binnenkat (te) dik

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Elisabeth32
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jun 2012 11:53

binnenkat (te) dik

Bericht door Elisabeth32 »

Sinds 4 maanden heb ik Wiske in mijn flat (4 hoog). Daarvoor woonde ze bij mijn moeder waar ze heel af en toe naar buiten ging. (poepen en rennen).
Van kittekat brokjes heb ik haar over gedaan op jumbo culivitaal indoor brokjes (2x daags 2 bekertjes (1beker = 14gram)). Nat spul krijgt ze niet omdat ze daarna dagen haar brokjes weigert.
Enkele mensen die haar een poos niet hadden gezien, zeiden mij dat ze dikker was geworden. Ze is groot, maar te dik was ze nooit bij dierenartscontrole.
Voor rennen is hier veel minder ruimte. En ze slaapt heel veel.
Onlangs heeft mijn moeder haar gewogen. (eerst zelf op weegschaal en dan met Wiske).
Wiske was 4,9 kilo. Ik weet niet hoe veel ze woog toen ze hier kwam.
Ik heb dr nu op 2x daags 1,5 bekertje. Doe ik hier goed aan? Of moet ik over op dieetvoer?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Adriana »

bijna 5 kg is redelijk aan de maat maar we zien en kennen de kat niet. sommige katzels kunnen dat hebben en andere neigen dan naar overwicht.
k zou wel een veel beter merk brokjes gaan voeren en bij voorkeur zonder tarwe.
kijk bij Zooplus naar de betere merken en missch een paar proefzakjes van Sanabelle bestellen..

zorg je er wel voor dat ze goed plast? twee plassen per etmaal zeker en beetje vreemd argument om haar geen natvoer te geven, vind ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Freya13 »

ik weet natuurlijk niet hoe je kat er uitziet, maar het lijkt mij niet te veel ... ik heb een gecastreerde kater van acht jaar, en die weegt vier kilo, een gesteriliseerde poes van elf jaar en die weegt meer dan zeven kilo (ja, dat is te veel!)
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door sven0503 »

qua hoeveelheid voeding lijkt het niet te veel.

hier waren ze beide ook vrij stevig door 't oude voer.

Maar sinds we Royal Canin hebben en ze per kat 65gr. per dag krijgen zijn ze echt weer mooi geworden.
En nu eten ze zelfs niet eens alles meer op.
Ik geef ze in de ochtend 40 gram en voor dat we naar bed gaan nog 25 gram.

en 1 snoepje / koekje per dag, verder niks anders.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 754
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Lovecat »

5 kg kan voor de ene kat teveel zijn, voor de ander prima.
Ik heb er 1 die 6,3 heeft gewogen, dat was teveel, maar nu is hij 5,3 en dat past prima bij hem (hij is breed gebouwd) en ik heb er 1 van 5 kg, die erg klein en slank is en waarvan ik me echt afvraag waar dat gewicht in godsnaam in zit.

Ik ken poezen van 4 kg die te dik zijn en poezen van 6 kg die slank zijn, het is allemaal zo relatief t.o.v. van ras, bouw etc.

Mijn katten (ook beiden binnenkatten) krijgen beiden Almo Holistic brokjes en dan iets minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Alles gaat in een activity board, turn around board, stimulo en ander intelligentiespeelgoed waardoor ze moeten werken voor hun voer en er lekker lang mee bezig zijn (en sneller verzadigd zijn, ander wordt het schrokken).
Ook geef ik Bozita natvoer aangelengd met water (zeker op warmere dagen), wat de maag meer gevuld doet voelen. Dit alles heeft er bij mijn zware kat voor gezorgd dat hij een kilo is kwijtgeraakt (niet te snel laten afvallen!) Mijn lichtere kat krijgt tussendoor nog wat extra voer, want bij hem moet ik ervoor waken dat hij niet te mager wordt..

Zomaar wat tips, misschien heb je er wat aan, succes!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door lidewij020 »

Kijk eens hier: http://ktk9.com/body_condition_cat.php of hier: http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... esitas.php
Je kunt daar zien wanneer een kat te dik is. Het hangt natuurlijk af van hoe groot je kat is en welk ras, maar het geeft een goed indicatie.
Doe je aan voedselverrijking? misschien kan dat haar helpen. De kat moet dan actief bezig zijn om aan voedsel te komen. goed voor de conditie en goed voor de lijn!

Ben je onlangs nog naar de dierenarts geweest? het feit dat ze minder actief is geworden en veel slaapt kan op een medische oorzaak duiden.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

ik zweer bij voedselverrijking ! eergister aangeschaft en wat een goed idee !! we hebben die toren, en echt onze dikkie britse korthaar kater van een half jaar die nu al 4,2 kilo weegt at altijd zoals t hoorde 60 gram brokjes en een half blikje natvoer per dag,. natvoer doen we nogmaar kwart blikje per dag en de voedselverrijking, ik gooi er 40 gram in, en dat gaat nog niet eens op. hij doet echt moeite voor zijn eten. normaal gesproken vrat die t echt allemaal op en nog zeuren om eten, nu eet ie een stuk minder en door zijn nieuwe speel maatje zal die vast wel wat afvallen.ook onze katten zijn binnenkatten en wonen op een appatement dus dan hebben ze zowiezo minder beweging als een kat die lekker na buiten kan.
Ik raad t echt aan!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Robijn »

Waar heb je die toren gekocht? En hoe duur was ie? Misschien ook wel wat voor onze Brit Robijntje..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Bij zooplus in de aanbieding geloof 13 euro !! Sorry voor late reactie xx
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... kspeelgoed
hij is nog steeds euro 13.00..
toen hier de stimulo, die van 6 euro uit de doos kwam en in elkaar gezet was, waren de heren grijstijgers diep beledigd. na een week was er nog steeds niet gehengeld en is-ie verhuisd naar mijn pleegkater in de Hoeksche Waard en die beleeft er dagelijks heel erg veel plezier aan. hij hengelt brok voor brok eruit en eet dan uit zijn voorpootje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Gizmo word hier ook gefrustreerd van hoor de toren is al tig x om gevallen haha naar t is beter voor m hij schrokte zo 60 gram brokken ineens weg bu 60 gram op hele dag
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Adriana »

dat is al een hele verbetering en brokje voor brokje verteert ook veel beter.
mbt je andere vraag in een ander topic:
hier voerde ik ook RC kitten 36 en dat krijgen ze nu als snoepje (ivm erg goeie stofjes zoals l-lysine die daarin zitten).
grijstijgers zijn van nature slank maar Maks kreeg toch een behoorlijk dikke kont en ik ben wat meer Almo holistic kip gaan voeren. lager vetgehalte, verteert langzaam en goeie samenstelling (vind ik) en ja het is duurder maar de meeste katzels eten daar veel minder van.
daarnaast krijgen ze hier ook nog wat Sanabelle Urinary (als voorzorg tegen blaasgruis) en ik voer HC nierdieet voor een veel lager en beter verteerbaar eiwit. ik wil hier geen stinkende ontlasting en sommige katten verteren sommige (hoeveelheden) eiwit heel slecht. en dat is per kat verschillend en zal iedereen moeten uitproberen..
vetgehaltes zijn belangrijk, zeker bij dreigend overwicht. en geen brokjes waar tarwe in zit!

kijk eens bij de Sanabelles en probeer wat kleine verpakkingen. Almo holistic is er ook in 400 grs uitvoering. houd de kattenbak in de gaten, ook voor de plassen want ze moeten goed blijven plassen!
in een aantal droogvoeders van RoyalCanin zit erg veel zetmeel/koolhydraten = granen en dat lijkt me voor je britje niet verstandig, maar kan per dier verschillend zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb zo'n activity board.
Werkt prima als je katten hebt die moeite willen doen voor hun eten.
Toen ze hier nog brokken kregen, heb ik het ook geprobeerd. Want Cuzco is te dik en Luis vind spelen leuk. En ik vond dat Kleintje ook wel wat meer mocht spelen (had ook een voerbal).
Maar Kleintje vertikte het gewoon om moeite te doen voor haar eten, en zij was al de slankste.
En aangezien het ook geen optie is om 1 kat wel te voeren op bepaalde tijdstippen en de rest niet (zeker omdat ik toen in 1 ruimte leefde), werd het board maar weer snel opgeborgen.
Enkel als ik eens een dagje van huis was, strooide ik er wat in om hen wat bezig te houden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: binnenkat (te) dik

Bericht door Ilone »

Beetje jammer dat we nu 18 dagen verder zijn en de TS niet meer heeft gereageerd.
Er wordt toch moeite voor gedaan door mee te denken..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie