Over de kop

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Peem
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2012 10:27

Over de kop

Bericht door Peem »

Kon niet vinden in welke rubriek te plaatsen dus maar hier.
Heb al gezocht over mijn vraag maar niets gevonden.

Gisteren had ik de oude magere Birmaan bij me en was aan het kroelen. Toen voelde ik een harde knobbel op zijn kop, recht midden tussen de oren, maar erachter. Hoop dat dit duidelijk de plaats aangeeft.

Ter kontrole nam ik de jongere rood/witte erbij, zocht of hij dat ook had, en ja, hij heeft die knobbel ook. Ik neem dus aan dat dit normaal in/aan/op de schedel hoort.

Beide katten geven aan het zeer onprettig te vinden als je eraan komt. Bij de magere Birmaan lijkt het echt pijn te doen, de rood/witte kroelkat heeft grote haast om weg te komen.

Ik heb al wat katten gehad maar dit nooit gemerkt.

Kan iemand hier iets meer over zeggen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Over de kop

Bericht door pearlsofpassion »

Dat zal de achterhoofdsknobbel zijn.
Google maar eens 'schedel kat', dan zie je hem duidelijk.

Wij hebben zelf een kleinere en rondere achterhoofdknobbel die lager zit. Ale, dat lijkt zo omdat ons hoofd hoger en ronder is, eigenlijk zit hij op dezelfde plaats, maar het lijkt lager.
Als je er bij jezelf op duwt zal je ook merken dat dat inderdaad niet aangenaam is als er druk op komt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Peem
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2012 10:27

Re: Over de kop

Bericht door Peem »

Dank je Valerie. Heb dat beest al 14 jaar vaak in de hand :icon_shifty: nu pas viel het me op.

Dat ik hem zelf heb, wist ik ook nadat ik een paar uur in een zwembad had gehangen met mijn achterhoofd op een richel (te warm en te weinig plaats om je te bewegen). Die knobbel was wel even beurs, daarna :lol:

Maar goed, ik weet nu dat het een achterhoofdsknobbel heet en dat ze niet willen dat je eraan zit. :cry:
Plaats reactie