Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Eva28
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2007 13:24

Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door Eva28 »

Hallo allemaal,

Ben een paar jaar geleden al member geworden hier maar nooit echt actief meegeschreven. Wel heel vaak op zoek geweest naar tips en adviezen en vaak ook gevonden!! Heb nu een hoop berichten gelezen over verhuizen maar zou met jullie toch graag mijn situatie willen delen en hoop dat jullie mij advies zouden willen geven......

In het voorjaar van dit jaar was ik door relatiebreuk genoodzaakt te verhuizen. We hadden 2 poezen (van nu 5 jaar). Een trok heel erg naar mijn ex en de ander was echt mijn poes, ze wilde van andere mensen niks weten. Toen ik een huisje had gevonden hebben we na veel wikken en wegen besloten dat alleen "mijn" poes met mij mee zou gaan. De twee poezen leefden samen maar hadden niet echt veel met elkaar, gingen hun eigen weg. in het oude huis gingen ze 's ochtends naar buiten en als ik dan 's middags thuis kwam kwamen ze weer binnen, of liepen lekker heen en weer door de open deur. We woonden aan de polder dus ze hadden heerlijk de ruimte.

Na de verhuizing heeft poes natuurlijk even moeten wennen en na zo'n anderhalve maand ging ze hier ook naar buiten. Omdat ik het niks vond om haar meteen de hele dag buiten te laten als ik aan het werk ben bleef ze overdag binnen en zodra ik thuis kom zet ik een raam of deur open en kan ze lekker heen en weer lopen. Dit gaat eigenlijk prima en af en toe wandelt ze lekker naar buiten en blijft een tijdje weg maar het grootste deel van de tijd ligt ze lekker binnen te soezelen. Naar mijn idee is ze er dus helemaal aan gewend aan de nieuwe situatie.

Nu is mijn huidige huis maar voor tijdelijk en ga ik over een maand weer verhuizen naar een appartement waar ik langer in kan blijven. Dit is echter een heel stuk kleiner en ze mag er niet naar buiten. Van de huisbaas mochten er eerst helemaal geen huisdieren komen maar heeft nu gezegd dat ze mee mag als ze maar binnen blijft.

Nu ben ik echt helemaal gek van dat beessie en moet er niet aan denken om haar weg te doen! Maar wil ook niet dat ze ongelukkig wordt!! Denken jullie dat ze er aan kan wennen om binnen te blijven en in een veel kleinere ruimte (2 kamers) te leven? Naar buiten gaan is eigenlijk sowieso geen optie omdat ik dan aan een weg woon waar veel meer verkeer is en verder omringd door huizen dus niet echt natuur ofzo waar ze lekker poes kan zijn!
Had graag zodra ik een definitieve woonruimte had gevonden een maatje voor haar erbij willen nemen maar dat wordt nu natuurlijk niet mogelijk. Het was al een een gedoe om haar mee te mogen nemen!

Nou ja het is een lang verhaal geworden maar wilde graag t hele verhaal een beetje uitleggen. Ik hoop dat jullie me goede raad kunnen geven of ervaringen kunnen delen..... Het is natuurlijk altijd vooral afwachten hoe de poes gaat reageren en ermee omgaat maar wie weet heeft iemand ies soortgelijks meegemaakt.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door mittenslief »

Je kan nu toch al gaan testen hoe ze reageert als ze niet naar buiten mag. je ziet zo gelijk al een beetje hoe ze het straks dan gaat doen.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Eva28
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2007 13:24

Re: Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door Eva28 »

Ja das waar dat zou ik kunnen proberen. Vind het dan weer een soort van zielig omdat ik weet dat ze straks helemaal niet meer mag. Dan denk ik ga nu nog maar ff lekker buiten spelen. Haha ja ik weet t ben een beetje een muts als het op dat beessie aankomt! Maar t is een idee.......
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door lidewij020 »

Het kan erg moeilijk zijn voor een buitenkat om te wennen aan een binnen-situatie. Je zou kunnen kijken hoe het gaat, maar als je aan haar merkt dat ze ongelukkig wordt zou ik kijken naar andere mogelijkheden. Misschien kan ze terug naar je ex. Probeer te denken vanuit wat het beste is voor het beestje en niet wat jij graag wilt. Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, maar als ze voorheen zo erg aan ts gehecht was, is een ander thuisje ookal zou ze daar naar buiten kunnen, niet zeker de beste oplossing.
Hangt er vanaf wat ze het meest zou missen, buiten gaan of haar baasje. Katten kunnen erg aan een persoon gehecht zijn...
Maar dat wil niet zeggen dat ze niet even blijven vragen om naar buiten te gaan. Dus je kan dat niet meteen zeggen.

Pas als ze echt ongelukkig toont en niets meer wil spelen, zou ik overgaan tot herplaatsing.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Eva28
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2007 13:24

Re: Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door Eva28 »

Bedankt voor jullie reacties! Ze is wel erg aan mij gehecht, altijd al geweest! En ik ook aan haar trouwens. Ik moet het gewoon maar een tijdje aanzien. Mocht ze nou echt dood ongelukkig worden dan zal ik een andere oplossing moeten zoeken. Zou t echt vreselijk vinden als ze weg moet maar mocht dat echt de enige mogelijkheid zijn..... Ik vind t rot dat voor dat beessie al die veranderingen en verhuizingen. Tot nu toe gaat ze er goed mee om dus hopelijk kan ze de volgende verandering ook wennen! Aan aandacht en liefde zal t r in ieder geval niet ontbreken! :)
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door Picasso »

Ik ben door verschillende omstandigheden op 8 jaar tijd al 5 keer moeten gaan verhuizen met mijn 8 jarige kater, van ruim zonder buiten naar klein met mini terras naar klein met mini terras naar ruim zonder terras naar klein met terras. Hoewel ik erg merk dat Picassootje graag naar buiten gaat is hij toch nog liever bij mij dan buiten. Hij heeft ooit een weekje gelogeerd bij vrienden met een tuin en is dan pas van de derde dag terug beginnen eten, hij miauwde constant en was constant op zoek. Een kat binnenhouden is dan wel tegen zijn natuur, maar als ze zo aan je hangt zal haar voorkeur toch eerder het baasje zijn dan buiten kunnen. En het is zoals je zelf aangeeft even afwachten, indien ze toch ongelukkig zou lijken kan je nog steeds een andere oplossing zoeken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede keer verhuizen in half jaar tijd

Bericht door pearlsofpassion »

Das ook mijn ervaring.

Kleintje is liever bij mij (en neemt er dan zelfs de jongens nog bij), dan dat ze buiten zou kunnen zonder mij.
Ik kan het haar natuurlijk niet vragen, maar ik denk dat wel, als ik haar gedrag bekijk.

Nochtans was het ook tussen mijn vriend en haar liefde op het eerst gezicht. Dus het kan wel dat de kat zich ook aan een ander persoon gaat hechten. Maar dat merk je dan meteen, en ze zal zich niet hechten aan gelijk wie waar ze mee gaat wonen.
Kleintje hechtte zich ook niet aan de andere mensen bij mijn ouders thuis, enkel mij en dus mijn vriend. Als ik van huis was, liep ze mij altijd te zoeken, en toen kon ze wel buiten. Vandaar dat er geen twijfel was dat ze mee met mij zou verhuizen toen ik samen ging wonen.
Maar nu mag ze ook niet meer buiten, en dat gaat prima.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie