Snow loopt ineens mank

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Snow loopt ineens mank

Bericht door Peej »

Heej allemaal,

Ik heb net alle berichten hier gelezen over mank lopende poezels, maar ik maak me nog steeds een beetje zorgen.

Vanmiddag kwam ik erachter dat onze snow (5 jaar oud) ineens mank loopt. Ze loopt nog wel rond maar je ziet dat ze last heeft van haar linker voorpootje. Ik mag wel gewoon aan de bovenkant van haar pootje komen enzo, maar aangezien ze nare ervaringen heeft gehad voordat wij haar kregen wil ze niet dat je teveel aan haar friemelt. Ik mag dan ook niet aan haar kussentjes en teentjes zitten. (ook niet bij de pootjes waar ze geen last van heeft)

Als ze rechtop zit dan houd ze haar pootje omhoog en wil ze er niet op leunen, en het ziet er uit alsof ze ergens bij haar teentjes of kussentjes pijn heeft. (maar dat kan ik zo dus niet controleren). Ze eet en drinkt prima, komt niet buiten en had gisteravond nog nergens last van. Er is geen glas kapot gegaan ofzo, dus ik zou zo niet weten wat het kan zijn. Wel hebben we nog een andere jonge kat erbij en ze jagen regelmatig achter elkaar aan.

Kan het zijn dat ze iets verrekt heeft ofzo? Aangezien het nu weekend is kan ik niet zo naar de dierenarts, en ik vraag me af hoelang ik zoiets aan kan kijken. Als ik met haar naar de dierenarts ga zal hij onder een roesje moeten kijken wat er aan de hand is, want ze is ontzettend fel en agressief tegen vreemde mensen. Vandaar dat ik er ook niet om sta te springen om bij het minste of geringste heen te gaan. Het gaat me niet om het geld ofzo, want ik wil zeker dat het goed met onze poezels gaat, maar elke keer onder verdoving lijkt me voor haar ook niet goed, plus dat het ontzettend veel stress voor haar oplevert.

Ik hoop dat iemand me advies kan geven!

Liefs!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Snow loopt ineens mank

Bericht door mittenslief »

achh zolang ze goed in orde is verder gewoon ff aankijken wij doen onszelf ook weleens pijn toch
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Snow loopt ineens mank

Bericht door Peej »

Dat is zeker waar. Het is alleen naar als je ziet dat ze ergens last van hebben, en je natuurlijk niet kunnen vertellen wat er aan de hand is :) Ik schiet gewoon snel in de stress doordat ik weet wat voor drama het voor haar is om naar de dierenarts te gaan :) Maar het kan dus ook gewoon zijn dat ze iets verrekt heeft, of tijdens het rennen en springen verkeerd terecht gekomen is of een verkeerde beweging gemaakt heeft?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Snow loopt ineens mank

Bericht door Sifra »

Je kunt gedurende het weekeinde wel proberen erachter te komen waar de pijn precies zit door haar veel te observeren. Wast ze zich bijvoorbeeld nog met dat pootje? Buigt ze het pootje als ze ligt? Hoe reageert ze als je een speeltje tegen haar pootje legt? Als ze ligt, kun je het pootje van onderen bekijken: zijn de zooltjes heel en zijn de nagels nog onbeschadigd. Kijk ook of het pootje ergens dikker is. Misschien kom je er zo achter wat er mis is. Hopelijk loopt ze maandag weer op 4 pootjes!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Snow loopt ineens mank

Bericht door Peej »

Ze buigt haar pootje wel als ze ligt maar schuift hem niet onder zich, ze wast zich er nog wel gewoon mee, en ik mag ook aan het gewricht enzo zitten. Het ziet er verder niet dikker uit maar ze wil hem niet plat op de grond zetten. Ze hinkt nu heel sneu rond. De zooltjes zien er heel uit en er is ook geen bloed ofzo te zien.. De nageltjes kan ik niet naar kijken want daar mag ik niet bij komen, en de teentjes mag ik ook niet aankomen. Het lijkt er een beetje op alsof ze last heeft van een nageltje of een teentje maar ik kan er dus niet goed achter komen wat het is..
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Snow loopt ineens mank

Bericht door Sifra »

Kijk, zo kom je al een heel eind met de diagnose. Ook handig als je toch met haar naar de dierenarts moet, dan kun je beter aangeven wat de klachten zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Snow loopt ineens mank

Bericht door Peej »

Vanmorgen kwam ik erachter dat ze toch wel een wondje had bij haar middelste teentjes, tussen de nageltjes en de kussentjes van haar pootje. Dus vandaag de DA maar eens gebeld en ik kan zometeen even wat tegen de pijn komen halen en iets wat ontsteking voorkomt/geneest. Aangezien het geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken (letterlijk), moet ik het even een weekje ofzo aankijken en als het niet beter word moet ik toch maar even langskomen. Hopelijk komt er dus snel verbetering in, anders moeten ze toch onder narcose kijken wat er aan de hand is.
Plaats reactie