Ontvlooien en ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
madita27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2012 14:29
Locatie: Veenendaal

Ontvlooien en ontwormen

Bericht door madita27 »

Hoi,

ik heb twee poezen uit het asiel van 2 maanden en 3 maanden ze worden binnen poezen met zo af en toe de luxe op het grote balkon. Ik vroeg me af hoevaak kan je die het beste ontvlooien? het asiel zegt om de 4 weken is dat ook echt zo? en hoe zit het met ontwormen? en wat gebruiken jullie?

Alvast bedankt lezen

madita
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontvlooien en ontwormen

Bericht door castratenkoor »

Ontvlooien hoeft alleen als ze echt vlooien hebben. Ontwormen nu ze nog klein zijn is daar een schema voor, ik dacht om de twee maanden tot ze een jaar zijn. Daarna is eens per jaar genoeg.

Je schrijft dat ze af en toe de luxe hebben op het balkon te mogen, heb je dat balkon wel beveiligd tegen die tijd? Er zijn al vele drama's op het forum voorbij gekomen van naar beneden gevallen poezen.
Je kunt het het beste of beveiligen met een speciaal net of met kennelplaten, of de katten alleen in een tuig dus aangelijnd erop laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
madita27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2012 14:29
Locatie: Veenendaal

Re: Ontvlooien en ontwormen

Bericht door madita27 »

Ze zitten nu aan een tuigje waar ik zelf bij ben maar dat was niet zo suc6 zeg maar haha :-) vanavond gaat er kattengaas omheen zodat ze kunnen rennen en vliegen zonder iets te kunnen bezeren.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Ontvlooien en ontwormen

Bericht door JLC »

Ontvlooien doe ik alleen als ik vlooien zie. Gelukkig is dat al heel lang niet meer aan de orde hier.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Ontvlooien en ontwormen

Bericht door mittenslief »

ontvlooien doe ik ook als ik vlooien zie, maar ontwormen moet jij nog tot dat ze een half jaar zijn elke maand, haal milbamax bij de dierenarts daar hebben ze het minst last van
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontvlooien en ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Ook voor ontwormen bestaan kit's die je op het internet kan kopen om na te gaan of ze wormen hebben. Zo kan je gericht ontwormen, enkel als ze er hebben en met een middel dat specifiek werkt voor de wormbesmetting die ze hebben. Daar hebben ze zowiezo minder last van dan bij een breedwerkend middel en je hebt een grotere kans dat de wormen ook werkelijk weg zijn (bij een breedwerkend middel is dat niet altijd het geval).
Bovendien stop je een jong diertje dan niet steeds vol met vergif, want die hebben al zoveel te verduren die eerste maanden: ontvlooien, inentingen enz...
Bij kittens is het zowiezo nodig te ontwormen zolang ze gezoogd worden, omdat ze ze vrijwel altijd via de moeder krijgen, maar erna is dat niet zeker dat het nodig is... Je mag echter niet afwachten tot je wormen ziet bij zo'n kleine kittens, dat mag ook niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie