Oude kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
karintijmen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012 20:09

Oude kat

Bericht door karintijmen »

Ik heb een Britse korthaar van 14 jaar,zij is altijd wat schuw geweest maar de laatste jaren ging het beter
Sinds 2 maanden is haar karakter veranderd,zij verdwijnt in de tuin,waar zij gelukkig niet uit kan en komt dagen niet binnen,zij eet dan niets
Met enige moeite heb ik haar kunnen pakken en zij verdween meteen naar zolder,komt niet beneden om te eten /drinken
Uiteindelijk heb ik boven maar een kattebak neergezet en eten.
In de situatie thuis zijn geen veranderingen geweest,zij leeft al 12jaar samen met 2 katten (15 jaar)
En twee honden (10 en 12 jaar )
Zij ligt de hele dag in de transportbak
Ongeveer 8mnd geleden iszij nagekeken door de DA geen bijzonderheden
Wat moet ik hiermee doen ??

Karin
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oude kat

Bericht door Sifra »

Eet ze op zolder wel?
In 8 maanden kan er veel veranderen. Misschien moet je nog eens met haar naar de DA om lichamelijke oorzaken voor haar gedrag op te sporen of uit te sluiten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: Oude kat

Bericht door Carol »

Zoals ik het lees is ze ziek. En zoals Sifra al schrijft, in 8 maanden kan er veel veranderen qua gezondheid bij een oudere kat. Ook bij een jongere kat trouwens.
Ook mijn advies is om zeker bij de dierenarts langs te gaan.
karintijmen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012 20:09

Re: Oude kat

Bericht door karintijmen »

Op zolder eet ze wel
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oude kat

Bericht door Sifra »

Om een duidelijker beeld te krijgen:
-Is ze op haar plekje op zolder benaderbaar of blijft ze angstig?
-Is haar gedrag t.o.v. de andere dieren ook veranderd?
-Kan ze zich nog goed oriënteren?
-Miauwt ze veel?
-Verzorgt ze zichzelf nog goed?
-Zijn er nog andere gedragsveranderingen opgevallen?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
karintijmen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012 20:09

Re: Oude kat

Bericht door karintijmen »

Ze is benaderbaar maar wel angstig
Ze ziet de andere dieren op zolder niet
Ik denk dat haar oriëntatie vermogen ook niet goed meer is,want ze bleef dagen in de tuin zonder eten
Ik kan haar wel forceren om naar beneden teckomen maar dan plast ze op kleden enz,boven staat alles heel dicht bij elkaar

Karin
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: Oude kat

Bericht door Carol »

Beste Karin,
Dit klinkt echt helemaal niet goed. Ik zou niet meer wachten en toch echt snel met haar naar de dierenarts gaan om te kijken wat er aan de hand is. Dit is gewoon zielig voor de kat. Wellicht kan ze medicijnen krijgen waardoor ze het makkelijker krijgt.
Carol
karintijmen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012 20:09

Re: Oude kat

Bericht door karintijmen »

Ik heb al een afspraak gemaakt

Bedankt

Karin
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Oude kat

Bericht door pearlsofpassion »

Laat haar ogen eens goed checken.
Ook de andere zintuigen. Lijkt of ze haar omgeving niet goed meer kan inschatten. Daar zou je vanzelf angstig en gestressed van worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
karintijmen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012 20:09

Re: Oude kat

Bericht door karintijmen »

Hallo allemaal

Bedankt voor de tips situatie is niet veranderd en ik ga maandag naar de dierenarts
Toch nog een vraag,mij lijkt het voornamelijk een gedragsproblemen te zijn,dementie,?
Boven in haar kleine territorium doet ze het redelijk
Zou hè t een idee zijn om haar in de hondenbench (die is vrij groot) met mand,kattebak en voer beneden te zetten
Ik vind het een rot idee dat ze zo alleen op zolder zit
In de bench voelt ze zich misschien veilig

Groeten Karin
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Oude kat

Bericht door Chiquita98 »

Jij vind het rot dat ze zo alleen is, maar zij zoekt zelf die eenzaamheid op. Ik denk ook dat ze ziek is(en niet alleen dementerend). En een zieke kat wil schuilen en niet lastig gevallen worden. En al zeker niet opgesloten worden in een bench. Ik raad je dat dus ten sterkste af. Laat haar daar maar lekker waar zij zich het veiligst en het fijnst voelt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Oude kat

Bericht door Sifra »

Je kunt het toch gewoon proberen. Als je de bench in een rustige hoek zet en de zijkanten en de bovenkant afdekt met bijv. een deken kan het best zijn dat ze zich daarin veilig voelt en dat je de bench na een paar uur (?) gewoon open kunt laten. Werkt het niet, dan kun je haar weer naar de zolder laten gaan.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
paasnini

Re: Oude kat

Bericht door paasnini »

Ik ben ook benieuwd wat eruit komt. Verstandig dat je maandag gaat. Het kan dementie zijn maar ook veel meer. Sterkte.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Oude kat

Bericht door Chiquita98 »

Sifra schreef:Je kunt het toch gewoon proberen. Als je de bench in een rustige hoek zet en de zijkanten en de bovenkant afdekt met bijv. een deken kan het best zijn dat ze zich daarin veilig voelt en dat je de bench na een paar uur (?) gewoon open kunt laten. Werkt het niet, dan kun je haar weer naar de zolder laten gaan.
Ik kan het hier toch niet mee eens zijn. De reden is omdat je dit dan doet voor je eigen gemoedsrust en niet waar de kat om vraagt. Ik vind dat je de kat de vrijheid moet geven om zijn eigen plekje te kunnen zoeken en niet verplicht gaan opsluiten. Dat is in mijn ogen alleen maar meer stress voor de kat. Wel kan je natuurlijk de bench ergens neerzetten en dan de kat de keuze laten of ie in de bench gaat zitten of niet. Ik zou dan nog eerder de bench op zolder neerzetten waar ie toch al zijn plekje gevonden heeft
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie