een schatje voor mezelf kopen!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
casper24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2012 17:15

een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door casper24 »

hey iedereen, ik ben sinds kort op mezelf gaan wonen en ik mis de gezelligheid van een kat ontzettend!
heb heel mn leven geleefd in een huis met minimaal 2 katten/poezen en dat mis ik!
dus ik wil nu graag een lieve kitten aanschaffen die houd van gezelligheid en spelen (maar die ook eventueel met andere katten kan omgaan)
Ik heb geen tuin,maar wel een afgesloten terras waar de kitten als ze wat ouder is op kan spelen!

Nu vroeg ik me af, waar ik op moet letten en denken bij het kopen van een kitten?
en ik zie regelmatig advernenties van kittens die je voor 50 euro ongeveer op marktplaats kan kopen is dat te vertrouwen/zijn dat goeie kittens? hebben jullie daar ervaringen mee?

en als ik een aanhankelijke lieve kitten wil, die graag bij je zit/slaapt/etc kan je dan beter een mannetje of een vrouwtje nemen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door castratenkoor »

Ik adviseer je naar het asiel te gaan en er twee uit te kiezen. Laat je adviseren door het personeel, zij weten hoe de katten zijn en welke twee er een goed duo vormen. Ikzelf heb een voorkeur voor katers, maar zoiets is puur persoonlijk. In de asiels zitten vast ook vreselijk lieve poezen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door Adriana »

als je werkt en veel van huis bent, is een of twee kittens niet ideaal.
beter kun je een stel zoeken, dat is gezellig en ze hebben ook nog wat aan elkaar.
http://www.dierenasiels.com en http://www.ikzoekbaas.nl
voor de voorpret en adressen van asiels bij jou in de buurt
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
casper24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2012 17:15

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door casper24 »

ik werk momenteel niet, zoek daarom gezellig gezelschap!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door achtpuntzes »

maar houd er eventueel ook rekening mee als je misschien straks wat minder tijd hebt voor je kat (of misschien toch katten) want de tijd die je in een bepaalde situatie zit zal waarschijnlijk toch korter zij als de leeftijd van een kat ;-)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
casper24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2012 17:15

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door casper24 »

maar via marktplaats raden jullie dus af??
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door achtpuntzes »

nou, ja...

er zijn er veel op marktplaats die het met veel dingen niet zo nauw nemen. we hebben een kat maar helpen is zo duur, en een nestje is leuk. maar als dat spul dan komt moet het zo snel mogenlijk de deur uit, anders weten we het ook niet meer. daar wordt dan nog ook geld voor gevraagd en dan heb je de kans op een kitten voor 50 euro, zo bang als de nete, vol vlooien en wormen, en met zijn 6 weken te vroeg bij de moeder weggehaald.

dus zou ik adviseren om naar een dierenasiel te gaan, waar je goed geholpen word, en een goede keus kan maken tussen leuke (of je keist voor een 'kneusje') gezonde, katten, die geholpen zijn, of nog geholpen worden als ze de leeftijd hebben inclusief vaccinaties ed voor hetzelfde of misschien net iets meer geld dan van marktplaats.

ik wens je een verstandige keuze :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door pearlsofpassion »

Als je voor een kitten gaat, neem er dan twee.
Als je 1 kitten neemt heb je kans op gedragsproblemen en bovendien is de kans heel groot dat ze nooit meer met andere katten kan omgaan.
Ze moeten het als kleine kat leren.

2 is ook gewoon veel leuker, zowel voor jou als voor hen.

Ik zou ook in het asiel uitzoeken. Veel meer garantie's dan bij mensen thuis en goedkoper ook.
Want ik vraag me af wat je krijgt voor die 50 euro op MP. In het asiel zitten er een heleboel behandelingen bij in, en als je die zelf moet gaan betalen op een kitten dat je ergens afhaalt, ben je veel duurder uit.
Bovendien steun je zo een goed iets (asiel) ipv vaak mensen die zich van hun open poes niets aantrekken en dan de kittens zo snel mogelijk kwijt willen, of nog erger: er nog iets aan willen verdienen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door castratenkoor »

Bedenk wel dat je een potje aan moet leggen voor buffer van medische kosten. Zet voortaan elke maand een vast bedrag opzij en blijf van die speciale rekening af. Kosten kunnen flink oplopen als je kat(ten) iets mankeert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6834
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door Dinky »

Wanneer je 50 euro moet betalen voor een kitten op marktplaats raad ik dat zeker af.
Dan zou ik naar het asiel toe gaan want dan zitten de entingen, ontvlooien, vaccinaties, chippen en castreren over het algemeen bij de prijs inbegrepen.
Daarnaast geldt bij asiel zuidwolde waar mijn eigen poes weg komt dat als ze ziek worden in de eerste 2 weken na aanschaf de medische kosten worden vergoed en heb je een proeftijd van 6 weken.

Als je liever voor eentje gaat dan is er vast ook wel een solokat te vinden in het asiel ;)

Ga dus eens naar een asiel toe en praat daar eens met de medewerkers over welke poes bij jou zal passen en dan kan je ook kijken of er een klik is tussen jou en een poes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5478
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door nellebel »

het leuke van een asiel is ook dat je meteen eruit haalt welke kat bij jou past, oftewel welke jou uitzoekt. en daar doen ze hun best om jou over te halen en als katjes in een huis zitten is dat niet zo (dat is mijn ervaring, ik wilde bij een pleeggezin kittens halen, maar ik had er totaal geen klik mee)
mijn eerste kwam uit het asiel en zat helemaal in elkaar gedoken in een hoekje (flink traumakatje), maar haar blik deed me doen smelten. ook mijn andere katten komen uit het asiel. ik had altijd een idee wat ik wilde, en kwam met wat anders thuis omdat ik toch merkte hoe belangrijk die klik is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door Chiquita98 »

Zeker weten voor 2 kittens gaan! En via marktplaats zou ik dat nooit doen. 50 euro vind ik nogal prijzig en je weet nooit hoe vaak moederkat al een nestje heeft gehad(te triest vaak als de moederpoes maar steeds nestjes moet werpen om geld binnen te halen) En inderdaad bij het asiel hebben ze alles al gehad(inentingen e.d).
Straks als jij toch weer gaat werken en je diertje zit daar moederziel ineens alleen dan heb je ook grote kans op gedragsproblematiek(zoals bijv onzindelijkheid) En 2 katten samen te zien spelen etc...dat is toch ook zoveel meer lol!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 sep 2011 08:51

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door Sura »

Dinky, ik zie net dat jij ook uit de provincie Groningen komt..
Onze kittens komen uit het asiel Zuidwolde. De kosten zijn €90,00 per kitten, en daar zitten inderdaad de entingen, chippen, castratie etc. bij in.

Groetjes,
Janine
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door Adriana »

euro 90,- is een heel erg redelijk bedrag voor gecheckte, gechipte, ge-ente, ontwormde, gecastreerde katzels,
waarbij je dan ook nog ruime keuze had en dat geldt - hihi! - voor de kittens natuurlijk ook!

"kittens zoeken kanjerbaasje..!" en succes verzekerd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6834
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: een schatje voor mezelf kopen!

Bericht door Dinky »

Bij asiel zuidwolde heb je ook in elk geval 2 weken medische nazorg dus als er in de eerste twee weken medisch iets is met de kittens kan je nog gratis bij de asieldierenarts terecht (en in overleg ook bij de dierenarts aan de paterswoldseweg in de stad).

En ja, je bent dan nu een keer 90 euro kwijt maar chippen is bij de DA aan de paterswoldseweg in elk geval 35 euro en castratie 54 euro dus dan kan je nagaan dat je het kitten eigenlijk gratis hebt ;)

Ze hadden daar in het asiel ook wel met mij te doen toen ik Dinky op kwam halen en ze het verhaal van loulou hoorden die daar ook weg kwam. Vond het in elk geval aardige mensen en ook de nazorg vond ik erg goed (beide keren gebruik van gemaakt en als het ontstaat in de eerste twee weken maar daarna nog voortduurt betalen ze totdat de poes wel gezond is)

Heel veel plezier en de kittens zullen blij met je zijn ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie