Gebit sanaring kat

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
EvelineH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2012 10:52

Gebit sanaring kat

Bericht door EvelineH »

Hallo,

Sinds vorige week donderdag zijn bij onze poes (6 jaar) haar tanden getrokken, haar hoektanden mochten godzijdank blijven staan. Maar doordat alles zo ontstoken was en haar keeltje ook heeft ze weinig kunnen eten. Nu lijkt ze een soort van bang voor eten. Elke keer als ze wat eet, we doen brokjes met water zodat het wat zachter wordt, en ze schrikt omdat ze een soort van stikt, eet ze niet meer. We hebben alle soorten voer al geprobeerd, zacht, hard, pate, tonijn, noem het maar op.
Heeft iemand een idee hoe we haar van de angst voor het eten af kunnen helpen?
Je kan haar niet zeggen dat het goed is om te eten, al doen we dat wel. Door haar infectie moet ze nu drie weken op speciaal niervoedsel. We hebben alleen nog twee katten en die hoeven/mogen dat niet. Hoe kan ik dat het beste doen?

Hopelijk weten jullie wat handige tips.

Groeten,
Eveline
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebit sanaring kat

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben een aantal topics over gebitsproblemen, spuitjevoeren en dierentandarts en ik denk dat je via de zoekfunctie (rechtsboven) vrij makkelijk berichten over de diverse onderwerpen kunt vinden. en we hebben topics over de verzorging van nierfaalkatten (nierfaalkattten en Pluisje, verhoogde nierwaardes) en ook daar staan allerlei tips in over helpen met eten en dergelijke.
en je zou kunnen denken aan een zachtwerkende plantaardige rustgever zoals telizen, zylkène (medpets of da) of destress (huisdierendokter) en vooraf is niet te voorspellen wat het beste werkt..

je opmerking over het verband tussen haar ontsteking en speciaal niervoedsel ontgaat me een beetje..
het beste lijkt me lauw natvoer prakken en spuitjevoeren, tenzij ze door de nierproblemen geen eetlust heeft ivm hoge ureumwaardes. maar dan heb je te maken met een andere oorzaak..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Gebit sanaring kat

Bericht door Cerna »

Ik snap ook niet goed waarom ze speciaal nierdieet moet en dan slechts 3 weken. Was haar nierwaarde verhoogd?

Ik heb de afgelopen 2 jaar met dit probleem te maken gehad en vooral de eerste keer was een ramp (maar dat kwam omdat onze Noa dus wel nierproblemen had gekregen tgv de pijnstillers (Metacam!) die ze na de operatie had gehad).
Cerná was 5 maanden later aan de beurt en bij haar heb ik het heel anders aangepakt: allereerst niet alles tegelijk laten trekken (maar aan dat advies heb je dus niets meer) zodat ze nog met een kant kon blijven eten. De tweede keer was 3 maanden later en toen was de geopereerde kant al goed genezen. In de tussentijd had ze een Cortalone-injectie gehad wat ook eetluststimulerend is en wat de infectie voor 7 weken doet verdwijnen.

Ik heb het advies gekregen om zoveel mogelijk voer te geven wat niet plakt, dus geen blikvoer (want dat kruipt in de wondjes), maar tartaar, rauwe stukjes kipfilet, stukjes gekookte kabeljauwfilet. En ik gaf Cerná dagelijks een kwart Periactin wat een wondermiddel is want het verhoogt de eetlust onmiddellijk. Misschien dat je dierenarts het heeft en zo niet, ik heb er nog erg veel en kan er wel wat missen. Cerná begon hierdoor ook gelijk weer brokjes te eten. Dat kan ook geen kwaad want dat slikken ze zo door. Hills-AD (verkrijgbaar bij de dierenarts) is ook zacht voer, maar dat kun je heel vloeibaar maken en wordt door de meeste katten erg lekker gevonden.

Ik hoop wel dat ze iets heeft gegeten sinds donderdag want een kat kan best wel 2 dagen vasten (incl. het vasten van voor de operatie), maar daarna moet je toch echt ingrijpen en gaan dwangvoeren want wanneer de lever het overneemt ben je nog verder van huis!
Zijn er na de operatie ook foto's gemaakt zodat de dierenarts zeker weet dat ook werkelijk alles verwijderd is? Wanneer dit namelijk niet is gebeurd en er zijn wortelstukjes blijven zitten, dan kan dat de oorzaak zijn van de angst voor het eten.

Laat me via PB maar weten of je Periactin wilt en dan stuur ik het per omgaande op.
EvelineH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2012 10:52

Re: Gebit sanaring kat

Bericht door EvelineH »

Bedankt allemaal voor de tips en antwoorden. Vanavond gaan we weer naar de DA. Ze eet kleine hele kleine beetjes. Alles is eruit gehaald en er is niets blijven zitten. Haar nierwaarde is verhoogd omdat de infectie via haar bloed in haar nieren is gekomen. Het kan heel goed zijn dat door het spoelen voor de operatie en na de operatie en speciaal voer, haar nieren weer normaal worden.

Zoals ik in het begin al dacht en nog steeds denk, heeft zij iets in haar keel. Vanavond gaat de DA haar weer onderzoeken. We wachten het dus weer af.

Qua eten maakt het niet veel uit wat ik geef, pate, kip, vis, geprakt, gecrushed, geweekt......alles is een drama met eten op het ogenblik.

We wachten vanavond af.

Maar bedankt in ieder geval.
Plaats reactie