Mijn poes trekt zich terug en lijkt angstig te zijn

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melissje_v
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2012 10:30
Locatie: Doetinchem

Mijn poes trekt zich terug en lijkt angstig te zijn

Bericht door melissje_v »

Mijn poes Minoush is inmiddels alweer 15 jaar oud. Ze is voor haar leeftijd nog erg actief en speels en heeft in haar gedrag nooit eerder mankementen vertoont. Ze is een erg aanhankelijke poes die altijd ontzettend graag bij mij in de buurt is. Daar waar ik ben is zij ook.

Omdat ik altijd erg veel van huis ben i.v.m. werk, en Minoush niet meer een van de jongste is en ik haar niet zo vaak alleen wil laten i.v.m. eenzaamheid heb ik vorig jaar Yasmin een jonge kitten aangeschaft. Yasmin is een speelse poes van nu iets ouder als een jaar oud. Ik heb haar van een meisje overgenomen die achteraf weinig tot niets van poezen afwist en deze met 4 weken al bij haar moeder uit het nest heeft weg genomen. Hier kwam ik later pas achter toen ik met Yasmin naar de dierenarts ging voor in-entingen, en deze mij vertelde dat Yasmin toen der tijd nog geen 6 weken oud was. Terug doen naar haar nest had geen zin meer, en ik heb haar dus zo goed mogelijk geprobeerd op te voeden. Ondanks het feit dat ze er een tik aan heeft overgehouden doordat ze al zo vroeg het nest is uit gehaald en lichamelijk en waarschijnlijk geestelijk een beetje achter is gebleven is het een zeer lieve en aanhankelijke poes waar ik ontzettend gek op ben geworden.

Nu is het probleem dus dat mijn oudere kat in het begin geen problemen had met Yasmin. Maar de laatste tijd lijkt het wel alsof ze haar ontloopt. Ze trekt zich terug en verstoppelt zichzelf achter de kattenbak. Dit gedrag ken ik niet van haar. Ook kijkt ze soms heel angstig uit haar ogen en als ik haar dan oppak om haar gerust te stellen en haar te knuffelen wil ze het liefst zo snel mogelijk weer terug naar haar plekje achter de kattenbak. Yasmin probeert de laatste tijd dominant te zijn, en likt Minoush dan eerst een paar keer over haar hoofd en eindigt dit dan met een mep. Ook hebben ze voor 3 weken terug zo'n erge ruzie met elkar gehad dat ik ze uit elkaar heb moeten halen omdat ze geen van de twee wouden opgeven. Toen ik Minoush vandeweek wilde gaan borstelen, vond ik haar in de bijkeuken gehurkt door haar achterpoten met haar achterwerk tegen de wasmachine aan. Het leek alsof ze haar behoefte aan het doen was, maar dit was dus niet zo. Ze bleef verkrampt zo gehurkt staan voor een minuut en liep daarna zo weg alsof er niets aan de hand was.

Herkent iemand dit probleem? of weet iemand wat er met Minoush aan de hand is?
Kan het verschuilen te maken hebben met het ontlopen van Yasmin? Of is er misschien wat met haar aan de hand?

Ik kijk het nog een weekje aan en als het dan niet verbetert is ga ik met haar naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn poes trekt zich terug en lijkt angstig te zijn

Bericht door castratenkoor »

Ik zou geen week wachten maar linea recta naar de dierenarts. Gehurkt zitten en niks lozen duidt op niet kunnen poepen of plassen.
Heb je meerdere kattenbakken staan? Zo nee plaats er dan bij - kan zijn dat Yasmin Minoush bij de bak weghoudt.
Als M. haas plas te lang op moet houden kan dat zeer schadelijke gevolgen hebben - blaasontsteking, verstoppingen enz.

Verder is de keuze zo'n jong ding bij een kat van 15 plaatsen niet echt een gelukkige keuze in mijn optiek. Ik zou er een kitten bijhalen voor Yasmin. Dan heb je kans dat de kittens elkaar slopen en de oudere kat meer met rust laten.

Het zich terug trekken kan duiden op pijn. Dit moet je echt geen week aankijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
melissje_v
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2012 10:30
Locatie: Doetinchem

Re: Mijn poes trekt zich terug en lijkt angstig te zijn

Bericht door melissje_v »

Hallo Castratenkoor,

Bedankt voor je reactie. Ik zal na het weekend meteen naar de dierenarts gaan. Echter denk ik niet dat ze last heeft van ophoudende ontlasting, maar dit weet ik natuurlijk niet zeker. Beiden katten hebben een eigen kattenbak waar ze ook netjes apart op gaan zitten, en in Minoush haar bak merk ik geen mindere ontlasting op.

Ik zou inderdaad e.v.t. een andere kitten erbij halen voor Yasmin, maar ben dan bang dat dit voor nog meer stress voor Minoush zal zorgen. Yasmin is natuurlijk nog erg jong en speels en Minoush wil graag gewoon lekker rusten. Maar het is het proberen natuurlijk waard.

Met vriendelijke groet,

Melissa
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn poes trekt zich terug en lijkt angstig te zijn

Bericht door lidewij020 »

Ik sluit me aan bij castratenkoor...ga even voor een checkup langs de dierenarts. 9 van de 10 gedragsveranderingen bij katten hebben een medische oorzaak. Heb je weleens een seniorenscreening laten doen bij Minoush? Het gedrag van Yasmin kan ook veroorzaakt worden doordat Minoush zich niet lekker voelt en dus kwetsbaarder is. Hoe beweegt Minoush zich? Zou ze last kunnen hebben van artrose?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn poes trekt zich terug en lijkt angstig te zijn

Bericht door pearlsofpassion »

2e kitten bij halen werkte hier ook prima.
Dan krijgt de oudere kat haar rust. Dat hebben ze snel door, dat de kleine haar niet meer opzoekt.
Maar het vraagt ook inzet van jouw kant. Je moet werken aan Minoush haar zelfvertrouwen. Haar steunen in deze moeilijker situatie.
Het zal een hele tijd duren voor ze hier blij mee is, en dat leuker vind dat alleen zijn. Het kan zelfs zijn dat het nooit meer komt.
Ze is echt wel al op leeftijd...

Ik hoop dat ze dan snel bijdraait.
Het zal ook voor de kleine veel beter zijn, zodat ze leert hoe een kat te zijn en positieve interactie heeft met een andere kat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn poes trekt zich terug en lijkt angstig te zijn

Bericht door Chiquita98 »

Ze is op een behoorlijke leeftijd en inderdaad meteen na het weekend toch naar de dierenarts. Er kunnen zoveel oorzaken zijn bij zo'n oudje. Het feit dat haar gedrag veranderd zegt dus dat er iets aan de hand is. Wegschuilen is vaak een teken van pijn en zich niet lekker voelen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie