Caravan kopen; kunnen de katten mee?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Caravan kopen; kunnen de katten mee?

Bericht door echelon »

Advies gevraagd! Ik en mijn vriend zitten te kijken naar de mogelijkheden om een caravan te kopen. Daar zullen we dan regelmatig weekenden vertoeven en natuurlijk ook langere periodes in de zomer.
Het enige wat me tegenhoudt is het welzijn van Noah en Lily. Zouden zij, als de caravan ruim genoeg is, gewoon mee kunnen? En zouden ze, mits we regelmatig naar de caravan gaan, kunnen wennen aan de caravan en het autorijden? Het zou om een reis van maximaal 1,5 uur gaan. Lily vindt alles prima en slaapt tijdens autoritjes, maar Noah is niet zo'n fan van de auto. Hij zit er nu eigenlijk alleen in als we naar de dierenarts gaan, dus hij heeft ook niet echt de mogelijkheid gehad om te wennen.
Als ze meenemen geen mogelijkheid is, denk ik niet dat ik het plan wil doorzetten. Ik wil die schatten namelijk niet te lang alleen laten ;-)
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Caravan kopen; kunnen de katten mee?

Bericht door Adriana »

wen ze aan het dragen van een tuig en als dat goed gaat, dan kun je ze in de auto op schoot hebben in tuig en de ervaring leert dat ze doorgaans veel rustiger blijven.
in de caravan kunnen ze in een grote bench buiten bijvoorbeeld of ook aan een tuig.
maak dan in de omgeving wel wat schaduwplekken en klein vijvertje oid.
wij hebben een poes die meezeilt en erg regelmatig in de auto meerijdt (kattenbak mee en spuitflesje met water) en dat gaat prima.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Caravan kopen; kunnen de katten mee?

Bericht door echelon »

Tuigje is geen probleem voor Noah! Met hem loop ik ook regelmatig een stukje om het appartement, dat vindt ie super leuk. Lily vind het tuigje wat minder, maar accepteert het wel.
Bedankt voor de tips! Die bench is een goede inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht :grin:
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Caravan kopen; kunnen de katten mee?

Bericht door lidewij020 »

Katten zijn territoriale dieren en voelen zich binnen hun territorium prima thuis. Daarbuiten raken de meeste katten angstig en gestrest. Niet alle katten kunnen wennen aan het heen en weer reizen en het weg zijn uit hun territorium. Anders dan voor honden is het voor katten niet natuurlijk om grote afstanden te overbruggen.
. Andere katten hebben daar minder moeite mee. Katten die van jongs af aan gewend zin.om mee te reizen vinden dat gemakkelijker.
Ik denk dat de truuk is om de auto en de caravan een onderdeel te maken van het territorium. Dat kun je geleidelijk aan doen.
Let.wel goed op.. vooral in het begin kan het rampzalig zijn als een kat wegloopt in en omgeving die hij nog niet kent. Kijk goed naar je katten en let op stress signalen. Probeer een goede afweging te maken. Het lijkt ongezellig, maar een aantal katten blijft liever alleen thuis met een gevuld voerbakje dan mee op reis te gaan...
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Caravan kopen; kunnen de katten mee?

Bericht door Adriana »

katten kunnen erg gericht zijn op hun baas en in de buurt willen zijn.
wij hebben de afgelopen 30 jaar alle poezen meegenomen.. naar logeeradres (ouders), naar boot, naar huis vriend, naar volkstuin en blokhut.

het huidige stel is volleerd dan wel in opleiding voor meegaan.
poes Mies is volleerd en reist tussen zeilboot, auto, huis baas, blokhut volkstuin heen en weer en vindt dat geweldig. ze is het liefste op de boot.. broer Enzo is ook volleerd en vindt het geweldig op de tuin en in de blokhut.
Mies en Enzo waren al vijf toen we ze overnamen en die hebben het zeker niet van jongs af aan geleerd..
MoMo en ook de vorige kater Murpel gingen ook mee, Mo naar de volkstuin (joepie baas!) en Murpel ging mee naar de vorige zeilboot. BoMaks zijn in opleiding voor de blokhut/volkstuin, waarbij Bolle daar na drie bezoeken al behoorlijk thuis is en de weg weet. hij vindt het geweldig en ik hoef geen tuig te pakken of hij geeft aan dat hij daarin wil. of gaat voor de buitendeur zitten met de boodschap: ik wil naar de tuin!
Maks is nu één keer mee geweest en dat was nog geen succes.. vooral onzeker en beetje bang. de volgende keer zorg ik dat Bolle al op de tuin is en haal dan Maks op. hij zal van zijn broer leren dat het allemaal leuk en spannend is en dat hij nergens bang voor hoeft te zijn..
op de jachthaven zijn meer katzels, die hun baasje vergezellen.

maar het gaat heus niet van het ene op andere moment goed, je zult dat rustig en geduldig moeten opbouwen. kleine stapjes en aanmoedigen en dan is het afhankelijk van het gedrag hoe snel het gaat..
je kunt bv een beetje Telizen of destress geven om te helpen. dat onderdrukt de angst een beetje en zorgt ervoor dat ze vrij snel wennen aan een nieuwe situatie, want de volgende keer zonder Telizen is de andere omgeving bekend en verkend en gaan ze daar gelijk naar hun favo plekjes.
en als ik in de tuin werk is er altijd oogcontact of bijvoorbeeld Enzo en Mo ook wel, zit aan een lijn aan mijn broek. of ik doe een steen aan het uiteinde van een vrij lange lijn met een belletje. dan hoor ik onmiddellijk wanneer het tijd wordt voor een andere omgeving.

ik zal niet zeggen dat je iedere kat altijd overal probleemloos mee naar toe kunt nemen. maar met goeie tuigtraining en langzaam opbouwen is veel mogelijk.
ze zitten in tuig bij ons op de schouder of worden gedragen en dan zitten ze half onder een fleece, afhankelijk van de voorkeuren van de katzel. Mies, Enzo en Bolle zijn schoudergangers en Maks, Mo en Murpel wilden gedragen en half onder je jack of fleece. en in de auto zitten ze op schoot op een handdoek in tuig, of op de achterbank en Mies zit op de hoedenplank. Mies heeft een kattenbak in de auto waar ze nog nooit gebruik van gemaakt heeft. de eerste keer heeft ze op de achterbank gepoept maar erna eigenlijk niet meer.
ik bedoel: er is veel mogelijk als het baasje daar tijd en geduld in wil steken. en mijn indruk is dat de onze het liefst in de omgeving van de baas zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Caravan kopen; kunnen de katten mee?

Bericht door BillyJean »

mijn 2 meiden gaan mee naar de stacaravan, eerst had ik ze nog aan een lijn, maar nu lopen ze er los en blijven binnen het hek. Ze vinden het er zalig, en liggen altijd buiten te kijken en te genieten van vogeltjes. Hier is het dus prima gegaan
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie