Vlooien bij babysitadres

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
fan-to-rat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:23

Vlooien bij babysitadres

Bericht door fan-to-rat »

Hoi,

Ik ben een babysitter en zit vandaag bij twee kindjes. Het gezin heeft vier katten en nu ontdekte ik terjuist dat er een vlo op mijn trui zat. Ik ben ook gebeten en heb dan direct de kindjes gecontroleerd. Zij hebben niets, maar ik heb toch de mama verwittigt.

Deze wist mij te zeggen dat de katten behandeld zijn en deze maandag herhaald wordt, maar blijkbaar zitten de vlooien al overal (zetel etc, katten mogen overal komen) dus enkel de katten behandelen zal niet veel helpen denk ik.

Is er een middel dat ervoor zorgt dat ze direct wat met minder zijn? En heb ik veel risico dat ik deze vlooien mee naar huis neem? Zo ja is er een manier dat ik dit zo veel mogelijk kan beperken, ik heb zelf redelijk veel huisdieren en wil niet dat mijn huis ook geïnfecteerd wordt.

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door Adriana »

ben heel bang dat je die kans loopt..
ja, ze kunt een vlooienkam kopen en met een teiltje met sop de katten kammen...
vlooieneitjes hebben enige tijd nodig om uit te komen maar de situatie daar is dus best wel ernstig.. kammen is nu de enige optie en na een tijdje word je daar heel handig in maar leuk is anders!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door xdenise »

Je kan bij de DA vlooienspray halen om het huis mee te behandelen. Eerst goed stofzuigen en daarna spuiten (vooral in de hoekjes en waar de katten vaak zitten).

Oh en let op dat je wel spray haalt wat ook de larven en eitjes doodt, anders blijf je aan de gang. :p
Meow is like aloha - it can mean anything ~
fan-to-rat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:23

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door fan-to-rat »

Er is in de buurt niet direct een dierenwinkel (en met twee kinderen op de fiets naar de dierenwinkel twee dorpen verderop klinkt ook niet echt top) om zo'n spullen te kopen. Snap wel niet hoe het komt dat ik al minstens vier beten heb en de kinderen helemaal niks.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door castratenkoor »

De eitjes komen met dit weer met 2-3 dagen uit, dus dat gaat heel snel.
Ik zou mijn eigen katten een goed vlooienmiddel van de dierenarts in de nek doen en bij thuiskomst b.v. in de schuur of hal al je kleding uitdoen en in een afgesloten zak mee naar binnen nemen en meteen wassen, liefst zo warm mogelijk. Dus trek liefst kleding aan wat je warm kunt wassen.

Je komt daar om op de kindjes te passen dus daar uren hun katten ontvlooien met een vlooienkam lijkt me niet haalbaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fan-to-rat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:23

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door fan-to-rat »

Da's inderdaad heel snel! Dus kleren uitdoen en in een zak steken en wassen en zelf in een heet bad gaan en mijn haar goed wassen?

Heb zelf een kat, twee honden, en vier tamme ratten dus er kan wel wat aangestoken worden alsze bij mij binnenkomen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door castratenkoor »

Als je het zo doet verklein je absoluut het risico. Ook je schoenen in de schuur laten!

En je kat en hond een vlooienpipet van de dierenarts toedienen, zou ik zeker doen met deze risico's.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fan-to-rat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:23

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door fan-to-rat »

Ok, dan ga ik het zo doen. Ik heb gehoord dat Frontline niet zo goed werkt, zijn er nog andere merken die wel goed zijn?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door castratenkoor »

Bij de dierenarts hebben ze wel een goed middel, ik ben niet zo emrkvast. Bij mij 7 jaar geleden dat ik vlooien kado kregen bij de aanschaf van een kitten uit een kittenopvang van het asiel.

ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt jaren geleden. Ik zat op mijn werk aan een eiland van 4. Een van mijn collega's had katten die los buiten liepen. Aan ontvooien deed ze niet, want dat verloren ze toch buiten wel. Meermalen zag ik een vlo over mijn buro hippen......
Ik ving ze zo onopvallend mogelijk en dan gauw naar de wc platdrukken tussen duimnagels en doorspoelen. Niemand mocht het zien, anders zou ik erop aangezien worden, ik had immers 6 katten en collega maar 2.
En bij thuiskomst meteen omkleden in de schuur deed ik in die tijd.
Was een lieve collega hoor, maar de meegebrachte wippertjes vond ik wat minder.

Succes met je eigen dieren vlo-vrij-houden!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door achtpuntzes »

als het zo erg is, zal het hele huis moeten worden behandeld.

de vlo zelf is maar het eindstation van het insect, en waarschijnlijk zitten zaken als vloerkleed en vloerbedekking vol met eitjes en larven. de katten behandelen heeft dan tot gevolg dat de vlooien de katten mijden, en een andere gastheer gaan zoeken; en dat ben jij in dit geval.

de mensen bij wie je oppast, zullen hun verantwoordelijkheid moeten nemen, en dus grovere maatregelen inzetten dan alleen de katten behandelen. als dit niet gebeurt zou ik zeker overwegen daar niet meer te gaan oppassen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
fan-to-rat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:23

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door fan-to-rat »

ze zeggen dat ze begin Oktober gaan verhuizen. Ik wil hun voorstellen de katten daar in de schuur te houden en te behandelen tot ze vlooivrij zijn.

Morgen moet ik ook nog komen babysitten, dan niet meer. Als ze mij na morgen vragen ga ik toch weigeren tot ik zeker ben dat er geen vlooien meer zijn.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door pearlsofpassion »

Ze moeten hun katten niet opsluiten in de schuur.
De omgeving en katten moeten gewoon tegelijkertijd behandeld worden, dan maakt het niet uit waar de katten zich bevinden.

De katten moeten een middel van bij de DA krijgen, pipetjes. Zodat ze wekenlang beschermd zijn. Dan kan er al geen vlo meer van de kat af komen en kunnen ze normaal niet voortplanten. En dat moet dan herhaald worden in de termijn die op de verpakking staat. Strict! Minstens 3-4 maanden lang, ook als er geen vlooien meer waargenomen worden. Anders is er weer een plaag voor je tot 3 kan tellen.

Daarnaast moet dus de omgeving behandeld. Dat heb ik zelf onlangs nog gedaan. Katten waren behandeld en hadden geen vlooien, maar om 1 of andere reden vonden die vlooien in huis ons ook wel goed genoeg om op te teren :-x
Dus met de spray erop.
4 keer het hele huis behandeld met 2-3 weken tussenpauze en nu zijn ze weg. De katten heb ik nog iets langer behandeld, voor de zekerheid. Vooral in de hoekjes en kantjes sprayen, achter plinten en dergelijk. Ze kruipen ook in textiel, dus eens goed in de kleerkast sprayen ook. Tegelijk het bedovertrek wassen, kleedjes ofwel behandelen ofwel wassen, mandjes van de katten enz...
Overdag boven en alles luchten, 's avonds voor het slapengaan beneden behandeld en de katten boven gehouden. De katten niet laten lopen in een plaats waar je net geprayed hebt, hetzelfde geldt natuurlijk voor de kinderen. Niet in de buurt van drinkwater of voedsel en goed verluchten achteraf.
En verder veel stofzuigen met een vlooienbandje in de stofzuigzak.

Maar als de katten een langwerkend middel hebben, is dat al de grootste haard die uitgeschakeld is. Dan is het de omgeving nog vlovrij krijgen, maar dan kunnen ze al bijna niet meer voortplanten. Enkel de eitjes die er al zijn (en dat zijn er veel, en kunnen dus maandenlang overleven) kunnen nog uitkomen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me toch allemaal de verantwoordelijkheid voor de eigenaars van de 4 katten en niet voor de oppas ;-)
De oppas heeft al zorg genoeg hoe ze de vlooien niet mee naar huis neemt.
Voorlopig hoeft de oppas alleen de kat en de hond voor de zekerheid een pipet toe te dienen.
In haar huis is immers nog helemaal geen sprake van een vlooienplaag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door achtpuntzes »

fan-to-rat schreef:ze zeggen dat ze begin Oktober gaan verhuizen.
dat is natuurlijk geen reden om maar halve maatregelen te nemen. bij afwezigheid van mens en dier, komen de vlooieneitjes nog gewoon uit, de larven vreten zich ook gewoon vol, verpoppen zich, en dan niets... aangezien er een mechanisme bij vlooien is die de aanwezigheid van eventuele "gastheren" opspoort. ik heb me wel eens laten vertellen dat die poppen dat wel een jaar kunnen volhouden.

het gevolg is dan dat als iemand na een tijdje dat huis betreed, al die poppen tegelijk zullen gaan uitkomen, en dan zie je dus echt de vlooien met duizenden rondspringen.

in geval van een koophuis, zal je dan toch al die maatregelen moeten nemen, zoals pearlsofpassion hierboven weergeeft. anders kun je je huis niet verkopen.

in geval van een huurhuis, zal de woningbouwvereniging een duur verdelgingsbedrijf het laten opknappen, en de (zeer hoge) rekening zal dan aan de voormalige huurders gepresenteerd worden.

daarnaast zal door het meenemen van kleedjes, tapijt, en dergelijke, de eitjes en larven gewoon meegenomen gaan worden naar het nieuwe huis, zodat het probleem daar gewoon verder gaat.

maar goed, dat is jouw probleem niet :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien bij babysitadres

Bericht door pearlsofpassion »

castratenkoor schreef:Lijkt me toch allemaal de verantwoordelijkheid voor de eigenaars van de 4 katten en niet voor de oppas ;-)
De oppas heeft al zorg genoeg hoe ze de vlooien niet mee naar huis neemt.
Voorlopig hoeft de oppas alleen de kat en de hond voor de zekerheid een pipet toe te dienen.
In haar huis is immers nog helemaal geen sprake van een vlooienplaag.
Jaja, ik bedoelde ook voor de eigenaars.
Maar omdat de oppas zei van aan te raden de katten in de schuur op te sluiten, vond ik dat geen goed idee, en legde ik even uit wat er dan wel zou moeten gebeuren. Door de eigenaars, uiteraard.

Ik zou er zelf ook niet meer gaan oppassen zolang er niets aan de vlooien gedaan wordt. Wel een beetje te gek.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie