Plaats kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
BJS
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2012 21:27

Plaats kattenbak

Bericht door BJS »

Hallo allemaal, morgen heb ik een afspraak bij het asiel om te kijken naar een kat waar ik me erg op verheug. :grin: Vandaag van te voren natuurlijk allemaal spullen gekocht, kattenbak, speelgoed, slaapmandje etcetc. Ik zit alleen even met de plaats van zijn bak. Onder het aanrecht heb ik een lege ruimte waar hij zou kunnen staan, maar vanwege het eten/drinken misschien niet zo handig. Nou heb ik ook een verwarmde berging waar de bak zou kunnen staan, maar de berging is afgesloten met een deur. Om de kat zelf de mogelijkheid te bieden om zijn bak op te zoeken zou dan de deur altijd op een klein kiertje moeten staan. Is dat een belemmering voor een kat waardoor deze de bak zou kunnen gaan mijden?
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Plaats kattenbak

Bericht door sven0503 »

dat hoeft opzich niet,

als een kat eenmaal weet waar z'n bak staat...dan komt 't wel goed.

Maar dan moet je altijd de deur open laten.

Ik heb 'm hier gewoon in de keuken staan, en de voer en water bakjes in de kamer.. gaat prima.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plaats kattenbak

Bericht door Ilone »

Kattenbak in de keuken kan prima, gewoon elke dag schoonhouden ;)
Ik heb 5 bakken door het huis, waarvan 2 in mijn keuken.
Je zou nog een tweede bak kunnen aanschaffen, niet alle katten vinden het fijn om op dezelfde bak te plassen als ze ook op poepen. Maar wie weet is dit bij jouw katje niet het geval.
Wel het eten en drinken niet naast de bak, dat liever op een aparte plaats.
Wat veel katjes lekker vinden, is stromend water. Ze hebben daarvoor waterfonteintjes. Deze houdt het water langer vers, dat vinden de meeste katten lekkerder, het nodigt uit tot drinken. Gewoon een tip ;)
Is het je eerste kat?
Blijft altijd spannend :-)
Weet je van de kat of deze gewend is om alleen te zijn? (ik weet niet of je veel van huis bent?)
Een kat houdt namelijk van gezelschap ;) Tenminste, de meeste haha. Er zijn altijd uitzonderingen.

Veel plezier in ieder geval :-) en als je vragen hebt, er staat genoeg info op het forum!
Via de zoekfunctie rechtsbovenin kan je je vraag opzoeken mbv een trefwoord, je zult zien dat de informatie binnenrolt :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
BJS
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2012 21:27

Re: Plaats kattenbak

Bericht door BJS »

Het is mijn eerste kat ja. :-) Bedankt voor de tips, dan wordt het gewoon de keuken denk ik. Ik werk wel maar ben regelmatig een middag of een dag vrij. De kat waar ik mee kennis ga maken is net 1 jaar oud en komt graag buiten begreep ik. Mijn buren hebben twee jonge katjes en volgens het asiel moet dat geen probleem zijn omdat ze in de buitengroep prima met de andere katten omgaat. De eerste paar weken moet een nieuwe kat binnen blijven las ik maar denk dat ze het daarna prima kan vinden met de kittens van de buren, die hangen hier regelmatig in het hekwerk. :-D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plaats kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook 2 kattenbakken in de keuken, ik haal alles wat ze doen meteen weg als ik thuis ben.

Veel plezier en succes met de nieuwe huisgenoot.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Plaats kattenbak

Bericht door linted »

Bij mij staat hij ook in de keuken. Ik heb 2 kittens en schep de bak 1 a 2 keer per dag uit. Gaat prima!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Plaats kattenbak

Bericht door lidewij020 »

Ik heb gemerkt dat mijn katten het liefst op de kattenbak gaan waar wij in de buurt zijn. Ik heb geen deksels op mijn bakken. Katten willen graag zien wat er in hun omgeving gebeurt, ook als ze op de bak zitten. Als wij in de slaapkamer zijn, dan zijn de katten dat meestal ook en gaan ze daar op de bak. Zijn wij in de woonkamer dan gaan ze in de hal, want dan is dat het dichtste bij. Als ze hun behoefte doen zitten ze ook altijd de kamer in te kijken. Ze kijken nooit naar de muur.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plaats kattenbak

Bericht door Adriana »

hier drie katers en 6 kattenbakken: 2 in het toilet, 2 in de badkamer, 1 in de slaapkamer en 1 in de logeerkamer. grote langwerpige emmers met hoge rand.
de bakken zijn door de katers verdeeld: BoMaks bij voorkeur het toilet en de slaapkamer en Enzo de rest.
ze moeten beetje donker staan en rustig. Enzo poept wel eens in het toilet en dat wordt onmiddellijk door de broertjes opgemerkt en als Enzo is afgetaaid schept Bolle die halve bak leeg..
maar jij hebt er maar eentje en het beste, zoals al hier geschreven, is twee bakken op verschillende plaatsen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plaats kattenbak

Bericht door Ilone »

Ik kan het niet laten, maar is het beestje geholpen? (lijkt me wel, katje komt van t asiel)
En ben je je bewust van alle gevaren die buiten loeren voor een kat zonder verkeersdiploma?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
longy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2013 17:00

Re: Plaats kattenbak

Bericht door longy »

Heb gewoon een kattenbak op de gang staan. Met klep en deurtje :)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plaats kattenbak

Bericht door Robijn »

Hier eerst ook een kattenbak met kap en klepje, maar de kap hebben we eraf gehaald toen we merkten dat Robijntje wat vaker ging niesen. Volgens ons komt dat doordat klontvormend grit (wij gebruiken Classy Cat, van Zooplus) best wel stoft als de kat flink graaft (zoals Robijntje doet). En dan zit ze dus in een stofwolk, stof te happen; niet echt gezond dus... En Robijntje heeft toch al zo'n klein neusje..
Sinds de kap eraf is, is ze veel minder gaan niezen.
Classy Cat is zeer zuinig in gebruik, maar waarschijnlijk gaan we toch weer over op de Kenner houtvezel kattenbakvulling (geperste houtstaafjes) van de Boerenbond, die we voorheen ook gebruikten. Hier is veel minder sprake van fijne stofvorming; dus gezonder voor de longen (van zowel kat als mens), en beter voor het milieu.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
JenniiCelest

Re: Plaats kattenbak

Bericht door JenniiCelest »

Ik was even de reacties aan het doorlezen en ik las hier iets interessants bij Mariska. Onze katten doen dat dus ook, niezen, en ik gebruik hetzelfde kattengrit. Maar ze niezen niet alleen als ze op de kattenbak zijn geweest, maar ook gewoon 'random', kan dat toch daardoor komen?

Wij hebben de kattenbakken gewoon onder het schot in de keuken staan, dat is rustig en donker en toch bij ons in de buurt en volgens mij vinden de katten het een erg prettige plek. Geluk is ook dat er net boven een raam zit en als ze hebben zitten stinken zet ik het raam op een kiertje en is het zo weg. En een uurtje daarna schep ik het er meestal toch uit (maar niet als ze net gezeten hebben haha). De meeste katten vinden het niet fijn om in de buurt van de kattenbak te eten, maar het hangt ook maar net van de kat af, want die van ons vinden dat helemaal niet erg. De etensbakjes staan ongeveer 2 meter van de bakken af en ze eten vol op. Drinken doen ze wel aan de andere kant van de kamer.. Eten en drinken apart vinden katten ook fijner (leerde ik hier..)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plaats kattenbak

Bericht door Adriana »

hier wordt ook geniesd op Classy Cat en ik ben weer overgestapt naar geurloze supermarktkorrels of één van de Biokats.
ze kiezen zelf ook voor supermarktkorrels want de Classy Catbakken gebruiken ze bij voorkeur niet!

maar als de lucht erg droog is (en katten knetteren met aaien) dan niezen ze hier ook meer en vaker!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Plaats kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Met Greencat heb ik ze nooit horen niezen. Is relatief goedkoop ook; bij Pet's Place kost een zak van 20 kg 14,65.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plaats kattenbak

Bericht door Robijn »

JenniiCelest schreef:Ik was even de reacties aan het doorlezen en ik las hier iets interessants bij Mariska. Onze katten doen dat dus ook, niezen, en ik gebruik hetzelfde kattengrit. Maar ze niezen niet alleen als ze op de kattenbak zijn geweest, maar ook gewoon 'random', kan dat toch daardoor komen?
Ja, dat kan heel goed. Robijn nieste gewoon best vaak, ook de hele dag door, en nu, sinds de kap van de kattenbak af is, helemaal niet meer.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie