Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Robijn »

Ik zit hier ook met tranen in mijn ogen. :cry:
Eén schrale troost, Bowie heeft geen pijn meer; het leven was niet meer dragelijk voor haar. Maar ze was met haar 5 jaar nog veel te jong natuurlijk om naar de poezenhemel te gaan. Het was een mooie meid. Heeeeeeel veel sterkte Elly!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Michèle
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:21

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Michèle »

Het verlies van Jack doet mij nog zoveel pijn! Ik kan het gewoon niet aanvaarden!
Denk niet dat ik ooit nog zo'n aanhankelijk katje zal hebben! 't Was echt zo'n tof ventje!
ashley1983
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2012 19:46

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door ashley1983 »

Beste Elly, heel veel sterkte met het verlies. Wat naar om te lezen.

Hier misschien hetzelfde. Mijn vriend en ik hebben 2 katten. De oudste is ongeveer 8 (komt uit het asiel, dus moeilijk vast te stellen hoe oud precies), en onze andere kat, een poes, is een kat van een kat van m'n moeder. Ze is nu een half jaar.

Afgelopen weekend werd ze lusteloos, sliep ze veel, en vond ik haar warmer aan voelen dan anders. Eerst zocht ik er nog niet zoveel achter. Ze slaapt wel vaker wat meer, helemaal nu het kouder wordt, en de momenten dat ze warmer aan voelde had ze ook net bij me op schoot gelegen of op of onder de deken. Maar maandagavond was ze echt warm, dus wij naar de dierenarts. 41 graden, arm beest. De da heeft een koortsremmer gegeven, een pijnstiller voor mogelijke pijn, en een vocht injectie tegen uit drogen. Maandag overdag at en dronk ze slecht.

De da had me novacam mee gegeven, dat moet ik haar nog tot morgen 1 keer per dag geven.

Dinsdag en de daaropvolgende dagen werd het wel beter. Ze at en dronk weer goed, en was minder warm, en wat actiever. Vooral maandag had ik het idee dat ze soms uit evenwicht was, als ze ergens af sprong viel ze er soms bij. Dat is nu ook over. Maar de koorts was gisteren nog niet weg, en ik vond haar nog niet "actief genoeg", dus wij weer naar de dierenarts. Ze zat gisteravond op 39,7, nog te hoog dus. De da vond dat haar buikje opgezwollen was, wij vonden van niet, ze is best mollig van zichzelf. Maar goed, de da zal het beter weten, dus nu is er bloed af genomen. Maandag of dinsdag krijgen we de uitslag. De da heeft gezegd dat het fip kan zijn.

Ik vind het zoiets raars. Zondag en maandag was ze veel zieker. Ze is nog te rustig, slaapt veel. Maar ze kijkt wel helderder uit haar ogen, ze rent weer van de trap af, en springt ook weer van de ene naar de andere bank. Ook spint ze weer en geeft ze weer kopjes. Het is net of het elke dag wel echt beter wordt.

Ik ben zo bang. Het is zo'n lieve kat. En zo jong ook nog.

Roepen dierenartsen soms ook te snel dat het fip kan zijn? Weet iemand hier wat het misschien nog meer kan zijn, met de koorts en het opgezwollen buikje? En nu las ik hier dat je een halve speldenknop ontzuurde vitamince c kan geven om het immuunsysteem te helpen, waar kun je dat kopen? En zijn er nog meer producten die je kunt geven om het immuunsysteem op te krikken? En als het wel fip is, heeft iemand een kat gehad die daarna nog wel een wat langer leven heeft gehad?
Een boel vragen, kan iemand me hier antwoord op geven?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door mittenslief »

dierenartsen roepen zeker snel dat het FIP is, en ik waarschuw je alvast dat met een bloedtest er dus geen FIP vastgesteld kan worden!!!!!! Alleen als ze een buikpunctie nemen en ze trekken geeldraadtrekkend vocht op dan is het natte FIP. Daar is nog geen behandeling voor en dit gaat op jonge leeftijd vrij snel verkeerd, je moet dan ook de beslissing nemen om je poesje te laten inslapen.
MAAR zover ben je nog lang niet hoor, het kan natuurlijk ook gewoon een virusje zijn. Hou haar goed in de gaten, en inderdaad vooral haar buikje mag nu niet opzwellen. Je kan heel veel info vinden over FIP op de site van dr-addie.com. Vragen kan je hier ook stellen en ook op de zoekfunctie kan je wat vinden over FIP, ik zelf heb mijn lieve Simba met 16 weken verloren door deze verschrikkelijke ziekte.
Sucses, sterkte, en ik duim voor je dat het goed afloopt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
ashley1983
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2012 19:46

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door ashley1983 »

Ik weet dat ze het alleen kunnen zien aan een punctie. De bloedtest is om te kijken hoe het staat met de eiwitten, en aan de hand daarvan wijst het wel of niet op fip. Tenminste, zo legde de da dat uit en dat is ook wat ik lees.

Ik kwam zonet ook wat tegen over blaasproblemen. Wat me niet duidelijk is, is of een kat dan ook koorts heeft?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door mittenslief »

kan ze niet of moeilijk plassen dan???dat je daar aan denkt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Adriana »

ashley1983 schreef: Roepen dierenartsen soms ook te snel dat het fip kan zijn? Weet iemand hier wat het misschien nog meer kan zijn, met de koorts en het opgezwollen buikje? En nu las ik hier dat je een halve speldenknop ontzuurde vitamince c kan geven om het immuunsysteem te helpen, waar kun je dat kopen? En zijn er nog meer producten die je kunt geven om het immuunsysteem op te krikken? En als het wel fip is, heeft iemand een kat gehad die daarna nog wel een wat langer leven heeft gehad?
Een boel vragen, kan iemand me hier antwoord op geven?
welkom op het forum!
er zijn veel fip-topics met erg veel info.
ja sommige dierenartsen roepen heel snel fip+inslapen als ze er niet uitkomen.. maar goed, dan zijn wij er ook nog..
fip is niet rechtstreeks via bloedonderzoek aan te tonen maar als het bloed bv in een VetMed (idexx) laboratorium wordt onderzocht dan krijg je veel meer waardes. en uit de combinatie van een aantal waardes kan dan voor 98% zeker een (droge) fip-diagnose rollen..
ontzuurde vit c (calcium ascorbaat) koop je bv bij de apotheker en wees er heel erg karig mee want kans op oxalaat..
wees even heel erg voorzichtig met die novacam en als je denkt dat het niet helpt, stoppen! zoek via de zoekfunctie rechtsboven op meloxicam/novacam/metacam en je begrijpt waarom. en die novacam begrijp ik sowieso niet want geen pijn (koortsremmend en pijnstillend). een virus reageert niet op ab trouwens.

fip verloopt heel individueel per kat afhankelijk van een heleboel factoren..
er zijn katzels met fip die het relatief vrij lang uithouden zonder al te veel klachten, maar dat is geen garantie.. maar, zover is het nog lang niet, want kan heel goed zijn dat het indd een virus is of andere kinderkittenziekte..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ashley1983
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2012 19:46

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door ashley1983 »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik weet niet wat het is, en dus ook niet of het blaasontsteking is, maar wat me op viel de laatste dagen is dat ze weinig op de kattenbak zit. Terwijl dat eerder best veel was. Ik ben in de kattenbak gaan kijken, en er ligt minder urine in dan eerder het geval was. Geen bloed trouwens. Dus tja. Ze wordt wat volwassener, misschien dat de urine en ontlasting minder vaak hoeven, omdat ze meer controle heeft gekregen daarover nu ze wat ouder is? Kan dat? Of denk ik nu dom?

Die Novacam was vandaag voor het laatst. Ik ben heel benieuwd hoe ze het nu morgen en de daaropvolgende dagen gaat doen. Ze is weer bijna de oude. Ze is iets warmer dan normaal, maar daar is het ook mee gezegd. Ze is weer fit, heeft haar ogen gewoon helder staan, spint weer, prrrt weer, speelt weer, en eet en drinkt normaal. Ze moet weer constant op schoot en bij je zitten, net als voorheen. Wel vind ik haar iets dunner geworden, maar hallo ze heeft bijna een week koorts gehad, dus dat lijkt me vrij normaal.

Dat met die ontzuurde vitamine c geven wacht ik eerst af. Als ze echt weer beter is is dat niet nodig en al helemaal niet als daar ook weer risico's aan zitten.

We wachten de bloedtest af. En ik ga zelf even vragen of het toch niet iets met de blaas kan zijn (of zijn geweest). Ze vond het niet prettig als je aan haar buik zat, nu kan ik er de hele tijd aan zitten te frummelen en mevrouw spint gewoon door. Ze gaat zelfs heerlijk op haar rug liggen zodat ik lekker haar buikje kan aaien. Dus dat de da dacht dat ze last van buikvocht had..ik geloof er niks van.

Heel erg bedankt voor het mee denken, en mocht ze wel ziek blijken te zijn (denk zelf echt van niet) of iets anders hebben, dan kom ik dat nog even melden.

Ook bedankt van Misty!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Adriana »

katten met koorts moeten veel drinken, drogen makkelijk uit omdat ze veel verdampen.
dus eventueel korte tijd spuitjedrinken omdat je anders alsnog een probleem, bv blaasgruis riskeert.
en paar keer per dag toch wel poep- en plasklonten uit kattenbak halen. anders loop je kans dat katten het 'op gaan houden' en dat geeft kans op blaasontsteking.
en fijn dat ze intussen behoorlijk is opgeknapt en hoogstwaarschijnlijk toch virusje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door mittenslief »

wat fijn dat ze opknapt, mijn Simba deed dat helemaal niet hoor ondanks de koortsremmers en pijnmed.
wat er ook uit de bloedtest komt, laat je niet overbluffen door de DA en kijk naar je poes.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Michèle
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:21

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Michèle »

Mijn katje was nog maar een vijf maanden! Ik had hem een 2-tal weken geleden laten inenten! Hij was opeens lusteloos en had niet veel honger meer! Moest ook overgeven! Ik heb er 's avond mee naar de DA geweest en toen vond hij zijn buikje al verontrustend! Hij heeft bloed en vocht uit zijn buikje getrokken om zeker te zijn!
Hij kreeg een spuitje met antibiotica en een spuitje voor de koorts tegen te gaan!
De dag erna was hij al veel beter! Hij was weer speels en at terug goed! Ik was opgelucht omdat ik dacht dat alles terug goed was. Maar 's avond belde de DA om te zeggen dat het Fip was! Ik had er nog nooit van gehoord!

Ik moet zeggen dat ik er de kop van in was! Ik kon niets meer doen buiten hem laten inslapen!
En ik voel mij nog altijd schuldig omdat ik hem beter niet had laten inenten! Mss had hij dan niet ziek geworden! Want hij moet al minder weerstand gehad hebben dan de andere katten van zijn leeftijd!
Ik hoop echt dat het geen fip is! Laat zeker zijn vocht controleren uit zijn buikje want dan zijn ze het pas zeker!
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door BillyJean »

Hoi Michele
hier precies hetzelfde, poes laten enten, binnen 5 uur doodziek, braken, braken, infuus bij DA, en al heel snel overleden. De enting heeft het in werking gezet, ik ben daarvan overtuigd.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
ashley1983
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2012 19:46

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door ashley1983 »

We hebben de uitslag van t bloedonderzoek. Alles was goed, dus ook de hoeveelheid eiwitten en ik weet niet precies wat nog meer, maar het is in ieder geval geen fip!!!

Wel kon ze zien dat er ergens een ontsteking zat. Maar onze kat is gewoon weer beter. Mocht ze nog wel ziek blijken te zijn/koorts hebben, dan gaan we terug naar de da voor verder onderzoek.

Bedankt allemaal voor het mee denken en dat ik mn verhaal kwijt kon.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Ms Maaike »

Ah, dat is geweldig nieuws op dit draadje. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bowie: Fip of niet? verder onderzoek.

Bericht door Dinky »

@michele: Je moet je niet schuldig voelen omdat je hem hebt laten enten. Het is enorm spijtig dat zo'n jong katje er niet meer is door de gevolgen van FIP maar ook zonder de enting had hij al FIP, alleen nog niet zo zichtbaar. Spijtig genoeg kan FIP nog niet worden genezen :(

@Ashley: Geweldig nieuws :) En je blijft natuurlijk gewoon welkom met misty op het forum, ook als er niets mis mee is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie