gijs ontstoken tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

even een update over gijs.
hij zit nu 6 weken aan de globuli. enne goed nieuws. de randjes zijn niet meer vuurrood. daarlangs ruikt hij nog wel eens uit zijn bekkie maar veel minder.
Er zitten nog wat verkleurde randjes om zijn tandjes maar niet echt rood maar oze. Ik weet eigenlijk ook niet hoe het eruit moet zien. want guusje heeft ook een randje om haar tanden, ook iets donkerder roze als de rest maar die heeft niet de diagnose stomatitis gekregen.
morgen bellen met atjo hoe verder.
annet...............bedankt voor je supertip!!!!!!!!!!!
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door eveline1982 »

Goed spul dus! Heb je dat via de da gekregen? Beer zijn ontstekingen vallen mee op het moment maar de lucht die uit zijn bekkie nog komt......Poeh
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

annet hier heeft mw verwezen naar atjo westhuis. da die werkt op homeopatische beasis. mijn da kon er niks mee en adviseerde me ook dit te proberen. 2x2bolletjes per week.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door eveline1982 »

Ohja dat had jij of annet gezegt! Ik ga er ook mee aan de slag :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Cerna »

Grappig, ik zat net gisteren aan Gijs te denken; vroeg me af hoe het nu zou gaan. Telepathie?

Maar fijn, dat de korreltjes het gewenste effect hebben. En geen dank, graag gedaan :smile: Daarvoor zijn we toch op het forum: om ervaringen uit te wisselen zodat we elkaar kunnen helpen?

Eveline: eerst Atjo bellen (of een hom. dierenarts bij jou in de buurt), niet zelf gaan experimenteren!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

als je op de site van atjo kijkt staan de tel spreekuren. zoals ik al eerder schreef hoefde gijs er niet heen omdat onze eigen DA de diagnose had gesteld.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door eveline1982 »

Nee was ik ook niet van plan :).
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

contact met atjo. nog zeker 7 weken zo doorgaan, dan weer bellen. goed nieuws dat het werkt. gijs heetf ook niet zo'n hoge dosering omdat homeopatische med ook averechts kunnen werken. maar bij gijs werken ze.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

update over gijs .
gisteren in dodewaard geweest bij atjo. hij vertelde dat er altijd een oorzaak zit achter stomatitis (en de meeste ziektes). waarom krijgt de een het wel en de ander niet. hiervoor moet niet alleen de klacht behandeld worden maar ook gezocht naar de oorzaak. allerlei gruwelijke verhalen kwamen naar voren en ik kneep hem behoorlijk. trouwens hij is helemaal anti tanden trekken, of er moet geen andere optie zijn. dit omdat de oorzaak er niet mee wordt weggenomen, maar vaak klachten ook niet verdwijnen. tanden trekken is erg traumatisch voor katten.
uiteindelijk conclusie was, nadat ik vooral over gijs als kat moest vertellen, dat gijs een introvert mannetje is. zo eentje die je moet koesteren. hij is een binnenvetter. hij liet bijv al het onderzoek toe zonder te bewegen. hij kruipt in elkaar en laat het gebeuren. tempen, controle oortjes en oogjes. en zelfs toen atjo extra lang zijn bek open hield om te kijken wanneer hij zou laten weten dat hij het niet fijn vond deed gijs helemaal niks. echter volgens atjo gebeurt er wel vanalles in het koppie. doordat gijs een denker is kan de stress die hij oploopt ervoor zorgen dat hij vatbaar is voor ontstekingen.
gijs krijgt nu andere korreltjes en als die verder niet werken dan is er nog een ander middel om te proberen. over 3 maanden moet ik weer bellen, gijs hoeft niet meer te komen, ik mail foto's door van zijn tandjes. maar goed ook want het was een drama bij thuiskomst. hij heeft wel goede hoop voor gijs, omdat hij verder kerngezond is. geen reden tot bloed onderzoek. we moeten gijs vooral koesteren en ons bewust zijn dat hij bij ons hoort. gijs moet altijd thuis kunnen zijn en niet naar een pension ofzo, typisch is dat gijs inderdaad alleen thuis met ons heel anders is als wanneer we bezoek hebben.
de verbetering die gijs nu heeft gehad kan verschillende redenen hebben. leeftijd, zodat hij meer weerstand heeft als toen hij kitten was, toch de medicijnen of omdat hij minder bang is bij ons en wta meer zelfvertrouwen heeft gekregen.
die lieve gijs heeft zo lekker lief en rustig in zijn tasje gelegen onderweg. hij kwam soms even over het randje kijken maar kroop dan weer lekker in zijn dikke handdoek.
trouwens atjo is helemaal anti rauwe kip. alleen voor te barfen met botjes enz erin wel omdat het in het eetpatroon hoort, maar niet zomaar. omdat volgens hem kip een bron is van bestemmingshaarden en bacterieen. kip koken kan wel. maar ja, bij ons krijgen ze almo en dat is al vers bereide kip.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

gijs zjin tandjes nu, er moet nog verbetering haalbaar zijn, maar we mogen niet klagen nu.
het vuurrode is een heel eind weg.
Afbeelding
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Cerna »

Ik ben het niet met Atjo eens dat tanden trekken geen oplossing biedt omdat het de oorzaak niet wegneemt. De dierentandarts die bij Noa de tanden heeft getrokken vertelde ons dat stomatitis bijna altijd een auto-immuunziekte is en dat het lichaam reageert op tandplak.
Wanneer je geen tanden meer hebt, heb je ook geen tandplak en dus geen problemen meer. Het feit dat er katten zijn die ondanks dat toch nog problemen hebben, komt meestal omdat er nog stukjes zijn blijven zitten (reguliere tandartsen maken geen foto's van elk afzonderlijk element na het trekken) of er is toch een andere oorzaak voor de stomatitis.

Voordat wij bij Noa alles lieten trekken (op de hoektanden na) hebben we eerst alle oorzaken door bloedonderzoek en het nemen van biopten, uitgesloten en ik denk dat dat ook de weg is die je moet bewandelen want eenmaal eruit komen de tanden niet meer terug. Toen werd bij haar ook vastgesteld dat ze 100 procent gezond was (en een paar maanden later had ze dus ernstig nierfalen).

Bij Noa kwamen alleen de rode randjes terug rond de hoektanden, al was het lang niet meer zo ernstig als eerst. En toen we via Atjo dus Mercurius Corrosivus kregen om de nieren stabiel te krijgen (wat heel goed gelukt is!), verdwenen die randjes ook.

Wel fijn dat het bij Gijs behoorlijk rustig is geworden in zijn bekkie. Poets je de tanden en kiezen ook nog of zijn de korreltjes voldoende?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door nellebel »

ik poets zijn tanden niet. dat zou ook te traumatisch zijn voor hem, heb ik met atjo ook besproken. dan moet ik aan zijn bekkie zitten en dat vind hij niet fijn. tanden waren ook prima schoon. afgesproken dat ik 2x per jaar mijn eigen DA laat checken en zonodig schoonmaken van de tandjes.
dan kan hij thuis gewoon lekker zijn gangetje gaan en blijft hier zijn veiloige plekje gehandhaaft en mogen ze hem bij de DA wat plagen. maar thuis blijft veilig.

korreltjes zijn nu de sterkere soort, die hoeft hij maar 1x per maand. maar hij had ook nog iets voor gijs wat vooral innerlijk werkt om in het koppie rust te krijgen. maar hij wil geen 2 dingen tegelijk doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Cerna »

Daar wilde hij mij ook al aan een half jaar geleden. Het is volgens hem niet goed om te lang (nu bijna 2 jaar) dezelfde korreltjes te geven omdat het dan averechts kan werken (overprikkeling). Maar ik durf niet. Het gaat nu goed met Noa en ik weet niet wat die andere korreltjes (Mercurius corrosivus MK) met haar zullen doen.

Ik heb nu afgesproken dat ik overga op die hogere potentie zodra ik merk dat er iets in haar gedrag verandert. Heb ik in ieder geval nog iets achter de hand.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door eveline1982 »

Wat grappig om te horen. Mijn homeopate zei nl precies hetzelfde. Beer word dus nu met een middel behandeld wat bij zijn karakter past (er is nu al een verbetering van meer dan 50%). Fijn dat Gijs zijn gebit al zo een stuk is verbeterd! :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: gijs ontstoken tandvlees

Bericht door Cerna »

eveline1982 schreef:Wat grappig om te horen. Mijn homeopate zei nl precies hetzelfde.
Je bedoelt over die "overprikkeling"? En wat zou jij doen wanneer je in mijn schoenen zou staan? Toch overgaan op die sterkere versie of afwachten?
Beer word dus nu met een middel behandeld wat bij zijn karakter past (er is nu al een verbetering van meer dan 50%).
Hoe kan zo'n dierenarts dat beoordelen wanneer een kat op spreekuur komt? Dan zijn ze toch heel anders dan thuis? Of beoordeelt ze het op basis van wat jij vertelt?
Ik vraag dit omdat ik met Noa nog nooit bij deze homeopaat ben geweest en ik vraag me af of het niet verstandig is om een keer te gaan? Binnenkort moet Noa toch haar inenting hebben en wil ik weer bloed laten prikken en of ik dat nu bij de eigen dierenarts doe of bij Atjo, dat maakt ook niet veel uit. Het is alleen de verre reis die me een beetje weerhoudt, maar wanneer een homeopaat zoveel meer zou kunnen wanneer hij/zij de kat ziet, heb ik dat er natuurlijk voor over.
Plaats reactie