Droogvoer afwisselen

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Jdantuma
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2012 16:31

Droogvoer afwisselen

Bericht door Jdantuma »

Ik geef al 1,5 jaar Orijen aan mn katten. Dan eens kip en dan weer eens vis. Echter begin ik te merken dat ze het droogvoer niet meer zo lekker vinden. Ze eten het wel, maar proberen het na een paar happen te begraven. 1x per twee dagen krijgen ze ook natvoer. En daar worden ze wel wild van.

Nu loop ik met de gedachte om meerdere soorten droogvoer af te gaan wisselen.
Maar dan wel van vergelijkbare kwaliteit als Orijen. Als dat uberhaupt kan.

A. Is dit een goed of slecht idee?
B. Welk voer?
C. Hoe pak je dat aan?

Versvoer bereiden is geen optie.

Alvast bedankt voor de tips.
Juno (poes, 03-2005), Elliot (kater, 03-2011), Charlie (kater, 07-2012)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Er is kant en klaar versvoer van Carnibest en van Tinlo de catterymix. Hoef je alleen maar te ontdooien en voor te zetten :edance: en is echt zoveel gezonder dan brok!! Heb jij ooit brokjes gevonden in de natuur of een kat zien lopen met een pannetje? ;-)

Als je toch voor brok kiest kijk dan heel goed naar de hoeveelheid koolhydraten!! Die is vaak schrikbarend hoog, tot wel 40%, ook bij de premium voeders. Orijen geloof ik niet! Die was wel oké.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Adriana »

Orijen zit heel erg hoog in de eiwitten. en alleen maar droge brokjes is onnatuurlijk en ook niet gezond, zeker als ze niet buiten komen en bv wat gras (onbewerkte vits/mins + enzymen) kunnen eten. rauw vlees (bvk gevogelte) krijgen ze waarsch ook niet.

lees onze voedingstopics voor veel meer info en merken. vraag aantal kleine verpakkingen van de diverse merken aan en kijk wat het beste humeur en drollies geeft. let ook op activiteit, oogjes en stralende vacht.
loop eens door het assortiment van Zpls en kijk eens naar de merken Sanabelle, Almo holistic enz o.. welk natvoer krijgen ze?
welkom op het forum, rechtsboven zit een zoekfunctie, daarmee krijg je snel veel reacties/info ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door castratenkoor »

Jdantuma schreef:Ik geef al 1,5 jaar Orijen aan mn katten. Dan eens kip en dan weer eens vis. Echter begin ik te merken dat ze het droogvoer niet meer zo lekker vinden. Ze eten het wel, maar proberen het na een paar happen te begraven. 1x per twee dagen krijgen ze ook natvoer. En daar worden ze wel wild van.

Nu loop ik met de gedachte om meerdere soorten droogvoer af te gaan wisselen.
Maar dan wel van vergelijkbare kwaliteit als Orijen. Als dat uberhaupt kan.

A. Is dit een goed of slecht idee?
B. Welk voer?
C. Hoe pak je dat aan?

Versvoer bereiden is geen optie.

Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb altijd droogvoer op zolder staan en geef ze 1 x daags ieder wat ik dan feestbrokjes noem.
Daar koop ik kleinverpakkingen 1 - 2 kg voor. Maar ik heb 8 katten, als je er b.v. 2 hebt kun je als feestbrokjes beter 800 gram kopen. Je biedt dat enthousiast pratend aan en geeft ze ieder zo'n 10 brokjes. Ik doe het op een vaste tijd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jdantuma
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2012 16:31

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Jdantuma »

We hebben drie katten waarvan 1 poes. Ze krijgen om de dag Gourmet gold natvoer. Verschillende smaken en zo heel af en toe gekookte witvis. Voor de rest alleen droogvoer.

Katten komen naast het balkon niet buiten. Wel altijd aanbod van kattengras.

Maar als ik het goed begrijp geen aanrader puur met meerdere soorten te werken, maar met een ander soort (uit proberen welke) ze af en toe beperkt te laten snoepen?

Ik heb al veel gelezen hier over de verschillende soorten voer, echter weinig over werken met meer soorten droogvoer. Vandaar dit topic.
Juno (poes, 03-2005), Elliot (kater, 03-2011), Charlie (kater, 07-2012)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Sifra »

Acana is vergelijkbaar met Orijen. Als ze een bepaald merk niet meer lekker vinden, kun je geleidelijk overschakelen naar een ander merk. Vaak kun je na verloop van tijd weer terugschakelen naar het oude merk, dat dan weer een tijdlang goed wordt gegeten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Adriana »

hier krijgen de drie katers wisselend en gelijktijdig 5 soorten brokjes en drie soorten natvoer.
ik denk dat constant één soort brokjes of ander voer voeren niet handig is want de stofwisseling van iedere kat reageert anders op hetzelfde voer.
ze hebben hier ook alle drie een andere voorkeur.
ze krijgen almo holistic kip, beetje HC nierdieet en consult n+h, hill's nature's best (favo) en als snoepje Sanabelle urinary en Beaphar niersnoeps.
en soms wat rc kitten/36 of Sanabelle huid/vacht, dagelijks, uit de hand gevoerd en speciaal voor Enzo.
rauw vlees willen ze vrijwel niet eten, eidooier gaat moeizaam. gras en tarwegras zijn hier zeer populair. Enzo eet soms een beetje vis.
en ik ben eindelijk zover dat ik een smakelijke natvoer vis/rund heb gevonden (Porta), soms kip/tonijn van Miamor, Iams kip senior en ook af en toe adult of senior van Purina one.
en heel soms beetje gourmet blauw, speciaal voor Enzo. de eerste twee natvoeren zijn geen compleetvoer maar dat hindert in het totale aanbod niet.
met de eiwitten in brokjes rond de 30% en hoger ga ik niet, ook al niet omdat dit hier in-actieve katten en stinkende ontlasting oplevert.
ik ga ervan uit dat de smaken van de katers verschillen en ook hun behoefte aan bepaalde voedingsstoffen en ze hebben ieder hun eigen voorkeuren. bepaalde soorten voer moeten ze allemaal eten en dat doen ze als de andere soorten op zijn.. en vooral s nachts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door castratenkoor »

Jdantuma schreef:We hebben drie katten waarvan 1 poes. Ze krijgen om de dag Gourmet gold natvoer. Verschillende smaken en zo heel af en toe gekookte witvis. Voor de rest alleen droogvoer.

Katten komen naast het balkon niet buiten. Wel altijd aanbod van kattengras.

Maar als ik het goed begrijp geen aanrader puur met meerdere soorten te werken, maar met een ander soort (uit proberen welke) ze af en toe beperkt te laten snoepen?

Ik heb al veel gelezen hier over de verschillende soorten voer, echter weinig over werken met meer soorten droogvoer. Vandaar dit topic.
Ik koop als "snoepjes" steeds een ander soort kleinverpakking, dat krijgen ze elke avond om acht uur. Ook voor mij een mooi moment om te checken of ze alle acht eetlust hebben. Wie niet komt ga ik in de gaten houden. Ik koop Almo en Trovet ed. als snoepjes. Dat gaat er best hard doorheen met 8 katten. Als de zak op is, weer een andere soort.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Adriana schreef: ik ga ervan uit dat de smaken van de katers verschillen en ook hun behoefte aan bepaalde voedingsstoffen en ze hebben ieder hun eigen voorkeuren. bepaalde soorten voer moeten ze allemaal eten en dat doen ze als de andere soorten op zijn.. en vooral s nachts..

Dat 's nachts is bij ons lastig, Pride en Safi hebben dan best wel trek maar als ik wat weg zet en Lucky eet er van kan ik 's nachts kots gaan ruimen, hij kan niet eten na 21:30 :roll: heel soms doe ik dat wel als hij echt honger heeft maar dan krijgt hij een half uurtje daarna een halfje Emeprid dat werkt toppie maar dat wilik niet te vaak doen natuurlijk. Dus moeten ze alledrie wachten tot de volgende ochtend...

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door pearlsofpassion »

Acana is vergelijkbaar met Orijen omdat het dezelfde fabricant is.
Van smaak zal dat ook niet zo gek veel verschillen, zou ik denken al zijn er katten die net het ene lekker vinden maar dan weer het andere niet lusten.
Verder denk ik niet dat je vergelijkbare kwaliteit kan vinden in brok, Orijen staat gewoon bovenaan. (koolhydraten is 15% en dat is het absolute minimum waar je nog brok mee kan maken)
Applaws is veel eenzijdiger van samenstelling en Porta 21 graanvrij wordt door vele katten niet goed verdragen of niet lekker gevonden. En dan zijn de graanvrije zowat op, geloof ik.
Niet graanvrije zitten altijd hoger in koolhydraten.

Waar ikzelf wel erg tevreden van was was de andere versie van Porta 21. Daar zit zo'n 22% koolhydraat in, wat nog werkbaar is vond ik toen en een mooi gevarieerde samenstelling.
Ook Sanabelle zijn goede ervaringen mee. RC zit altijd nogal hoog in koolhydraat en is erg eenzijdig.

Maar anders zou ik toch ook naar een kvv gaan kijken. Dat is dus een voor jou samengestelde verse vleesvoeding. Als je naar een goed merk gaat, zit je zeker goed, maar je katten moeten het ook willen eten... :roll:
Gewoon in de vriezer gooien of eerst ietsje ontdooien, in porties verdelen en dan invriezen. Dagelijks uithalen, in een afgesloten doosje in de koelkast laten ontdooien en 2 maal per dag aanbieden. Als ze dat een tijdje gewend zijn, gaat dat prima met vlees (met brok is dat minder aan te raden).
Het enige is dat je wel vriesruimte moet hebben en dat je eraan moet denken wat uit te halen voor de dag erachter. Anders kan je het nog snel ontdooien door het in een zakje in water te leggen (geen warm water, anders wordt het gaar).

En als dat ook geen optie is, blijft nog over om veel of enkel blik te gaan voeren. Daarin kan je ook graanvrij gaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Adriana »

http://orijen.ca/products/cat_kitten/analysis
dit zijn de officiële ingrediënten/analyse- gegevens van Orijen en ik zie tot mijn verbazing dat ze de koolhydratenclaim uit de tekst en de vermelding uit de analyse hebben gehaald.
als je naar het zetmeelgehalte van doperwten en zoete aardappel kijkt, dan zie je dat die vrij hoog zijn.
dan kunnen ze wel zeggen dat ze grainfree zijn maar dat betekent zeker niet dat het voer dus erg laag in de kh's-zetmeel zit en dat mogen we blijkbaar niet meer weten..
ze claimen dus niet meer dat ze rond 15% kh's/zetmeel of beide hebben. ze zeggen alleen in de tekst dat hun kh-gehalte de helft is van het gehalte van veel andere voeders, maar daar schiet ik wat harde gegevens betreft niet zo veel mee op.. en vind ik eerlijk gezegd een beetje flauw..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Dinky »

Wat betreft die claims op voeding kwam ik gister nog een interessant artikel tegen: Dierenvoer leidt tot alledaags dierenleed

Gaat erover dat er vrijwel geen controle is op de claims en dat ze vaak nietszeggend zijn. Tevens over dat in de diervoedingsindustrie katten steeds meer worden vermenselijkt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Adriana »

ben dol op voedsel-informatie en veel van wat in het artikel staat is helaas maar al te waar en vaak erg schadelijk. en ja.. de voedselproductie-industrie is expert in misleidende teksten!
auteur kan ik niet vinden en ik ben niet van de partij die vind dat katten dus voor het allergrootste onderdeel vlees moeten eten.
verder worden koolhydraten/zetmeel/gluten door elkaar gehaald. gluten zijn plantaardige eiwitten.
ben ook zeker geen tegenstander van het voeren van plantaardige eiwitten aan katten, nierdieetvoeders staan er bol van en dat is niet voor niks. veel beter verteerbaar, goed opneembaar en veel minder afvalstoffen dus ook gunstiger voor de nierfunctie.
hier krijgen mijn bengels deels en als preventie vrij verkrijgbaar nierdieetvoer (HC) voor de brede samenstelling, de geringe chemische aanvullingen en het matige eiwitgehalte. en ze doen het daar veel beter op dan op veel hoger dierlijk eiwitgehalte-brokjes. met het laatste voer slapen ze een groot deel van de dag en sjezen nauwelijks en spelen niet. ik ben bang dat ze erg veel energie nodig hebben om dat voer te verteren en dat is niet de bedoeling en zou ik zelf voor mijn voeding ook niet willen.. (eet sowieso geen/nauwelijks dierlijk eiwit..)
zelf heb ik heel erg veel last van misleidende teksten bij mensenvoer en ik heb langzamerhand vrijwel alle verknutselde producten uitgebannen en bak zelf brood, dan weet ik tenminste precies wat erin zit.. (bovendien.. veel langer houdbaar en veel lekkerder-der..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Dinky »

Moest toen ik las over die vermenselijking van het voer ook gelijk denken aan dit natvoer waar ze bijvoorbeeld pasta in stoppen alsof katten a la carte willen eten zoals mensen.
En zoals jij al zegt zetten ze op een verpakking graanvrij maar ondertussen stoppen ze er doperwten en zoete aardappel in waardoor je moet kijken naar de kh's-zetmeel en niet af kan gaan op een kreet als graanvrij.
(als ik een vergelijk moet trekken doet me dat bij mensenvoeding denken aan de claim suikervrij waar dan weer andere zoetstoffen in zijn gestopt waardoor het niets zegt over de Kcal)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Droogvoer afwisselen

Bericht door Jade »

Hopelijk is het niet erg dat ik dit topic afstof met een relevante vraag.

Ik heb momenteel nog geen katten (en heb nog geen idee welk voer ze lusten en hoe ze er lichamelijk op reageren), maar ik heb wel een vraag!
Ik vroeg me af hoe je puur "theoretisch" met afwisselen begint. Ik heb inmiddels geleerd dat je niet zomaar met voer moet wisselen maar langzaam het oude in steeds grotere hoeveelheden met het nieuwe moet mengen. Hoe wissel je dan verschillende soorten brokjes af (met de bedoeling voer af te wisselen i.p.v. echt van het ene soort op het andere over te stappen)? Is het iedere dag uit een willekeurig blik, of wissel je af als de zak op is of ..? En mix je dan weer tussendoor of juist niet? En hoe oud waren je katten toen je met dit afwisselen begon? En werkt dit op dezelfde manier met natvoer?
Plaats reactie