkt goed. Heeft het katertje koorts? Als je dat niet weet, meet eens de temperatuur?
Als jij slechte adviezen geeft kun je tegengas verwachten ja. Wat je zelf aan je katten geeft moet je uiteraard helemaal zelf weten, maar ga dit niet als advies geven als je totaal niet weet waar je het over hebt.
Ook ik raad Metacam sterk af.

Bij kittens van 5-6 maanden treedt vaak gesloten gewrichtsontsteking op. Gaat gepaard met hoge koorts. Ik heb het hier 3 x gehad. Betekende alle 3 de keren een week dwangvoederen. Zijn weer 100% hersteld. Opvallend is dat ze weinig bewegen en als ze aan het opknappen zijn bewegen ze heel houterig alsof ze enorme spierpijn hebben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door mittenslief »

zoals jij je mening hebt, mag ik dat natuurlijk ook hebben. ik ben zeker niet tegen je adviezen en probeer je niet voor gek te zetten ofzo hoor. we proberen hier met z'n allen vaak een oplossing te vinden en zekere onze ervaringen te delen. zelf ben ik mijn allerliefste ollie verloren door metacam gebruik, daardoor reageer ik zeker fel hierop, maar ik zal zeker niet de enigste zijn die er fel op reageer. net als eveline1982 vang ik ook kittens op (moederloze, met moeder en wilde) maar dan voor het asiel hier. ik hoop dat jij als fokker wat minder gezondsheidsproblemen tegenkomt als wij op straat. maar affin
hoe gaat het inmiddels met sammetje????
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Sammetje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2012 19:52

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Sammetje »

Sammetje eet nog steeds, al heeft hij gisteravond zijn vlees niet helemaal opgegeten. Hij springt nog steeds niet en rennen doet hij ook niet. Toen ik hem net op wilde pakken miauwde hij. Ik denk toch dat ik zo de dierenarts nog maar even ga bellen voor advies.
Bedankt trouwens voor alle reacties. Het heeft me wel een klein beetje gerust gesteld. Toen ik ging googlen kwam ik de meest vreselijke ziektes tegen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Dinky »

Bij twijfel zou ik inderdaad contact opnemen met de DA.
Mocht hij metacam meegeven, lees dan zeker ook hier op het forum de topics over metacam zodat je daarna zelf je eigen afweging kan maken ;) (nog beter is om ze vooraf te lezen zodat je de DA kritische vragen erover kan stellen).

@brittenbolletje: jammer dat jij je gelijk zo aangevallen voelt. Enige dat mittenslief aangeeft is dat men hier op het forum erg tegen metacam is door de ervaringen ermee. Dat zegt niets over wat jij zelf zou moeten doen! Iedereen mag namelijk nog altijd zijn eigen keuzes maken en zijn eigen afwegingen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Brittenbolletje »

zoals ik al zei ieder zijn eigen mening. Ik ga niet ergens anders lezen hoe en wat over voeding en dergelijke.

Ik vind dat denegerent om als "nieuweling" bestempelt te worden. Ja nieuw op forum maar geen beginner in katten en nieuweling komt over alsof ik nieuw ben in alles.

de 1 heeft goeie ervaringen met iets en de ander niet ik heb misschien weer slechte ervaringen met dingen die jullie de hemel in prijzen. Dat is prima voor ieder wat wils natuurlijk. Heel vervelend als je je geliefde dier verliest aan 1 of andere rot medicatie. over het algemeen ben ik al helemaal niet zo voor reguliere medicatie werk liever homeopatisch. maar in deze las ik toch echt dat er iets meer nodig was dan homeopatie en dergelijke.

Of ik minder gezondheids problemen tegen kom als fokker dat is te betwijfelen. ik hoop van wel, maar heb al teveel mee gemaakt. niet alleen met het fokken zelf maar ook gewoon als liefhebber natuurlijk. fok natuurlijk niet mijn hele leven.

daarbij heb ik ook mijn ervaringen zeker in het fokken en in mijn opledingen tot dierenartsassistentes enz enz... ik zuig niks uit mijn vinger.

Wat de 1 als slechte adves vind, hoeft de ander niet te vinden iedereen (althans ik dan) praat uit zijn of haar ervaringen. ik heb in deze goeie nou zo te lezen een hoop hier slechte.

Maar goed. @ Ts succes met je kat ik hoop voor jou dat hij snel hersteld dat hem ook mankeerd :grin: alsje dier ziek is doet dat altijd pijn :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje 6 maanden springt en rent niet meer

Bericht door Adriana »

maar het gaat hier niet om goeie/slechte ervaringen of meningen brittenbol, het gaat hier om ernstige, vaak levensbedreigende schade door metacam!
dus wees zeker ook voor je eigen dieren heel erg voorzichtig met metacam.. en verder is ons advies alleen maar heel erg goed bedoeld hoor! ;-)

;-) en er is is toch niks mis mee om nieuweling op een forum te zijn? ik heb me onlangs aangemeld bij een forum over kattengedrag en ben daar zelf nieuweling en ga me eerst eens rustig inlezen!

gelukkig gaat het een beetje beter met hummel Sammetje, soms heeft het wat tijd nodig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie